Jump to content
Annons

Reverb tänkande


Dr Arthur Krause

Recommended Posts

Annons

Jag använder ca 2-4 reverb i en låt, beroende på hur många spår som används. Alltid som sends, (nästan) aldrig som inserts på spår. Jag brukar ha olika reverb för trum/percussion, instrument och sång.

Brukar inte lägga reverb på masterregeln heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar hålla mig till ett par favoriter, relativt korta...

Tycker jag att det blir för lite reverb så föredrar jag att addera samma korta reverb en gång till (reverb på reverb s a s) än att byta ut det mot ett längre...

Blir lite ambiencefeeling sådär....smörigt och avrundat... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i regel väldigt torra låtar, så jag har två olika som jag använder sparsamt. Och alltid som sends. Ett som bara består av early reflections och ger lite stereobredd, och ett kort (typ 0.5 sek) utan några ER alls.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar oxå använda mig sparsamt av reverb. Är mer förtjust i delay. T.ex. brukar jag delay´a leadsång och sedan lägga på ett reverb på delayet. Då får man en väldigt torr och nära leadsång, sedan kan man naturligtvis laborera med olika delaytider, decay, predelay och hur mycket reverb man vill, beroende på hur man vill ha sin mix. Mixa och trixa, ingenting är fel 😉 . Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att lägga reverb på hela mixen är inte rekommenderat. Då kommer det juh låta som om låten spelas i en tunnelbana, eller kyrka eller något. Iallafall om man pratar om ren producerad musik a'la popmusik eller liknande. Basregistret är aldrig rekommenderat att lägga reverb på, eftersom det då kommer bli ganska grötigt i mixen.

My point of view 😉

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker generellt att det låter bättre om man håller sig till en typ av reverb. Ofta vill man ju inte att det ska låta som om sångaren står i en kyrka, trummorna i ett badrum osv. Sen kan man ju naturligtvis laborera med de övriga inställningarna, men att man ändå strävar efter att behålla samma karaktär på "rummet", så att det känns enhetligt.

edit: snubblade

Redigerat av Henke
Link to comment
Dela på andra sajter

Reverb är ett svårt kapitel...

Jag använder oftast två olika reverb på sången - ett kortare som skapar ett rum och ett lite längre som jag kallar effektreverb (som oftast ligger ganska lågt mixat).

Vidare, så delar jag gärna upp det lite, så att sången alltid har sitt eget reverb, medan instrument som ska ha samma typ av reverb, får ligga på en eget instans av det - annars finns risken att reverbreturen blir lite grötig. Nackdelen är att det går åt mer CPU-kraft... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

jag använder två olika reverb... och nästan aldrig som sendeffekter.. detta kan bero på att jag uteslutande kör reason.. :rolleyes: så, nu vet ni det.. 😄

//smulan

Och varför beror det på att du kör Reason?

Nu menar jag inte att det är fel att använda reverb som insert, men jag bara undrar varför det skulle bero på Reason. Jag kör alltid reverb som send-effekt i Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som konsekvent kör helt utan reverb?

Det beror på. Det är inte varje låt jag använder de stora reverben. Men jag gillar att lägga på rumsklanger på instrument som upplevs som torra i mixen. Ibland använder jag ett reverb med kort decay. Men ofta blir det ett delay, kanske med viss modulation (typ chorus) för att få fram en känsla av rum. Ibland funkar det med ett slapback-eko.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som konsekvent kör helt utan reverb?

Jag spelar nästan alltid in en rumsmik på de flesta saker, och mixar sedan in den – så det händer att jag gör mixar helt utan artificiella reverb. Men om man definierar "reverb" som "rumsklang", alltså oberoende av om det är äkta vara eller ej, så mixar jag aldrig utan reverb.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

jag använder reverb på nästan allt förutom bastrumma, jag kör sidechain på reverben så det glider upp snyggt varje gång jag slutar sjunga. som en annan skrev så kör jag en kort och en lång på sången. sen kan det hända att jag använder olika reverber till körer och sången. Allt beror på hur det låter i ens öra, så experimentera mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är skillnade på att ha det som en send och en insert?

