Jump to content
Annons

Kassett Porta studio


vonanka

Recommended Posts

Funderar på att köpa en kassett porta och spela in lite hemma. Kräver inte perfekt ljudkvalité utan söker efter lite mjukare och 'äldre' ljud.

Kan man få till lite 60 -tals sound på en sådan mån tro eller blir 'oljudet' för mycket?

Skulle även vara intresserad om det finns någon som skulle vilja sälja sin begagnade kassett porta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Funderar på att köpa en kassett porta och spela in lite hemma. Kräver inte perfekt ljudkvalité utan söker efter lite mjukare och 'äldre' ljud.

Kan man få till lite 60 -tals sound på en sådan mån tro eller blir 'oljudet' för mycket?

Skulle även vara intresserad om det finns någon som skulle vilja sälja sin begagnade kassett porta!

60-tals soundet handlar till kanske en promille om mediet och 99,9 % om inspelningsteknik, akustik i rummen som användes etc, och även om mediet var allt det hängde på så kommer en "kass-ettporta" göra dig grymt besviken då det inte har mycket gemensamt med vad man använde då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju hur man spelar in som är det viktiga...

Jag har spelat in en del på kassettporta å efter att jag lärt mej mer om hur man spelar in bra, så har jag gjort inspelningar på en kasettporta som låter nästan "för bra" för jag ville ha lite skitigt hahaha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju hur man spelar in som är det viktiga...

Jag har spelat in en del på kassettporta å efter att jag lärt mej mer om hur man spelar in bra, så har jag gjort inspelningar på en kasettporta som låter nästan "för bra" för jag ville ha lite skitigt hahaha.

Definiera "skitigt". Brus och svaj?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju helt nya kassettportor. Men va fan, är det egentligen kul med diskantfri musik? Med nya Zoom H4 kan man spela in många, många spår, och då får du ju riktigt bra mickar med. Tror som Gilbert att du blir besviken. Köp en enkel digitalporta i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju helt nya kassettportor. Men va fan, är det egentligen kul med diskantfri musik? Med nya Zoom H4 kan man spela in många, många spår, och då får du ju riktigt bra mickar med. Tror som Gilbert att du blir besviken. Köp en enkel digitalporta i stället.

Att det kommer från GN (som ibland ger intrycket av att vilja åka tillbaka till tiden före datorer) ger det en extra gnutta pondus! 😄

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

För ett exempel på en nutida skiva inspelad på kassettporta kan du lyssna på Here We Go Magics självbetitlade debutalbum. Man hör inte att det skulle låta sämre än en digitalinspelning.

Men visst, top notch-studioljudet kan man ju inte få ut ur en porta. Men är det inte det man är ute efter är det ett perfekt sätt att spela in på. En helt annan känsla än att spela in på dator, mycket mer påtagligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kassettportor kan låta jättebra. Men någon cool färgning ger dom egentligen inte.

Det som jag gilar mest med tape är tapekompression på trummor och sång, det funkar inte oftast inte på porta. Så då tycker jag portainspelning går bort.

Skall man göra det med tape måste man tyvärr upp på riktiga grejer om man skall få till det.

Så det kassettportan tillför väl egentligen inget annat än trassel och brus, och ett linjärt arbetssätt men så kan du även jobba med en DAW.

Lite nostalgisktskimmer också.

Det som skapar ett sound är ju en vision och gott hantverk, inte prylar.

Att bara använda en porta så kommer det låta fritidsgård och inte Beatles om man säger så.

Det soundet uppstår om man har coola tapedelayer och kompressorer(bland annat). Inte bara en porta...

Kunde inte låta bli att lyssna på en av mina gamla portainspelninger.

http://dl.dropbox.co...ortasnipp94.mp3

Gitarrer, körer, leadsång är på tape resten är samplers och syntar. Den lilla disten på sången är inte tapen som distar, det är preampen som distar...

Låten skulle troligen ha låtit likadan om jag spelat in den idag. Förutom att jag troligen skulle haft intonerade guror och en bättre mickar. 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

bra jobbat 🙂

Tack 🙂

Jag kom att att ljög lite.

