Jump to content
Annons

Hur gör ni? (ensamvargar...)


Procedomani

Recommended Posts

Hallon,

jag har nu byggt ihop ett schysst sångbås där jag kan spela in gitarren samt även lägga på sången. Detta ligger ca 4-5 meter ifrån datorn.

Problemet är när jag ska spela in mig själv, dvs ingen sitter framför datorn och styr. Jag får ju springa fram och tillbaka hela tiden.

Hur gör ni när ni ska lägga på några spår? Eller har ni micken/arna bredvid datorn?

Själv kör jag Cubase Vst.

Mvh

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar be min fästmö hjälpa mig... 😳

Nåja - annars kan man ju ta med sig sitt trådlösa tangentbord till sångbåset och köra.

Jag har för mig att mitt tangentbord klarade ca 5m genom två gipsväggar när jag testade för något halvår sedan. Det är ett Logitech Cordless Desktop med MX700-mus. Jag har hört från andra som har Microsoft trådlösa, som inte räcker mer än ca 2m - så de verkar inte vara något hit...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt ett lite längre avstånd att springa då jag använder en polares hemmastudio, där snackar vi nästan 10meter, spelar nämligen in sången i ett annat rum. Brukar få springa fram och tillbaka vilket märks på rösten efter ett antal tagningar 😳 numera ber jag hellre vem som helst som finns att tillgå att trycka på rec och play, det klarar väl nästan väldresserade hundar 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarren skn du väl spela in där du sitter , Bara att ha en längre kabel.

Sången skulle ja inte bry mig om , Det lilla bakgrundsljud du får med (Förutsatt att dator inte är i samma rum) Kan man leva med.

När någon annan sedan betalar för din demo är det ju bara antälla någon som trycker på Rec,Stopp , Rec , Stopp.

Den lilla manicken ovan skulle jag oxå länka till men hittade den inte.

Alternativt har du en skärm i sångbåset med en skärmswitch och trådläst tangentbord/mus , Då kan du sitta i controll rummet eller sångbåset och spela in.

Personligen spelar jag in allt i samma rum när det bara gäller grunderna.

När det sedan nalkas riktigt inspelning , föflyttar jag hela projektet in i våra Stor studio , Anlitar en sångare och sköter all inspelning där.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter i en replokal, utan sångbås, men har dämpat litegrann som ett "sångbås" som egentligen bara får bort brummet från dator och lysrör. Det gör att jag förflyttar mig 4 meter ungefär. Löser det genom att ha trådlösa hörlurar, och ge mig några takter innan det är action så att säga.

Fungerar rätt så bra, men i mitt fall är det inte spring som gäller, utan gång, och kan ju inte direkt påstå att det påverkar min röst. Även gitarr lägger jag där.

Då är det värre med keyboarden =) Där blir alltid ljudet bra, men den står 5 meter bort, med PA och grejer emellan, så där blir det lite längre och lite mer bråttom om jag inte ger mig själv tillräckligt med tid innan det är action.

Finns någon annan i replokalen får den personen givet trycka på rec åt mig.

Och är det inte seriöst, utan bara lite test eller en ny idé som jag försöker få till, då sitter jag jämte datorn och skiter i brum. Får ju ändå spela in det pånytt när allt satt sig. Keyboarden står dock där den står. Tar hellre springet, än flyttar den eftersom allt är rätt kopplat och ska stå så när vi repar.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten irriterande detalj är att så fort jag aktiverar rec-läget i min Cubase och ska försöka spela snyggt och bra på min keyboard, så känns det som jag transformeras till en absolute beginner. Blir så irriterad... Jag kan väl ändå inte vara ensam om detta fenomen?

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarren skn du väl spela in där du sitter , Bara att ha en längre kabel.

Hmmm, fast jag mickar min akustiska gitarr (och mandolin, ukulele, munspel, mungiga, kastrull osv etc...).

