Jump to content
Annons

Akustikbehandling av mindre inspelningsrum


Johnny Boi

Recommended Posts

Nämen tjena du! Hehehe, va skönt att du inte är arg för att jag glömt lämna tillbaka den. 🙂 Du, den varningen glömde jag förmodligen helt bort. Jo, den är mycket förenklad, och det kan väl vara bra (när den heter "abc" också), men vad jag hade önskat var lite disclaimers här och där i stil med "det här är en generell approach som kan ha olika effekt i olika miljöer, en djupare förståelse i ämnet är nödvändig för att få total kontroll över akustiken i sitt rum".

Har inte direkt saknat den 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 146
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Chruncher, det måste väl vara bättre att använda MDF när det gäller ljud då det är MYCKET tätare än spån`?

Vad jag förstod så är det som så....

MDF är ju nästan helt dött vilket inte är något man vill ha när man bygger högtalarae.

Där vill man ju stämma av en låda till en frekvens för att kunna öka verkningsgraden och med det spara energi som krävs för att driva elementen.

Spånskiva har tydligen helt fantastiska egenskaper gällande ljud i och med sin hårda yta men oxå att den tydligen beter sig hyfsat liknande i ett stort frekvensomfång.

PA-lådor bygger man ju i plyfa men detta endast för att spånskivor inte klarar slitaget av hanteringen.

Ska försöka leta reda på länken till det där för det var nån vänlig skäl som nämnde det för mig i mitt bygge.

Finns säkert i tråden!?

Återkommer med detta då jag hittat lite info!

Ha det gött!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstod så är det som så....

MDF är ju nästan helt dött vilket inte är något man vill ha när man bygger högtalarae.

Där vill man ju stämma av en låda till en frekvens för att kunna öka verkningsgraden och med det spara energi som krävs för att driva elementen.

Spånskiva har tydligen helt fantastiska egenskaper gällande ljud i och med sin hårda yta men oxå att den tydligen beter sig hyfsat liknande i ett stort frekvensomfång.

PA-lådor bygger man ju i plyfa men detta endast för att spånskivor inte klarar slitaget av hanteringen.

Ska försöka leta reda på länken till det där för det var nån vänlig skäl som nämnde det för mig i mitt bygge.

Finns säkert i tråden!?

Återkommer med detta då jag hittat lite info!

Ha det gött!

/Cruncharn'

När man bygger högtalare så vill man ha ett "dött" material (utan resonanta egenskaper). Att man, om portad låda, stämmer lådan till en frekvens är en annan sak.

"Solid enclosure, award-winning design

The monitor stands out not only for its sound but also for its attractive, modern design, and in fact received an international design award in 1998. The sides of the cabinet are constructed of low-resonance wood, and the front baffle is molded of dense LRIM."

http://www.neumann-kh-line.com/neumann-kh/home_en.nsf/root/prof-monitoring_studio-monitors_nearfield-monitors_O300http://www.neumann-kh-line.com/neumann-kh/home_en.nsf/root/prof-monitoring_studio-monitors_nearfield-monitors_O300

Link to comment
Dela på andra sajter

Antagligen sätter jag igång med diffusorer först, för jag VILL VERKLIGEN sätta upp trummorna igen och fortsätta lira... 😉 Plus att jag inte kommer framåt i mitt låtskrivande om jag inte får trummor inspelade på ett par låtar nu. Så jag håller på att läsa in mig på både RPG- och QRD-diffusorer. Som nämnts vill jag ha en över varje OH-mikrofon för att få ett aningen bättre trumljud i alla fall, trots att rummet egentligen är för litet för truminspelning (men hey, det är ju bara demos...). De ska alltså upp i taket, vilket gör tyngd och build depth till begränsande faktorer. Någon som är inläst på diffusorer och kan spara mig lite tid ifall det är någon diffusor-metod som är att föredra, eller någon annan som går fet-bort, så slipper jag läsa ett par timmar i onödan... 😉

Tänk på att avståndet mellan lyssnare/mikrofon och diffusor (beroende på modell givetvis) bör vara minst ca 1,5 - 3 meter. Om avståndet är kortare än detta bör man överväga absorption istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att avståndet mellan lyssnare/mikrofon och diffusor (beroende på modell givetvis) bör vara minst ca 1,5 - 3 meter. Om avståndet är kortare än detta bör man överväga absorption istället.

Då tänker jag om! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag nämnde i något tidigare inlägg så blev frekvensresponsen mycket jämnare när jag tog ner alla draperier, att jämföra med boken där man sa (om jag minns rätt nu) att 2/3 av väggytan skulle vara täckt med draperier.

fast hörrudu

skrevs det i boken att du skulle få jämnare frekvensgång om du gjorde så?

