Jump to content
Annons

Akustikbehandling av mindre inspelningsrum


Johnny Boi

Recommended Posts

Hej forum!

Ska försöka fixa akustiken i mitt lilla inspelningsrum. Hittade inte mycket trådar om just inspelningsrummets akustik, så jag tänkte att det kunde va kul med en sån tråd också! Målet är att kunna spela in gitarr- och basstärkare (på HÖG volym), sång och akustiska instrument med ett proffsigt resultat. Rummet har måtten:

L: 3,85 m

B: 2,10 m

H: 2,10 m

I hörnet jämte dörren till rummet sticker det ut en garderob (som man kommer åt från rummet jämte), så rummet är inte helt rektangulärt. Den kortare långsidan är 3,53 m och den kortare kortsidan är 1,46 m.

Jag har en ECM8000 som jag inhandlat för ändamålet, men nu undrar jag var i rummet jag borde ställa den? Jag har också lånat en HS80M för att sända ut testtonerna med, följdfrågan blir ju då var i rummet den borde stå? För att excitera och spela in alla rummets stående vågor bör man ju placera mikrofonen i ett hörn och högtalaren i motsatt, så det ska jag nog testa. Men så kommer det ju aldrig bli i verkligheten, när jag har en ljudkälla och en mikrofon. Då kanske man sitter/står mitt i rummet och micken är en bit bort, mot någon vägg till. Då hamnar man ju på andra ställen i de stående vågorna, men det kanske inte spelar någon roll? Iofs så är väl målet att inte ha några stående vågor... 😲

Har också letat efter de där testtonerna som bl.a. Cruncher använde, är det någon som har dem och vill lägga upp? Annars får jag bläddra i Logic-manualen och försöka lära mig att göra dem själv med syntarna. 🙂

Jag har räknat ut alla room modes, men som jag lärt mig genom att läsa alla fina byggtrådar här på forumet - mät först! 🙂

Tacksam för kvick respons!

John

Redigerat av Johnny Boi
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 146
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Då var trummorna nerriggade och allting lite för noggrant städat (typ gick igenom bokhyllor och sorterade slänga/spara...där inne fanns allt jag aldrig orkat organisera, men nu är det gjort - t.o.m. alla manualer har sorterats in i pärmar!). Riggade upp mikrofonen och monitorn och testade lite. Åjo, nog skakar huset alltid! Varför jag bestämt mig för att fortsätta imorgon, när ingen i det här eller närliggande hus är hemma... 😉 Lite bilder sålänge, där ni kan se utgångspositionerna på mikrofon och högtalare.

LMRDag1001.jpg

LMRDag1005.jpg

LMRDag1006.jpg

LMRDag1004.jpg

I högstadiet hade jag som projektarbete att bygga en hemstudio. Draperierna och panelväggen ni ser på bilderna är resultatet av akustikdelen av det projektet. Kunde ju inte så mycket då, men förhoppningsvis gör de åtgärderna någon nytta i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tankade hem en trial av FuzzMeasure Pro och har börjat testa lite. Visade ju sig att jag inte behövde någon ton-brus-generator, allt finns ju i programmet. Dock behöver jag nog lite hjälp med själva programmet, för mina grafer ser inte alls ut som andra grafer i byggtrådar här på forumet...

Lite fakta: Jag använder en Behringer ECM8000 som mätmikrofon. Fantommatningen är på och mikrofonen är nu placerad i motsatt hörn (fortfarande vid taket) som på bilderna ovan. Monitorn är en Yamaha HS80M som står på en kudde på en frigolit-pall, i motsatt hörn från bilden ovan och nu även ca 1m ut från hörnet. Mitt ljudkort är ett Presonus Firebox där jag skickar Main Out L till monitorn. Svepet låter, och jag har tryckt på volymen så att väggarna skakar lite lagom.

Väggen med panel har en betongvägg bakom sig med jord på andra sidan, övriga väggar är gipsväggar. Det är förråd på andra sidan om de väggarna, förutom väggen med dörren till mitt rum då.

I FMP har jag ju en level meter. När jag inte hade något igång gav den utslag på 11-13 dB. Jag misstänker att man ska få ner denna nivå så mycket som möjligt, varför jag höjde monitorn och sänkte mikrofonens gain tills jag inte vågade ha högre volym i rummet (ska nämna att jag inte sitter i rummet som jag mäter heller. :rolleyes: ). Så nu ligger level metern på 6-8 dB när jag inte har något igång. Det är rör i taket och ett element som jag misstänker brusar lite, kanske är något att åtgärda senare i projektet.

