Jump to content
Annons

Genelec, Krk till soptunnan.


Gäst

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)
Ge mig! 😛

Han fick inbrott i sin villa söder om Sthlm så dom blev stulna.

Men han köpte Sonus Faber istället... Jag tycker L-65:orna lät bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 202
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • 2 veckor senare...
2

KRK & Genelec lät kanske ärligare än ADAM? Monitorhögtalare ska ju inte låta bra med allt material. Hur var lyssningsrummet?

Eller också kanske han bara gillade Adam A7 bättre än de andra han hörde?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som om det inte var helt optimala lyssningsförhållanden för att göra jämförelser eftersom det var olika miljöer och det akustikbehandlade rummet kanske gynnade ADAM högtalarna mer än de andra sen så kan ju högtalarna ha varit helt olika inställda vad gäller justeringsmöjligheter och ingångarna drivits olika hårt (felmatchats)

Intressant vore om du kunde låna hem alla tre modeller och jämföra en lite längre stund, och optimera dom för din miljö så gott det går, antagligen skulle du få andra resultat då...

Du har lite svårt att hantera att någon gillar Adam A7 va? Hur tusan kan du säga att

han antagligen skulle få andra resultat när han lånar hem dem, vad vet du om det?

Varför måste det vara så att någon ALLTID gjort fel när de fått ett resultat/har en

åsikt som inte du riktigt kan köpa?

Han tyckte de lät bäst. MÅSTE vi verkligen säga att han har fel då?

Är så less...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gick på stan (oslo) idag och fan massa roliga musik butiker och äntligen fick jag en ordentlig chans att A/B lyssna mellan genelc, adam, krk mfl....

Jag har lite svårt för Genelec (hela 8000 serien) efter detta alltså, Adam sprängde (a7) allt som var 😄☺️. Och då har jag inte fått lyssna på de lite större. Okey lite botten saknar jag men allt annat var perfekt med dem, BAND DISKANTEN!!! whaoo:) Fast ännu så gillar jag B&W 805 bättre 🙂

Krk, vad hände. Som att de stod i ett annat rum med en filt över sig och det fattades något av allt. (Krk vxt6-8)

Vad kul att du gillade dem! Tycker också de är kanon. De har något visst, något som jag har

svårt att hitta i andra monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Du har lite svårt att hantera att någon gillar Adam A7 va? Hur tusan kan du säga att

han antagligen skulle få andra resultat när han lånar hem dem, vad vet du om det?

Ganska mycket fast du kanske litar på första intrycket och köper prylar trots att de inte testat eller jämfört dem ordentligt i den miljö som du ska använda dom i?

Folk får gärna köpa A7 för min del , men de är ju knappast det bästa man kan få för pengarna. Att en monitor låter bra är på all musik är inte särskilt förtroendegivande eftersom meningen med studiomonitorer är att de ska avslöja brister inte släta över dom..

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Är så less...

Ja vi har märkt det....

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska mycket fast du kanske litar på första intrycket och köper prylar trots att de inte testat eller jämfört dem ordentligt i den miljö som du ska använda dom i?

Folk får gärna köpa A7 för min del , men de är ju knappast det bästa man kan få för pengarna. Att en monitor låter bra är på all musik är inte särskilt förtroendegivande eftersom meningen med studiomonitorer är att de ska avslöja brister inte släta över dom..

Återigen, du kan inte slänga dig med repliker som "de är ju knappast det bästa man kan få för pengarna".

Vem bestämmer det? Du? Skriv i så fall "Jag tycker inte att de är det bästa man kan få för pengarna". Håll

för guds skull isär fakta och dina egna åsikter.

Hur som helst, min poäng var inte att ge mig in i en diskussion ang. huruvida Adam A7 är den

bästa monitorn eller inte. Min poäng var att vi kanske för en gångs skull kunde låta bli att

säga att någon har fel när han eller hon gillar någon studiopryl. Men ack vad jag bedrog mig...

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Återigen, du kan inte slänga dig med repliker som "de är ju knappast det bästa man kan få för pengarna".

Håll för guds skull isär fakta och dina egna åsikter.

Klart jag kan eftersom det är fakta att de knappast är de bästa monitorerna man kan få för pengarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Vad grundas dessa fakta på undrar jag..?

Egentligen så är ju bevisbördan omvänd, vad kvalificerar dessa monitorer till att vara de bästa för pengarna?