Link to comment
Dela på andra sajter

fast hörrudu

skrevs det i boken att du skulle få jämnare frekvensgång om du gjorde så?

Det minns jag inte... Vi får ta och kolla hur det stod egentligen! Minns i alla fall att jag kände mig lite lurad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm det där med draperier.

nej varför det?

om man har tunga draperier å kompletterar med en stoppad soffa så låter det fan så mycket bättre än ett kalt betongrum

sen att det inte är akustikbehandling enl konstens alla regler är ju en annan sak - men hur bra har det gått i den här tråden?

vad har man för rum, vad vill man med sitt rum, vilken arbetstid å penninginsats vill man lägga ner på sitt rum - hur mycket musik har proddats under tiden man sitter å räknar på helmholtzare å mäter stående vågor?

bygger man en riktig studio är det väl en sak men för ett rum hemma där man ska snickra egen musik känns det som att väldigt många bränner energi i onödan faktiskt - och tid

det finns enklare sätt - om än inte perfekt avstämda - men som ligger mer i paritet till det som utrymmet ska användas till

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade att mäta vad draperier bakom högtalare gör och vände helt sonika mina Pi60 mot väggen och mätte med Fuzz.

Draperiet som är av sametstyp är ganska kraftigt och hänger 25 cm framför väggen. Det verkar som att draperiet dämpar enda ner till 200 Hz. 🙂

I övrigt är rummet obehandlat och lågbasen är bumlig.

4790218813_4f9727ca54_b.jpg

Blå kurvan är odämpad vägg.

Grön o röd är med veckat draperi men med olika veckningar.

Ljusblå/cyan oveckat draperi.

4790944562_28bdf23159.jpg

4790944568_e236242886.jpg

4790944574_383f2cb03b.jpg

4790944578_232dd395eb.jpg

Föredrar i alla fall att använda draperier än inget alls.

//Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

bygger man en riktig studio är det väl en sak men för ett rum hemma där man ska snickra egen musik känns det som att väldigt många bränner energi i onödan faktiskt - och tid

Ska man inte uppmuntra någon som av nyfikenhet, vetgirighet och ambition tagit sig för ett projekt som har för avsikt att förbättra ens färdiga alster? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade att mäta vad draperier bakom högtalare gör och vände helt sonika mina Pi60 mot väggen och mätte med Fuzz.

Draperiet som är av sametstyp är ganska kraftigt och hänger 25 cm framför väggen. Det verkar som att draperiet dämpar enda ner till 200 Hz. 🙂

I övrigt är rummet obehandlat och lågbasen är bumlig.

4790218813_4f9727ca54_b.jpg

Blå kurvan är odämpad vägg.

Grön o röd är med veckat draperi men med olika veckningar.

Ljusblå/cyan oveckat draperi.

4790944562_28bdf23159.jpg

4790944568_e236242886.jpg

4790944574_383f2cb03b.jpg

4790944578_232dd395eb.jpg

Föredrar i alla fall att använda draperier än inget alls.

//Johan

Om man inte gillar diskant (jämn frekvensgång) så är draperi absolut att föredra ... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man inte uppmuntra någon som av nyfikenhet, vetgirighet och ambition tagit sig för ett projekt som har för avsikt att förbättra ens färdiga alster? 😉

jodå 🙂

så länge man har klart för sig vad syftet är å har målbilden klar

det jag menar är att man lätt tappar fokus från ett visst syfte till ett specifikt självändamål - man börjar med att vilja ha en schysst miljö att musicera i å sitter sen i en oändlig jakt på små kurvavvikelser

därmed inte sagt att ambition är nåt dåligt - tvärtom

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte gillar diskant (jämn frekvensgång) så är draperi absolut att föredra ... :rolleyes:

tycker du den blå kurvan visar en jämn frekvensgång i diskanten?

din utgångspunkt att en obehandlad yta = jämn reflektion av frekvenser är felaktig

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker du den blå kurvan visar en jämn frekvensgång i diskanten?

din utgångspunkt att en obehandlad yta = jämn reflektion av frekvenser är felaktig

Jag har aldrig förespråkat obehandlade ytor, diffusorer eller absorbenter som bara absorberar bas är oftast att föredra bortsätt från ytor som ger en reflektion inom Haas-zonen då man givetvis vill absorbera hela registret (så bra som möjligt). Kurvorna visar ganska tydligt vad som händer om man använder tunna mjuka material: man tappar diskant. Jag säger inte att den blå kurvan är jämn men det är heller inte de andra, dock så ser man tydligt att den röda och gröna kurvan lider av brist på höga frekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är hur stor påverkan draperierna har då högtalaren är vända åt rätt håll?