1:

Har du dom som insert måste du ha ett reverb per kanal....vilket kan bli väldigt processorkrävande i längden. Och vill du ha likadant reverb på flera olika kanaler blir väldigt jobbigt att ställa in varje reverb som man vill ha det, på varje kanal.

För min del om jag skulle köra reverb på inserts istället skulle jag säkert ha ett tjugotal reverbs i en låt. Många skulle dock se exakt likadana ut....

2:

Som send så öppnar du ett reverb, ställer in det som det skall låta, sen tappar du av olika mkt från varje spår till detta reverb, och på så sätt blir det lättare och smidigare att "mixa" hur mkt reverb varje enskilt spår skall ha....

Det går dessutom smidigare att ändra om man tycker något spår har lite för mkt reverb....bara att tappa av lite mindre från senden, istället för att gå in i reverbet och laborera med Dry/Wet-regeln....

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

MusicNixon Postat den 5 February 2005, 18:00

Och varför beror det på att du kör Reason?

Nu menar jag inte att det är fel att använda reverb som insert, men jag bara undrar varför det skulle bero på Reason. Jag kör alltid reverb som send-effekt i Reason. 

Varför jag bara använder två reverb, samt varför jag sällan använder reverb som sendeffekter:

Ett... det finns bara två reverb i reason. 😆

Två... jag kan. Som bekant behöver man sällan tänka på att processorkraften och internminnet slukas om man använder t ex 20 reverb i reason. Gör du det i ett inspelningsprogram med pluggar så måste du oftast ha en massa prestanda.

Bör kanske nämnas att jag oftast inte är ute efter att allt ska låta som om det är inspelat i samma kyrka... 🙂 Jag använder nästan aldrig reverb för att det skall låta naturligt, naturtroget eller liknande.. så om det är helt olika inställningar överallt stör inte. Inte mig i a f 😄

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

På vissa låtar så använder jag 10 reverb och på andra bara ett enda på masterregeln! (som några rekommenderade att inte göra.... 😆 )

Vissa låtar passar ju att vara väldigt blöta medans andra låter bättre torra. Om du har lyssnat på "...Justice for all" så har dom inte använt reverb överhuvudtaget och det låter rätt så bra faktiskt.

Så använd hur många reverb du vill så länge det låter bra. Det är bra tips du har fått innan om hur man kan trixa lite med Early reflections, pre-delay, decay mm.

Om du ska använda reverb på sång så kan det vara värt att antingen lägga en de-esser på aux-kanalen eller EQ:a reverbet någonstans mellan 3- 12 kHz (beroende på sångaren/sångerskan) så att du får bort sss-ljud mm i svansen.

Link to comment
Dela på andra sajter

MusicNixon Postat den 5 February 2005, 18:00

Och varför beror det på att du kör Reason?

Nu menar jag inte att det är fel att använda reverb som insert, men jag bara undrar varför det skulle bero på Reason. Jag kör alltid reverb som send-effekt i Reason. 

Varför jag bara använder två reverb, samt varför jag sällan använder reverb som sendeffekter:

Ett... det finns bara två reverb i reason. 😆

Två... jag kan. Som bekant behöver man sällan tänka på att processorkraften och internminnet slukas om man använder t ex 20 reverb i reason. Gör du det i ett inspelningsprogram med pluggar så måste du oftast ha en massa prestanda.

