Jump to content
Annons

Inställning på folk


Polder

Recommended Posts

Med risk för att dra igång en diskussion som kan vända åt vilket håll som helst så har jag en liten fundering.

Funderingen är följande:

Hur kommer det sig att folk numera inte tar sig mellan tid att undersöker saker. Istället så skrivs det så korta frågor som möjligt helst med så många förkortning och chatspråk som det går och helst i talande form och på ett sådant sätt så att läsaren knappt förstår frågan. Jag kanske börjar bli en gammal gubbe, vad vet jag, men jag känner bara följande: Hur svårt kan det vara att titta runt på musikaffärernas hemsidor efter produkter, söka på google efter plugins, läsa på i daw manualen hur vissa funktioner funkar? Och om inget av tidigare nämnda söksätt svarar på ens fråga så söks det inte heller på youtube ordentligt? Att lära sig saker och bli bra på någonting tar tid, tid och återigen tid. Men de flesta frågor tar oftast mellan 1 och 10 minuter att hitta svaret på. Och vad gör det om det skulle ta 5 timmar???

Hur kommer världen se ut om detta fortsätter? Alla daw kommer med 1200 färdigt producerade låtar som man kan sätta sitt namn på och distribueras snabbt och enkelt genom att trycka på en "Distribute this and make me a pro producer"-knapp???

Var finns det genuine intresset för att skapa musik och viljan att lära sig saker genom att ta reda på hur man gör själv? Istället för att bara slänga ut en vag fråga med förväntan om att någon annan jobbar åt en?

Jag kan ha fel och jag är inget forumproffs så det kanske är så man gör numera???

Vill inte heller dra alla över en kam så ni som känner er träffade, känn er träffade =) hehe :rolleyes:

Någon mer som känner likadant som jag?!

peace out!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ingen nyhet att vi lever i ett attention-deficit society. Allting ska göras under fem röda innan man byter fokus.

De flesta tappar tålamodet om de får vänta på en webbsida som laddar längre än några sekunder. Med så enorma mängder

information tillgängligt där alla gör allting och ingenting orkar många aldrig gå på djupet med någonting utan tafsar lite på ytan

för att sedan fångas av nästa grej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer ihåg när jag själv startade med inspelning. Jag kunde ingenting överhuvudtaget fastän jag hade varit musiker i ett antal år. Jag ställde en massa frågor till alla på det här forumet plus alla mina kontakter som jobbade i olika studios.

Jag ville veta vilket ljudkort jag skulle ha, vilken mick, preamp... You name it. Känner mig fortfarande som en nybörjare på detta område men jag är förevigt tacksam för all hjälp jag fick på detta forum. Jag har kämpat och läst och börjat och startat om igen oräkneliga gånger. Visserligen så måste man ändå lära sig allt själv. Det finns inga snabba lösningar. Det jag däremot saknar idag är att alla hänvisar till sökfunktionen i stället för att försöka svara. Steget kan vara stort för det var det för mig i alla fall. Den viktigaste frågan eller frågorna var för mig vilka prylar jag skulle välja. Hade jag då ställt frågan Vad/Hur och fått svaret att använda sökfunktionen så hade jag kanske inte varit på detta forum idag. Lärde mig med tiden att det faktiskt inte finns några säkra sanningar och att i slutändan är man ensam. Trial and error. Även om inte jag har testat alla nya produkter på marknaden och därför inte kan ge ett svar på vad som är bäst, om det nu finns ett sådant svar, så annser jag att vi borde bli bättre på att svara.

Ett forum med bara frågor och inga svar blir fort ett dött forum.

Ibland kan en hänvisning till en söklänk vara grym men ett svar som säger att man ska använda sökfunktionen är tämligen värdelös.

Försök i stället att ge ett svar så bra som du kan. Har du inte det avstå från att svara.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen nyhet att vi lever i ett attention-deficit society. Allting ska göras under fem röda innan man byter fokus.

