Jump to content
Annons

Genelec, Krk till soptunnan.


Gäst

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)

Ska man ha en helt ärlig och neutral monitor så ska det vara sluten lådkonstruktion. Nackdelen är att den blir så stor för att inte luftfjädern ska orsaka en puckel djupt i frekvens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 202
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag älskar mina Genelec, tycker inte att jag lyssnat på en högtalare där jag gillat ljudet lika mycket som i Genelec. Det är så milt för örat också, mjuk och behagligt. Krkr tyckte jag lät jättetrist, det blev ingen rymd i dom överhuvudtaget. Fast dom jag lyssnade på var modellen större en genelecarna jag köpte. Adam har jag aldrig lyssnat på vad jag vet. Jag lyssnade dock på så många olika monitorer som möjligt och tycker inte att någon kom i närheten av genelecs sound. Men det är ju bara min upplevelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar mina Genelec, tycker inte att jag lyssnat på en högtalare där jag gillat ljudet lika mycket som i Genelec. Det är så milt för örat också, mjuk och behagligt. Krkr tyckte jag lät jättetrist, det blev ingen rymd i dom överhuvudtaget. Fast dom jag lyssnade på var modellen större en genelecarna jag köpte. Adam har jag aldrig lyssnat på vad jag vet. Jag lyssnade dock på så många olika monitorer som möjligt och tycker inte att någon kom i närheten av genelecs sound. Men det är ju bara min upplevelse.

Monitorer ska ju inte göra att allt låter bra, monitorer är ju verktyg för tillverkaren och dom ska spegla ljudet på rätt sätt, låter det skit så ska det låta skit. Om allt låter bra i genelecen som du säger så kommer du bli besviken när du lyssnar på dina mixar i andra högtalare.

Genelec har ett skönt ljud, javisst, men dom förskönar mycket. Jag skulle råda dig att komplettera med ett par billiga skithögtalare för 200kr där bra mixade grejjer går att lyssna på men är det dåligt gjort så låter det verkligen röv i dom. På så sätt har du kvar en fot i verkligheten.

Tycker du att att par monitorer låter trist så kommer du ju jobba mer med ljuden i dom och när du fått ljuden att låta sköna i dom trista monitorerna så lär du få bånge när du hör dom i genelecen =)

Det finns folk som kan mixa i genelec(jag kan inte), det gäller nog mest bara att lära sig sina monitorer till slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Monitorer ska ju inte göra att allt låter bra, monitorer är ju verktyg för tillverkaren och dom ska spegla ljudet på rätt sätt, låter det skit så ska det låta skit. Om allt låter bra i genelecen som du säger så kommer du bli besviken när du lyssnar på dina mixar i andra högtalare.

Genelec har ett skönt ljud, javisst, men dom förskönar mycket. Jag skulle råda dig att komplettera med ett par billiga skithögtalare för 200kr där bra mixade grejjer går att lyssna på men är det dåligt gjort så låter det verkligen röv i dom. På så sätt har du kvar en fot i verkligheten.

Tycker du att att par monitorer låter trist så kommer du ju jobba mer med ljuden i dom och när du fått ljuden att låta sköna i dom trista monitorerna så lär du få bånge när du hör dom i genelecen =)

Det finns folk som kan mixa i genelec(jag kan inte), det gäller nog mest bara att lära sig sina monitorer till slut.

Aha, ja det var ju lite trist att höra 😛 men undra o det helt stämmer, för just den här känslan jag vill åt den framträder ganska tydligt i mina monitorer så om jag köttar för mycket då får man typ lock för öronen, så jag tror att jag inte kommer att göra vassa, skrikiga mixar såfort jag blivit bättre på mixar och jag gillar ju den modesta lätta ljudbilden som man får i ett par superhögtalare som är så här små 😄

