Jump to content
Annons

Hultsfred lägger ner


Emil

Recommended Posts

Hultsfredsfestivalen kastar in handduken, tråkigt men vi lever i en värld där det gäller att skapa en produkt som någon vill betala för.

Men frågan är vad som händer med skolan?

Är det någon som pluggar något musikrelaterat i Hultsfred just nu, isf vill jag komma i kontakt med er (jobbar på P3 Nyheter)

Skicka ett mail med ditt telefonnummer till p3nyheter@sr.se eller emil.ostman@sr.se

Diskutera gärna nedläggningen av festivalen i den här tråden också! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Trist... vi var bokade för att spela där i år.

Kanske därför de la ner? 🙂 Skämt åsido. Kollade på artistlistan och det var ju inte direkt särskilt tunga namn om man säger så. Ska mycket till för att man ska ligga i skiten och kräla i två dagar.

Ramones hatade enligt deras biografi att spela i Hultsfred...

Scandinavian festivals are like going to hell. You'd see these people sitting in these filthy fields in their own rubbish. The Ramones were disgusted by that. They thought these people didn't have the basic idea about hygiene. You'd feel like you were escaping by the end of it. When they were done playing, they'd want to drive several hundred miles to the airport hotel and stay there. They'd sleep a bit, get up, catch a flight and get the hell out of there.
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite off topic kan hända, men jag måste berömma P3 Nyheter för att verkligen leta efter nyheter på folklig nivå 🙂..

P3 är den enda svenska radiokanal som verkligen är värd tiden att lyssna på..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, Ramones var ju kända för sin goda hygien.

Mm, precis. Senare i boken kan man läsa om Joey som led av obsessive compulsive disorder och inte bytte kalsonger på flera veckor.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite off topic kan hända, men jag måste berömma P3 Nyheter för att verkligen leta efter nyheter på folklig nivå 🙂..

P3 är den enda svenska radiokanal som verkligen är värd tiden att lyssna på..

Tack så mycket! Vi jobbar mycket på att inte ha ett von Oben-perspektiv som många andra nyhetsredaktioner. Dessutom vill vi alltid få tag på vanligt folk, och folk som drabbas av själva "nyheten".

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket! Vi jobbar mycket på att inte ha ett von Oben-perspektiv som många andra nyhetsredaktioner. Dessutom vill vi alltid få tag på vanligt folk, och folk som drabbas av själva "nyheten".

Ni lyckas, måste jag säga! Det är också vanligtvis en oerhört lagom sändningstid av P3 nyheter. Vid längre nyhetssändningar riskerar man tröttna och sätta igång MP3-spelaren på jobbet istället, och då är det inte alls säkert att man ens hittar tillbaks till radion igen den dagen.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket! Vi jobbar mycket på att inte ha ett von Oben-perspektiv som många andra nyhetsredaktioner. Dessutom vill vi alltid få tag på vanligt folk, och folk som drabbas av själva "nyheten".

Ni dummar ner nyheterna så mycket och använder ett sånt infantilt språk (jag minns sändningen när ni var tvungna att använda flera meningar med omskrivningar för att undvika att säga ordet "remiss") att jag litar inte längre på att inte fakta har förenklats bort. Ni är inte trovärdiga längre. Humorprogrammen som sänder före och efter er använder ett svårare språk och har mer komplexa resonemang!

EDIT: Och att utgå från att era lyssnare inte förstår svåra ord är själva definitionen på ett von Oben-perspektiv. Ni använder barnspråk till lyssnarna och utgår från att de är idioter.

Men jag är inte målgruppen och jag är sur gammal gubbe. Tråden handlar om Hultsfred. Ignorera!

Redigerat av Wizball
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni dummar ner nyheterna så mycket och använder ett sånt infantilt språk (jag minns sändningen när ni var tvungna att använda flera meningar med omskrivningar för att undvika att säga ordet "remiss") att jag litar inte längre på att inte fakta har förenklats bort. Ni är inte trovärdiga längre. Humorprogrammen som sänder före och efter er använder ett svårare språk och har mer komplexa resonemang!

EDIT: Och att utgå från att era lyssnare inte förstår svåra ord är själva definitionen på ett von Oben-perspektiv. Ni använder barnspråk till lyssnarna och utgår från att de är idioter.