Det primära ändamålet är att dämpa de första reflexerna från väggen bakom högtalarna och vid höga frekvenser stålar högtalarna mest framåt.

Gjorde alltså nya mätningar idag med och utan dämpande draperier och matta. Dvs med fråndragna draperier o gardiner i rummet.

Upptäckta att mätningarna gjordes med en mikrofonkorrigeringsfil som inte verkar stämma till min billiga ecm8000 mätmick. Men alla mätningar är med den filen och skillnaderna är intressantast.

Röd graf - dämpat rum

Blå graf odämpat rum.

4793382017_f1e9a4d9f9_b.jpg

Frekvensgång

4793382021_1cf566da4f.jpg

Efterklangstid T30

4793382003_54a3a1bb2c.jpg

4793381995_9fea9764f0.jpg

Tycker att det är intressant att frekvensgången inte påverkades nämnvärt och efterklangstiden påverkas inte så mycket o ganska jämnt över 300 Hz, Det stora problemet är ju basen och för att få bukt med den krävs ju avstämda basfällor.

//Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte så mycket att tillföra men jag var överraskad att draperiet gjorde så pass stor skillnad även en bra bit ner i frekvenserna. Antagligen beror det på att draperiet är tjockt och hänger en bra bit från väggen men jag är ingen expert som Gilbert.

Däremot så tror jag att ditt draperi är ett mycket bra komplement som kan dras ut efter behov. Enligt min ringa uppfattning bör du dock koncentrera dig på de låga frekvenserna. Basfällor?

Edit. Sorry, läste inte det sista som du skrev. Du har ju allt med det låga frekvenserna klart för dig.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

I will... Men du Gilbert, jag vart lite nyfiken: varifrån kommer regeln med 1,5-3m avstånd fram till diffusorn och vad är anledningen?

1.5 meter motsvarar 223 Hz. 230 är typiskt vad en diffusor kan ha för undre gränsfrekvens, under den frekvensen fungerar de inte som diffusor utan bara reflex med en viss dämpning,

förmodligen dessutom betydligt sämre än vad en riktig absorbent skulle ha gjort. Ska man vara akademisk petig så ska det inte vara några föremål alls inom en våglängd kring

diffusorns halvsvfär.(Kanske lätt i en föreläsnings sal, lite svårare i en studio)

Link to comment
Dela på andra sajter

1.5 meter motsvarar 223 Hz. 230 är typiskt vad en diffusor kan ha för undre gränsfrekvens, under den frekvensen fungerar de inte som diffusor utan bara reflex med en viss dämpning,

förmodligen dessutom betydligt sämre än vad en riktig absorbent skulle ha gjort. Ska man vara akademisk petig så ska det inte vara några föremål alls inom en våglängd kring

diffusorns halvsvfär.(Kanske lätt i en föreläsnings sal, lite svårare i en studio)

Det som avgör vilket minimumavstånd man/mic bör befinna sig från en diffusor är designfrekvensen samt vilken typ av diffusor det är. En QRD N7 med designfrekvens 300 Hz innebär 1,1 meter medans en QDR N23 med samma designfrekvens ger 3,4 meter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är hur stor påverkan draperierna har då högtalaren är vända åt rätt håll?

Det primära ändamålet är att dämpa de första reflexerna från väggen bakom högtalarna och vid höga frekvenser stålar högtalarna mest framåt.

Gjorde alltså nya mätningar idag med och utan dämpande draperier och matta. Dvs med fråndragna draperier o gardiner i rummet.

Upptäckta att mätningarna gjordes med en mikrofonkorrigeringsfil som inte verkar stämma till min billiga ecm8000 mätmick. Men alla mätningar är med den filen och skillnaderna är intressantast.

Röd graf - dämpat rum

Blå graf odämpat rum.

4793382017_f1e9a4d9f9_b.jpg

Frekvensgång

4793382021_1cf566da4f.jpg

Efterklangstid T30

4793382003_54a3a1bb2c.jpg

4793381995_9fea9764f0.jpg

Tycker att det är intressant att frekvensgången inte påverkades nämnvärt och efterklangstiden påverkas inte så mycket o ganska jämnt över 300 Hz, Det stora problemet är ju basen och för att få bukt med den krävs ju avstämda basfällor.

