Jump to content
Annons

windows XP oem


Vallhagen

Recommended Posts

Edit: Novemberbump. Kolla nedan: https://www.studio.se/index.php?showtopic=76933&view=findpost&p=1159421

[/edit.....]

Hej

Datorblåsartider...

Jag har en 5 (?) år gammal laptop kopplad till stereon, duger gott att köra spotify och iTunes på den. Men nu segar den som satan, och jag känner ett behov att "blåsa rent" den oxå, eventuellt byta HDD. Problemet är att jag faktiskt inte vet hur man gör när man har en dator med licensierad XP pro, men ingen skiva att (om-)installera ifrån. Datorn har inte ens CD-brännare (bara läsare), så det är knivigt att bränna ut nån form av restore-historia från maskinen.

Någon som har en lösning?

Det är en Toshiba Tecra M1

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns ingen återställningspartition på hårddisken då? Dvs. du trycker någon funktionstangent när datorn startar och du kan installera om Windows utan att ha CD/DVD.

Alternativt en mapp i roten på din hårddisk som heter t ex i386 och innehåller datorns installationsfiler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Märkligt, skrev ett reply för nån timme sen, men jag måste klickat "X" i stället för <skicka svar>... jaja, förvirringen den förvirringen.

Jo nu har jag kollat med F8 vid uppstart (finns inget vettigt / ingen återställningspartition), men jag har hittat en folder "i386" med en satans massa filer. Är det hela installationstjofräset som ligger där? Kan man tanka över dem på nåt externt och sen ... hmm, jag behöver nog en stepbystepguide för detta...

Tack för svaret Linus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har serienummer behöver du bara en skiva med samma Windows och då kan den skivan komma från i princip varsomhelst. Så länge som det är ett äkta serienummer så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ser ingen till partition under Kontrollpanelen/Administrationsverktyg/Datorhantering/Diskhantering?

OM du har en till partition som det ligger installationsfiler så syns den som oftast inte i utforskaren.

Om det finns så ska det gå att boota från den. Och då kan du oxå formatera och sopa rent totalt och göra en "clean install"

Link to comment
Dela på andra sajter

men jag har hittat en folder "i386" med en satans massa filer. Är det hela installationstjofräset som ligger där?
Där har du den viktiga mappen som ska in på din OEM-skiva. Ta hem och installera nLite.

Skapa en ny mapp där du kan lägga in allt som ska på skivan. Kopiera in i386-mappen dit också, typ C:\BengansXPskiva\i386

Starta nLite och peka till BengansXPskiva när den frågar efter installationsfiler.

I guiden kan du välja att skapa en bootbar ISO-fil av installationen, alternativt bränna direkt till en CD-R.

EDIT: Hoppas det hjälper dig. Jag hade gärna hjälpt dig med en step-by-step-guide ifall jag haft en PC framför mig nu.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har serienummer behöver du bara en skiva med samma Windows och då kan den skivan komma från i princip varsomhelst.
Nej, MS är kinkiga. Det är ofta skillnad på serienummer för OEM från olika tillverkare.

En Win XP-skiva som levererats från HP kan hävda ogiltigt serienummer och vägra installera ifall du stoppar skivan i en Dell-maskin och anger det serienummer som var giltigt för Dells XP OEM.

(Japp. Been there. Done that. Verified by Microsoft Support)

Och nej, jag menar inte återställningsskivor eller serienummer från datortillverkaren. Jag menar installationsskivor för Windows XP OEM och serienummer på autentiska Microsoft-klistermärken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, MS är kinkiga. Det är ofta skillnad på serienummer för OEM från olika tillverkare.

En Win XP-skiva som levererats från HP kan hävda ogiltigt serienummer och vägra installera ifall du stoppar skivan i en Dell-maskin och anger det serienummer som var giltigt för Dells XP OEM.

(Japp. Been there. Done that. Verified by Microsoft Support)

Och nej, jag menar inte återställningsskivor eller serienummer från datortillverkaren. Jag menar installationsskivor för Windows XP OEM och serienummer på autentiska Microsoft-klistermärken.

Aha ok... jag (och andra jag känner) har testat med OEM (för företag) på rena ... hmm... kopior av Windows och då har serienumret funkat klockrent. Kan hända de har skärpt till sig sedan dess då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här pratas om hur man återställer Toshiba.

http://www.techsupportforum.com/hardware-s...tml#post1450434

Tack för tipset. Funkade tyvärr inte för min maskin.

