Jump to content
Annons

Min duet räcker inte. Måste uppgradera och hjälp önskas!


red_house_painter

Recommended Posts

Har en apogee duet och är skitnöjd med hur det låter samt hur lättanvänt maestro är. nu är mitt problem som sådant att jag behöver uppgradera det!

det som gör att det inte räcker till är att jag behöver 2st hörlursutgångar eftersom jag kommer göra pålägg i samma rum. (sång, akustiska instrument osv..)

sedan har jag lite externa prylar såsom kompressor, eq och reverb som jag gärna vill använda vid mix.

jag har en lunchbox med prylar så micpres är inget jag egentligen behöver.

jag hade kunnat klara mig med ett 4 in/ut kort. men vad blir nästa steg??? måste jag slänga ut 15000 för ett apogee ensemble??

har kollat lite på motu 828 också men det känns aningen plastigt och har en jäkla massa grejer i. så nu har jag faktiskt kört fast.. är inte sugen på massa krångliga grejer..

jag kör mac och logic.

tacksam för all hjälp!

edit: rme har jag också kollat på... kan vara intresserad om någon har något annat ljudkort som förslag med någon monitorstation som inte färgar soundet

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det håller jag inte med om, det är metallchassi.

jag grundar alla dessa tankar på de bilder jag sett. massa lysen och lampor och sånt 😆

i och med att det är ett "större" kort än tex ensemble så undrar man lite varför inte fler kör motu. det verkar onekligen funka bra för min del isåfall

om tc låter platt så är inte det intressant. tycker faktiskt omvandlingen i duet är svinbra men eftersom jag inte använder deras pres så vet jag inte.. upplever det inte alls som platt så nerbyten är totalt oinstressanta

Link to comment
Dela på andra sajter

Slår ett slag för Motu 828.. Har ett själv och är helnöjd! Mycket kort för pengarna tycker jag! Definitivt inte plastigt men däremot något trångt mellan rattar tycker jag.

Ett Apogee Ensemble går väl annars att hitta för en okej peng begagnat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Slår ett slag för Motu 828.. Har ett själv och är helnöjd! Mycket kort för pengarna tycker jag! Definitivt inte plastigt men däremot något trångt mellan rattar tycker jag.

Ett Apogee Ensemble går väl annars att hitta för en okej peng begagnat?

ja alltså 828 verkar ändå vara ett kort som varit med ett bra tag. har sett några ensembler för 10-11000 så det är också ett alternativ. fortfarande en hel del pengar för att få 2 extra utgångar 🥰

lutar kanske i nuläget att köra motu. många verkar nöjda ändå men det känns lite som att ändå köpa grisen i säcken... hatar förändringar...

rme och ensemble kan jag utantill.. haha

Link to comment
Dela på andra sajter

ja alltså 828 verkar ändå vara ett kort som varit med ett bra tag. har sett några ensembler för 10-11000 så det är också ett alternativ. fortfarande en hel del pengar för att få 2 extra utgångar

Är det extra utgångar du behöver? Jag trodde det var ingångar. Om utgångar så rekommenderar jag RME Babyface. Ungefär lika smidigt och litet som Apogee Duet med 2 in/4 ut analogt plus en ADAT lightpipe sa att du kan expandera till 10 in/12 ut med en extern AD/DA.

Hörlursutgången är dessutom dubblerad så funkar det att mata med samma lyssning kan du koppla till två par lurar direkt i kortet.

Kostar ungefär lika mycket som Duet 2. Som iofs också har fyra utgångar. Hmmm...

Link to comment
Dela på andra sajter

en hörlursförstärkare hjälper mig inte med att koppla in en extern kompressor 😆

har dock funderat på det men jag måste ha en extra utgång för att kunna använda både en kompressor och ett bandeko så som jag vill

hade jag bytt till babyface och skaffat en bra adda så hade jag nog hellre satsat dom pengar på ett ensemble. antagligen hade det blivit dyrare med ett rme och en bra separat adda. eller ??

sen när det kommer till motu kortet hoppas jag också att de två hörlursutgångarna kan ha helt separat lyssning. har inte satt mig in i det ännu eller läst manualen från hemsidan.

vad som helst som är något större känns bra.. bara det inte kostar skjortan så är alla alternativ intressanta även om jag kanske redan halvt har bestämt mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag är ju av den tron att ADDA inte spelar någon roll. Så jag går på funktion.