Jag får denna kurva...men i alla andra grafer på forumet går ju kurvan upp genom basregistret och lägger sig sedan på en hög, stadig nivå genom hög mid och diskant??

LMRgraf1.jpg

Testade att välja visningsalternativ "C-weighting", eftersom jag har för mig att jag läste det i någon akustiktråd här...då ser det ut såhär.

LMRgraf2.jpg

Ser ju mer vettigt ut då kanske... Sedan är det det här med vattenfallsgrafen. Jag vet inte om jag gör rätt, för kolla värdena jag var tvungen att knappa in för att överhuvud taget se slutet på "vattenfallet":

LMRvatten1.jpg

Fönstret för reverbtider såg väl mer vettigt ut då:

LMRrt1.jpg

Alltså, jag tror inte jag behöver hjälp att "tolka" och "analysera" som det frågas om i många andra trådar. Jag behöver nog mer hjälp med: Ska det se ut så här?! Eller gör jag något fel i programmet? ÄR det så här mitt rum svarar? Och varför ser inte min vattenfallsgraf ut som alla andras?

Hoppas ni har tid att fundera med mig! Tacksam för alla svar!

John

Link to comment
Dela på andra sajter

tittar man på dina kurvor ser det ut som du har resonans vid 96Hz (och oktav ner och upp ungefär)

så det verkar inte så svårjobbat

men jag är inte säker på om placeringen av micken är den bästa

kan gilbert fylla i med mer än länkar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gilbert. Hade hoppats att du skulle titta förbi! Känns tråkigt att du nuförtiden mest svarar med länkar. Menmen, jag fattar hinten, "ta reda på det själv istället för att besvära oss andra med frågor". Tänkte annars att frågor är en del av anledningen till att forumet finns, och att man kan spara tid åt andra genom att skriva svaret själv om man har det. Men nu har jag följt dina anvisningar och använt länkarna. Kul att du i sökfältet på google-sidan du länkar till skrivit in "REW Wizard", det är inte ens det programmet jag använder. Men jag ändrade själv till Fuzzmeasure Pro och sökte. Tyvärr hittar jag ingen på forumet som har fått liknande vattenfallsgrafer som jag.

Lade även några timmar på att läsa igenom JB:s tråd igen, men där får jag ju inte heller något svar på min fråga. Du är jättevälkommen om du har några tankar, för jag vet hur duktig och logisk du är!

tittar man på dina kurvor ser det ut som du har resonans vid 96Hz (och oktav ner och upp ungefär)

så det verkar inte så svårjobbat

men jag är inte säker på om placeringen av micken är den bästa

kan gilbert fylla i med mer än länkar?

Du slog huvudet på spiken där. Placeringen av micken (jepp, min första fråga här i tråden, som mycket riktigt ledde till mitt första misstag eftersom ingen klarsynt kom till min hjälp 🙂 ) är nog lite problematisk, eftersom den på bilden står i den delen av rummet som beter sig annorlunda p.g.a. den korta kortsidan. Det tog dock ett tag innan jag kom på det, och under tiden hann jag gå runt och lyssna på en hel del frekvenser. Men såhär ser ett sinussvep från 20-20k över 1s ut med monitorn i ursprunglig position, men med mikrofonen i hörnet längst bort (i andra änden av den längre kortsidan):

LMRgraf3.jpg

Med C-weighting (som jag läste på om på Wikipedia, så inga länkar behövs 😑):

LMRgraf3C.jpg

Vad gäller vattenfallet så lekte jag runt lite med inställningarna och hittade nog till slut rätt inställning! Hade satt offset på 1s på den förra eftersom svepet var så långt, men det behövde man tydligen inte göra. Såhär ser det ut nu:

LMRvatten2.jpg

Det första jag får ut av kurvorna är: lite inte på det teoretiska!! 😄 Särskilt inte om rummet inte är symmetriskt... Så jag tänkte att "nu har jag mätt, så här är det i verkligheten i mitt rum, nu går jag och lyssnar var vågorna är någonstans". Det var så jag kom på felplaceringen med mikrofonen, för en problemfrekvens jag gick och lyssnade på var mellan den längre långsidan och den korta delen av den delade långsidan, precis i det lilla "fack" som mikrofonen stod i.

