Jump to content
Annons

Sprängde jag mina högtalare?


dj christian

Recommended Posts

Om man nu råkar fel som jag gjorde... Kopplar in mina studiomonitorer med RCA-kontakt när de är påkopplade och får en

världens humm/sprak/spik eller vad man nu ska kalla det? Är det risk att förstöra diskanten? En svarade på min fråga så här...

"Störningen uppkommer nog pga att rca-kontakten har längre mittstift än skärm så när du kopplar in den så blir det en ojordad signal pga att din sladd funkar som en antenn och kopplar in 50Hz brum +annat skräp. 50 Hz brum är en möjlig beteckning på den dominerande delen av din störning."

Jag har ingen skillnad på kvaliteten mellan högtalarna (även om höger diskant verkar var lite dovare i ljudet?) och diskantenterna verkar fungera som den ska. Men jag är ju orolig. Antingen så är de döda eller så åsamkat dem så pass skada att de fått försämrat ljud eller så dör något av elementen direkt om det verkligen skedde en skada. Vilket av dem är det? Är lite ny i området.

Tackar!

Redigerat av dj christian
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vågar mig inte på att svara rent tekniskt, för jag är ingen expert på högtalare, men varför inte testa med att köra några testtoner? Typ 10 kHz och så. Tror att du till och med kan hitta såna på Spotify. Låter testtonerna som de ska är det nog ingen fara. Om du kan få tag i ett sinussvep kan du testa med det också.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen skillnad på kvaliteten mellan högtalarna (även om höger diskant verkar var lite dovare i ljudet?) och diskantenterna verkar fungera som den ska. Men jag är ju orolig. Antingen så är de döda eller så åsamkat dem så pass skada att de fått försämrat ljud eller så dör något av elementen direkt om det verkligen skedde en skada. Vilket av dem är det?

kan du bestämma dig så kanske vi kan försöka gissa

är dom döda eller verkar dom funka som dom ska?

hör du ingen skillnad eller låter höger dovare?

Link to comment
Dela på andra sajter

kan du bestämma dig så kanske vi kan försöka gissa

är dom döda eller verkar dom funka som dom ska?

hör du ingen skillnad eller låter höger dovare?

Nej de låter som de inte tagit skada. Men det är ju svårt och höra. Skulle de verkligen tagit skada så hade väl någon av elementen, främst diskanten rykt direkt?

Redigerat av dj christian
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

dåså

var försiktig i fortsättningen

Det är ganska svårt jag kommer säkert göra misstag i framtiden. Det är lätt o glömma sådant.

Det gäller att stänga av dem före innan man stänger av datorn annars kommer ett högljudande statiskt ljud från monitorerna som nog inte är så nyttigt, tror jag. Och kolla för all del inte på youtube videos om man vill korta ner livsspannet på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...