***

KWS: Tyvärr, nej, det finns ingen "recoverypartition". Ev märkligt? Man tycker nästan att det vore standard.

***

Jag kollar nLite, linus. Sen får jag se hur det landar. Lite ordmotord där, Hellpig? 😏 ... Jag tänkte så oxå, att det borde gå att fixa med vilken win-cd som helst? Men faktum är att de skivor jag har till min HP (recovery-plattor som jag fixade när jag köpte HP-n) inte funkar. Testade nyss. Men kan det vara vissa tillverkare? HP är HP liksom? wellwell.......

Man kan visst beställa recoveryCD-s direkt från backupmedia.toshiba.eu oxå. Men då kostar det runt 300 SEK. Känns som att det här borde gå att fixa gratis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går även att "boota" windows genom USB-sticka.. Jag tror det finns på microsofts hemsida. I annat fall kan du fultanka någon äkta windows xp version från piratebay (med äkta menar jag en orginalspegling av en windows xp skiva), lägga över på usb med microsofts "usb-boot" program och sen skriva in ditt serienummer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där har du den viktiga mappen som ska in på din OEM-skiva. Ta hem och installera nLite.

Skapa en ny mapp där du kan lägga in allt som ska på skivan. Kopiera in i386-mappen dit också, typ C:\BengansXPskiva\i386

Starta nLite och peka till BengansXPskiva när den frågar efter installationsfiler.

I guiden kan du välja att skapa en bootbar ISO-fil av installationen, alternativt bränna direkt till en CD-R.

EDIT: Hoppas det hjälper dig. Jag hade gärna hjälpt dig med en step-by-step-guide ifall jag haft en PC framför mig nu.

På jobbet nu, men testade nLite igår kväll. Jag gyttrade bort mig. När jag startade nLite så fick jag tidigt rödflagg; någon fil (filnamn??51 nånting, kan återkomma med det) saknades. Jag hittade den inte via windowssökning, och känner mig lite som ett newbieUFO. Well well...

***

Tack för tipset whasser oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

En liten bump några månader senare... Gick det bra sedan?

Jag ska själv sätta ihop en återställningsskiva för en gammal dator på jobbet, och kom att tänka på tråden...

Kanske skulle jag göra en guide?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

En liten bump några månader senare... Gick det bra sedan?

Jag ska själv sätta ihop en återställningsskiva för en gammal dator på jobbet, och kom att tänka på tråden...

Kanske skulle jag göra en guide?

Tjena och bump igen.

Jag ser datumen, jösses var det MAJ jag höll på med detta... projektet blev lite snopet liggandes. Hur som helst: Jag sitter precis NU och pillar, försöker blåsa rent datorn och behöver möjligen hjälp.

Jag har nu tillgång till en ren windows XP OEM-CD, och product key finns oxå, så installationen går att tuffa iland. Men jag känner mig lite dumihuvet:

Jag installerade hela härket igår kväll, men när det var klart så hade hela installationen landat på fel partition, D:\, och den gamla installationen låg kvar på C:\. Jaha, två versioner av windows är ju knappast nödvändigt, och jag vill ju (för bövelen) lägga den på C! Jag får nog ringa herr Guitar Nilsson för att få reda på HUR!

Sen är det ju såhär: Min maskin är en Toshiba Tecra M1, med allt vad det innebär, och windows-CDn är en "allmän" CD. Då måste man ju installera en massa specialdrivers right? pekplatta, skärm, trådlöst nätverk osvosvosv. Jag har hittat denna länk på toshibas hemsida:

http://www.csd.toshiba.com/cgi-bin/tais/support/jsp/modelContent.jsp?ct=DL&os=&category=&moid=380604&rpn=PT930U&modelFilter=M1&selCategory=2756709&selFamily=1073768664

...fem sidor nedladdningsbara drivare, med hundra kryptiska namn... öhhhhrkk... Hur i hela friden ska jag veta vad jag ska installera? I vilken ordning? Alltihop? Kan man "spåra" allt på datorn som den är? Än så länge så har jag alltså INTE kraschat bort någon gammal info.

