Jump to content
Annons

Kassett Porta studio


vonanka

Recommended Posts

Annons

Jag använder en dels en Tascam 424 kassettporta och dels en Fostex R8 8-kanals rullbandare med ett fostex 812 bord.

Jag gillar arbetssättet på bägge två. Kassettporta är verkligen något jag kan rekommendera om man vill göra saker snabbt. Tascams 424, 688, 238 mfl går att hitta billigt och är mycket kompetenta maskiner. 8 kanaler på kassett kan låta tossigt men dom sista tascam-portorna var riktiga mästerverk.

Kassett och rullband is da shit 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Tascam 238 är jag sugen på att skaffa faktiskt.

Den portan jag spela in den där låten på jag länka till var en Yamaha MT8X som egentligen låter helt okay men det är något vajsing med motorn så den kan öka hastigheten "utan anledning". Man kan hålla på ungefär trettio minuter sen börjar det öka. Så det har lett till att jag inte orkar spela in på den... Men en Tascam 238 är lite lockande

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för alla svar! Kom nu på en kanske dum fråga , men meningen med flera spår är väl att man kan spela in ett spår, spola tillbaks och spela in ett annat så att de spelar upp samtidigt?

Ja, naturligtvis, den synkar alltid med sig själv. Men man ska ha en väldigt osannolik tur om den ska hålla exakt samma hastighet när man spelar upp den en gång och när man spelar upp den nästa gång, vilket gör det i princip omöjligt att spela in fyra spår, spela över till datorn, spela in fyra nya, spela över dem till datorn, och att alla åtta spåren sen synkar. Man måste gå in och justera manuellt där spåren från den ena omgången drar ifrån eller sackar. Det är lite pill, men inte värre än att det är värt det om man gillar soundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, naturligtvis, den synkar alltid med sig själv. Men man ska ha en väldigt osannolik tur om den ska hålla exakt samma hastighet när man spelar upp den en gång och när man spelar upp den nästa gång, vilket gör det i princip omöjligt att spela in fyra spår, spela över till datorn, spela in fyra nya, spela över dem till datorn, och att alla åtta spåren sen synkar. Man måste gå in och justera manuellt där spåren från den ena omgången drar ifrån eller sackar. Det är lite pill, men inte värre än att det är värt det om man gillar soundet.

Det lät ju inget vidare...

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska ju slutföra ett projekt innan lucia och...

såna grejer får inte strula.

Då går det ju inte!

😠

Påbörjas den kommande veckan f.ö.

Jag VET dock att jag hade problem med störtoner

när jag kopplade in i out 1-2-3-4 baktill på portan

EFTER att jag fått tillbaka den från mekanism- och

drivremsbyte samt rengöring. Nytt fel? Eller också

var det "bara" en kass kabel?

Tänkte i nödfall därför köra ut 2 spår åt gången,

för ST Out fungerade mycket bra!

😐

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Bästa är att låta bandaren synka mot datorn. Men det är dyrt med synkronizers och alla bandare typ kassettbandare kan ju inte ens synka mot en dator.

Om man bara skickar smpte från bandaren så måste bandaren vara tillräckligt stabil så att datorn inte behöver justera för mycket, då uppstår förfärligt oljud idatorn och tappad synk.

Man kan ju ta det bit för bit förstås om det krånglar, det är problemfritt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har nu införskaffat en kassettporta, Fostex x28 och den funkar utmärkt! Men kan man på något sätt koppla in maskinen i datorn och på så sett föra över inspelningarna?

Från utgångarna på portan typ, line out , tape out mm sen till ingångarna på ljudkort.

Men varför ska du koppla in den ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...
bobbyzäta (oregistrerad)

Jag har en fostex x28, som jag gillar, men kanaler har en för en börjat lägga av att spela in på! De övergår i knaster, först 1, sen tvåan osv, nu är bara fyran kvar att spela in på! Jag har testat kontakt sprej och cleansat den? Är det någon som har några tips?

OCH: är det någon som tascam 8 kanaler att sälja???

Hälsningar

kassettportafantast

Redigerat av bobbyzäta
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...