Jump to content
Annons

Att göra en låt utan att byta ackordföljd en enda gång


Schampo

Recommended Posts

Jag kan inte låta bli att bli jävligt imponerad över att någon lyckas skriva något så här vansinnigt enkelt och vansinnigt bra!

http://www.youtube.com/watch?v=krnnErGzIsY

http://www.youtube.com/watch?v=KUtdoyPG0OY

Väldigt ofta när jag skriver (och jag tror inte jag är ensam) så kör jag fast i mönster som t.ex att om en låt går i Am och versen börjar i Am så blir lätt bryggan att börja i F och refrängen ofta i Am igen eller C. Ja ni fattar säkert hur jag menar.

Ibland har det hänt att allt bara känns rätt med att fortsätta i samma ackordsföljd men då är det något inom en som säger att man inte kan göra så och att man måste byta åtminstonde på ett ställe i låten.

Har det hänt er att ni hittat något sväng och bara fortsatt samma ackordföljd genom en hel låt utan att tänka att "fan, jag måste byta här någonstans"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har nog aldrig skrivit en ackordföljdsbaserad låt som inte ändras någonstans. Men jag gillar ju å andra sidan att skriva låtar med tjugofem ackord utan tydlig vers-refräng-struktur, så.

Men riffbaserade låtar är lättare att få till på det viset. Då kan man alltid variera arrangemanget på olika sätt så det blir spännande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det blir trist och enformigt utan byten. Är det samma ackordsföljd genom hela låten så finns det inget annat i arret som kan väga upp tristessen tillräckligt mycket, tycker jag (har i alla fall aldrig hittills hört något exempel på en sådan låt) - men sådant är ju förstås alltid en smaksak.

Link to comment
Dela på andra sajter

...det finns ju en och annan bluestolva...

men jo, jag kan inte heller låta en hel låt tuffa på. Jag har på det hela taget skitsvårt att bryta mitt eget dubbelvers-refräng-vers-refräng-nåntingosolo-dubbelrefräng-slut-mönster. Men nån gång ska jag lära mig;)

det är ju indeed en konst att göra det simpla bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är variation nyckeln, och eftersom jag ofta lägger mycket tid på att variera ackorden så borde jag ju någon gång variera mig och inte variera dem alls! 😉

Som Claes säger, det är svårt att hålla intresset uppe utan hjälp av variationer i ackordföljden, men jag tror det går! Det gäller bara att ha starka sido-element som skiljer sig tillräckligt mycket för att indikera de olika delarna. Man kan göra väldigt mycket med dynamik och arrangemang, så det är inte omöjligt! Den där rösten som säger att man inte "får", den ska man inte lyssna blint på. Den representerar ju visserligen också någon slags känsla för låtskrivande, så man ska ju överväga det den säger, men gör man det och kommer fram till att det låter sjukt bra att bara fortsätta på samma ackord - då är det det man ska göra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett ackord genom hela låten. HAndlar mycket om vad man gör med ackordet, inte hur många ackord som finns. Är det bara ett ackord så får du ju hitta på något som det intressant hela vägen.

MVH

Anders

EDIT: Sedan tycker jag det skulle vara kul med ett reportag kring musiken i denna film för tidningen. Ljudet är grymt (dock inte på youtube) enligt mig. Skulle vara intressant och läsa om inspelningen och även mixningen.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland har det hänt att allt bara känns rätt med att fortsätta i samma ackordsföljd men då är det något inom en som säger att man inte kan göra så och att man måste byta åtminstonde på ett ställe i låten.

Har det hänt er att ni hittat något sväng och bara fortsatt samma ackordföljd genom en hel låt utan att tänka att "fan, jag måste byta här någonstans"?

Ja absolut!! Det är bara att tänka att så här ska det fan låta! (ursäkta språket)

Finns iofs fler/"bättre" exempel av gruppen nedan och de har väl gjort sig ett namn ändå. 😄

Men eftersom detta är helt genialiskt så slänger jag upp denna länken. 😉

http://www.youtube.com/watch?v=1SjRld0nyiA

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju en hel klassisk genre med sånt. Kallas minimalism. Checka in finnen arvo pärt.

Nog för att Pärt är från Estland (och inte finne...), men hans mest kända verk (och kanske hans bästa) har ju flera ackord... han är mest populär tack vare hans tintinnabuli teknik... det finns delar av stycken där man inte byter ackord (men just nu kan inte jag komma på någon...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Freddy

Tråden handlar inte om att inte byta ackord alls.

Den handlar om att inte byta ackordsföljd.

tex följden C-Am-F-G i tre minuter

Jo visst, men nu var det folk som tog upp "enackordslåtar" som exempel, därav min kommentar. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte varför så många är fokuserade på ackordsföljden. För mig är melodin det avgörande i en låt, ackorden får bli det de blir. Om sedan en låt har två eller tjugo ackord, eller samma ackordsföljd, är mig totalt egalt. Det är väl ändå inte ackorden folk lyssnar på när de sätter på musik... Men jag blir imponerad av folk som kan göra melodiösa låtar på två, tre ackord, och få det att låta bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att säga att det bara är "ett ackord" är väl felaktigt egentligen. Det är en baston möjligen. Nog ändras ackorden i alla exempel hittills iaf.

Om du tar mitt exempel med chain of fools så ändras inte ackordet i mina ögon. Att du sedan har duktig musiker som spelar runt ackordet och skapar något av det gör ju inte att det betyder ackord. Inte i mina ögon iaf.

MVH

Anders

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...