De flesta tappar tålamodet om de får vänta på en webbsida som laddar längre än några sekunder. Med så enorma mängder

information tillgängligt där alla gör allting och ingenting orkar många aldrig gå på djupet med någonting utan tafsar lite på ytan

för att sedan fångas av nästa grej.

Precis! Och det speglar sig i riktiga livet också. FARLIGT!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland kan en hänvisning till en söklänk vara grym men ett svar som säger att man ska använda sökfunktionen är tämligen värdelös.

Försök i stället att ge ett svar så bra som du kan. Har du inte det avstå från att svara.

Helt klart! Men ofta ställs ju frågan på ett sånt sätt så man kan få 100000 svar.

"Vilket ljudkort ska jag köpa" t.ex.

Självklart kan man inte bara söka på forumet då tiden tickar på och det kommer nya produkter. Vilket gör att gamla trådar blir inaktuella. Det är inte fel att ställa basic frågor heller men ställ de på ett varsamt sätt så man kan ge ett bra svar istället för att helt och hållet behöver lösa hela situationen hos någon annan.

Jag har också fått mycket hjälp här på forumet därför tycker jag det är så tråkigt när det blir så många trådar som jag beskriver i mitt första inlägg... =(

Jag svarar mer än gärna på dumma frågor, som för övrigt inte finns. Jag skulle bli överlycklig om jag ser följande ändring:

Före:

"Vilket ljudkort ska jag köpa till min PC?"

Efter:

"Vilket ljudkort ska jag köpa till min PC? Jag har tittar på följande 3 och skulle vilja ha följande möjligheter. Jag jobbar på följande sätt osv" ....

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna tycker jag hör hemma här...

Orkar inte se den nu. Kan du inte berätta poängen? 😛

Delar hans synsätt till 100%!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Allting ändras med tiden, och tekniken går framåt som en tsunami. Jag tror att man måste acceptera utvecklingen, och jag tror även på att bra musiker/låtskrivare med talang lyser igenom trots teknikens utveckling. Sen att ha tålamod att sitta och söka till sig allt, kan vara svårt när man vill så mycket i början. Och om äldre musiker tittar i backspegeln, och tänker tillbaka hur dom själva var i början och då fanns inte dessa hjälpmedel ett knapptryck bort, och tänker sig in i hur det är att vara ny nu. Vilket är att föredra? Old school vs new school, jag personligen tycker ingen fråga är för dum, utan hjälper gärna till så fort jag kan. För att jag mår bra om jag kan hjälpa någon annan. Och jag är evigt tacksam för dom medlemmar som tog sig tid att hjälpa mig när jag var ny här. Så nej jag känner inte som dig, men jag respekterar dina åsikter.

WITH GREAT POWER THERE MUST ALSO COME GREAT RESPONSIBILITY/ Stan Lee

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tycker jag ärligt talat att ni är lite gaggiga. Den här inställningen att folk (speciellt yngre) "nuförtiden" inte är lika duktiga som alla äldre och erfarnare har förmodligen funnits lika länge som människorna vandrat här på jorden.

Om ni besöker t ex "Musik direkt" eller någon liknande så märks det snabbt att det knappast är något fel på unga människors vilja och skicklighet.

Däremot gör väl tillgängligheten på möjligheten att skapa musik att det är fler som sysslar med det, och då vore det väl ändå lite konstigt om alla var lika fantastiska som den "hårda kärnan".

Om man kan få svar på något man undrar över genom att ställa en fråga, istället för att sitta och surfa runt efter info på internet i flera timmar, vad är det som gör att det ena är bättre eller sämre? Det är ju det (det förstnämnda, att ta genvägar) som gör att samhället utvecklas. Om jag är sugen på älgkött så behöver jag inte först tillverka ett spjut och sen ge mig ut på älgjakt i två veckor, utan kan gå till Hötorgshallen och köpa en bit (borde ta runt en timme), och ägna resten av tiden åt något annat.

Edit: Ett litet förtydligande...