Men jag är inte målgruppen och jag är sur gammal gubbe. Tråden handlar om Hultsfred. Ignorera!

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni dummar ner nyheterna så mycket och använder ett sånt infantilt språk (jag minns sändningen när ni var tvungna att använda flera meningar med omskrivningar för att undvika att säga ordet "remiss") att jag litar inte längre på att inte fakta har förenklats bort. Ni är inte trovärdiga längre. Humorprogrammen som sänder före och efter er använder ett svårare språk och har mer komplexa resonemang!

EDIT: Och att utgå från att era lyssnare inte förstår svåra ord är själva definitionen på ett von Oben-perspektiv. Ni använder barnspråk till lyssnarna och utgår från att de är idioter.

Men jag är inte målgruppen och jag är sur gammal gubbe. Tråden handlar om Hultsfred. Ignorera!

Tur att det finns gott om kanaler och nyheter att titta eller läsa då 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ni dummar ner nyheterna så mycket och använder ett sånt infantilt språk

Ni använder barnspråk till lyssnarna och utgår från att de är idioter.

Ja, ofta låter det som om P3 nyheter är ett dåligt humorprogram.

P3 har verkligen gått ned sig de senaste åren. Vill låta som en kommersiell kanal men ändå inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
så kritiken är befogad men det gör inget?
Mer att du såklart är fri att ha den åsikten, samtidigt som många andra uppskattar programmet.
Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 är du emils språkrör?

Nej, det har du rätt i att jag inte är. Men jag ser inte att Emils kommentar behöver tolkas som du tolkar den. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det har du rätt i att jag inte är. Men jag ser inte att Emils kommentar behöver tolkas som du tolkar den. 🙂

mm det var därför jag skrev "eller hur ska man tolka dig?"

så vi får väl se vad emil själv säger 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

så kritiken är befogad men det gör inget?

eller hur ska man tolka dig?

Jag menar mest att ingen är tvingad att lyssna på något de inte gillar, och angående kritiken så har jag hört den förr men om det betyder att den är befogad eller inte är en annan sak. Att jag inte gillar fisk betyder ju faktiskt inte att fisk är äckligt, utan bara att det är äckligt i min mun. Och det är många som inte gillar fisk, men också många som älskar det.

Men att vi skulle förenkla bort viktiga fakta är rent inte sant, vi har exakt samma krav på saklighet som andra nyhetsredaktioner inom public service. Jag skulle rent av vilja påstå att vi många gånger har mer kött på benen än andra redaktioner eftersom vi bearbetar, funderar över och kollar upp i princip allt material vi får in istället för att bara slussa ut TT-telegram rätt ut.

Poängen med P3 Nyheter är hursomhelst inte att låta som Ekot eller Rapport, då hade vi aldrig kommit till från första början. Vår grej är bland annat att använda ett ledigare tilltal och språk och ha friare ramar för hur en nyhetssändning ska låta, testa nya gränser helt enkelt. Väldigt många gillar det vi gör, men inte alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vår grej är bland annat att använda ett ledigare tilltal och språk och ha friare ramar för hur en nyhetssändning ska låta, testa nya gränser helt enkelt.

först det där om fisken

jag gillar fisk - men jag gillar inte dåligt tillagad fisk

det är en viss skillnad eller hur? 🙂

vad är den stora fördelen med det ledigare tilltalet å språket gentemot lyssnaren?

finns det nån fallgrop eller risk med detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

först det där om fisken

jag gillar fisk - men jag gillar inte dåligt tillagad fisk

det är en viss skillnad eller hur? 🙂

vad är den stora fördelen med det ledigare tilltalet å språket gentemot lyssnaren?

finns det nån fallgrop eller risk med detta?

Den största fördelen är att de flesta P3-lyssnarna faktiskt lyssnar på nyheterna och tar till sig dem istället för att byta kanal som var fallet innan P3 Nyheter kom till. Rätt bra fördel va?