A7:orna är bra MEN fakta är:

Mäter A7 bäst för pengarna vid alla nivåer? Nej!

Lämnar A7 högst akustisk uteffekt för pengarna. Nej!

Har A7 kraftigast element och förstärkare för pengarna -Nej!

Låter A7 bäst för pengarna - Nej!

Låter A7 entydigt mest "ärligt för pengarna - Nej!

Har A7 bäst mekanisk konstruktion för pengarna - Nej!

Har A7 mest inställningsmöjligheter för pengarna- Nej!

Har A7 haft ovanligt mycket barnsjukdomar? Tydligen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart jag kan eftersom det är fakta att de knappast är de bästa monitorerna man kan få för pengarna...

Källa tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen så är ju bevisbördan omvänd, vad kvalificerar dessa monitorer till att vara de bästa för pengarna?

A7:orna är bra MEN fakta är:

Mäter A7 bäst för pengarna vid alla nivåer? Nej!

Lämnar A7 högst akustisk uteffekt för pengarna. Nej!

Har A7 kraftigast element och förstärkare för pengarna -Nej!

Låter A7 bäst för pengarna - Nej!

Låter A7 entydigt mest "ärligt för pengarna - Nej!

Har A7 bäst mekanisk konstruktion för pengarna - Nej!

Har A7 mest inställningsmöjligheter för pengarna- Nej!

Har A7 haft ovanligt mycket barnsjukdomar? Tydligen...

Bevisbördan är verkligen inte omvänd. Hur tusan ska man kunna bevisa att man har en viss åsikt inom det

ytterst subjektiva fältet lyssning?

I min värld finns ingen monitor som är "bäst", för mig är de alla bara olika tolkningar av ideal ljudåtergivning. Däremot

säger jag gärna att jag tycker att Adam A7 låter ruskigt bra. En helt subjektiv bedömning gjord helt efter mina

egna preferenser och mina egna öron. Därför skulle jag aldrig säga att någon annan som gjort en likadan

bedömning utefter sina egna öron har fel.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla monitorer är ju olika och vad är egentligen bäst? många håller nog med om att helt frekvensraka monitorer borde vara bäst mellan 20-20k hz.

Eftersom det inte finns så får man ju hitta det paret som är i sin prisklass och med den karaktestiken som man själv behagar. 😄 Och smaken är ju som baken.

Jag har lyssnat på väldigt få monitorer, men adam A7 är för vassa för min smak. Blir jobbigt att mixa med på längden tycker jag. :S

Ett par gamla trälåde genelec är det bästa jag lyssnat på som närfälts monitorer, kan inte namnet på högtalaren bara....

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla monitorer är ju olika och vad är egentligen bäst? många håller nog med om att helt frekvensraka monitorer borde vara bäst mellan 20-20k hz.

Eftersom det inte finns så får man ju hitta det paret som är i sin prisklass och med den karaktestiken som man själv behagar. 😮 Och smaken är ju som baken.

Jag har lyssnat på väldigt få monitorer, men adam A7 är för vassa för min smak. Blir jobbigt att mixa med på längden tycker jag. :S

Ett par gamla trälåde genelec är det bästa jag lyssnat på som närfälts monitorer, kan inte namnet på högtalaren bara....

Ja, precis. Eftersom vi alla har olika öron och olika smak är det ju så det funkar. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen är det ju helt ointressant hur monitorerna, huvudsaken är ju att det man mixat låter så bra det bara kan i alla andra stora och små ljudanläggningar.

Fast det var ju inte heller nåt nytt! 😄

Jag har tre olika högtalarsystem att lyssna i. En stor JVC bergsprängare, högsmala JBL stereohögtalare och Event monitorer med Prodipe sub, och subben kan jag stänga av om jag vill. Sen har jag två olika hörlursuttag också, det som sitter på Technicsförstärkaren som driver JBLarna låter inte riktigt lika, även med bas o diskant på noll, som det som sitter på portan.

Att kunna lyssna i lurar och testa att både ha bas o diskant på noll och på fullt är väldigt bra tycker jag. Har man gjort nåt fel i basen låter det fan direkt när man drar på extra bas i lurarna. Det är samma sak i JBL-högtalarna och bergsprängarn, den har sjukt mycket bas.

Många system är trivsamt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen så är ju bevisbördan omvänd, vad kvalificerar dessa monitorer till att vara de bästa för pengarna?

A7:orna är bra MEN fakta är:

Mäter A7 bäst för pengarna vid alla nivåer? Nej!

