Jump to content
Annons

Reverb på masterkanalen


Schampo

Recommended Posts

Det är väl inte alls ovanligt att proffsmastrare lägger lite reverb på masterspåret?

Jo det hör till ovanligheterna, kanske på någon gamma obskyr platta fr 60/70 talet lajjade man psykedelsikt med detta, har hört talas om vissa senare undantag men inte är det att anse som vanligt eller pro på något sätt, tvärtom...det finns mastrare som lyckas sabba plattor med dels varianter som dessa och i ännu högre grad söndermaxxa dom och div. annat, man får välja masteringtekniker med största omsorg om man inte vill göra det själv, reverb etc skall ju vara inbakat i mixen/tracksen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo det hör till ovanligheterna, kanske på någon gamma obskyr platta fr 60/70 talet lajjade man psykedelsikt med detta, har hört talas om vissa senare undantag men inte är det att anse som vanligt eller pro på något sätt, tvärtom...det finns mastrare som lyckas sabba plattor med dels varianter som dessa och i ännu högre grad söndermaxxa dom och div. annat, man får välja masteringtekniker med största omsorg om man inte vill göra det själv, reverb etc skall ju vara inbakat i mixen/tracksen...

Har läst flera exempel på att man i mastringen kan lägga på väldigt lite av ett väldigt kort reverb, det hörs inte som ett reverb utan limmar bara ihop ljuden lite. Jag brukar göra så faktiskt, jag häller på så lite att det knappt hörs om jag trycker på paus när det rullar. Men jag är bara en blueslirare utan vett och sans. Fast det finns ju proffs som använder det också. Peter in de Betou mastrade vår cd Windjammer 1995, vill minnas att han då sa att reverb var ett av de tänkbara verktygen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är viktigt att inte tänka vad som går och inte går. många grymma sound kommer från galna nya idéer. Pop/rock mixning är konstgjort och det finns inga gränser för vad man kan göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är viktigt att inte tänka vad som går och inte går. många grymma sound kommer från galna nya idéer.

Algorithmix K-stereo är väll lite av en sådan galen ny idé (delay på mastern).http://www.algorithm.../en/kstereo.htm

Dock tar dom € 664 för pluggen, som man kan "göra" själv om man vet hur den funkar.

Man kan lägga ett mycket kort delay på 30-40 ms (Haas delay tror jag man kallar det).

Lägg det på en AUX buss så att du kan vända polariteten (om man så behagar) samt justera volymen på effekten, lägg även till en Eq.

Det är i princip så Algorithmix K-stereo funkar.

Dom använder även en M/S matrix på delay effekten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte mer på låtexempel där man hör hur detta låter.

Nä det vette f-n. Vitsen är väl att det inte ska höras, bara göra ljudet lite varmare eller vad man nu kan kalla det.

På en luftig ballad med mest sång o gitarrknäpp kanske man kan ha lite hörbart reverb på masterspåret?

Link to comment
Dela på andra sajter

F.Spektrumanalysator gör en grej som är mer rimlig i mina öron, TG1 i vst är nice som fasen på masterbussen även om den är väl crunchig/otransparent men vill man ha färg & dist så passar den finfint, visst kan ett superkort delay eller reverb i vissa specifika och krävande/tillklantade mixfall göra susen men ingalunda limmar det som en kompressor/limiter gör!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det skulle man ju faktiskt kunna se som en galen idé från början men det fanns väl en hypotes följt av ett experiment och ett resultat som tillslut blev en ny arbetsmetod och en ny plugg. Om man inte vågat från början så hade inte pluggen blivit av 🙂.

Jag vet inte riktigt hur den pluggen fungerar, ser intressant ut iaf. Masterings guden Bob Katz har ju varit med på ett viktigt hörn verkar det som. Ska ta och läsa lite om den 🙂.

Algorithmix K-stereo är väll lite av en sådan galen ny idé (delay på mastern).http://www.algorithm.../en/kstereo.htm

Dock tar dom € 664 för pluggen, som man kan "göra" själv om man vet hur den funkar.

Dom använder även en M/S matrix på delay effekten.

