Jump to content
Annons

Spela in i stereo, men spåret ligger ändå i vänstra hörnet


Ihzon

Recommended Posts

Tjena!

Har börjat spela in sång i Logic. Det funkar men när jag spelar in i stereo så ligger sången på vänstra sidan. Är det inte tvärtemot vad stereo innebär? Kör på en kanal.

När jag spelar in i mono så ligger den på båda sidorna men jag vill ju helst spela in i stereo.

Kör med Apogee Duet och Röde NT-2:A

Hoppas ni kan hjälpa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena!

Har börjat spela in sång i Logic. Det funkar men när jag spelar in i stereo så ligger sången på vänstra sidan. Är det inte tvärtemot vad stereo innebär? Kör på en kanal.

När jag spelar in i mono så ligger den på båda sidorna men jag vill ju helst spela in i stereo.

Kör med Apogee Duet och Röde NT-2:A

Hoppas ni kan hjälpa!

Såvida du inte har två NT2-A i stereokonfiguration så finns det ingen anledning att spela in en signal (d v s en kanal) i stereo (som är två kanaler, L & R). Spela in i mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp - det finns ingen anledning att spela in en mono-ljudkälla på ett stereospår. Det gör bara att man får ljud i ena kanalen, medan man spelar in tystnad i den andra. Slöseri med utrymme och dessutom krånglar det till övrig hantering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver bara få lite klarhet här... Hur tänkte du Ihzon? Du har en en (1) mikrofon som du vill spela in i stereo (2). Hur tänkte du att det skulle bli stereo helt enkelt??? jag bara undrar? För vi får denna fråga rätt ofta på detta forum och jag blir lika förvånad varje gång.. Inget illa ment jag bara undrar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver bara få lite klarhet här... Hur tänkte du Ihzon? Du har en en (1) mikrofon som du vill spela in i stereo (2). Hur tänkte du att det skulle bli stereo helt enkelt??? jag bara undrar? För vi får denna fråga rätt ofta på detta forum och jag blir lika förvånad varje gång.. Inget illa ment jag bara undrar 😉

Jag misstänker att han menar stereo eftersom en monokanal hörs i båda högtalare..

Ett stereospår inspelat med en monomick blir ju bara i en kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack grabbar för bra svar!

Självklart så ska det vara mono. Jag är hyfsat ny inom studioinspelning och helt ny med sånginspelning. Så som jag har hört så hörs stereo på båda sidorna men det beror ju på pågrund av utrustning som ni skriver överst.

Förlåt för min dåliga erfarenhet men nu är jag på spåret.

Tackar!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Så som jag har hört så hörs stereo på båda sidorna men det beror ju på pågrund av utrustning som ni skriver överst.

Det gör mono oxå men det du söker antar jag är stereo effekten i tex sång.

Detta får du genom att dubba ( spela in samma sak ) tex tre gånger , och panorera en till vänster , en till höger och ha kvar en i mitten.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör mono oxå men det du söker antar jag är stereo effekten i tex sång.

Detta får du genom att dubba ( spela in samma sak ) tex tre gånger , och panorera en till vänster , en till höger och ha kvar en i mitten.

...eller om man inte vill/kan dubba, så skickar man helt enkelt ljudet till ett stereoreverb som ligger på en send-kanal - så skapar man ett "rum" på det sättet, det låter som om det var stereo och alla lever lyckliga i alla sina dagar... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

...eller om man inte vill/kan dubba, så skickar man helt enkelt ljudet till ett stereoreverb som ligger på en send-kanal - så skapar man ett "rum" på det sättet, det låter som om det var stereo och alla lever lyckliga i alla sina dagar... 😉

Det funkar oxå. Blir inte lika bra men funkar i nödfall. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...