I alla fall så finns ju många av problemfrekvenserna både i den gamla mätningen i det skumma hörnet och i den nya i den mer symmetriska delen av rummet, och några av dem man ser på kurvan här uppe gick jag och lyssnade på. Skrev upp vad jag kände efter varje frekvens (använder väderstrecksförkortningar, om man ser rummet uppifrån med dörren åt "söder"):

58 Hz Känns definitivt som 1,0,0.

85 Hz Känns som 0,1,0. Ökar också från golv till tak.

95 Hz Nod i mitten i X- och Z-led. Också stark i SÖ hörnet.

(73 Hz Starkast i NÖ hörnet, svagast i SV. Ökar i X från S till V, i Y från V till Ö och i Z från golv till tak.)

Lyssnade nu på 100 Hz, som är den "nya" peaken:

Y-led: Tyst vid V, starkt vid Ö

Z-led: Tyst vid golvet, starkt vid taket

X-led: Starkt vid dörren, nod i mitten, men sedan inte lika starkt igen vid N

Nu måste jag äta, återkommer senare med mina analyser och slutsatser. Fundera gärna själva ni! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gilbert. Hade hoppats att du skulle titta förbi! Känns tråkigt att du nuförtiden mest svarar med länkar. Menmen, jag fattar hinten, "ta reda på det själv istället för att besvära oss andra med frågor". Tänkte annars att frågor är en del av anledningen till att forumet finns, och att man kan spara tid åt andra genom att skriva svaret själv om man har det.

Jo, problemet är bara att det är lite ”jobbigt” att skriva samma svar om och om igen (även om det kanske är ”dåligt” av mig att jag inte kommer ihåg exakt i vilken av alla hundra trådar det var jag skrev det sist) … :

http://www.google.se/search?as_q=St%C3%A5e...amp;safe=images 😑

Hörn-hörn-mätningar är bra för att identifiera alla stående vågor i ett rum och om rummet är helt ”akustiskt” symetriskt (t ex ett tomt rektangulärt betongrum) så räcker det med att mäta i ett hörn (och högtalaren i motsatt hörn). Vilka av dessa stående vågor som kommer att orsaka bekymmer i en specifik lyssnings och högtalarposition vet man först efter att man analyserat mätningarna av dessa uppställningar. Det man bör se upp med är att förväxla SBIR med stående vågor, då det ibland kan vara klurigt att veta om t ex en dipp beror på det ena eller andra (eller både och!). Bra vattenfallsgrafer är det bästa verktyget för att identifiera stående vågor. Då detta är ett inspelningsrum så skulle jag ha gjort följande:

Då rummet inte är helt symetriskt så skulle jag nog göra en mätning för varje hörn, d v s micken i taket och högtalaren på golvet i motsatt hörn. Jag skulle dessutom göra en mätning i en eller två ”troliga” inspelningsuppställningar.

Efter att ha analyserat de mätningarna som representerar ”normala inspelningsscenarios”, d v s fastställt vilka frekvenser som bråkar mest (amplitudvariation och/eller reverbtid) så kan man börja identifiera vilka ytor som är relaterade till olika stående vågor.

Det är lite svårt att urskilja exakt vilka frekvenser som ringer ut mest ur dessa grafer då det är så låg upplösning på vattenfallsgraferna. Går det att välja en bättre upplösning? Om inte så skulle jag importera impulserna i REW som kan skapa väldigt detaljerade vattenfallsgrafer. Det ser dessutom ut som om reverbsvansen är ”kapad” i dina mätningar.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, problemet är bara att det är lite ”jobbigt” att skriva samma svar om och om igen
är det inte bättre att du isf gör en egen hemsida du länkar till?

allvarligt?

mycket lättare att hitta i å säkert uppskattat av många

Jag skulle dessutom göra en mätning i en eller två ”troliga” inspelningsuppställningar.
hur långt kommer man på en mätning i center/center/center av rummet?
Det ser dessutom ut som om reverbsvansen är ”kapad” i dina mätningar.

är det 'duration' han ska öka då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack så mycket för dina funderingar Gilbert! Jag förstår givetvis att det kan bli jobbigt om man sitter på kunskap som många vill åt och blir tvungen att om och om igen lära ut samma sak. 😄 Och jag kräver verkligen inte att du ska hålla koll på alla trådar där du hjälpt folk! Kanske dags för någon entusiast att sammanställa dina inlägg till en Gilberts Akustikguide? 😑 Grejen här är att jag tror inte att någon har genomfört akustikmätningar i inspelningsrum här på forumet än va?

Du nämner SBIR, men det är väl inte relevant då man här inte har "speakers" som står i samma läge hela tiden och där lyssningspositionen hela tiden är densamma?