Redigerat av JJRockford
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Old school vs new school

Båda. Men framförallt inställningen att inte tro att annat folk ska löse ens problem. Att ställa en fråga och få svar är super. Självklart har man suttit i samma sits när man inte har en aning om en viss sak. Men att ständigt bli bemött med "Hur blir man astronaut på 5 minuter" gör ju att nånting som JohnRick beskriver blir rätt så destruktivt över länga loppet.

Klart man ska fråga, men fråga ordentligt! Helst med mössan i hand =) hehe.

Jag hjälper också gärna till att svara på frågor. Hur kul som helst att se folk utvecklas men det måste ju finnas ett litet driv från den som ställer frågan också!!

Link to comment
Dela på andra sajter

(tycker att det är bra med frågor om matriel för musikproduktion då och då så att man får litet tips håller sig litet uppdaterad....)

mvh

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Båda. Men framförallt inställningen att inte tro att annat folk ska löse ens problem. Att ställa en fråga och få svar är super. Självklart har man suttit i samma sits när man inte har en aning om en viss sak. Men att ständigt bli bemött med "Hur blir man astronaut på 5 minuter" gör ju att nånting som JohnRick beskriver blir rätt så destruktivt över länga loppet.

Klart man ska fråga, men fråga ordentligt! Helst med mössan i hand =) hehe.

Jag hjälper också gärna till att svara på frågor. Hur kul som helst att se folk utvecklas men det måste ju finnas ett litet driv från den som ställer frågan också!!

Jag tror att du lägger lite för mycket värderingar som tillhör dig själv i andras frågor. Jag tror inte att man frågar för att man tror att man ska få det slutgiltiga svaret och att man tror att nyckeln till framgång är en preset. Om vi nu tror att vi är så duktiga borde vi kanske försöka hjälpa snarare än att dissa. Tror inte att det var din mening att dissa överhuvudtaget men om inte frågorna passar så ställ din egen!

Personligen så tycker jag att det vore intressant att höra era ideer om att komprimera reverb först i en sångkedja och blenda det mot ett rent spår och kanske även ett hårt parralellkomprimerat spår med främst diskant eller distortion. Samtidigt som man stänger av reverbet med en sidechainad gate. Eller hur man får basen att komprimera utan förvrängda attacker på grund av att attacktiden är kortare än våglängden. Det är frågor som intresserar mig. Har några svar men inte alla. Till dess så bör vi sluta gnälla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen har jag i princip alltid lärt mig allting, vad gäller datorer och programvara, själv, genom trial and error. Om det är något som jag verkligen inte får bukt med, så söker jag i första hand efter informationen, och i andra hand ställer en fråga i ett lämpligt forum 🙂..

Men jag stör mig inte alls på de som ställer "onödiga" frågor...

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar som sagt inte om frågeställningen i sig utan inställningen bakom

Att processa sången på det sättet du beskriver skulle vara häftigt särskilt om man automatiserar ett hp-filter som leder till bryggan i låten!

Att komprimera bas är alltid lite lurigt. Jag skulle i det fallet rekommendera en multibandkompressor där du har lång attack på låga frekvenser och rappare attack på de frekvenser som upplevs som lunchen i ljudet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls. Lite nyfiken, har du läst hela tråden?

Jag förstår din poäng och håller med dig. Jag kodar inte heller ihop en mjukvarusynth om jag vill göra en synthslinga.

Och nej jag anser inte att jag är bättre än nån annan. Inte alls tycker att jag är rätt kass själv, vilket inte heller har med saken att göra. Min stora poäng är att många önskar saker och ting få serverade på silverfat. Vilket börjar störa mig en aning (läs: mycket)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är något som jag verkligen inte får bukt med, så söker jag i första hand efter informationen, och i andra hand ställer en fråga i ett lämpligt forum 🙂..