Ja, jag vet inte, men känns som att det också kunna bli tråkigare att experminetera medan jag spelar om det tar för lång tid för att låta bra. Allt har sina för och nackdelar, vad säger du o att komplettera med min hemma hifi och mina akg k240 och ett par hörlurar till i bättre klass? Jag vill verkligen ändå köpa ett par lurar jag sett, vit, silver och läderhörlurar akg som ger mig rysningar att tänka på 🙂 Borde inte det funka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar ju t.ex. ljudet tusen miljarder gånger mer i en väl avvägd liten high end högtalare på stativ, en ljudet från ett bara köttiga broilerhögtalare ala cerwin vega. Men dom flesta gillar ju gungematteljud, annars skulle dom väl inte köpa discohögtalare på SIBA för tio tusen?

Redigerat av mmikael
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, ja det var ju lite trist att höra 😄 men undra o det helt stämmer, för just den här känslan jag vill åt den framträder ganska tydligt i mina monitorer så om jag köttar för mycket då får man typ lock för öronen, så jag tror att jag inte kommer att göra vassa, skrikiga mixar såfort jag blivit bättre på mixar och jag gillar ju den modesta lätta ljudbilden som man får i ett par superhögtalare som är så här små 🙂

Ja, jag vet inte, men känns som att det också kunna bli tråkigare att experminetera medan jag spelar om det tar för lång tid för att låta bra. Allt har sina för och nackdelar, vad säger du o att komplettera med min hemma hifi och mina akg k240 och ett par hörlurar till i bättre klass? Jag vill verkligen ändå köpa ett par lurar jag sett, vit, silver och läderhörlurar akg som ger mig rysningar att tänka på 🙂 Borde inte det funka?

Du måste inte komplettera med något till dina genelec (om det inte är frekvenser du inte hör som exempelvis subfrekvenser). Jag upplever det inte så iaf. Sedan är det ju alltid bra att referenslyssna i olika miljöer.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste inte komplettera med något till dina genelec (om det inte är frekvenser du inte hör som exempelvis subfrekvenser). Jag upplever det inte så iaf. Sedan är det ju alltid bra att referenslyssna i olika miljöer.

MVH

Anders

Aha, ja jag hade ändå tänkt att köra vidare med genelecarna ett bra tag till, känns lite som han olav i sällskapsresan om man byter ut dom innan man lärt sig sitt musikprogram ens 😄 Men jag kommer att köpa hörlurarna so jag vill ha, för att njuta av dom, och dom gick så pass djupt att jag undrar om jag verkligen behöver nå mer efter det, så har jag tänkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt menar du?

På det sättet att man ibland kanske nöjjer sig lite för tidigt med hur vissa saker låter, när man sedan lyssnar i en annan lyssning som tex vardagsrummet eller i bilen eller i en bar etc så låter det inte lika bra som det lät i genelecen. Kör jag med andra moniterer så nöjjer jag mig oftast långt senare vilket gör att jag slipper göra om det, visst det handlar till störst del att känna sina moniter men med genelec så blir 99% av mina mixar ett jobb jag får göra om då det inte låter lika bra i annan lyssning senare.

Redigerat av yaleed
Link to comment
Dela på andra sajter

På det sättet att man ibland kanske nöjjer sig lite för tidigt med hur vissa saker låter, när man sedan lyssnar i en annan lyssning som tex vardagsrummet eller i bilen eller i en bar etc så låter det inte lika bra som det lät i genelecen. Kör jag med andra moniterer så nöjjer jag mig oftast långt senare vilket gör att jag slipper göra om det, visst det handlar till störst del att känna sina moniter men med genelec så blir 99% av mina mixar ett jobb jag får göra om då det inte låter lika bra i annan lyssning senare.

Skumt. Hur mycket jobbade du med de monitorerna, och vilken modell va det? För mig är det verkligen tvärt om. Känner att jag inte ens behöver referenslyssna, men jag gör det ändå av vana och en extra säkerhetslina. Ja detta visar ju på hur en monitor kan passa en person men absolut inte tilltala en annan.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

På det sättet att man ibland kanske nöjjer sig lite för tidigt med hur vissa saker låter, när man sedan lyssnar i en annan lyssning som tex vardagsrummet eller i bilen eller i en bar etc så låter det inte lika bra som det lät i genelecen.

