Jump to content
Annons

Kvinnlig rap, tips


Vallhagen

Recommended Posts

Som någon kanske fattat så har jag fått för mig att lite grand djupare utforska en genre där mina kunskaper har avgrundshål; HipHop / Rap. Jag har rimlig/halvdan koll på den svenska scenen (där, än så länge den enda rapen som jag verkligen diggar finns), sen är det inte så mycket mer förutom ett fåtal milstolpar som jag kan räkna på en hands fingrar. Som så mycket annat så ju genren mansdominerad. Så, vilka är kvinnorna? Droppa gärna en "viktigaste-fem"-lista. Noobnivå.

Tackar på förhand:)

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

öhm inte så insatt (inte alls faktiskt) men fanns det ingen som kallade sig feven förut?

Var det inte hon som gjorde den moderna låttexten bränn bh:n? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

😆 Snacka om pinsamt. Det är nästan så man skäms å hennes vägnar.

Edit: hur får man till den där spoilergrejen? 😕

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv gillar jag M.I.A och Uffie, men det är typ så långt mina musikkunskaper vad gäller kvinnliga rappare går (åtminstone i hiphop). Nicki Minaj var grym på Kanyes låt Monster, men har ingen vidare koll på hennes egna alster. Duktig är hon i alla fall. Tror hon är mer "klassisk" rappare än vad MIA och Uffie är eftersom deras produktioner är mer moderna och inte så mycket traditionell hiphop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dels fans ju för en herrans massa år sen Heli. Dock fruktansvärt risig ljudkvalité på klippet. Hon kommer in i refrängen och tredje versen.

http://www.youtube.com/watch?v=OrVGJurlDr0

Även Remedeeh finns/fanns, inte sån stor koll på hiphopgenren egentligen. Hittade iaf ett klipp där hon kommer in någon gång efter 7 minuter 😉

http://www.youtube.com/watch?v=7-d5vceuwPQ

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en spotifylista innan jag upptäckta att du ville lyssna på svenska... lägger upp den iaf:

spotify:user:laxlaxlax:playlist:4RejxmhIHLXb9e2BoxXgwb

Melinda Wrede, Feven, Syster sol ( mer reggae ) är väl de jag känner till... och nån måste ju nämna midi, maxi & efti! bad bad boys.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en spotifylista innan jag upptäckta att du ville lyssna på svenska... lägger upp den iaf:

spotify:user:laxlaxlax:playlist:4RejxmhIHLXb9e2BoxXgwb

Melinda Wrede, Feven, Syster sol ( mer reggae ) är väl de jag känner till... och nån måste ju nämna midi, maxi & efti! bad bad boys.

Nä, inte nödvändigtvis på svenska, jag kanske uttryckte mig otydligt. Jag vill ha tips på "all" kvinnlig rap. Gärna föregångare/gudinnor/whatever. Så tack för listan:)

Missy Elliot ja... hon var liksom först o störst?

EDIT: ..och midi maxi efti kommer jag ihåg. De platsar väl i den där andra tråden "om det går att rappa falskt"?

Tack även för övriga tips alla!

tjing

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska brudar som rockar micken: Remedeeh & Peshi på engelska, Heli på svenska.

Amerikanska bruttor: Bahamadia, Apani B (Fly Emcee), Jean Grae (tidigare Whatwhat), Nonchalant, Lady Bug (från Digable Planets)

Finns några som jag själv inte tycker är något vidare men skriver ner dem också. Yo-Yo, Mc Lyte, Lil Kim, Charli Baltimore, Remy Ma & Trina

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

http://www.youtube.com/watch?v=WcRvnZMfMDU

http://www.hanouneh.com/Home.html

Hanouneh har just släppt sin första platta, den är grym! Dock är det lite mer åt reggaehållet men storheter som Promoe gästar skivan!

Det här gillar jag. Tack för det:)

...och övriga, Ös gärna på med mer tips. Kul!

**

Sadomachine: Hon är redan nämnd. Aldrig glömd;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...