Jump to content
Annons

Dra av för Spotify i bokföringen


Audiorent

Recommended Posts

Använder mig mycket av Spotify när jag sitter i studion för att kolla idéer och arr på andras låtar mm. Hittils har jag använt mig av gratistjänsten men nu när begränsningar införs tänkte jag skaffa premiumkonto. Frågan är om skatteverket hade godkänt att man drar av för kostnaden för Spotify i företaget.

Den allmänna regeln är att alla kostnader för att förvärva och bibehålla intäkter är avdragsgilla, dvs. kostnader som är nödvändiga för att driva verksamheten framåt.

I det här fallet kan jag ju då tycka att jag behöver Spotify för att kunna driva verksamheten. I praktiken så brukar det dock alltid finnas prejudicerande fall man kan hänvisa till när det är gråzoner men jag känner inte till något sånt i det här fallet.

Någon "skattejurist" på forumet som vet ?

Redigerat av Audiorent
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det borde väl kunna funka - precis som prenumerationer på branschtidningar...

Risken finns förstås att skatteverket anser att du har nytta av det personligen också, så det kanske kan vara en idé att dela kostnaden mellan dig som firma och dig som privatperson...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vilket, vad jag vet är det inte olagligt att hävda ett avdrag för en kostnad man faktiskt har haft. Så i värsta fall beviljas inte avdraget. Eller som Claes säger, att du inte får dra av för hela beloppet. edit: Eller ring och fråga.

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Intressant. Har du tidigare kunnat dra av för inköpta skivor?

Jag kan inte minnas att jag dragit av för CD-skivor annat än ljudeffektskivor och dylikt. Musik-CD-skivor har jag dock mest köpt för privat lyssning. Med Spotify är det annorlunda. Ett tillfälle jag använder det är när man har en kund som skall spela in en cover och man lyssnar in på originalet. Händer ju (tyvärr) ofta att man har möhippor i studion.

En annan intressant aspekt är då vilket sort konto de hade godkänt. I princip har jag ju bara nytta av det billigare kontot (49:-) eftersom jag använder det i Studion medan fördelen med det andra är att man kan lyssna i mobilen också. Som sagt så handlar det inte om några stora summor men jag vet att många musiklärare använder sig flitigt av Spotify vid undervisning så jag kan inte vara ensam om tanken.

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Intressant. Har du tidigare kunnat dra av för inköpta skivor?

Det går.

"Jag behövde köpa skivan för att ha den som mix-referens".

Edit:

Enligt en revisor var detta ok iaf.

Kan ju vara superavgörande för ett jobb att få till ett sound som på en viss skiva.

Din förklaring till varför du behöver Spotify i företaget låter rimlig i mina öron också därmed.

Redigerat av rankey
Link to comment
Dela på andra sajter

I det här fallet kan jag ju då tycka att jag behöver Spotify för att kunna driva verksamheten.
Jag är helt på din linje. Många tekniker i min närhet drar av sina CD-skivor som referenslyssning och Spotify-abonnemang borde vara likadant.

Konsumering av musik för privat bruk kan du göra med reklamvarianten, men när du sitter med en kund kan du inte riskera att stöta på begränsningar vad gäller antal tillåtna lyssningstimmar osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har dragit av i många år för mitt Spotifykonto. Men så jobbar jag ju också en hel del som DJ och utbyter spellistor med mina kunder genom Spotify. Tex har jag ju en rekommendations-spellista på Spotify som fungerar lite som reklam för min verksamhet (

).

Och som svar till pikzel ovan kan jag faktiskt meddela att jag inte är akutläkare men dock är utbildad läkare. Och om jag verkligen hade brutit benet hade jag nog helst träffat en ortoped. ;-)

mvh

Fabian

www.djfabbe.se

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Och som svar till pikzel ovan kan jag faktiskt meddela att jag inte är akutläkare men dock är utbildad läkare. Och om jag verkligen hade brutit benet hade jag nog helst träffat en ortoped. ;-)

Ouch! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte varför Skatteverket inte skulle godkänna Spotify abonnemang? Jag har köpt det på företaget utan eftertanke. Nu har jag förvisso aktiebolag, gissar på att du har enskild firma? Masen är förstås lite petigare då...

Jag kan tänka mig flera olika konton i bokföringen:

  • 4310 Inköp för produktion av tjänster B (ofördelade) - om du behöver Spotify som referensmaterial för produktion till kund
  • 5420 Programvaror - om du behöver Spotify öht för din verksamhet, inte alls konstigt om man är musiker/producent.
  • 6590 Övriga externa tjänster - om du av någon anledning inte vill lägga det på 5420, dock sticker det nog mer i ögonen här.
  • 7699 Övriga personalkostnader - för personalens trevnad, samma konto som frukt och blommor hamnar på.

Edit: eller gör man som Fabz och sätter upp det på 5910 / 5990 som Annonsering / Övriga kostnader för reklam och PR.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Och som svar till pikzel ovan kan jag faktiskt meddela att jag inte är akutläkare men dock är utbildad läkare. Och om jag verkligen hade brutit benet hade jag nog helst träffat en ortoped. ;-)

Joo... men en akutläkare kan ju vara ortoped.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och en jurist kan vara musiker.