Ur det perspektivet har motu många kort som är intressanta.

Sedan skall man inte glömma att det skall vara lätt och kul att använda sina grejer, är man van vid nåt så är det enkelt att jobba så det talar för ensemble fast det är mycket stålar.

Att TC skulle låta platt har jag svårt att tro på.

Nedan är en länk till ett test jag gjorde för att jämföra hur stor skillnad det blir mellan en ITB summering och en som gått ut genom ADDA, en test som känns relevant för ditt användarscenario eftersom du vill köra en kompressor genom kortet koppla t via ADDA.Lyssna och kolla om hur det låter här....

http://forum.studio....95#entry1278695

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

i och med att det är ett "större" kort än tex ensemble så undrar man lite varför inte fler kör motu.
Ensemble har extra fina preamps, medan MOTU:s preamps duger till det mesta.
sen när det kommer till motu kortet hoppas jag också att de två hörlursutgångarna kan ha helt separat lyssning. har inte satt mig in i det ännu eller läst manualen från hemsidan.
Hörlursutgång 1 speglar main out, hörlursutgång 2 kan ha en helt egen mix skapad i ljudkortsmixern för t ex hårdvarumonitor av mikrofon etc.
Link to comment
Dela på andra sajter

hade jag bytt till babyface och skaffat en bra adda så hade jag nog hellre satsat dom pengar på ett ensemble. antagligen hade det blivit dyrare med ett rme och en bra separat adda. eller ??

Jag har tydligen inte förstått dina behov. Svårt att ge bra tips då.

Beskriv gärna dina beho så konkret som möjligt. Hur många analoga ingångar behöver du? Hur många utgångar? Ska det vara hörlursförstärkare kopplade till fler än ett par utgångar?

USB? Firewire? Etc etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej jag är rätt lat när det väl kommer till bra beskrivningar av allt..

jag har en lunchbox med api, burl, purple audio osv så preamps är jag inte i behov av.

den lunchboxen drar jag sedan iväg till våran "riktiga" studio ibland när vi gör "riktiga" inspelningar.

hemma sitter jag dock med ett duet. jag spelar in piano, gitarrer (el och akustiska) sång osv.. a ni fattar.. lite pålägg och sånt.

jag vill även kunna göra lättare mixar där jag får lov att använda min kompressor och mitt bandeko. Jag kan liksom inte skicka ut ett spår i mixen ut genom någon utgång för att "färga" denna.

det är del ett..

sedan så repar vi hemma hos mig lite då och då med lurar mot bakgrunder och det vore grymt att kunna ha två separata hörlursutgångar redan. (vill helst slippa köpa fler burkar). Ett annat exempel skulle väl vara ifall någon sjunger in på något så kanske den vill ha någon mix medans jag bara vill lyssna på sången och tamburinen tillsammans.

jag hade kanske kunnat fixa till någon extra grej till min duet för att lösa detta eftersom man har 2st analoga out i form av 2 kablar och en stereoutgång för hörlurar. jag skulle väl dock knappast kunna lösa 2 separata lyssningar med den även om jag köpte en hörlursstärkare? Är det inte isåfall roligare att då istället kunna ha fler ingångar också så jag kan trycka in en mikrofon i kaffeburken som sedan alltid är på vid alla tillfällen? 😆

självklart är jag ute efter att lägga så lite pengar som möjligt. dueten räcker för mig rent ingångsmässigt här hemma så det är egentligen inget problem. vill dock inte känna mig begränsad. men 4 in hade heller inte skadat... då kan jag trycka in några extra goa rumsmickar på mitt finfina malmsjö piano

ni märker.. jag är rätt osäker på vad som skulle funka bäst.

vi kan säga såhär... hade jag fått 20000 av någon på stan hade jag köpt ett ensemble och ett nytt bord till vardagsrummet.. möjligtvis lite porslin också

EDIT: firewire eller usb kvittar. kör imac.

alla kort är intressanta och vid ett ljudkortsbyte vill jag inte byta ner mig.

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...