Jag förstår vad du menar rent generellt, men men håller inte med om ovanstående resonemang. Att ställa en fråga i ett forum för andra som är intresserade av samma saker som en själv, är väl ett kanonbra sätt att söka information? Den som inte vill dela med sig behöver inte svara, och den som går igång på att hjälpa andra får det tillgodosett.

/ Martin

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

poäng är att många önskar saker och ting få serverade på silverfat. Vilket börjar störa mig en aning (läs: mycket)

Du får tänka på att alla inte ser samma möjligheter och svårigheter i världen som du. För en del kanske det känns lika oöverstigligt att förstå hur man ska lägga kompressor på ett sångspår, eller vad man ska ha för ljudkort, som det är för dig att programmera en mjukvarusynt som du blir nöjd med.

Som man ständigt brukar påpeka redan i grundskolan, "det finns inga dumma frågor"...

Edit: Kom på att du faktiskt redan påpekat det senare själv. Vilket gör hela resonemanget ännu märkligare. Om någon frågar "vad ska jag ha för ljudkort" så kan det ju vara så att den personen överhuvudtaget inte har en aning om vilken funktion ett ljudkort har i kedjan eller vad man kan tänkas ha för krav på det, och då är det inte så lätt att läsa på. Att utgå från att frågeställaren skriver som han/hon gör p g a av lathet, ptja... Svara inte?

Redigerat av JJRockford
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst hela tråden. Jag förstår att du är stolt över det du kan. Det ska du vara med all rätt. Dela med dig helt enkelt!

Bra då ligger du på pluss-sida =) Jag tycker inte att det handlar om stolthet på det man kan eller inte kan. Det handlar nog mer om vett och etikett kanske... Eller en miniskyl släng av ansträngning. Men så som tidigare talare påpekar så rätt så så lever vi i ett informationssamhälle där man ska ha sin mobil under näsan 24/7 (skulle kunna vara tråd #2, hehe).

Du får tänka på att alla inte ser samma möjligheter och svårigheter i världen som du. För en del kanske det känns lika oöverstigligt att förstå hur man ska lägga kompressor på ett sångspår, eller vad man ska ha för ljudkort, som det är för dig att programmera en mjukvarusynt som du blir nöjd med.

Som man ständigt brukar påpeka redan i grundskolan, "det finns inga dumma frågor"...

Nej, vi alla är olika. Vilket är bra!! Det är inte det jag säger. Att svara på vad för komponenter det finns i en kompressor eller vilken form ett vhs-band har är frågor som är berättigade. Men att ställa frågor rakt ut i vinden utan ens ange en liiiiten bit av vad man har testat hittills, vad man har att jobba med eller hur man tänker själv. Som "Hur gör jag ett whooosh ljud" tex ... Är det så mycket begärt att beskriva lite vad man har testat innan? För oftast känns det för mig som att önskad svar skulle innebära att frågeställaren får levererad vad han vill utan en minsta ansträngning. (kanske inte det mest lysande exempel)

Äh. Jag antar att jag har väl blivit gammal och ungdomen är så bortskämda med all info så det inte vet själva ens. Om 1, 10, 20 eller 30 år är jag väl en sån där gnällgubbe i nån studio med nån gammal macpro quadcore och 16GB i minne och sitter och säger att det var bättre förr =) Medans den tidens ungdom har 16GB i öronsnibben för att streamevideo till heads-up displayn ihop med sina vänner...

(Datorn är irrelevant och äger ingen sån...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med din frågeställning. Samtidigt är det viktigt att våga ställa frågor också. Precis som när det gäller allting annat är det inte ytterligheterna som är bäst (dvs. att fråga om allt eller att aldrig våga fråga om något).

Vad som däremot är säkert är att den som måste fråga om allting inte kommer att kunna bygga upp någon karriär inom det man frågar om. Kan man inte ordna fram fakta på egen hand är det tydligt att man inte behärskar området i fråga och borde ägna sig åt något annat istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att dra igång en diskussion som kan vända åt vilket håll som helst så har jag en liten fundering.