Redigerat av Hermholtz
Link to comment
Dela på andra sajter

Något som kan vara väldigt viktigt på masteringsbussen som vi inte nämnt än är dither / noiseshape om materialet ska trunkas ner till tex 16 från 24. Och med det får man självklart inte glömma att använda en nivåmätare med några extra bitars headroom om man lägger allt efter någon maximizer eller liknande som redan pressat upp allt till taket. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst flera exempel på att man i mastringen kan lägga på väldigt lite av ett väldigt kort reverb, det hörs inte som ett reverb utan limmar bara ihop ljuden lite. Jag brukar göra så faktiskt, jag häller på så lite att det knappt hörs om jag trycker på paus när det rullar. Men jag är bara en blueslirare utan vett och sans. Fast det finns ju proffs som använder det också. Peter in de Betou mastrade vår cd Windjammer 1995, vill minnas att han då sa att reverb var ett av de tänkbara verktygen.

jag tycker att nästan all komersiell rock-typ white snake och liknande var mastrat så i mitten/slutet på -80....reverb på allt så ljuden limmas ihop-(gillar inte det-tycker det blir gröt)tänkte precis på det här om dagen då jag lyssnade på en sen 80-tals white snake på radion.(tidiga white snake var inte så-de gillade jag bättre.)

@carle-fint mixningstips-måste testa det imorgon

mvh

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan nog tänka mig att till rätt musik så kan det funka med ett kort reverb när man mastrar. Varför skulle Ozone annars ens ha med funktionen? För att lura sina kunder? Själv har jag aldrig tyckt att jag behöver något dock då jag är lite allergisk mot reverb rent allmänt.

Dock så vill jag påpeka att det känns onödigt att ha det på master MIXEN utan först när man mastrar om man känner att det skulle tillföra något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reverb på mastern ser jag inte som något fel. Testar det på allt jag gör, det efter att en masterare visat mig detta för många år sedan. Just i den låten, som han applicerade det på, fungerade det väldans bra och skapade/förstärkte den känsla jag ville ha i låten.

Om man kör bandpass-variant på reverbet, och behåller mid-frekvenserna, tycker jag det kan ge låten mer energi. Utan att reverbet blir hörbart. Ibland blir det helt fel, ibland väldans bra.

Edit: på "mastern", då menar jag när mixen är klar. Dvs om man masterar själv.

Redigerat av Kokanin
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla superduberexperter vars tips och råd jag har haft turen att komma över säger i princip samma sak (om än i olika formuleringar) vad gäller eventuellt bruk av reverb på mastern:

Mängden reverb ska vara så liten att man inte hör effekten, men så pass mycket att man upplever att något saknas när den tas bort.

Så det blir lite smånödigt när vissa säger sig höra att (andras) produktioner har reverb på mastern...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl mest enbart om proffsmastrare får hand om en mix som gjorts av typ raggarmusiker som mig i Bonnhåla Studio, och de tycker det är i torraste laget. Gör man både mix o master själv borde det vettigaste vara att lägga reverben som behövs på de kanaler där det låter bra...?

Hur många olika reverb brukar ni föresten använda i en mix? Jag med mina enkla grejer kör oftast med enbart ett till både sång och trummor, ska jag lyxa till det kopplar jag in ett utombords TC, det har ett "drum room reverb" jag gillar, då kan jag ha ett sångreverb o ett trumreverb. Men ändå, är det vettigt att använda många olika reverb, tar de inte onödigt med plats då från de "riktiga" ljuden?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man veta sånt? Vete fan om jag tycker det där låter bra.

Gearslutz hade en exakt likadan tråd tidigare i år, och då var det nån som rotade fram ett citat av Denis Blackham, tekniker på Skye Mastering;

Apart from 2 songs, the "Sweet Dreams album was only an 8 track recording, put together on a Soundcraft desk at their home studio. We added lots of eq and some nice valve EMT plate reverb to that album. We even recorded Dave walking up the stone steps around the lift shaft to edit onto the end of the album!

http://www.skyemaste...wholestory.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många olika reverb brukar ni föresten använda i en mix?

Jag brukar köra 2-3st. Kort rumsreverb där jag kastar in hela trumsetet (och kanske gitarr också), sedan separata reverb på sång och virvel.

Blir självklart olika från låt till låt........

Link to comment
Dela på andra sajter

Gearslutz hade en exakt likadan tråd tidigare i år, och då var det nån som rotade fram ett citat av Denis Blackham, tekniker på Skye Mastering;

http://www.skyemaste...wholestory.html

Men snälla rara lila du, det är inte samma sak som att lägga EMT på hela mastern....samma sak med Whitesnake exemplet, jag lyssnade mkt på den plattan och vi satt och beklagade oss över att gitarrerna lät så förbannat yliga och noll feeling dvs för moderna i vårt tycke dvs pubertal onani, mne inte fan har dom lagt nåt reverb på mastern för det, lyssna igen gossar!!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.