Tack för tipsen om olika mätplatser! Jag sätter igång direkt och gör ett gäng mätningar! Det blir då fyra grafer plus en där jag tänker mig att man simulerar en förstärkar-inspelning, och en där man simulerar en sånginspelning. Har ju haft tankar på att gå så här grundlig tillväga, så när jag väl nu fått rådet att göra så så kör vi igång!

Graferna blir nog inte bättre... På inställningarna där så ser man att jag valt "High (50 points)" och det var det bästa alternativet... Jag testade att förstora fönstret lite. Sedan vad gäller "kapad" reverbsvans så testade jag att zooma ut på ms-skalan tills jag såg slutet. Vet inte om det kanske är orsak till oro, men så här högt var jag tvungen att sätta maxvärdet på den skalan för att få med den sista mörkblå "nivån":

LMRvatten3.jpg

Redigerat av Johnny Boi
Link to comment
Dela på andra sajter

är det inte bättre att du isf gör en egen hemsida du länkar till?

allvarligt? mycket lättare att hitta i å säkert uppskattat av många

Haha jo, kanske det ...

hur långt kommer man på en mätning i center/center/center av rummet?

Svårt att säga men man kommer garanterat att missa ungefär hälften av alla stående vågor då man befinner sig i noderna på många stående vågor då.

är det 'duration' han ska öka då?

Njae, snarare stänga av (eller åtminstone sänka smoothingen) och höja ”resolution”.

Link to comment
Dela på andra sajter

Graferna blir nog inte bättre... På inställningarna där så ser man att jag valt "High (50 points)" och det var det bästa alternativet... Jag testade att förstora fönstret lite. Sedan vad gäller "kapad" reverbsvans så testade jag att zooma ut på ms-skalan tills jag såg slutet. Vet inte om det kanske är orsak till oro, men så här högt var jag tvungen att sätta maxvärdet på den skalan för att få med den sista mörkblå "nivån":

Kan du exportera impulsen och lägga upp så kan jag titta på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

I högstadiet hade jag som projektarbete att bygga en hemstudio. Draperierna och panelväggen ni ser på bilderna är resultatet av akustikdelen av det projektet. Kunde ju inte så mycket då, men förhoppningsvis gör de åtgärderna någon nytta i alla fall!

Panelväggen gör säkert något i någon frekvens men tunna tyger undviker man och varför det är så ser du på dina mätningar ... (bara det högsta registret påverkas).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har aldrig lagt upp ljudfil här på forumet, smidigaste sättet? Eller bara skicka den via Sprend?

Kom på att jag glömde säga att jag hade mätt lite fel i rummet, det var 3,67m - 2,05 m - 2,18 m. Men som sagt, jag går hellre efter mätningar och öra än efter Room Mode Calculators nu! 😑

Det var ur en gammal bok som heter "Ljudinspelningens ABC" som jag läste om panel och draperier. Kan säga att MHoA var ett steg upp, minst sagt... 😄 Btw, det är en luftspalt på typ en decimeter mellan panelväggen och betongväggen bakom, om det förklarar något. Iofs, spela roll.

Redigerat av Johnny Boi
Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig lagt upp ljudfil här på forumet, smidigaste sättet? Eller bara skicka den via Sprend?

Kom på att jag glömde säga att jag hade mätt lite fel i rummet, det var 3,67m - 2,05 m - 2,18 m. Men som sagt, jag går hellre efter mätningar och öra än efter Room Mode Calculators nu! 😑

Vliken fildelningssida som helst.

RMC är användbara om rektangulära rum utan basabsorbenter för då stämmer resultaten ofta ganska bra men man ska ändå givetvis kolla att det stämmer i verkligheten också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha jo, kanske det ...

Svårt att säga men man kommer garanterat att missa ungefär hälften av alla stående vågor då man befinner sig i noderna på många stående vågor då.

Njae, snarare stänga av (eller åtminstone sänka smoothingen) och höja ”resolution”.

jahapp jahapp 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så bara lägger man till den som bilaga i ett inlägg, upptäckte jag nu! 😑

Det var lite dålig gain på den filen; peak på -54,7 dBFS och brusgolvet ligger på ca. -90 dBFS …

Men:

post-9550-1274283338_thumb.gif

post-9550-1274284253_thumb.gif

Enl. denna mätning så är 57 Hz ditt största problem.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Men du, det här är ju gjort med ett 1-sekunds sinussvep. Är det kanske bättre att använda rosa brus för att mäta reverbtiden? Jag resonerade (kul) så innan, men tyvärr fanns inget brus i Fuzzmeasure, så jag tog Tonegen (som jag länkade till i mitt andra inlägg) och genererade 2 sekunders rosa brus. Spelade in det i Logic, flyttade regionens startpunkt till precis där bruset börjar, klippte sedan av regionen exakt 2 sekunder längre fram i regionen och exporterade slutet av regionen som höll på 1 sekund efter klipp-punkten. Det låter väl vetenskapligt korrekt? 😑

Min tanke var att analysera denna reverbsvans i FM, men det fick jag inte att funka. Men här är ljudfilen i alla fall.