Vissa gitarrer spelade vi in på tape men pga för få kanaler (5) så samplade vi vissa riff från tapen och körde dom i samplern.

Körerna är fem kanaler som är samplade från tape och ned tillbaka igen på två spår... mycket meck för att åstakomma vad man ville.

Nej tackar vet jag datorer. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kassettportor kan låta jättebra. Men någon cool färgning ger dom egentligen inte.

Det som jag gilar mest med tape är tapekompression på trummor och sång, det funkar inte oftast inte på porta. Så då tycker jag portainspelning går bort.

Jag tycker piano låter svinsnyggt på kassett om man krämar på lite. Min låt Han hann inte fram i den här zippen (en låt till en gammal studiofestival) har pianot inspelat med två mickar rakt ner på kassett, och det är nog det snyggaste pianoljud jag har fått till.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ofta använde man Chromekassetter till portorna. 244 tar standard Chromekassetter.

Att tänka på är att man kanske bör använda sig av max 90minutersband, helst 60.

244 är en gammal konstruktion. Om du får tag på en är det sannolikt att den behöver ses över.

Sannolikt behöver både mekaniken och mixern lite vård för att bli i form igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Sansui%20MR6.jpg

Jag har en sådan här. Sansui MR6, 6 kanalers välljudande kassettporta.

Man kan synka två och få 10 kanaler! Woho!

Har även den tillhörande mixern MX12, 12 kanaler och 6 subgrupper.

En transportkontroll med tapesynk har jag också som skickar FSK synk med song position pointer och man kunde dessutom ställa en automatisk punch in/out som tack vare synken alltid punchar in och ut korrekt.

High tech värre!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har erfarenhet av Tascam 244? Har nämligen hört att det ska behövas speciella kassetter till denna, men vilka är det isåfall?

Hej, Vonanka. Jag heter Lax och är expert på sextiotalsljud. Har dessutom spelat in en hel del på tascam 234, som är samma som 244 fast utan mixerdel. Har också spelat in en hel del med ljudkort.

Bifogar en fil så du får en hum om det jag gjort. ( Ville vara lite rolig så jag gjorde en radiosändning av det. Med reklam från sextiotalet, för att liva upp 🙂 ) Två av låtarna är inspelade med tascam 244, tre eller något på dator. Och en med enbart midiinstrument ( förutom sången).

Många i tråden har nämnt skillnaden på vad som spelas in och hur det låter. Lyssna gärna på mitt bifogade exempel - tre av låtarna spelades in med sm57:a in i ett soundblasterljudkort. Alltså så dator det kan bli. Tycker du själv att nån av låtarna har mer eller mindre av "den analoga känslan?"

Själv vete tusan om den där analoga känslan finns i en tascamporta. Kanske lite, men det är dock min åsikt att den väger lätt i förhållande till fördelarna hos en dator. Då tänker jag framförallt på möjligheten att använda effekter och mixa.. ska du lägga på någon effekt på en bandporta måste du köpa den. Alltså en burk, och extra sladdar att dra emellan. Det blir jäkligt dyrt. ( och mindre miljövänligt! )

Hursom, hoppas du får kul med din musik vad du än gör för val. Och att känna lite speciellt för sitt inspelningsmedium kan nog göra lite extra för inspelningen. Det är därför jag älskar min dator!

Lax

EDIT: Låt 2 är Daniel Lindeberg + lax.

radio lax.mp3

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen wow effekt med kassett portastudio ljudmässigt, men på denna tid så hade man inget annat billigt prismässigt

Jag spelade in på kassettporta redan när jag var liten grabb i mitten på 90-talet och håller fortfarande på med det för det är så kul att hålla på med.

Jag spelar in digitalt när jag vill vara petnoga med omtagningar, precisionsredigering och sånt där skit, funkar perfekt när jag spelar in metal och sånt.

Kassettporta kör jag på när jag inte behöver ha nå superduperkvalle, som hardcorepunk och skit.

Här är en grej jag lattjade in på egen hand för ett par år sen på kassettporta:

http://www.youtube.com/watch?v=RhNpvChv14w

Min polare som skejtar dock.

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...