...konstigt vore väl om det lät lika bra som i ett par Genelec i de andra lyssningsmiljöerna... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
...konstigt vore väl om det lät lika bra som i ett par Genelec i de andra lyssningsmiljöerna... 😮

Han kanske trodde att Genelec gör så att Rustastereon låter high-end. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är struntprat med att vissa monitorer "förskönar". Eller ja.. ta inte dom orden fel nu. Men det handlar bara om att vänja sig ordentligt vid sin lyssning. Ge högtalarna en chans, funkar det inte efter 1-2 år är det dags att byta. Om nu allt låter bra i genelecarna antar jag att riktigt bra mixar låter gudomligt - då är det ju dit man ska sträva. Allt är relativt.

Fördelarna är ju som sagt också flera med en lyssning man njuter av. Man inspireras till att göra bättre mixar och man inspireras även vid inspelningen av spåren. Så länge en högtalare har relativt rak frekvensgång, låg distorsion, inte har en massa fasvridningsproblematik och har vettig transientrespons/efterklangstid har man verktygen som behövs för att kunna göra bra mixar - resten handlar om tillvänjning. Jag anser inte att genelec-grejerna saknar någon av dom egenskaperna. Snarare tvärt om är dom bra på just allt det. De presenterar ju trotts allt en väldigt stabil ljudbild utan större dippar eller andra konstigheter.

När man vant sig vid sin lyssning är det ändå inte högtalarna man lyssnar på, utan det som kommer ur dom. Ju mer du lyssnar på en och samma lyssning, desto mer närmar sig det ljudet din subjektiva referens och utgångspunkt.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag tycker det är struntprat med att vissa monitorer "förskönar". Eller ja.. ta inte dom orden fel nu. Men det handlar bara om att vänja sig ordentligt vid sin lyssning.

Nej det handlar inte bara om det. Man kan inte ta hänsyn till detaljer som inte återges.

Så länge en högtalare har relativt rak frekvensgång, låg distorsion, inte har en massa fasvridningsproblematik och har vettig transientrespons/efterklangstid har man verktygen som behövs för att kunna göra bra mixar

Exakt! Därför går det inte att jobba med en monitor som låter gulligt men som inte återger elakheter i signalen. Allt låter plötsligt så fint.

När man vant sig vid sin lyssning är det ändå inte högtalarna man lyssnar på, utan det som kommer ur dom.
Förutsatt att allt kommer ut ur dom ja. 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det handlar inte bara om det. Man kan inte ta hänsyn till detaljer som inte återges.

Exakt! Därför går det inte att jobba med en monitor som låter gulligt men som inte återger elakheter i signalen. Allt låter plötsligt så fint.

Förutsatt att allt kommer ut ur dom ja. 🙂

Jag förutsatte såklart att den fiktiva monitorn jag pratar om har förmågan att presentera detaljer.

Du förstår väl vad jag försökte mig på att förklara? 🙂

En monitor som har de egenskaperna jag listade kan inte låta gulligt till den grad att detaljer försvinner, det blir ju en motsägelse.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

De nämnda monitorerna (Genelec, KRK, ADAM mfl) borde funka för de allra flesta. Att det är så fantastiskt stor skillnad på dem så att valet av monitor avgör om det blir en platina eller demosound på mixen är BullS%¤t.