Haha, ska det här vara svårt?

well well... om någon skulle vilja guida lite i denna djungel så... vore det fantastiskt uppskattat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan tyvärr inte ändra enhetsbeteckning på systemdisken, så det är bara att bita i det sura äpplet och låta det vara installerat på D: om du inte vill göra om installationen från scratch igen... 🙁

Du måste leta upp drivrutiner till exakt den modellbeteckning som du har på datorn - och ibland kan det dessutom skilja inom modellen (olika hos olika tillverkare), så eventuellt måste du skriva in ditt serienummer för att vara säker på att få tag på rätt drivrutiner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan visst beställa recoveryCD-s direkt från backupmedia.toshiba.eu oxå. Men då kostar det runt 300 SEK. Känns som att det här borde gå att fixa gratis?

Känns som om detta är det bästa alternativet för att snabbt få din Toshiba att tuffa på med de rätta drivrutinerna.

Jag köpte en återställnings-CD i samband med att jag köpte min Toshiba laptop P300-1EC för snart två år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som om detta är det bästa alternativet för att snabbt få din Toshiba att tuffa på med de rätta drivrutinerna.

Jag köpte en återställnings-CD i samband med att jag köpte min Toshiba laptop P300-1EC för snart två år sedan.

Det tyckte jag oxå ett tag, och jag var beredd att pröjsa 300 pix för discen. Men, den finns inte att tillgå längre till min modell. För gammalt... Det var nog ungefär då projektet blev liggandes...

***

Claes: I read ya... har faktiskt ominstallerat hela härket nu igen... så nu har jag två nyinstallationer på burken i stället 😳 ...

to be continued

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har suttit med samma funderingar ett halvår eller så. Gammal toshiba-laptop som börjar tycka att XP är ett ok att bära.

Det slutade med att jag formaterade rubbet (inklusive återställningspartition) och tjongade in Ubuntu istället.

Betydligt enklare än att börja om från början med gammal XP-återställning och sedan winupdejta sig fram.

Nu lever lptopen igen! Fast det där med Spotify och iTunes får vänta till jag blivit kompis med wine.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har suttit med samma funderingar ett halvår eller så. Gammal toshiba-laptop som börjar tycka att XP är ett ok att bära.

Det slutade med att jag formaterade rubbet (inklusive återställningspartition) och tjongade in Ubuntu istället.

Betydligt enklare än att börja om från början med gammal XP-återställning och sedan winupdejta sig fram.

Nu lever lptopen igen! Fast det där med Spotify och iTunes får vänta till jag blivit kompis med wine.

Går kanske Win XP mot sin död i och med alla uppdateringar av program etc som sker mer eller mindre "automatiskt" på hela marknaden...

och inte datorn i sig egentligen.

När jag senaste gången installerade om Windows XP så gick det ju bra, men det var rätt mycket meddelanden från Windows Update som

flaggades första tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjohoppsan...

Joachime: Du sitter/satt i samma sits som jag alltså... Ubuntusvängen är nog inget för mig i nuläget, även om jag hajjar poängen.

Nu har jag tuggat in en och annan driver, mest på känn faktiskt. Och det verkar funka bra. Pepparpeppar.

Framförallt så var det ett märkligt fel innan jag gjorde totalrensningen: När jag körde Spotify (och BARA Spotify, det hände aldrig med nåt annat program), så blev plötsligt grafiken ohyggligt seg. Muspekaren låg liksom en eller många centimeter "efterhackandes".

Debatt: Jo, här flaggas det från windows update mest hela tiden. Jag fattar inte riktigt heller hur det funkar, varför flaggas det inte bara en gång liksom, och sen beställer man en major upgrade på en gång... jaja... ska junte fatta allt...

tjong hepp

Link to comment
Dela på andra sajter

Min maskin är en Toshiba Tecra M1, med allt vad det innebär, och windows-CDn är en "allmän" CD.
Är den verkligen allmän? En fördel med slipstreamandet från i386 är väl att du får med drivrutinerna som ligger i OEM-mappen? 😲
Nu har jag tuggat in en och annan driver, mest på känn faktiskt. Och det verkar funka bra. Pepparpeppar.
Gött, säg till om du stöter på patrull.
Framförallt så var det ett märkligt fel innan jag gjorde totalrensningen: När jag körde Spotify (och BARA Spotify, det hände aldrig med nåt annat program), så blev plötsligt grafiken ohyggligt seg. Muspekaren låg liksom en eller många centimeter "efterhackandes".
Kan bero på att det har sitt eget GUI och inte följer Windows klassiska gränssnitt. Hade du kört iTunes hade det säkert varit lika segt där.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjohoppsan...