Men kanske kan köra med trådlöst tangentbord. Nu har jag inte kollat upp detta, men det borde väl finnas shortcuts för rec och sånt?

/Hans

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar be min fästmö hjälpa mig... 😆

Nåja - annars kan man ju ta med sig sitt trådlösa tangentbord till sångbåset och köra.

Jag har för mig att mitt tangentbord klarade ca 5m genom två gipsväggar när jag testade för något halvår sedan. Det är ett Logitech Cordless Desktop med MX700-mus. Jag har hört från andra som har Microsoft trådlösa, som inte räcker mer än ca 2m - så de verkar inte vara något hit...

Den musen e inte bra att använda när man spelar in. Har också en sån. Den skapar störningar som tas upp och spelas in. Skapar extra mycke störningar när man rör musen.. Hörde det först i gitarrförstärkaren. Iochförsig är det ju inga allvarliga störningar, men om du spelar in tio saker som spelas upp samtidigt+ eventuell kompression så kommer ju det låta tio ggr starkare.

Ska skaffa samma modell fast med sladd.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Chip !!

Det finns en liten cool trådlös transport tillverkare Frontier Design du kan också läsa om den i tidningen Studio nr:11/-2004

den ser inte ut att ha ctrl+z...

annars finns det här. använd numpaden som fjärrfnurra och (assign):a knapparna till olika kommandon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar be min fästmö hjälpa mig... 😆

Nåja - annars kan man ju ta med sig sitt trådlösa tangentbord till sångbåset och köra.

Jag har för mig att mitt tangentbord klarade ca 5m genom två gipsväggar när jag testade för något halvår sedan. Det är ett Logitech Cordless Desktop med MX700-mus. Jag har hört från andra som har Microsoft trådlösa, som inte räcker mer än ca 2m - så de verkar inte vara något hit...

Den musen e inte bra att använda när man spelar in. Har också en sån. Den skapar störningar som tas upp och spelas in. Skapar extra mycke störningar när man rör musen.. Hörde det först i gitarrförstärkaren. Iochförsig är det ju inga allvarliga störningar, men om du spelar in tio saker som spelas upp samtidigt+ eventuell kompression så kommer ju det låta tio ggr starkare.

Ska skaffa samma modell fast med sladd.

Det måste vara något fel på din i så fall - eller på något annat i din anläggning. Kanske ljudkortet är känsligare än det borde vara...? Det blir nämligen inte tillstymmelsen till störningar med min.

Det enda som har kunnat orsaka någon form av störningar hos mig, är en gammal trådlös telefon, som fick muspekaren att hoppa runt lite hur som helst när det ringde. Den telefonen blev ersatt av en ny ganska kvickt när jag upptäckte det... Nyare telefoner har inte lyckats störa något hittills. I inspelningarna har jag inte fått några störningar alls - utom från en defekt mic som tog in Radio Moskva... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar be min fästmö hjälpa mig... 😆

Nåja - annars kan man ju ta med sig sitt trådlösa tangentbord till sångbåset och köra.

Jag har för mig att mitt tangentbord klarade ca 5m genom två gipsväggar när jag testade för något halvår sedan. Det är ett Logitech Cordless Desktop med MX700-mus. Jag har hört från andra som har Microsoft trådlösa, som inte räcker mer än ca 2m - så de verkar inte vara något hit...

Den musen e inte bra att använda när man spelar in. Har också en sån. Den skapar störningar som tas upp och spelas in. Skapar extra mycke störningar när man rör musen.. Hörde det först i gitarrförstärkaren. Iochförsig är det ju inga allvarliga störningar, men om du spelar in tio saker som spelas upp samtidigt+ eventuell kompression så kommer ju det låta tio ggr starkare.

Ska skaffa samma modell fast med sladd.

Det måste vara något fel på din i så fall - eller på något annat i din anläggning. Kanske ljudkortet är känsligare än det borde vara...? Det blir nämligen inte tillstymmelsen till störningar med min.

