Jump to content
Annons

Hur limmar ni mixen?


joachime

Recommended Posts

Annons
Vad brukar ni använda för knep för att få de separata instrumenten i en mix att möta varandra och bilda en helhet? Eller, för att uttrycka det kort, hur limmar ni mixen?

Vilka tekniker/angreppssätt har ni? Vilka pluggar/hårdvara innefattar det?

Limma mixen...låter skönt!

Joachime...kan inte du skicka mig nåt du gjort så jag får höra hur det låter nu!?

Eller länka till nåt!?

Limma mixen är det enda jag vill, eller få saker att sticka ut ur den limmade mixen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
UAD har en plugg:

http://www.uaudio.com/products/software/emt140/index.html

Jag har inte testat den men jag har hört bra om den. Själv använder jag mig av logics medföljande impulser eller bricasti M7 impulserna som du kan ladda ner här:

http://www.acousticas.net/World/IRs/AcousticasM7.zip

Hej hej, länge sedan jag var här och mitt konto verkade inte fungera. Nåja - jag har hört mycket gott om denna reverb men jag får den inte att fungera. Jag är ganska så ny till Mac och Logic så jag kanske gör något fel här? När jag öppnar upp Space Designer så finns dessa att välja men när jag då väljer en plate , eller något annat för den delen, så rullar regnbågesdisken runt runt och inget händer och hela logic fryser - får köra en force quit.

Tankade samma preset fast för just Space Designer men dessa kanske dock är för något annat? Iallafall - någon som kanske kan hjälpa mig så jag kan få det att fungera? Tack!

Redigerat av MDM
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej, länge sedan jag var här och mitt konto verkade inte fungera. Nåja - jag har hört mycket gott om denna reverb men jag får den inte att fungera. Jag är ganska så ny till Mac och Logic så jag kanske gör något fel här? När jag öppnar upp Space Designer så finns dessa att välja men när jag då väljer en plate , eller något annat för den delen, så rullar regnbågesdisken runt runt och inget händer och hela logic fryser - får köra en force quit.

Tankade samma preset fast för just Space Designer men dessa kanske dock är för något annat? Iallafall - någon som kanske kan hjälpa mig så jag kan få det att fungera? Tack!

Jag använder de filerna som du kommer åt i länken så om du har laddat ner dem så borde det fungera. Det finns en textfil som beskriver vart du ska lägga .pst filerna men om du ser dem i spacedesigner så ligger de rätt. Själva impulsfilerna kan du lägga vart som helst.

Du kan testa att ladda in impulserna på ett annat sätt. om du kollar till vänster om displayen i mitten av spacedesigner så ser du att det står IR Sample. Precis till höger finns det ett horisontellt streck. tryck där och välj Load IR och öppna den impulsen du vill använda.

post-21019-1275782167.png

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Det här är intressant. Att man vill "limma" ihop en mix motsäger ju inte att man vill ha separation mellan de olika instrumenten. Man vill ju höra de enskilda instrumenten/stämmorna, samtidigt som det ska kännas som att allting hör ihop, och inte som att man av misstag lyssnar på två olika låtar samtidigt.

Hur lyckas man med det då? Eq i första hand, men jag har även använt delay (utan feedback) för att få ljud att smälta ihop och låta bättre tillsammans i en mix.

Vid mastering är en försiktigt använt tapekompressionsplug ett bra sätt att få "det lilla extra", men en dålig mix går inte att rädda i masteringen, utan den måste kännas limmad redan då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...