Bör kanske nämnas att jag oftast inte är ute efter att allt ska låta som om det är inspelat i samma kyrka... 🙂 Jag använder nästan aldrig reverb för att det skall låta naturligt, naturtroget eller liknande.. så om det är helt olika inställningar överallt stör inte. Inte mig i a f 🙂

//smulan

Jag förstår. Jag fick bara intrycket att det var hinder i Reason som fick dig att inte köra sendar. Men så var inte fallet... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar oftast bara ha ett på en send och kanske beroende på vad jag jobbar med för ljud kan jag ha ett separat för det ljudet om jag inte tycker det på senden passar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kör ofta väldigt torrt. Använder mer delay än reverb på sången, men ibland lite av bägge... Och oftast inte konsekvent genom hela låten, utan vissa partier och stämmor kan ha mer/större och andra mindre

När det gäller "instrumenten" så använder vi bara i undantagsfall reverb på syntharna. På trummorna laborerar jag dock lite mer med reverb på en del slag medans andra är helt torra. (Fruityloops är väldigt bra på det sättet att man i stort sett kan göra hur man vill... 😆)

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

MusicNixon Postat: 9 February 2005, 13:57 

QUOTE (Smulan @ 9 February 2005, 13:29)

QUOTE 

MusicNixon Postat den 5 February 2005, 18:00

Och varför beror det på att du kör Reason?

Nu menar jag inte att det är fel att använda reverb som insert, men jag bara undrar varför det skulle bero på Reason. Jag kör alltid reverb som send-effekt i Reason. 

Varför jag bara använder två reverb, samt varför jag sällan använder reverb som sendeffekter:

Ett... det finns bara två reverb i reason.

Två... jag kan. Som bekant behöver man sällan tänka på att processorkraften och internminnet slukas om man använder t ex 20 reverb i reason. Gör du det i ett inspelningsprogram med pluggar så måste du oftast ha en massa prestanda.

Bör kanske nämnas att jag oftast inte är ute efter att allt ska låta som om det är inspelat i samma kyrka...  Jag använder nästan aldrig reverb för att det skall låta naturligt, naturtroget eller liknande.. så om det är helt olika inställningar överallt stör inte. Inte mig i a f

//smulan 

Jag förstår. Jag fick bara intrycket att det var hinder i Reason som fick dig att inte köra sendar. Men så var inte fallet... 

Haha.. nä 😳 För mig saknar reason några egentliga hinder.. det som inte finns finns inte. 🙂

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

På vissa låtar så använder jag 10 reverb och på andra bara ett enda på masterregeln! (som några rekommenderade att inte göra.... 😳 )

Vissa låtar passar ju att vara väldigt blöta medans andra låter bättre torra. Om du har lyssnat på "...Justice for all" så har dom inte använt reverb överhuvudtaget och det låter rätt så bra faktiskt.

Så använd hur många reverb du vill så länge det låter bra. Det är bra tips du har fått innan om hur man kan trixa lite med Early reflections, pre-delay, decay mm.

Om du ska använda reverb på sång så kan det vara värt att antingen lägga en de-esser på aux-kanalen eller EQ:a reverbet någonstans mellan 3- 12 kHz (beroende på sångaren/sångerskan) så att du får bort sss-ljud mm i svansen.

Förr i tiden när man, då och då, fick chansen att spela in i en lite bättre utrustad studio, lade de alltid dit ett plåteko på masterregeln. Skuret i basen, javisst, men alltid. Ofta bara lagt som en oerhört transparent och knappt märkbar ambience. En slags "förlängning" av det naturliga studiorummet eller den där lilla touchen som gav lyster åt rummet i slutmixen. Vitsen, enligt teknikerna, producenterna, var ju att skapa en känsla av: "tillhörighet, alla spelar i samma rum, få ljuden att smälta ihop det där sista lilla" etc. Ni förstår säkert. Har man ett riktigt bra reverb kan det vara idé att lägga det på masterregeln för att "simulera" att alla spelar i samma rum på samma gång (något slags livekänsla) eller för att förstora/ försköna/förfula det fysiska rummet. På trumsetet brukar jag köra Aux/send till Waves Renaissance Reverb. Alla mickar inkl stereorumsmicken skickar jag dit. Med just rumsmickens send kan man göra fantastiska saker med det fysiska rummet utan att det låter plugg. Jag kan göra mitt trumrum "Bonham"-hårt och stort eller litet, krispigt och popigt. I och med att det naturliga rummet finns med så verkar det som att man kan göra en hel del med pluginreverbet med bibehållen naturtrogenhet.

