Jump to content
Annons

Fairlight CMI Legacy


Fridh

Recommended Posts

Hejsvejs! Sedan november 2009 har jag jobbat stenhÄrt med ett samarbetsprojekt i form av ett kommersiellt Refill till Reason (version 4) innehÄllandes 644 Mb samplingar, bland annat alla 33 st fabriksdisketter (pÄ 8-tumsdisk) till Fairlight CMI IIx.

Det Àr Fairlight-Àgaren Jerker Aka Jarre som har samplat in alla ljuden i 16 bitar / 44.1 khz, sÄ detta Àr inte "lofi" som ett annat bibliotek som cirkulerar pÄ nÀtet. UtifrÄn dessa inspelningar har jag mappat upp och programmerat en mÀngd NNXT-patcher och Combinator-patcher. Vi fick ocksÄ hjÀlp av Jörgen Aka DrLoop med nÄgra Combinator-patcher.

Biblioteket innehÄller Àven trumljud frÄn t ex Sequential Tom, 808, 909 och LinnDrum samt samplingar av nÄgra syntar, t ex DX7 och JX8P. Totalt över 400 st patcher & 1700 st samplingar.

Ljuden Àr programmerade för att dels lÄta vintage & "Àkta" Fairlight, dels anvÀnds samplingarna lite mer kreativt utifrÄn alla möjligheter med samplingar som man har med NNXT - för att kÀnnas nya och spÀnnande.

Refill-biblioteket Àr genomgÄende sorterat efter 8-tumsdiskar; Àven nya samplingar vi gjort ligger upplagda pÄ detta sÀtt för att det ska kÀnnas lite kul och enhetligt. Ibland har vi Àven re-samplat Reason för att bygga riktigt stora Omnisphere-konkurrenter.

HÀr finns en fÀrsk demolÄt.

Och hÀr finns mer info & demolÄtar - refillet sÀljs genom PowerFX dÀr jag har en s k Producer Page.

Tack för ordet! 😑

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
SnĂ€llt sound?! 🙂

Ja, pÄ de demos som ligger dÀr. Men denna lilla trudelutt lekte jag fram i kvÀll;

http://soundcloud.com/bitleytm/open-hand

Men, det Ă€r ju lite gamla Yamaha-ljudmoduler-varning pĂ„ de hĂ€ringa ljuden. 🙂

Ps: frÀck lÄt!!

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag trillade av stolen nÀr fick höra dom första grejerna i refillen.

Gillar man old school ljud sÄ Àr detta en tung refill.

Dessutom med ny twist och kanonljud.

Det lÄter helt enkelt otroligt, trots sin Älder och begrÀnsade specar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En ny liten glad snutt med Fairlight, har just mappat upp dessa helt underbara ljud.

Biblioteket bestÄr av en herrans massa samplingar sÄ de första >300 ljuden jag gjorde var mer drömska, syntiga pads Ä sÄnt, en large. Men nu kom jag fram till minnet av hur en sampler kunde lÄta pÄ den tiden alla bara gapade över hur hÀftig Fairlight var.

Det kÀnns som om den tiden kommer tillbaka nÀr man leker med dessa ljud!

http://soundcloud.com/bitleytm/happy-class...i-legacy-refill

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjao! Fick en vÀldig massa respons pÄ P-heads sajt osv sÄ nu Àr gratis-demorefillet publicerat och klart. Det kommer uppdateras med nya patcher dÄ och dÄ. Det Àr inte bara ett demo - det innehÄller Àven nya patcher till de som har Legacy-refillet.

Mer info hÀr!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...