Lämnar A7 högst akustisk uteffekt för pengarna. Nej!

Har A7 kraftigast element och förstärkare för pengarna -Nej!

Låter A7 bäst för pengarna - Nej!

Låter A7 entydigt mest "ärligt för pengarna - Nej!

Har A7 bäst mekanisk konstruktion för pengarna - Nej!

Har A7 mest inställningsmöjligheter för pengarna- Nej!

Har A7 haft ovanligt mycket barnsjukdomar? Tydligen...

och du vill istället utnämna?

sen det feta:

vad som låter "bäst" är en ren smaksak så det förstår jag inte hur du kan uttala dig om som en objektiv sanning - hur resonerar man om man tror det?

däremot vad som låter "ärligast" är en ren mätsak å borde inte vara så mycket diskussion om som det är

vad som sen funkar att jobba med eller vad man gillar att lyssna igenom är helt å hållet en sak för var å en att avgöra

gilar han a7 så gör han - det är hans fulla rätt

påstår han att a7 är dom mest rättvisande - då är det ett ämne för diskussion

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Bevisbördan är verkligen inte omvänd.

Klart den är eftersom jag påstått att de knappast är de bästa monitorerna för pengarna och dessutom radat upp en del obestridliga fakta. Då är det ju upp till dig att bvisa varför de är bäst för pengarna. Men du verkar ju i sak hålla med om att det är svårt att utnämna den bästa monitorn för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
och du vill istället utnämna?

sen det feta:

vad som låter "bäst" är en ren smaksak så det förstår jag inte hur du kan uttala dig om som en objektiv sanning - hur resonerar man om man tror det?

däremot vad som låter "ärligast" är en ren mätsak å borde inte vara så mycket diskussion om som det är

Struntprat att det går att mäta en högtalares ärlighet. 15 högtalare med samma mätkurvor kan låta väldigt olika. Att låta bäst och att låta ärligast är dessutom lite av en motsägelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Struntprat att det går att mäta en högtalares ärlighet. 15 högtalare med samma mätkurvor kan låta väldigt olika. Att låta bäst och att låta ärligast är dessutom lite av en motsägelse.

det är struntprat att det finns 15 högtalare med samma mätkurva

så hur ska du kunna uttala dig om hur olika eller lika dom låter?

om ärligt och bra är en motsägelse är ju upp till den som lyssnar - igen

och fortfarande: och du vill istället utnämna?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart den är eftersom jag påstått att de knappast är de bästa monitorerna för pengarna och dessutom radat upp en del obestridliga fakta. Då är det ju upp till dig att bvisa varför de är bäst för pengarna. Men du verkar ju i sak hålla med om att det är svårt att utnämna den bästa monitorn för pengarna.

Nej, det är det inte. Jag har nämligen aldrig påstått att de är bäst. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nej, det är det inte. Jag har nämligen aldrig påstått att de är bäst. 🤪

Jo det har du ju i realiteten eftersom du överreagerade på att jag skrev att de knappast var bäst för pengarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
det är struntprat att det finns 15 högtalare med samma mätkurva

Nej det är ganska vanligt....

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det har du ju i realiteten eftersom du överreagerade på att jag skrev att de knappast var bäst för pengarna...

Nej det har jag verkligen inte. Och nej, jag överreagerade inte. Åter igen, din subjektiva bedömning.

Att säga ifrån när man tycker att någon är ute och generaliserar för grovt är väl knappast det samma som att säga att

prylen i fråga är bäst? Nu får du faktiskt ge dig. För en gångs skull, bara ge dig. Det är inte ens värt att diskutera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nej det har jag verkligen inte. Och nej, jag överreagerade inte. Åter igen, din subjektiva bedömning.

Jo Jo och Nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta tio par, världens dyraste, mest neutrala, ärliga, ofärgade, mumbojumbo, hitte på, månbasalfa-rig och ställ dom i världens mest optimala lyssningsrum så låter dom olika. Sen får dom heta Ikea, Biltema eller NASA, Farbror fritz lödarverkstad.....

Det optimala som i stort sett ingen kan få uppleva är att få komma till ett optimalt lyssningsrum med kanske 30 par studiomonitorer. En duk framför rubbet. Ha med sig sina favoritCD's och sen få lyssna och A/B-testa. Dom som då tilltalar en mest, slå till på dom. Skit i vad det är för märke på monitorn när ridån väl går upp! KