Jump to content
Annons

Hur faaan skapar man dessa ljud..


Rabieshund

Recommended Posts

Kan någon förklara för mig hur man skapar såna ljud som finns i denna låt? Eller är ljuden samplade från nån gammal synt? Jag har försökt men det gåååår inte! Jag måste lära mig! Speciellt leadljudet som kommer in vid 0:26. Det är så härligt galet japanskt Dance Dance Revolution så det finns inte. Kan inte dr loop eller nån som kan syntar hjälpa mig!!!!?!?!?!?!?!

http://www.indabamusic.com/submissions/show/32103

Jag har mailat killen som gjort remixen men jag har ingen aning om ifall han är aktiv på sidan eller inte, så jag vet inte om jag kommer få ett svar. När jag väl lärt mig detta kommer ni inom sin tid höra det sjukaste som någonsin lagts upp detta forum.. Promise! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fast hur mycket jag än snedstämmer mina oscillatorer så låter det inte i närheten så häftigt Dance Dance Revolution japanskt 90-tal som detta. Själva grundljudet blir liksom inte alls likadant vilka vågformer jag än lägger in. Klart kan jag få hyffsat liknande men hade jag velat ha hyffsat liknande hade jag inte startat tråden. 🙁

Originalet tycker jag i övrigt inte är någon höjdare. En av de sämre på skivan (som i sin tur inte heller är någon höjdare). Men det är en smaksak såklart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen att jag inte kan hjälpa dig med ljudet. Är inget vidare på att översätta syntetiska ljud till hands-on tips.

Apropå Metric tycker jag mycket på Fantasies känns lite för utstuderat. Ungefär som Tegan und Sara. Men ibland faller jag dit på smart och utstuderad pop. Som i fallet Sick Muse. Fast refrängen borde gått att göra explosiv. Som det är nu sätter sig låten på bakbenen när de distade refgurorna kommer in.

Ursäkta trådstölden. 😊

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte nån hejare på att analysera vågformer, men kanske blandat sågtand och fyrkant. Men det är flera oscillatorer, varav några i högre oktaver. Öppna filter och snabb LFO på OSC som kickar in på vissa markerade toner. Och så spelat med lite tangentdragning vid nåt tillfälle. Inget hokus-pokus egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som ett sånt standardljud jag fick ur min gamla Korg MonoPoly då tiden begav sig! 4 oscillator synth med unison.. Sen är det mycket phaser och chorus också.. Vill du testa i mjukvaruvärlden så kan jag tro att http://www.korg.co.uk/products/software_controllers/legacyanalog/sc_legacyanalog2007.asp#Monopoly kan vara ett bra sätt att närma sig.. Kolla närmare på Monopoly sounden.. Finns audio demos

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som ett sånt standardljud jag fick ur min gamla Korg MonoPoly då tiden begav sig! 4 oscillator synth med unison.. Sen är det mycket phaser och chorus också.. Vill du testa i mjukvaruvärlden så kan jag tro att http://www.korg.co.u...07.asp#Monopoly kan vara ett bra sätt att närma sig.. Kolla närmare på Monopoly sounden.. Finns audio demos

åååh, Monopoly 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som ett sånt standardljud jag fick ur min gamla Korg MonoPoly då tiden begav sig! 4 oscillator synth med unison.. Sen är det mycket phaser och chorus också.. Vill du testa i mjukvaruvärlden så kan jag tro att http://www.korg.co.uk/products/software_controllers/legacyanalog/sc_legacyanalog2007.asp#Monopoly kan vara ett bra sätt att närma sig.. Kolla närmare på Monopoly sounden.. Finns audio demos

Tänkte att det måste vara nån gammal synth som gör originalljuden.. Sen kanske denna snubbe har använt mjukvara. Kan dock inte få till det i synten jag använder. Funkar Legacy på 64-bit?

Låter som en Virus TI tycker jag 🙂

Har inte lirat så mycket annat än Nord på senaste tiden och har aldrig hållit på med elektronisk musik men jag tycker jag känner igenom virus-sync-ljudet 😄

Möjligt! Vet dock inte om jag vill betala 25000 för det här soundet, hehehehe.. 🙁

Jag skickar en Reason patch senare idag. 🙂

Gööött! Funkar i Reason 4? Jobbigt att man inte kan köra rewire i 64-bit men jag får köra the good ol' export/import.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova om du inte kan skruva fram det med Superwave P8.. Det går att snedstämma flera oscillatorer i den. http://www.kvraudio.com/db/708

Laddade faktiskt ner den igår men har inte installerat än! Jag lyckades googla fram en forumtråd nånstans där de skrev att den var väldigt lik JP-8000. Funkar den i 64-bit eller måste jag köra jBridge?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som ett sånt standardljud jag fick ur min gamla Korg MonoPoly då tiden begav sig! 4 oscillator synth med unison.. Sen är det mycket phaser och chorus också.. Vill du testa i mjukvaruvärlden så kan jag tro att http://www.korg.co.uk/products/software_controllers/legacyanalog/sc_legacyanalog2007.asp#Monopoly kan vara ett bra sätt att närma sig.. Kolla närmare på Monopoly sounden.. Finns audio demos

Kan mycket väl stämma!

