Jump to content
Annons

Behövs stereopar för att spela in akustisk gitarr?


Brannstrom

Recommended Posts

Annons

Det beror ju helt på dig, hur du vill att det ska låta.

Oftast räcker det med en, men ibland är stereo helt rätt.

Jag skulle rekommendera att du köper ett matchat par, även om du inte kommer använda båda hela tiden.

EDIT: Såg nu att jag inte var så informativ, men jag återkommer med varför när jag slutat jobbet, om ingen hinner före.

Redigerat av aesh
Link to comment
Dela på andra sajter

jag använder sällan två mickar när jag spelar in akustisk gitarr. Däremot dubbar jag gärna, dvs spelar in två tagningar som jag sedan panorerar ut mot sidorna.

Men jag kan tänka mig flera mickar på samma gitarr om den ska ta stor plats i mixen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det här är en ganska kul fråga. Många rynkar säkert på ögonbryn när de läser och tänker

"En gitarr är ju i mono så då spelar man in mono" ...

Hur du spelar in beror ju på hur du vill att det ska låta =)

Är det sologitarr i klassiskt stuk tycker jag absolut det ska bara stereo då man får en annan känsla när man lyssnar på materialet.

Ska du spela gitarr på en poplåt där gitarren inte framträder så mycket räcker det gott och väl med mono, alternativ att du dubbar gitarren.

Ett stereopar mickar är dock alltid gött att ha. Du köper de nu för att spela in gitarr, men vem vet i framtiden vad du ska spela in?

Link to comment
Dela på andra sajter

som sagt: ett stereopar är alltid bra att ha och kan komma till användning.

satsa på det du och sedan så testar du olika sätt att spela in gitarren på , x-primenterar dig fram tills den blir som du vill.

med eller utan stereo.

ett stereopar är alltid spännande om man vill ha rummet med tycker jag....

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, om det nu ska spelas in stereoacke så hade jag nog siktat på:

1. dubbningar

2. M/S (superpedagogisk artikel)

ms-1side.jpg

Det hela handlar väl om tycke och smak. Själv brukar jag prova båda alternativen och sedan välja ett beroende på vilket som känns rätt.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Du får helt olika sound om du spelar in med ett matchat stereopar jämfört med om du dubbar eller panorerar, så du får fundera ut i förväg vilket sound du vill ha. Båda delarna kan låta snyggt på olika låtar, så det handlar inte om att något av sätten är bättre än det andra.

De stora skillnaderna är att om du spelar in med en mikrofon och dubbar får du inte med något av rummet (har du ett inspelningsrum med dålig akustik är det kanske en fördel), samt att om du spelar in med två mikrofoner måste du sitta alldeles stilla när du spelar, för minsta lilla du råkar röra dig kommer att höras genom att gitarren rör sig i stereobilden (det är bland annat därför man inte gärna ska spela in solosång i stereo!).

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill spela in i stereo, så är det M/S, som Chae nämnde, som ger bäst monokompatibilitet - och då är man inte hjälpt av ett stereopar, utan man behöver i så fall en mick med kardioid- och en med 8-upptagning. Med två kardioidmickar är de vanligaste metoderna X/Y, A-B eller ORTF.

Ofta spelar det ingen större roll om man har ett matchat par eller inte, eftersom placering och vinkling av mickarna lätt kan göra större skillnad än skillnaden som är mellan de två mickarna (beroende på rummet förstås), så det blir ibland lite överdrivet med hur viktigt det egentligen är med matchade stereopar.

Vissa fabrikat kostar betydligt mer för matchade par än för två separata mickar, men enligt länken, så verkar det inte vara så i detta fallet - utan det är t o m billigare att köpa två, så då kan du lika gärna ta det om du tror att du kommer att behöva ha två sådana framöver. 🙂

Tänk också på att bara för att det är inspelat i stereo, så måste man inte panorera kanalerna helt ut till höger och vänster, utan man kan samla ihop stereobilden en del och förskjuta den lite åt ena eller andra kanalen för att få ihop det snyggt tillsammans med allt annat i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

De stora skillnaderna är att om du spelar in med en mikrofon och dubbar får du inte med något av rummet (har du ett inspelningsrum med dålig akustik är det kanske en fördel), samt att om du spelar in med två mikrofoner måste du sitta alldeles stilla när du spelar, för minsta lilla du råkar röra dig kommer att höras genom att gitarren rör sig i stereobilden (det är bland annat därför man inte gärna ska spela in solosång i stereo!).

haha

kul jul....

det är avstpåndet till källan kontra till reflekterande ytor som avgör hur mycket rum som kommer med - inte om man väljer att dubba eller inte

mycket märkligt påstående...

att det flyttar lite på sig vid en stereoinspelning behöver inte vara fel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Såg den här tråden nu, samtidigt som jag sitter och joxar med mickning ak gitarr, jag testar både med två o en mick... Jag har bla två CM3... Men jag har inte blivit så impade av dem på ak gitarr...

Sen är det ju så att det mesta handlar om pengar, så vad är bäst; att köpa tex köpa två (i mitt tycke) mediokra CM3 och få möjlighet till stereoinspelning, eller köpa en dubbelt så dyr mick, jag kommer inte på nåt exempel. Ofta är det ju snyggt med två inspelade westerngitarrer som ligger utpanorerade. Det är klart att har man råd kan man köpa ett matchat par Neumann småmembranare. Men hur många hemstudiopulare har råd med det, kanske bättre med en ganska hyfsad mick, än två st för samma kostnad?

Ett tips kanske kan vara att äga bara två mickar, en småmembranare och en stormmbranare, tex NT2-A som man kan 8-koppla och med de två kunna få M/S stereo? NT2-A kan man ju ha till att sjunga i, å. man kan ju även använda dem till vanlig stereoinspelning också. När jag lyckats få till bra ljud i ak gitarr har jag använt två olika mickar. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

En KM-184 är mitt första-hands-val vid pålägg av ackegitarr.... stålsträngad då alltså. Och framför allt när det handlar om pålägg som bara ska ligga och mala i bakgrunden så funkar det bra med bara en KM-184 och sedan dubba gitarren, om man söker efter extra bredd. Ihop i en grupp, skära vid 120hz och på med DBX 160vu kompressorplugg på det. Det blir mumma ljud utav det vettu :-)

Även AKG C414 har gett bra resultat, och även där med EN C414.

Uppmickning någonstans vid 9:e till 12:e bandet ungefär 20-30cm ifrån. Behöver man mer botten vinklas bara micken in mot hålet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...