Det enda som har kunnat orsaka någon form av störningar hos mig, är en gammal trådlös telefon, som fick muspekaren att hoppa runt lite hur som helst när det ringde. Den telefonen blev ersatt av en ny ganska kvickt när jag upptäckte det... Nyare telefoner har inte lyckats störa något hittills. I inspelningarna har jag inte fått några störningar alls - utom från en defekt mic som tog in Radio Moskva... 😆

Det hördes bäst med gammla ljudkortet, då läckte inte bara musen med, då läckte även hårddisksknaster och all möjlig skit med. Numera med Audiophileljudkortet så är det inget som hörs. Men det hörs fortfarande i förstärkarn när jag har dist på och höjer en del och har gitarren nära musen. Så även om jag inte hört musstörningarna sen jag bytte ljudkort så finns de ju fortfarande där. iofs är det ju inte helt omöjligt att jag bara ställt grejor dåligt, mitt rum med all utrustning är knappast optimalt me kabelhärvor

Link to comment
Dela på andra sajter

🙁

Ojordat ger faktiskt problem oftare än man tror - och ibland riktigt skumma problem dessutom - så det är aldrig fel att dra in jordat i studion. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

Ojordat ger faktiskt problem oftare än man tror - och ibland riktigt skumma problem dessutom - så det är aldrig fel att dra in jordat i studion. 🙁

hmm. finge man bara ha en elektriker i en liten kista under sängen som man kan dra fram när man vill. 😉

Vad blir de för problem med ojordat? kan mähandä bli brumm?

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

Ojordat ger faktiskt problem oftare än man tror - och ibland riktigt skumma problem dessutom - så det är aldrig fel att dra in jordat i studion. 🙁

hmm. finge man bara ha en elektriker i en liten kista under sängen som man kan dra fram när man vill. 😉

Vad blir de för problem med ojordat? kan mähandä bli brumm?

Ja - det kostar ju en slant förstås... 🙁

En sak att tänka på när man kör ojordat, är att med en CRT-skärm fungerar ingenting alls av det fina strålskyddet - utan all TCO-märkning är som bortblåst om man inte har jordade urtag - och man får strålningen från skärmen rakt i ansiktet oavsett vilka skydd som är inbyggda in skärmen.

Det är vanligt med brumproblem om man inte kör jordat. Har man problem med sådant, så kan man tillfälligt dra en förlängningskabel från köket (där det ju alltid är jordat) och testa om det blir bättre. Då får man en indikation på om det kommer att hjälpa att ta dit en elektriker.

OBS! Detta duger inte som en permanent eller provisorisk lösning, utan bara för tillfälligt test. Jag tror inte heller att det är godkänt ur elsäkerhetssynpunkt att dra förlängningskablar mellan olika rum - men för ett test när du själv är där och övervakar, så ska det ju inte kunna bli några problem. Det lär ju inte kunna hända något på det hållet, men på andra hållet (att dra kabel från ojordat till köket) kan vara direkt livsfarligt...

Annars kan brum också bero på lysrör, lågenergilampor och sådant skojigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

jorå. Min skärm låter som kavalleri när jag spelar in elgura. måste alltid stänga av den, och en annan lampa i rummet när jag spelar in.. Ganska jobbit. speciellt när man sen sätter på skärmen och ser bara en kal sinuslinje efterssom jag glömt trycka record innan jag stängt av skärmen.. Mången perfekta solon har aldrig blitt förevigade av de faktum.

Edit.. Glömde inte.. hade inte vart helt förståeligt annars.

edit2.. Jag e dum.. har huvudvärk, de står ju aldrig där..

Redigerat av Maximiliananthony
Link to comment
Dela på andra sajter

[En sak att tänka på när man kör ojordat, är att med en CRT-skärm fungerar ingenting alls av det fina strålskyddet - utan all TCO-märkning är som bortblåst om man inte har jordade urtag - och man får strålningen från skärmen rakt i ansiktet oavsett vilka skydd som är inbyggda in skärmen.