LMR_revsvans1.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Men du, det här är ju gjort med ett 1-sekunds sinussvep. Är det kanske bättre att använda rosa brus för att mäta reverbtiden? Jag resonerade (kul) så innan, men tyvärr fanns inget brus i Fuzzmeasure, så jag tog Tonegen (som jag länkade till i mitt andra inlägg) och genererade 2 sekunders rosa brus. Spelade in det i Logic, flyttade regionens startpunkt till precis där bruset börjar, klippte sedan av regionen exakt 2 sekunder längre fram i regionen och exporterade slutet av regionen som höll på 1 sekund efter klipp-punkten. Det låter väl vetenskapligt korrekt? 😉

Min tanke var att analysera denna reverbsvans i FM, men det fick jag inte att funka. Men här är ljudfilen i alla fall.

Bäst (gällande S/N-förhållande i alla fall) är multipla logaritmiska sinsvep (men kanske inte så korta som 1 sekund, 5-15 sekunder är lagom. Brus funkar också om man kör flera (t ex 12) tagningar.

Att manuellt analysera reverbsvansar är ingen idé om man har tillgång till program som kan skapa impulser.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Mätning från de fyra hörnen. Mikrofonen står alltid motsatt monitorn. De olika kurvorna är i vilket hörn mikrofonen står;

Blå=SV

Gul=SÖ

Röd=NV

Lila=NÖ

(nu är jag aningens färgblind, om jag beskrivit någon färg lite felaktigt 😉)

LMRgraf4.jpg

Mina "inspelningsscenarios", förstärkarinspelning:

LMRDag2001.jpg

Sång/akustiska instrument:

LMRDag2002.jpg

Grön=förstärkare

Blå=sång/akustiska instrument

LMRgraf5.jpg

Ska titta lite mer på impulshanteringen i Fuzzmeasure.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Mikrofon i sydvästra hörnet:

LMRvattenSV.jpg

Mikrofon i sydöstra hörnet:

LMRvattenS-1.jpg

Mikrofon i nordvästra hörnet:

LMRvattenNV.jpg

Mikrofon i nordöstra hörnet:

LMRvattenN.jpg

Förstärkar-scenario:

LMRvattenGI.jpg

Sång/akustiska instrument-scenario:

LMRvattenS.jpg

Redigerat av Johnny Boi
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Mina tankar går så här nu: Detta rummet är för litet för att ha någon "klang" i. Därför är det väl lika bra att satsa på kontrollrums-rekommendationen med 300ms. Nu ska vi se, är det för RT60 den rekommendationen gäller? För graferna ovan visar ju RT70...

Sedan funderar jag på att ta bort en del gardiner för att frigöra diskanten, att döma av graferna börjar den ju typ stendö vid 3-4 kHz.

EDIT: Lutar ännu mer åt att ta bort gardiner när jag sitter och tittar in i rummet och inser att jag har ju en mjuk matta över hela golvet... 🙂 Då kanske gardiner inte är högsta prio!

EDIT2: Kul att grafen visar massa grejer som händer vid 20-40 Hz, när HS80:n bara kan spela 42 Hz som lägst... 😉

Redigerat av Johnny Boi
Link to comment
Dela på andra sajter

Att avlägsna tunna tyger är en början. Jag skulle sedan ta reda på vilka bastoner som ringer ut längst och dämpa dessa. Ev. skulle jag bygga några tjocka porösa absorbenter och placera dessa där du kommer att få en geometrisk reflex från väggar och tak när du spelar in sång. Övrig yta kan du behandla med diffusorer för att behålla klang och få rummet att låta större och luftigare.

Med tanke på rummets storlek så är nog ett mål på ca. 0,3 sek TR60 ganska lagom.

HS80 spelar nog en gnutta vid 35Hz också men inte lika starkt som 100 Hz givetvis …

Även om den inte gjorde det så är det fullt möjligt att en stående våg som bara ligger några Hz från den drivande frekvensen får tillräckligt med energi för att ”komma igång”.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...