Jump to content
Annons

Reverb tänkande


Dr Arthur Krause

Recommended Posts

Håller med Fredster!

Wonderboy!

För din vetskap så hade dom även en producent på justice...plattan, (Fleming Rassmussan), så din teori stämmer inte riktigt där "Underpojken"!

Sen så låter sista skivan SKIT, och det är väl den mest "producerade" skivan (förutom Black Album).......så det verkar inte stämma det du skriver!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Håller med Fredster!

Wonderboy!

För din vetskap så hade dom även en producent på justice...plattan, (Fleming Rassmussan), så din teori stämmer inte riktigt där "Underpojken"!

Sen så låter sista skivan SKIT, och det är väl den mest "producerade" skivan (förutom Black Album).......så det verkar inte stämma det du skriver!

Flemming Rasmussen sa själv i Kerrang att han absolut inte är någon producent, han är en enkel engineer som bara vill ställa upp mickar och spela in. Metallica säger själv i en uppsjö tidiga artiklar att producenter suger och bara förställer, softar och förstör det ursprungliga som de är ute efter. Vad jag förtår av artiklar och intervjuer så hade samtliga medlemmar i Metallica sort inflytande över hur saker och ting skulle låta på senaste skivan. Det hade de inte på svarta skivan. Jag har absolut inte kollat upp det här personligen med vare sig Bob Rock, Flemming Rasmussen eller Metallica. Jag slukar dock det mesta jag kommer över i musikläsnings- och ljud-väg. Under många års tid prenumererade jag på bl a Kerrang för att de brukade ha initierade journalister som ofta gjorde mer djuplodande och "bakom kulisserna"-reportage med många av de stora banden. Jag är övertygad om att de flesta belästa Metallica-intresserade ger mig rätt i vad jag läst. Dock är det inte säkert att de håller med mig om vad som låter bra eller dåligt men det är en helt annan historia.

Bara för att någon går in och producerar en skiva så innebär inte det att det automatiskt blir bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang AC/DC så har jag svårt att uttala mig eftersom jag inte har lyssnat på den skivan du nämner (förutom det man hört på radion). Tycker att AC/DC som grupp inte utvecklats någonting.....men det är bara vad jag tycker.

Den svenske tv-journalisten sa: "Ni (AC/DC) har ju låtit i stort sett likadant i alla år!"

Angus svarade ungefär så här: "Både Beatles och Rolling Stones, som fick oss att vilja börja spela, började rakt och enkelt. Sen skulle de "utvecklas" och började experimentera vilt för att att sedan gå tillbaka till något slags enkelt och ursprungligt igen. Vi i AC/DC har tagit bort den experimentartade mellanperioden"!

Säga vad man vill om hans resonemang men man får säga att AC är konsekventa. Sen handlade inte mitt inlägg om huruvida musiken var bra eller ej i detta fall. Detta är faktiskt lite störande att folk på detta forum inte kan hålla isär bra produktion från dålig musik, om nu så vore fallet. Hur någon lyckats med produktionen av en skiva behöver inte ha något direkt med hur man har lyckats låtmässigt. Det är många som nämnt skivor i andra trådar där produktionen är fantastisk fastän låtmaterialet är svagt. Om man inte förstår detta resonemang så kanske man inte får ut nåt av denna skiva men alla Ni andra som är intresserade av produktion, ljudbilder etc kommer att få ut mycket av denna skiva.

Vad tycker då jag om skivan? De första 5 - 6 låtarna tillhör det bästa AC gjort på många år, vilket i och för sig säger så mycket. De senaste åren har det ju bara varit 1 - 3 låtar på varje skiva som funkat. Men efter dessa första låtar sätter likstelheten in igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen handlade inte mitt inlägg om huruvida musiken var bra eller ej i detta fall. Detta är faktiskt lite störande att folk på detta forum inte kan hålla isär bra produktion från dålig musik, om nu så vore fallet.

Jag skrev ju att jag inte kunde uttala mig om det eftersom jag inte har lyssnat igenom skivan! Sen att jag säger att jag inte tycker AC/DC har utvecklats som grupp har inget med det att göra. Men förlåt så mycket....jag ska ALLTID hålla mig on-topic hädan efter 🙂

Kul att du säger imot dig själv i inläggen (vilket iofs jag gjort många ggr). Du skriver att dom inte hade en producent på justice och därför lät det som det lät.....(nja...nästa så i alla fall), sen helt plötsligt så skriver du att det inte behöver låta bra bara för att man anlitar en producent! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, oj ,oj! Nu börjar det bli riktigt intressant!