Visst mastering och riktiga monsterstudios har ofta andra lösningar men duger tidigare nämnda märken i proffisionella studios världen över så duger dom definitivt i en hemmastudio/semiproffs. Vad man trivs med får helt enkelt smaken avgöra. Jag skulle nog sträcka mig till att monitorerna ofta inte är det största problemet när mixar låter illa... Det går nästan alltid att få till helt ok ljud om man har bra matrial att jobba med. Snarare så att det är huvudet där mixarens öronen sitter fast som missat något. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är ganska vanligt....

med det påståendet så måste du förstått att jag nu förväntar mig att du plockar fram ett gäng såna kurvor och visar här

tills du gör det så utgår vi från läget att du istället svarade "du har helt rätt, korkat sagt av mig"

Link to comment
Dela på andra sajter

med det påståendet så måste du förstått att jag nu förväntar mig att du plockar fram ett gäng såna kurvor och visar här

tills du gör det så utgår vi från läget att du istället svarade "du har helt rätt, korkat sagt av mig"

...och hur sannolikt är det att Katten plockar fram data som styrker hans åsikt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen så är nog akustiken den stora boven i dramat hos de flesta som inte kan akustikbehandla ordentligt (eller de som tror att de akustikbehandlat men som bara dödat diskanten med porösa absorbenter…).

Ja. det finns inga genvägar, man måste ju ha riktiga äggkartonger! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen så är nog akustiken den stora boven i dramat hos de flesta som inte kan akustikbehandla ordentligt (eller de som tror att de akustikbehandlat men som bara dödat diskanten med porösa absorbenter…).

Ja. det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, man måste ha riktiga äggkartonger! 🙂

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
...och hur sannolikt är det att Katten plockar fram data som styrker hans åsikt... 😆

Tycker nog att du ska ta det lite lugnt med sådana uttalanden med tanke på vissa av dina uttalanden som t.e.x. när du påstod att K&Hs högtalare var superlinjära inom några få dB kolla här http://www.klein-hummel.com/klein-hummel/i...monitors_O500C# klicka på measurements och se kurvan på max SPL vid 1% THD så framstår det ganska tydligt att du inte har en aning om hur högtalare fungerar i verkligheten.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
med det påståendet så måste du förstått att jag nu förväntar mig att du plockar fram ett gäng såna kurvor och visar här

tills du gör det så utgår vi från läget att du istället svarade "du har helt rätt, korkat sagt av mig"

Nej korkat av dig för 15 par likadana högtalare mäter likadant men de kan låta helt olika beroende på hur man ställer upp dem och beroende på rummets akustik....

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
http://www.klein-hummel.com/klein-hummel/g...esponse_510.gif

Är inte den här linjär? Tänker på den lilla höjningen på 1db nere vid 40Hz innan den dyker? Den har en liten puckel vid 300Hz också.

Vid 90dB ja (och tack vare processorstyrning och massiv ekvalisering) men kolla vad som händer när man spelar lite högre...Gilbert tror ju att högtalares frekevensgång är spikrak vid alla nivåer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker nog att du ska ta det lite lugnt med sådana uttalanden med tanke på vissa av dina uttalanden som t.e.x. när du påstod att K&Hs högtalare var superlinjära inom några få dB kolla här http://www.klein-hummel.com/klein-hummel/i...monitors_O500C# klicka på measurements och se kurvan på max SPL vid 1% THD så framstår det ganska tydligt att du inte har en aning om hur högtalare fungerar i verkligheten.

Det vi då diskuterade var inte huruvida det fanns högtalare som är linjära vid specifika THD-siffror utan linjära i allmänhet och om du påstår att detta inte är en linjär högtalare:

http://www.klein-hummel.com/klein-hummel/i...monitors_O500C#

så är det inte värt att diskutera med dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid 90dB ja (och tack vare processorstyrning och massiv ekvalisering) men kolla vad som händer när man spelar lite högre...Gilbert tror ju att högtalares frekevensgång är spikrak vid alla nivåer...

Du visar med detta uttalande att du inte förstår siffrorna som visas. Grafen visar hur starkt högtalaren kan spela utan att gå över 1% distorsion för olika frekvenser. Inget annat. Högtalaren är troligtvis "linjär" upp till ca 120dB men distorsionen kommer givetvis att vara högre än 1% vid vissa frekvenser helt enl. diagremet som K&H redovisar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...