Det var intressant det där. Har jag aldrig hört talas om.

Jag har ju ett "trinettekök" i min etta och under köksskåpet sitter det en lysrörsarmatur med två st jordade uttag. Uttagen i resten av lägenheten är inte jordade. Spelar det då någon roll om jag drar en kabel från dessa uttag till resten av apparaterna?

Och, föresten vilka apparater behöver verkligen jordade uttag?

Link to comment
Dela på andra sajter

[En sak att tänka på när man kör ojordat, är att med en CRT-skärm fungerar ingenting alls av det fina strålskyddet - utan all TCO-märkning är som bortblåst om man inte har jordade urtag - och man får strålningen från skärmen rakt i ansiktet oavsett vilka skydd som är inbyggda in skärmen.

Det var intressant det där. Har jag aldrig hört talas om.

Jag har ju ett "trinettekök" i min etta och under köksskåpet sitter det en lysrörsarmatur med två st jordade uttag. Uttagen i resten av lägenheten är inte jordade. Spelar det då någon roll om jag drar en kabel från dessa uttag till resten av apparaterna?

Och, föresten vilka apparater behöver verkligen jordade uttag?

I ditt fall är det nog inga problem, eftersom du inte drar kabel mellan olika rum.

Ska du jorda, så ska du jorda alla apparater i studion - annars kan du nog lika gärna låta bli...

Link to comment
Dela på andra sajter

I ditt fall är det nog inga problem, eftersom du inte drar kabel mellan olika rum.

Ska du jorda, så ska du jorda alla apparater i studion - annars kan du nog lika gärna låta bli...

Ok, jag har däremot inget problem med brum.

Vad jag snarare tänkte på var just skärmen och den apparatur som av säkerhetsskäl bör vara jordade (stereoförstärkare? dator? )

Link to comment
Dela på andra sajter

I ditt fall är det nog inga problem, eftersom du inte drar kabel mellan olika rum.

Ska du jorda, så ska du jorda alla apparater i studion - annars kan du nog lika gärna låta bli...

Ok, jag har däremot inget problem med brum.

Vad jag snarare tänkte på var just skärmen och den apparatur som av säkerhetsskäl bör vara jordade (stereoförstärkare? dator? )

Om inte allt är jordat, så är det större risk att det kommer att kittla lite i findrarna när du håller på att koppla ihop prylar (inget farligt, men ändå...) - men det kan ju vara spännande... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har löst det hela genom att ha en extra (skräp)dator som jag fjärrstyr min "vanliga" inspelningsdator med från inspelningsrummet. Men den datorn står utanför inspelningsrummet, och så har jag enbart dragit in förlängningskablar till skärm och tangentbord in till inspelningsrummet - så det blir inget datorsurr alls där inne.

Lite knölig lösning kanske, men det fungerar helt ok! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte allt är jordat, så är det större risk att det kommer att kittla lite i findrarna när du håller på att koppla ihop prylar (inget farligt, men ändå...) - men det kan ju vara spännande... :rolleyes:

Så det är alltså inte risk för totalt haveri bara för att man kör ojordat och att det står "kör jordat" i bruksen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar be min fästmö hjälpa mig... 🙁

Den musen e inte bra att använda när man spelar in. Har också en sån. Den skapar störningar som tas upp och spelas in. Skapar extra mycke störningar när man rör musen. Ska skaffa samma modell fast med sladd.

Ojoj, låter ganska roligt ifall man har sjuk humor som jag har 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)
En liten irriterande detalj är att så fort jag aktiverar rec-läget i min Cubase och ska försöka spela snyggt och bra på min keyboard, så känns det som jag transformeras till en absolute beginner. Blir så irriterad... Jag kan väl ändå inte vara ensam om detta fenomen?

😳

Ett väldigt vanligt fenomen. Det enda som hjälper är att spela in om och om igen tills man käne rsig avslappnad. Man spänner sig lätt nät det blir "på allvar".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...