Funderingen är följande:

Hur kommer det sig att folk numera inte tar sig mellan tid att undersöker saker. Istället så skrivs det så korta frågor som möjligt helst med så många förkortning och chatspråk som det går och helst i talande form och på ett sådant sätt så att läsaren knappt förstår frågan. Jag kanske börjar bli en gammal gubbe, vad vet jag, men jag känner bara följande: Hur svårt kan det vara att titta runt på musikaffärernas hemsidor efter produkter, söka på google efter plugins, läsa på i daw manualen hur vissa funktioner funkar? Och om inget av tidigare nämnda söksätt svarar på ens fråga så söks det inte heller på youtube ordentligt? Att lära sig saker och bli bra på någonting tar tid, tid och återigen tid. Men de flesta frågor tar oftast mellan 1 och 10 minuter att hitta svaret på. Och vad gör det om det skulle ta 5 timmar???

Hur kommer världen se ut om detta fortsätter? Alla daw kommer med 1200 färdigt producerade låtar som man kan sätta sitt namn på och distribueras snabbt och enkelt genom att trycka på en "Distribute this and make me a pro producer"-knapp???

Var finns det genuine intresset för att skapa musik och viljan att lära sig saker genom att ta reda på hur man gör själv? Istället för att bara slänga ut en vag fråga med förväntan om att någon annan jobbar åt en?

Jag kan ha fel och jag är inget forumproffs så det kanske är så man gör numera???

Vill inte heller dra alla över en kam så ni som känner er träffade, känn er träffade =) hehe :rolleyes:

Någon mer som känner likadant som jag?!

peace out!

Tjena Polder!

Håller helt med är 44 bast söker alt skälv på Google tycker det är slött av dagens ungdom faktiskt att ställa massa onödigt skit när det redan finns serverat.

Ursäkta Bäbisar.Jag har nog finkammat hela internet på info innan jag ställer en fråga.Men har nog missat ändå.det är stort skrämmande.man kan ju bli biten i rumpan.

Kanske fan vet jag.

Sök den finner sa alltid min Farfar!

mvh Hemmpe

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Polder!

Håller helt med är 44 bast söker alt skälv på Google tycker det är slött av dagens ungdom faktiskt att ställa massa onödigt skit när det redan finns serverat.

Ursäkta Bäbisar.Jag har nog finkammat hela internet på info innan jag ställer en fråga.Men har nog missat ändå.det är stort skrämmande.man kan ju bli biten i rumpan.

Kanske fan vet jag.

Sök den finner sa alltid min Farfar!

mvh Hemmpe

fan så slött av dej att söka på google. verkligen slött att inte ens använda ett rättstavningsprogram så man slipper lida av dessa felaktiga meningar och ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

fan så slött av dej att söka på google. verkligen slött att inte ens använda ett rättstavningsprogram så man slipper lida av dessa felaktiga meningar och ord.

🙂 härligt att se lite humor också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

fan så slött av dej att söka på google. verkligen slött att inte ens använda ett rättstavningsprogram så man slipper lida av dessa felaktiga meningar och ord.

haha! ja du vem har tid med sådant nuförtiden.

Nu ska jag ta sommar.Leva loppan.

Hej forumet!

Puss kramiz.

mvh Hemmpe

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla daw kommer med 1200 färdigt producerade låtar som man kan sätta sitt namn på och distribueras snabbt och enkelt genom att trycka på en "Distribute this and make me a pro producer"-knapp???

orkade inte läsa allt, men var sitter den knappen? Kör Cubase 7.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den sitter bredvid "Make me sopah hit"-knappen.

Har ni inte köpt super-dope-deluxe-mega-producer-bundle??

Då behöver man bara starta datorn och låten ligger på plats 1 på topplista!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni inte köpt super-dope-deluxe-mega-producer-bundle??

Då behöver man bara starta datorn och låten ligger på plats 1 på topplista!!

Nej, men jag har en plugg som sitter i väggen. Bara att dra ur så blir allt tyst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...