Dock har jag svårt att hålla med ang "And Justice For All". Den låter ju vedervärdigt! Den är ju den direkta anledningen till att Metallica började använda sig av en producent fr o m nästa platta. Snacka om att göra låtmaterial orättvisa genom att strunta i att producera! Vill man höra ett fantastiskt och torrt ljud där det verkar som om producenten (George Young) gått ett steg längre, lyssna på de första sex låtarna på AC/DC:s "Stiff Upper Lip". Om jag får spåna kring hur han har tänkt där så blir kontentan ungefär så här: "Om vi, i stort sett, tar bort rumsljudet från alla instrument så kommer det att ordna sig ändå. Lysnnarens rum kommer ändå att färga och fixa till soundet". Ett oerhört lågt och transparent rumsljud är det enda jag kan höra när jag lyssnar i hörlurar. Jag tror att Ni andra, oavsett musikalisk inriktning, skulle få nya impulser genom att lyssna på denna skivas sound och fundera kring hur det kan låta så.

Link to comment
Dela på andra sajter

På trumsetet brukar jag köra Aux/send till Waves Renaissance Reverb. Alla mickar inkl stereorumsmicken skickar jag dit. Med just rumsmickens send kan man göra fantastiska saker med det fysiska rummet utan att det låter plugg. Jag kan göra mitt trumrum "Bonham"-hårt och stort eller litet, krispigt och popigt. I och med att det naturliga rummet finns med så verkar det som att man kan göra en hel del med pluginreverbet med bibehållen naturtrogenhet.

Oj, oj ,oj! Nu börjar det bli riktigt intressant!

Har du lust att utveckla lite av detta vore jag tacksam med lite tips om inställningar och så vidare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock har jag svårt att hålla med ang "And Justice For All". Den låter ju vedervärdigt! Den är ju den direkta anledningen till att Metallica började använda sig av en producent fr o m nästa platta. Snacka om att göra låtmaterial orättvisa genom att strunta i att producera! Vill man höra ett fantastiskt och torrt ljud där det verkar som om producenten (George Young) gått ett steg längre, lyssna på de första sex låtarna på AC/DC:s "Stiff Upper Lip". Om jag får spåna kring hur han har tänkt där så blir kontentan ungefär så här: "Om vi, i stort sett, tar bort rumsljudet från alla instrument så kommer det att ordna sig ändå. Lysnnarens rum kommer ändå att färga och fixa till soundet". Ett oerhört lågt och transparent rumsljud är det enda jag kan höra när jag lyssnar i hörlurar. Jag tror att Ni andra, oavsett musikalisk inriktning, skulle få nya impulser genom att lyssna på denna skivas sound och fundera kring hur det kan låta så.

Alla tycker olika och det är väl tur det! Själv tycker jag att ...Justice for All har ett mycket rått och skönt opolerat "sound". Dock så är gitarrerna lite skumt EQ:ade och har en onödigt hög puckel vid 300 - 500 Hz nånting......

Ang att dom skippat producent på den plattan kanske stämmer (det vet jag inte), men jag vet hur illa det lät med producent på deras nya alster....UHHH SKRÄMMANDE!! Så det där med producent eller inte spelar ingen roll om Herr producent får bestämma allt och inte har något öra för vad som låter bra eller inte. Eller hur? :rolleyes:

Ang AC/DC så har jag svårt att uttala mig eftersom jag inte har lyssnat på den skivan du nämner (förutom det man hört på radion). Tycker att AC/DC som grupp inte utvecklats någonting.....men det är bara vad jag tycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...