//Johan

Observera att du med gardinerna förkortar en redan något kort efterklang (då detta ser ut att vara ett vardagsrum och inte ett kontrollrum (där man (oftast) vill ha en något kortare efterklang än i ett typiskt vardagsrum). Ett normalt värde för kontrollrum brukar vara ca 0,3 sec och bra "lyssningsrum" någonstans mellan 0,4 - 0,6 sec. Om detta var mitt rum så skulle jag definitivt skrota draperierna (och få tillbaka lite klang i toppen) och satsa på basfällor (som du redan nämnt) samt ev. några diffusorer samt kanske några "bredbands" (mellan-diskant) absorbenter för ev. tidiga reflexer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Gilbert... ett diskantbortfall på det långa avståndet är väl helt naturligt.

Precis som det är i verkligheten, diskanten avmattas mycket snabbt på längre avstånd.

Jag tycker också att det är basen som ska korrigeras i första hand.

Jag har även nått goda resultat av att experimentra med draperier. Snyggt, billigt och flexibelt.

Grattis Johan till ett jättebra val av högtalare.

Jag tycker att dom är helt fantastiska för mixning, har slutat använda våra

andra standardhögtalare vi kör i studion (Genelec).

Hälsningar Tomas H

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger inte att den blå kurvan är jämn men det är heller inte de andra, dock så ser man tydligt att den röda och gröna kurvan lider av brist på höga frekvenser.

ändå kan det vara en bättre ljudmiljö eftersom man får bort den riktigt jobbiga delen mellan 1 å 5k

sitter man någorlunda nära monitorerna så får man ändå till sig området kring 6k å uppåt

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det är intressant att frekvensgången inte påverkades nämnvärt och efterklangstiden påverkas inte så mycket

nej bakom högtalarna letyar sig inte så mycket diskant

hade du haft draperierna längs sidoväggarna eller bakom dig hade det nog sett lite annorlunda ut

basdämpning kan du dock ha bakom högtalarna eftersom bas är mer rundstrålande än diskanten som mest färdas i den riktning högtalaren pekar

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Gilbert... ett diskantbortfall på det långa avståndet är väl helt naturligt.

Precis som det är i verkligheten, diskanten avmattas mycket snabbt på längre avstånd.

På längre avstånd ja (inte korta avstånd som i detta fall).

"From the diagrams it can be seen that for the middle of the speech frequency range (2 kHz), the absorption is typically .25 dB/100 m for 30% relative humidity and 20°C (68°F). It should be noted, however, it can be as high as 5 dB/100 m at 8 kHz when the temperature is 20°C and the humidity is 10%."

http://www.sfu.ca/sonic-studio/handbook/Sound_Propagation.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som avgör vilket minimumavstånd man/mic bör befinna sig från en diffusor är designfrekvensen samt vilken typ av diffusor det är. En QRD N7 med designfrekvens 300 Hz innebär 1,1 meter medans en QDR N23 med samma designfrekvens ger 3,4 meter.

Tack för det konkreta exemplet! Kollade på en video med Ethan Winer, där han också gav några tumregler: "To be useful for music applications, the diffuser needs to be at least three inches deep" och "It's generally accepted that for each inch of diffuser depth, you need to be one foot away". Detta eliminerar min taktik att ha diffusorer ovanför OH-mikrofonerna, eftersom det knappast är 90 cm mellan cymbalerna och taket... 😉

hur mycket musik har proddats under tiden man sitter å räknar på helmholtzare å mäter stående vågor?

Funderade lite och du har rätt. Det är nog dags att prioritera om lite för min del. Jag kan inte stå still i mitt låtskrivande längre och vänta på att jag ska bli klar med akustiken. Har vid det här tillfället 52 låtar kvar att arra och spela in, då känns det som att bara smälla upp en skumgummimadrass och sätta upp trummorna igen är rätt väg att gå... Akustiken kan jag fortsätta med när min kompis sitter och mixar i januari nästa år. 🙂

Så då vet ni, kära trådläsare: det kommer inte bli så mycket bilder och inte så mycket byggande på ett tag nu, däremot kommer jag fortsätta plugga och planera akustiken för detta rummet på lediga stunder och är det något jag undrar över/vill dela/etc så skriver jag här, så det skulle va kul om diskussionerna fortsätter ändå! 🙂

Peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Har vid det här tillfället 52 låtar kvar att arra och spela in, då känns det som att bara smälla upp en skumgummimadrass och sätta upp trummorna igen är rätt väg att gå... Akustiken kan jag fortsätta med när min kompis sitter och mixar i januari nästa år. 🙂

lycka till med både musik å ljud! 🙂

ställ in en soffa 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...