Sen finns det många poänger med att utforska gränserna och formen inom radiojournalistiken, och det uppdraget har P3 Nyheter. För den som vill höra nyheter som det "brukar" låta finns Ekot kvar precis som vanligt i P1, P2 och P4.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den största fördelen är att de flesta P3-lyssnarna faktiskt lyssnar på nyheterna och tar till sig dem istället för att byta kanal som var fallet innan P3 Nyheter kom till. Rätt bra fördel va?

vet inte

är det så?

kan man säga att det är bättre att ta till sig nåt oavsett vad det är man tar till sig?

tillspetsad liknelse (varning alla konsensusivrare å konfliktfegisar): är det bättre att engagera sig i sd än att inte vara politiskt aktiv?

jag vet inte... fast jag vet vad jag tycker

Link to comment
Dela på andra sajter

vet inte

är det så?

kan man säga att det är bättre att ta till sig nåt oavsett vad det är man tar till sig?

tillspetsad liknelse (varning alla konsensusivrare å konfliktfegisar): är det bättre att engagera sig i sd än att inte vara politiskt aktiv?

jag vet inte... fast jag vet vad jag tycker

Att folk bytte kanal innan, men inte gör det längre och att våra lyssnare tar till sig nyheterna på ett annat sätt är båda saker som Sveriges Radio kommit fram till efter flera stora lyssnarundersökningar.

Angående din andra fråga så vet jag inte ens om jag vill svara på den för att den är så dum. Att man pratar så att folk förstår och inte försöker låta smartare eller märkvärdigare än någon annan betyder inte att man talar mindre sanning.

Vi har exakt samma krav på saklighet och opartiskhet som Ekot och alla andra nyhetsredaktioner inom public service, vi försöker bara förpacka nyheterna på ett annat sätt. Gillar du det inte så byt kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att vi skulle förenkla bort viktiga fakta är rent inte sant, vi har exakt samma krav på saklighet som andra nyhetsredaktioner inom public service. Jag skulle rent av vilja påstå att vi många gånger har mer kött på benen än andra redaktioner eftersom vi bearbetar, funderar över och kollar upp i princip allt material vi får in istället för att bara slussa ut TT-telegram rätt ut.

Hehe, jag bara måste ju ta upp den berömda facebook-fadäsen då, när ni blev helt grundlurade av ett flashbacktroll. "Fem programmerare i 20-årsåldern har utvecklat en tjänst på Facebook. Tjänsten Profile watcher gör det möjligt att se vem som har varit inne på din profil på Facebook". Den kollade ni upp minsann!

Och, jag sa inte att ni förenklar bort viktiga fakta. Jag sa att jag LITAR inte på att ni inte gör det, eftersom intrycket jag får är att om ni inte kan förklara nåt "enkelt", så skulle ni låta bli. Det är nackdelen med ert tilltal - ni tappar trovärdighet. När jag hör P3 Nyheter i bilen tänker jag "Undrar hur det EGENTLIGEN gick till?". Och, i jakten på lyssnare/tittare, var ska man dra gränsen? Folk stänger av när rapport börjar - men tänk om nyheterna istället skulle presenteras av Laila Bagge? Naken? DÅ skulle folk titta!

Det stora problemet med ert förhållningssätt är att det delar upp befolkningen i "Nyheter för smarta" - Ekot - och "Nyheter för dumma", P3 Nyheter. Jag ser det som nån form av fortsättning på curlingföräldraskapet - man förenklar och sänker nivån, så går det nog ner. Färdigtuggat. Skulle man vara vänsterradikal, skulle man nog också se det som en klassfråga - i liten skala, så är det en segregering ni håller på med. Jag hoppas ni iaf har reflekterat över det.

Men jag har egentligen små problem med er existens, och ni gör säkert ett alldeles utmärkt jobb inom ramarna för ert uppdrag. Som du själv säger och som jag mycket väl vet är det inte nyheter för mig, men jag kunde inte låta den love-in som pågick i tråden få fortgå oemotsagd... Jag tänkte egentligen inte svara mer, den här tråden är inte riktigt rätt forum för den här diskussionen, men jag råkade se att det jag skrev hade kommenterats. En sista reflektion är att jag är lite förvånad över att du ger intrycket att ni är 100% övertygade om att ni ligger exakt rätt i ert tilltal - en av mina största invändningar är att uppläsarna inte låter bekväma med språket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...