Jump to content
Annons

Blocka smileys från vissa användare?


Dingbats

Recommended Posts

Annons

Varför ignorera smileys? Det kanske känns lite 90-tal men brist på smileys har skapat många missförstånd i det här forumet.

Tekniskt sett så skrivs


i inläggsdatabasen och när IPB läser in ersätts det med bildlänken till 🙂

så om du skulle plocka bort smileys i IPB skulle du istället få se textkoderna istället för bilden. Säkert inte vad du tänkt dig.

Vill du filtrera ut även textkoderna? Då får du själv programmera ett filter till IPB som körs på servern och gallrar bort alla förekomster av

, , , 

osv.

Problemet uppstår väl när alla flikar in egna smileys som inte är standardsmileys i IPB. smileyunsurelol.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker bara att smileys är förvirrande varför ha så många, typ i 1000år har man inte haft det när man skriver, plötligt ska man ha dom där fast man inte fattar vad mer än hälften är till .

öhhh ! vilken ska vi ta denna gång elle belle bi. 😄🤪😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Smilies är ju skitbra om man vill exempelvis skoja lite och för säkerhets skull sätter en smiley för att det inte ska missuppfattas - eller om man vill understryka något - eller, ja helt enkelt uttrycka någon form av känslor.

Sådant är ju lite svårt att göra om det bara är text... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du filtrera ut även textkoderna? Då får du själv programmera ett filter till IPB som körs på servern och gallrar bort alla förekomster av

, , , 

osv.

Problemet uppstår väl när alla flikar in egna smileys som inte är standardsmileys i IPB. smileyunsurelol.gif

Ja, det är ju inga problem. Men jag vill se smileys från vissa användare och dölja dem från vissa.

För vissa använder smileys på ett sätt som är direkt motbjudande och får mig att vilja hänga på Habbo Hotel istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Körde du Firefox eller Chrome? Till FF finns en schysst annonsblockerare i Adblock Plus. Blocka adresserna till smileybilderna, så slipper du både bilder och textkoder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Körde du Firefox eller Chrome? Till FF finns en schysst annonsblockerare i Adblock Plus. Blocka adresserna till smileybilderna, så slipper du både bilder och textkoder.

Kan man anta att ingen längre använder Internet Explorer? Jag har börjat småtrivas med Google Chrome. Firefox jäklas för mig ibland, misstänker AD-blocksmojängerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Körde du Firefox eller Chrome? Till FF finns en schysst annonsblockerare i Adblock Plus. Blocka adresserna till smileybilderna, så slipper du både bilder och textkoder.

Ja, som sagt, det vore inget problem. Men jag vill behålla alla smileys, utom när de förekommer i inlägg som är skrivna ett fåtal utvalda användare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej ! jag kör det

är det något fel på Internet Explorer ?

Nej - jag har alltid kört IE och det funkar utmärkt. 🙂

Ibland är jag otrogen och kör med Chrome också, men huvudsakligen är det IE.

IE har visserligen börjat tappa användare till förmån för andra browsers när man kollar på besöksstatistik på websiterna, men majoriteten är ändå fortfarande IE.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - jag har alltid kört IE och det funkar utmärkt. 🙂

Ibland är jag otrogen och kör med Chrome också, men huvudsakligen är det IE.

IE har visserligen börjat tappa användare till förmån för andra browsers när man kollar på besöksstatistik på websiterna, men majoriteten är ändå fortfarande IE.

Ok tack ! det var bra och höra, då kan man köra på det ett tag till. Jag trodde det var någon ny säkerhetsbugg, så man skulle helst låta bli att köra IE.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag tycker bara att smileys är förvirrande varför ha så många, typ i 1000år har man inte haft det när man skriver, plötligt ska man ha dom där fast man inte fattar vad mer än hälften är till .

öhhh ! vilken ska vi ta denna gång elle belle bi. 😄🤪😛

Å andra sidan har vi inte förr direktkommunicerat över text på samma sätt som vi gjort digitalt de senaste 25-30 åren. Smileys är ett bra sätt att ersätta en del av ansikts- och kroppspråket som försvinner i text annars.

Redigerat av D Vibe
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan har vi inte förr direktkommunicerat över text på samma sätt som vi gjort digitalt de senaste 25-30 åren. Smileys är ett bra sätt att ersätta en del av ansikts- och kroppspråket som försvinner i text annars.

Har vi missuppfattat varandra alla åren vi skickat post då ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har vi missuppfattat varandra alla åren vi skickat post då ?

Nej, det hoppas jag inte.

Men kommunikation via e-forum eller liknande är mycket mer direkt än att skicka brev. Ansiktsuttryck eller smilies hjälper till att förmedla budskapet vid snabba replikskiften.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det hoppas jag inte.

Men kommunikation via e-forum eller liknande är mycket mer direkt än att skicka brev. Ansiktsuttryck eller smilies hjälper till att förmedla budskapet vid snabba replikskiften.

Jo det fattar jag, men man behöver inte typ1000 smileys till detta utan kanske bara 8, det skapar bara förvirring med så många.

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föreslår att vi begränsar oss till tre eller fyra statligt subventionerade smilies.

Vi måste naturligtvis har en internationell standardisering. Hur skulle det annars gå om olika stater har olika uppsättningar godkända smileys? Då kan vi ju inte använda smileys vid kommunikation över nationsgränserna ...

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan har vi inte förr direktkommunicerat över text på samma sätt som vi gjort digitalt de senaste 25-30 åren. Smileys är ett bra sätt att ersätta en del av ansikts- och kroppspråket som försvinner i text annars.

Trodde att allt ansikts- och kroppsspråk försvinner i text.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi måste naturligtvis har en internationell standardisering. Hur skulle det annars gå om olika stater har olika uppsättningar godkända smileys? Då kan vi ju inte använda smileys vid kommunikation över nationsgränserna ...

😲

Jag föreslår att vi begränsar oss till tre eller fyra smilies framtagna genom koncensus på mellanstatlig nivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...