Det går att få fram ljudet även med min gamla Polysix, om man kör några olika oktaver samtidigt i en Chord Memory (monofont) och slänger på en Ensemble-effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyckades googla fram en forumtråd nånstans där de skrev att den var väldigt lik JP-8000.

Det är väldigt likt Roland-ljud. 60 sekunders skruvande på JP8000 med detuning och supersaw kom tillräckligt nära för att det skulle kunna gå att återskapa tror jag.

Så jag säger som många andra: sågtandade osc (eller supersaw liknande) detune på dom. Lite LFO som fadar in efter ett tag på pitchen. En legato eller eventuellt liknande inställning med envelope-attack för pitchen.

Ledsen för den skandalösa svengelskan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt likt Roland-ljud. 60 sekunders skruvande på JP8000 med detuning och supersaw kom tillräckligt nära för att det skulle kunna gå att återskapa tror jag.

Så jag säger som många andra: sågtandade osc (eller supersaw liknande) detune på dom. Lite LFO som fadar in efter ett tag på pitchen. En legato eller eventuellt liknande inställning med envelope-attack för pitchen.

Ledsen för den skandalösa svengelskan.

Ge mig din JP8000!

Jo det är precis det jag gjort och även en liten snabb nerpitchning i början av varje anslag för att få en punching effekt. Lade även på chorus ensemble. Men jag tror att problemet ligger i att synthen jag använder inte producerar samma grundljud som det jag är ute efter, det blir liksom för vasst. Men jag ska testa med P8 och se om jag kan komma i närheten.

Ska också testa patchen som doktorn satte ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig!

Ljudet jag gjorde var kanske lite för "luftigt" men jag tror som sagt det går ändå

(kan ju vara effekter eller kompressionen).

Glöm inte att lägga en av de enskilda osc en oktav upp, detuna och mixa in lite försiktigt. Assar nämnde det innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag testat med P8, misslyckats, kombinerat med Massive, misslyckats.. Lyssnat nogrannare.. Ärligt talat nu så tror jag att det är en orchestral hit inblandad. Jag tror det är det som ger den sjuka punchen i början av varje ton. Vad tror ni? Kanske är det egentligen bara en jävla orch hit som han lagt ett vibrato på? Ju mer jag lyssnar desto säkrare blir jag på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag testat med P8, misslyckats, kombinerat med Massive, misslyckats.. Lyssnat nogrannare.. Ärligt talat nu så tror jag att det är en orchestral hit inblandad. Jag tror det är det som ger den sjuka punchen i början av varje ton. Vad tror ni? Kanske är det egentligen bara en jävla orch hit som han lagt ett vibrato på? Ju mer jag lyssnar desto säkrare blir jag på detta.

Kompressor ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är absolut inte bara en kompressor som ger punchen för det har jag redan testat och det låter inte i närheten. Jag är fan ganska säker på att det är en orch hit i mono. Iaf som är med i leken.

Edit: Och givetvis testade jag kombinerat med envelope + snabb nerpitchning i början av tonen. Fortfarande inte i närheten.

Edit 2: Och när säger orch hit så menar jag en sån där skön fejkad syntes-orch hit, eller vad det nu är.

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

RH, ladda hem Reason patchen igen.

http://dl.dropbox.com/u/6897056/drloop_octaveosc_solo.cmb

Jag har fixat lite mer attack och maxat stereobredden ....

Jag fortsatte pilla på den och försökte modellera efter ljudet i låten. Kom lite närmre men är inte där riktigt än.

http://dl.dropbox.com/u/12619577/drloop_octaveosc_solo2.cmb

Edit: Glömde förresten att tacka för det du skruvade fram! 🙂

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok nu har jag fått svar från killen!

Subject: Re: Your sounds

Message: Hey brother, thanks. The lead you hear is ReFX Nexus. I use Logic Pro, and actually a lot of my sounds come from the factory instruments and samples, either heavily manipulated or barely touched. It's usually that ripping Euro lead that people can't figure out, so I will elaborate slightly: it is essentially a synth brass sound, with a sharp attack, playing 2 or 3 octaves at once. You may also enjoy layering a few lead sounds to thicken it up. I bet you money you can come up with a good lead sound using Massive, it is a powerful plugin. Nexus sounds nice, but it's just a ROMpler so you can't change the sounds in it very much. Hope this helps, best ov luck to ya.

- Eric

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...