Jump to content
Annons

Voxengo GlissEQ


Valle

Recommended Posts

Annons
The most interesting and unique feature GlissEQ offers you is its filters with dynamic behavior.

Old news. Har funnits hos Sonalksis sedan Hedenhös... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

vad kan du göra med den som du inte kan göra med vilken annan eq-plugg som helst?

HA! So predictable! 😉

Old news. Har funnits hos Sonalksis sedan Hedenhös... 😉

Jag antar att Sonalksis har den avancerade spektralanalysen också?

Är detta en fredagstråd? 🙂

Nä! Men tack för erkännandet!

Ja den var het 2005.

Vilken motsvarande plugg är "het" idag då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att Sonalksis har den avancerade spektralanalysen också?

Nej - men sådant finns det ju gratispluggar som klarar lika bra, eller hur...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det mot förmodan är någon som inte vet varför vi skojar lite med Valle om detta med "unika pluggar", så finns förklaringen här: https://www.studio.se/index.php?showtopic=60208&st=0 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - men sådant finns det ju gratispluggar som klarar lika bra, eller hur...? 😉

Såvitt jag vet finns det ingen sådan gratisplugg som låter dig EQ:a en källa samtidigt som du i samma fönster kan studera tre andra källor.

I övrigt:

Ska jag vara riktigt ärligt så köpte jag inte GlissEQ för dess EQ, utan för dess "spectrum analyzer". Jag väntade in i det sista på att det skulle implementeras i SPAN, men jag pallade fan inte vänta längre. Men visst, det är kul med de dynamiska fiffigheterna också.

Link to comment
Dela på andra sajter

är den gratis?

Ja, det finns en gratisversion med en jättehäftig funktion; ungefär var femtionde sekund droppar nivån med cirka 6dB — låter döhäftigt. Men visst kör du låtar under femtio sekunder så är det ju en riktig skitplugg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska jag vara riktigt ärligt så köpte jag inte GlissEQ för dess EQ, utan för dess "spectrum analyzer".

är det just att du kan mäta flera kanaler samtidigt som du fastnade för?

jag kontrar annars med en helt annan mätare:

vislmh.png

http://www.nugenaudio.com/visLM_loudness-meter_VST_AU_RTAS.php

Link to comment
Dela på andra sajter

är det just att du kan mäta flera kanaler samtidigt som du fastnade för?

jag kontrar annars med en helt annan mätare:

Den är säkert användbar, men med den billiga versionen för 299 USD och den dyra för 449 USD, så känns det lite jobbigare för plånboken... 😉

Jag ska nog ta och hämta demot på Voxengo-pluggen - för den verkar faktiskt kunna vara ganska användbar, men man får ju se hur det känns att jobba med den...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Bump! Det är ju fredag igen. 🙂

Jag har kikat, testat och använt många eq-pluggar men ingen med GlissEQs funktionalitet. Det dynamiska beteendet återfinns förvisso hos Sonalksis DQ1, men den är inte lika smidig att använda, inte lika flexibel. GlissEQ har i ursprungsläget sex band. Men behöver du fler är det bara att dubbelklicka på en oanvänd punkt i spektrumfönstret så öppnas ännu ett band.

Förutom den dynamiska funktionen finns en uppsättning olika filtertyper, spektrumanalys i flera lager (som Valle redan varit inne på) och översampling. Har jag glömt något? Säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det dynamiska beteendet återfinns förvisso hos Sonalksis DQ1, men den är inte lika smidig att använda...

Fast dessa skiljer sig åt ganska mycket trots allt. Väl?

Jag har fått för mig att DQ1 har inställbar attack/release och, som jag har förstått det, fungerar mer som en typisk kompressor på respektive band. GlissEQ struntar t.ex. i hur stark inputen för bandet man berabetar är, utan hur mycket energi i förhållande till övrigt material bandet har...

Äh, fy fan... Det går ju inte ens att förklara!

Bild på en Lama ...

Jag sa Lame, Bozo, inte LAMA!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast dessa skiljer sig åt ganska mycket trots allt. Väl?

Jag har fått för mig att DQ1 har inställbar attack/release och, som jag har förstått det, fungerar mer som en typisk kompressor på respektive band. GlissEQ struntar t.ex. i hur stark inputen för bandet man berabetar är, utan hur mycket energi i förhållande till övrigt material bandet har...

Jo, det har du rätt i. Jag har använt både CQ1 (compander) och DQ1 (equaliser) och tycker ändå den senare påminner mer om det Gliss gör. Man kan till exempel hissa diskanten utan att den blir hård.

Attack och release på DQ1 har inte så stort funktionellt område kan jag tycka. Det låter bäst ungefär där dom redan står.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...