Har du lust att utveckla lite av detta vore jag tacksam med lite tips om inställningar och så vidare?

Kära Dr Artur Krause! Jag har problem med ett knä. Om jag hjälper Dig, hjälper Du mig?

Skämt åsido, vet Du vad skillnaden mellan insert- och Aux-/ send-signal. Med en Aux/sendsignal kan Du ju lägga upp en regel för varje kanal/instrument och på så sätt styra balansen mellan våt och torr signal för varje kanal/ instrument individuellt. Dock delar alla instrument som Du skickar till reverbet på samma reverb. Vill Du att vissa instrument skall få ett annat reverb, måste Du göra en ny Aux-kanal och lägga upp ett annat reverb där.

Förstår Du detta så är det inga konstigheter sedan. Rumsmicken är en stormembramsmick som jag har i stereoläget. Sen kan man leka med olika riktningskaraktäristiker. Jag hamnar ofta på vid eller snäv njure alt rundtagande. Jag brukar hamna 1 - 3 meter ifrån trumsetet, ca 70 - 100 cm upp från golvet (min erfarenhet är att ju lägre, desto skitigare och ju högre, desto luftigare). Micken är riktad mot glipan mellan de två pukor som sitter ovanför bastrumman eller lite ner mot bastrumman om det gäller hårdare musik. Jag vet dock folk som sätter rumsmicken bakom trummisen, riktad bort från trumsetet. De vill alltså bara ha med trummornas diffusljud och inget direktljud. Jag har aldrig vågat testa detta själv ännu men är lite sugen. Denna mick tar jag upp sist i trummixen när alla andra kanaler är "färdigprocessade". Väldigt ofta (kanske för ofta) slänger jag på någon kompressor som jag komprimerar görahårt, alltså jättehårt! Den låter verkligen skitigt! Jag kör sen igång och sätter på alla andra trumkanaler UTAN att ha kranat på något reverb på någon av kanalerna. När nu trummorna är igång så smyger jag upp volymen på denna komprimerade rumskanal tills det känns lagom. Här tycker jag att talesättet "More Is More" är aplicerbart då mycket kommer att ätas upp när basar, gitarrer, synthar mm kommer till.

Nu börjar jag krana på reverb OM jag vill göra något med trumljudet. Ofta tycker jag att det låter rätt bra nu. Om jag känner att jag vill göra rummet större än vad det fysiskt är, letar jag lite bland presetsen i Renaissance-reverbet. Det jag då försöker lyssna efter är presets som låter nära hur mitt fysiska trumrum låter INNAN det komprimeras. Jag vet inte om det har någon egentlig betydelse men jag inbillar mig att illusionen av "riktigt, fysiskt trumrum" blir bättre då. Lite reverb på bastrumman, näst intill inget på hi-hat och cymbaler, mer på virvel och ibland lika mycket på pukorna. Här leker jag också mycket med reverbet från den komprimerade rumsmicken. Det är här jag upplever att jag kan ändra på rummets karaktär. Förstår Du? Är jag rörig nu? Var det något annat Du egentligen ville veta?

Link to comment
Dela på andra sajter

[Kära Dr Artur Krause! Jag har problem med ett knä. Om jag hjälper Dig, hjälper Du mig?

Skämt åsido, vet Du vad skillnaden mellan insert- och Aux-/ send-signal.

Jag brukar hamna 1 - 3 meter ifrån trumsetet, ca 70 - 100 cm upp från golvet (min erfarenhet är att ju lägre, desto skitigare och ju högre, desto luftigare).

Om du råkar ha en "soft knee" knapp på din kompressor kan du trycka in den och då känner du en viss mjuk lättnad i ditt onda knä.

De som vill fortsätta att snacka om växelström och likspänning kan väl löda igång en egen tråd?

Jodå, jag råkar faktiskt känna till det där med send/aux/inserts...osv.

Jodå, jag tycker du är tydlig i dina förklaringar. TACK!

Alltså nyttjar du rummet en hel del vid inspelning av trummor. Jag håller på och planerar för ett bygge av inspelningsbås i vår nya studiolokal. Vi sysslar ju mest med trummaskiner alá 80-talet men det vore ju trevligt att kunna spela in hela trumset också. Har du någon uppskattning i hur stor golvyta som kan vara lämpligt att ha i ett rum för inspelning av trummor?

Brukar du bara använda presetsen i Renaissance-reverbet eller är du på det och skruvar lite? Några favoritinställningar att dela med dig. Till exempel hur får du trummorna att låta hårda och tunga?

Redigerat av Dr Arthur Krause
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...