Debatt: Jo, här flaggas det från windows update mest hela tiden. Jag fattar inte riktigt heller hur det funkar, varför flaggas det inte bara en gång liksom, och sen beställer man en major upgrade på en gång... jaja... ska junte fatta allt...

tjong hepp

Det beror på att du inte använt alla program i din dator ännu.

Ser du i detalj vad de olika updateringarna handlar om så märker du

att en hel av den hänför sig till de olika program du har installerat.

Allteftersom du använder programmen kommer det fler uppdateringar av

Win XP-tillägg t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

[1] Är den verkligen allmän? En fördel med slipstreamandet från i386 är väl att du får med drivrutinerna som ligger i OEM-mappen? 😲

[2] Gött, säg till om du stöter på patrull.

[3] Kan bero på att det har sitt eget GUI och inte följer Windows klassiska gränssnitt. Hade du kört iTunes hade det säkert varit lika segt där.

1: Japp, det är en "allmän" version. Ditt tidigare förslag om hemtankat program och fixandet av egen disk gav jag faktiskt upp. Jag fattade det inte helt enkelt...

2: Tackar. I will:)

3: Jag tänkte (gissade) oxå ungefär så. Eget nonstandard GUI. iTunes (och allt annat jag provat) funkar dock utmärkt vad beträffar "lagget".

tjing

**

Debatt: Det förklarar nog saken. Uppdatering fortskrider.

**

Dummyfråga när vi ändå är här: Man kan läsa .docx-filer (office 2007) i office 2003-paketet om man tankar hem ett tillägg. Om nån hittar det på nätet innan mig 😳 så får ni gärna hojta till.

[EDIT! DUMMYFRÅGAN FIXAD]

tjing

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha ok... jag (och andra jag känner) har testat med OEM (för företag) på rena ... hmm... kopior av Windows och då har serienumret funkat klockrent. Kan hända de har skärpt till sig sedan dess då.

Måste faktiskt hålla med!

Mig veterligen, samt även på MSDN, så finnes endast skivor i formaten OEM, VLK samt Retail format i div. språk.

Och PID koderna är per format typ, samt språk (eller rättare sagt en form av regionklassning).

Har aldrig stött på att numret på en HP/Dell/Acer o.s.v. inte fungerat på en OEM skiva för samma språk som datorn levererades med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste faktiskt hålla med!

Mig veterligen, samt även på MSDN, så finnes endast skivor i formaten OEM, VLK samt Retail format i div. språk.

Och PID koderna är per format typ, samt språk (eller rättare sagt en form av regionklassning).

Har aldrig stött på att numret på en HP/Dell/Acer o.s.v. inte fungerat på en OEM skiva för samma språk som datorn levererades med!

hej där! Även om jag inte hänger med i alla dina 3-bokstavsförkortningar så antar jag att du har rätt, åtminstone "åt ena hållet". Om jag har en "ren" (hur man nu definierar "ren", men jag menar "ej knuten till specifik dator") XP-OEM-CD, så borde den rimligen kunna funka på vilken maskin som helst, då med bristen att skivan saknar en del maskinspecifika drivare.

"Åt andra hållet" så kan jag mycket väl tänka mig att en CD skapad för en HP-maskin inte funkar på en Sony eller Dell.

***

Ett tips i marginalen: Under resans gång så hade min laptop svårt att läsa CD-skivor allmänt. Jag chansade och köpte mig en rengörings-CD på Siba. En produkt som funnits på marknaden länge men som jag varit skeptisk till. Den gjorde jobbet, värd sina 79 spänn alltså, men det kanske ni visste redan?

***

Maskinen rullar fortfarande bra!

Tack alla för hjälp o tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan de däringa cdrengöringsskivera di kallart även fongera på ena plejstejschönkonsollan??

:rolleyes:

Ja det tror jag. Den funkar på DVD-spelare, och PS är ju bl a en dito. Så här ser Thomanns version ut: http://www.thomann.de/se/thomann_cd_linsenreiniger.htm , "Compatible with PCs, Macs, games consoles and CD, LD, VCD and DVD players".

Jag köpte - som sagt - min på SIBA, men det är väl nån standardmanick med olika omslag.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...