Jump to content
Annons

Göteborgssoundet


Lemanic (oregistrerad)

Recommended Posts

Lemanic (oregistrerad)

Jag har länge undrat vad det hära Göteborgssoundet är för något. Efter att ha lyssnat idogt på BD, HH, TR och resterande är det lätt chorusade elgittarer som gäller. Vad mer finns det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Öh det jag vet om Göteborgssoundet är "En betydande stil inom melodisk death metal är den så kallade göteborgsstilen, The Gothenburg sound, med band såsom In Flames, At the Gates och Dark Tranquillity som pionjärer. Bandet At the Gates sägs ha varit först med att lägga grunden till genren i och med debutalbumet The Red In The Sky Is Ours, som kom ut 1992. "

Link to comment
Dela på andra sajter

Göteborgssoundet är åtminstone 3 saker. Det metalspår som evilrocker beskrev är en. "Indie" alla Håkan, Broder Daniel, Hästpojken, the plan etc. är en annan. Inom proggen pratade man också om ett Göteborgssound som fick sin förlängning i Punken med band som Cortex och Lädernunnan.

Kannske Göteborgssoundet bara är ännu ett onödigt begrep för oss som har mani på att placera saker i fack.

Ordning och reda löning på fredag.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Göteborgssoundet är två grejer som råkat få samma namn, även om de flesta tänker på In Flames-soundet. Så det är varken enbart metal eller pop. Ville bara påpeka det, jag kan tyvärr inte riktigt hjälpa dig med hur man får soundet. Så nu behöver ingen mer nämna In Flames eller ordet metal. 😄

Edit: DivineCo hann före!

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att det handlar lite om chorus och lagom distade rörstärkare men också om en del reverb. Spela på gitarren med capo på minst femte bandet också. Falsettkör med mycket reverb är också bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att det handlar lite om chorus och lagom distade rörstärkare men också om en del reverb. Spela på gitarren med capo på minst femte bandet också. Falsettkör med mycket reverb är också bra.

men förutom enskilda tekniska å instrumentala detaljer - så är det livekänslan å energin som är kärnan

Link to comment
Dela på andra sajter

- Sjung dåligt

- Spela trummor med alldeles för mycket cymbal.

- Mixa så att det låter dåligt

- Spela gitarr dåligt

- Ha Damp

- Hitta duktiga blåsare, som spelar bra.

och gör allting med så mycket energi och känsla som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså.....

...nu får vi ta det lilla lugna här!!!

"Göteborgssoundet" skapades i Studio Fredman av producenten Fredrik Nordström och bandet At The Gates.

Den senare misstolkningen där bland annat Håkan Hellström blandats in och hans härkomst från Göteborg har absolut inget med fenomenet "Göteborgssoundet" att göra.

"Göteborgssoundet" är och kommer endast anses vara inom genren metal.

Punkt slut!!

/Crunchman'

Link to comment
Dela på andra sajter

Lemanic (oregistrerad)

Varför jag frågar, är för att jag ska försöka hitta en bra fusion av Techno och House (som Underground Resistance, ungefär) och samtidigt, på ett snyggt sätt, lägga in det hära GBG-soundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inget Göteborgsound! PUNKT!!! Allt är en idiotisk myt bara.. Det finns inget Stockholmsound heller.. Inget Umeåsound etc.. Hoppas du förstår... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Lemanic (oregistrerad)
Det finns inget Göteborgsound! PUNKT!!! Allt är en idiotisk myt bara.. Det finns inget Stockholmsound heller.. Inget Umeåsound etc.. Hoppas du förstår... 😉

Så det finns inget French House, Italodisco eller något annat som är förankrat till en viss geografisk plats, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså.....

...nu får vi ta det lilla lugna här!!!

"Göteborgssoundet" skapades i Studio Fredman av producenten Fredrik Nordström och bandet At The Gates.

Den senare misstolkningen där bland annat Håkan Hellström blandats in och hans härkomst från Göteborg har absolut inget med fenomenet "Göteborgssoundet" att göra.

"Göteborgssoundet" är och kommer endast anses vara inom genren metal.

Punkt slut!!

/Crunchman'

Men lol.. Lägg ner nu. Det är inte detta vi ska diskutera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen finns det väl lite andra band som tangerar soundet de klassiska banden på göteborgs indiescen har, som typ division of laura lee (per ståhlberg som sjunger och spelar gitarr producerade t.ex daniel gilberts soloplatta och live spelar både per och jonas från DoLL) och bye bye bicycle är väl på väg upp med.

Inte särskilt inlyssnad, men broder daniel brukar väl även köra väldigt lågt mixade trummor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lemanic (oregistrerad)

Så, hur sammanfattar man allting på ett bra sätt?

The Gothenburg Sound of Electronica is awaitin', ya kno'.

Varmare än The Knife och mer jordnära än Jens Lekman med influenser från både Metal och Jazz.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
- Sjung dåligt

- Spela trummor med alldeles för mycket cymbal.

- Mixa så att det låter dåligt

- Spela gitarr dåligt

- Ha Damp

- Hitta duktiga blåsare, som spelar bra.

och gör allting med så mycket energi och känsla som möjligt.

+1 🙂

Men som sagt, termen "Göteborgssoundet" är oftare förknippat med metal så det är inte konstigt om många opponerar sig gällande uttryckets innebörd.

Redigerat av Fierze
Link to comment
Dela på andra sajter

CITAT (godhead @ 2010-03-09, 16:40)

- Sjung dåligt

- Spela trummor med alldeles för mycket cymbal.

- Mixa så att det låter dåligt

- Spela gitarr dåligt

- Ha Damp

- Hitta duktiga blåsare, som spelar bra.

och gör allting med så mycket energi och känsla som möjligt.

Är du från Stockholm, eller? 🙂

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte dom i princip samma sak? Det enda som skiljer är stjärnor under ögonen....

Tror att ett missbruk av Brago-kex kan få till samma sound. Pröva det!!!

Tycker jag verkligen inte! Olika band, olika låtskrivare, olika sound även om det såklart är samma genre och kanske kan sammanfattas som göteborgspop. Tycker knappast att Broder Daniel låter som Håkan Hellström. Timo Räisänen gillar jag inte så mycket. Han har gjort några låtar som är bra men tycker inte att helheten är så mycket att hurra över.

Håkan Hellström är väl den som sticker ut mest iom att han tog steget från garageband och spelade in hela sambaorkestrar och prylar. Texterna är också väldigt annorlunda jämfört med Broder Daniel. Den dagen Broder Daniel drar till Brasilien och spelar in en sambaorkester så kan jag nog tycka att de är lika. 😕

Nu vet jag inte om ditt inlägg var så jätteseriöst men jag tänkte bara bidra lite till tråden som handlar om själva soundet. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...