Inte för att vi skulle diskutera det här egentligen, men en akutläkare har den största delen av sin utbildning inom kirurgi, ortopedi och medicin.

Jag vet inte så många juridikutbildningar som fokuserar på musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte så många juridikutbildningar som fokuserar på musik.

Jag är övertygad om att det finns lika många till antalet som det finns medicinutbildningar som fokuserar på "brutna ben". Faktiskt.

Ge dig nu, din fjant. Du kan inte få grodan du fällde ovan ogjord. Om du kollar i svaren ovan så har TS fått sin fråga besvarad med råge. Ta det som en vuxen, alla säger vi fel någon gång; var glad att du inte är lika klantig som jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för alla svar (dvs ni som förstod min fråga). Precis den info jag vill ha. Jag skall genast inhandla ett Spotify Premium.

Som svar till Pixzel så kan du nu se att jag har satt "skattejurist" inom citationstecken vilket jag glömde från början. Jag ville inte prata med skatteverket utan med människor i musikbranschen dvs ni på forumet. Har dessutom gått en distansutbildning i musikjuridik på Linnéuniversitetet som heter Musikjuridik i ett branschperspektiv. Dock togs aldrig avdrag för Spotify upp.

.... till slut vill jag tillägga att naturligtvis kommer jag först söka hjälp här på forumet när jag brutit benet då jag litar mer på er än min Danska läkare (förstår ju inte ens vad han säger)

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar (dvs ni som förstod min fråga). Precis den info jag vill ha. Jag skall genast inhandla ett Spotify Premium.

Som svar till Pixzel så kan du nu se att jag har satt "skattejurist" inom situationstecken vilket jag glömde från början. Jag ville inte prata med skatteverket utan med människor i musikbranschen dvs ni på forumet. Har dessutom gått en distansutbildning i musikjuridik på Linnéuniversitetet som heter Musikjuridik i ett branschperspektiv. Dock togs aldrig avdrag för Spotify upp.

.... till slut vill jag tillägga att naturligtvis kommer jag först söka hjälp här på forumet när jag brutit benet då jag litar mer på er än min Danska läkare (förstår ju inte ens vad han säger)

Helt rätt! Danska läkare är inte att lita på. Och passa på och reklamera utbildningen också. Avdrag för Spotify borde ingå i all grundutbildning.

Men du borde kanske läst Svenska istället! Situationstecken [sic!] 🙁

Redigerat av pikzel
Link to comment
Dela på andra sajter

Språkpolisen meddelar vidare att du skola för bövelen inte börja en mening med ordet "Men".

Normalt undviker jag att börja meningar med konjunktioner, men det är inget fel.

Att man inte får börja en mening med men är en av de vanligaste myterna när det gäller hur vi får och inte får skriva. För hur många av oss har inte hört svenskläraren säga ”Börja aldrig en mening med men”.

Men det är fel. Det är bra att börja en mening med men. Genom att tydligt markera när du som skribent byter tanke, hjälper du läsaren att snabbt förstå ditt budskap.

http://www.ordvet.se/sprakspalten.html

Det går utmärkt att börja meningar med och, men eller jag, också i formell sakprosa.

Språkriktighetsboken (Norstedts akademiska förlag, 2005)

🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt undviker jag att börja meningar med konjunktioner, men det är inget fel.

Varför språkpoliserna menar att det är "fel" (och jag håller lite med, faktiskt, trots att jag är något av en språkliberal) är att en konjunktion förväntas binda samman (föregående) satser->meningar->stycken. Att börja en text med "Men" är alltså inte "fel" om den rimligen kan antas binda samman förra satsen/meningen/stycket. Men i ditt fall var det ytters tveksamt – ergo: "fel".

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag drar hellre av 1200kr/år än drar in ca 2400kr till mitt företag för att kunna betala det. Vilken tur att du är så rik så du kan strunta i det.

Jag är helt garanterat fattigare än du. Tror dock inte ett dugg på resonemanget att man behöver Spotify för att sköta sitt företag eller att man inte alls lyssnar på Spotify privat. Den som drar av för Spotify är alltså en fifflare. Det har inget med ekonomi att göra.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är helt garanterat fattigare än du. Tror dock inte ett dugg på resonemanget att man behöver Spotify för att sköta sitt företag eller att man inte alls lyssnar på Spotify privat. Den som drar av för Spotify är alltså en fifflare. Det har inget med ekonomi att göra.

Fritid verkar du ju ha mycket iallafall. Du har ju uppenbarligen inte ha en aning om vad du pratar om så snälla sluta posta i tråden tack.

Redigerat av Bäckwinner
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver ett allmänt hållet inlägg. Blir därefter utsatt för rena personangrepp. Storartat. Ingen av er bestämmer vilken tråd jag ska skriva i.

Det var inget allmänt hållet inlägg så länge du anklagar alla som gör avdrag för Spotify för fifflare. Där har du det första personangreppet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inget allmänt hållet inlägg så länge du anklagar alla som gör avdrag för Spotify för fifflare. Där har du det första personangreppet.

Förstår du verkligen inte att en förutsättning för att något ska va ett personangrepp är att det riktas mot en person? Vad blir din nästa anklagelse? Hets mot folkgrupp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...