Jump to content
Annons

Mixa/Bra ljud i sång?


Frantic

Recommended Posts

Hej Studio,

Håller på att spela in lite sång, bara för att se vad jag kan få fram helt enkelt.

Har suttit i några dagar men har aldrig fått ett riktigt "fett"/"varmt" ljud i min sång. Det låter helt enkelt bara platt och torrt om man ska uttrycka sig lite åt det hållet.

Sjunger i en Shure SM58, borde jag testa med en annan mikrofon? Har suttit lite och försökt lyssna på Youtube efter "vocal-only" tracks för att höra hur proffsen låter helt enkelt. Verkar ligga välldigt mycket reverb och en del delay i det hela?

Hur kraftigt ska jag sjunga i mikrofonen?

Vi kan ta denna låten som ett exempel, inte för att jag sysslar mycket med growl-teknik utan mer åt hållet som HIM/Lostprophets/The Blackout/Brittisk hårdrock.

Mitt exempel är från Randy i bandet Lamb of God, har försökt lyssna om de har flertalet spår i vanliga verserna, men kan inte riktigt tyda det. I refrängerna osv låter det solklart att de har flera overdubs dock.

Alla tips uppskattas på hur jag ska få det hela att låta bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Exemplet du tar kan jag då svara på i alla fall. Randy brukar sjunga (vråla) in i en SM58 alt SM7B i kontrollrummet, hållandes micken i handen. Iaf på Sacrament. Sen så går micken förmodligen in i en jävligt bra preamp plus att Randy är förbannat duktig på det han gör. Sen så är ju sången komprimerad och har väldigt mycket delay i hans fall. Ofta olika, ett med mindre feedback och ett med mer och sen reverb på det och dist på det.

Men ett bra tips om du vill ha "varmare" sångljud är just dist/saturation i väldigt lagoma mängder. En del värme kan komma från eventuell rörmick/rörpreamp. Rummet är givetvis viktigt men sjunger du in i en dynamisk mick så kommer du undan med bra mycket mer än med en kondensator. Men håller du på med rock/metal så är SM58an rätt populär även i studiosammanhang.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Något som jag tycker kan låta jäkligt gött är att spela in en ren signal, och sedan köra den ut från ljudkortet in i en måttligt distad förstärkare som du mickar upp.

blanda sedan den signalen med den rena. Kan låta riktigt coolt ibland.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra sång ljud är relativt lätt att få till. Det enda som krävs tyvärr är en riktigt bra (dyr) mikrofon , bra preamp och ett hyffsat rum. Sen är det bara

att nita sången med en 1176 lite effekter sen r det klart. Jag använde t.ex endast 2db eq på senaste plattan ajg gjorde, helt sjukt nice. Men då använde jag dyra grejer.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra sång ljud är relativt lätt att få till. Det enda som krävs tyvärr är en riktigt bra (dyr) mikrofon , bra preamp och ett hyffsat rum. Sen är det bara

att nita sången med en 1176 lite effekter sen r det klart. Jag använde t.ex endast 2db eq på senaste plattan ajg gjorde, helt sjukt nice. Men då använde jag dyra grejer.

Jag köper fullt ut att ett bra rum är att rekommendera. Även preamp bör hålla god kvalitet men att en dyr mic ger bäst resultat stämmer inte alltid. En snordyr stormembranare behöver inte alls låta bättre på en viss röst än vad tex en sm7 gör eller för den delen en stormembranare för några tusenlappar. Man kan vinna mycket på att ta rätt mic till rätt person. Soundet man vill åt på en punkplatta kräver troligen en annan mic än en vis-sångare.

Många som lirar metal/-core/punk vill dessutom gärna hålla micen i handen och då går ju alla mickar som kräver lösa puffskydd bort.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Exemplet du tar kan jag då svara på i alla fall. Randy brukar sjunga (vråla) in i en SM58 alt SM7B i kontrollrummet, hållandes micken i handen. Iaf på Sacrament. Sen så går micken förmodligen in i en jävligt bra preamp plus att Randy är förbannat duktig på det han gör. Sen så är ju sången komprimerad och har väldigt mycket delay i hans fall. Ofta olika, ett med mindre feedback och ett med mer och sen reverb på det och dist på det.

Men ett bra tips om du vill ha "varmare" sångljud är just dist/saturation i väldigt lagoma mängder. En del värme kan komma från eventuell rörmick/rörpreamp. Rummet är givetvis viktigt men sjunger du in i en dynamisk mick så kommer du undan med bra mycket mer än med en kondensator. Men håller du på med rock/metal så är SM58an rätt populär även i studiosammanhang.

Okej, ska testa detta när jag kommer hem imorgon, är inte hemma och har inte tillgång till min lilla hemmastudio.

Men du menar på att det ligger mer eller mindre två slingor genom hela låten, men olika hanterade, det vill säga en med mindre feedback än det andra trackret som är mycket reverb samt dist?

Något som jag tycker kan låta jäkligt gött är att spela in en ren signal, och sedan köra den ut från ljudkortet in i en måttligt distad förstärkare som du mickar upp.

blanda sedan den signalen med den rena. Kan låta riktigt coolt ibland.

Ska se om jag kan testa detta, lär riktigt häftigt så det är absolut värt att testas! Tack för tipset!

Ska sjunga in lite imorgon så då kan jag lägga upp det till er så ni kan få höra på hur det låter.

Sitter även utan en mick-amp, något bra förslag på någon i vettig prisklass för en hobby-musiker? Det vill säga med min ekonomi, inte försöka överskrida 1500-2000kr som max, annars blir det lite svårt att gå runt om man säger så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, ska testa detta när jag kommer hem imorgon, är inte hemma och har inte tillgång till min lilla hemmastudio.

Men du menar på att det ligger mer eller mindre två slingor genom hela låten, men olika hanterade, det vill säga en med mindre feedback än det andra trackret som är mycket reverb samt dist?

Nja jag menar att de använder sig av minst 2 olika delayer i mixen. En som är lite kortare feedback på och eventuellt lite lägre mixad och en som har riktigt fet feedback som fläskas på i slutet på vissa fraser och typ på refränger (detta kan ju automatiseras också förstås). Men det är i alla fall mestadels delay och inte så fruktansvärt mycket reverb som jag kan höra. Sen är det ju som du sa tidigare tror jag, väldigt dubbat i framförallt refrängerna. På tidigare plattor har producenten Machine lagt dubbar med "ren sång" bakom Randy också. Sen kan man experimentera med dubbar en oktav ned som typ "pratar" väldigt mörkt bara för att fetta till osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...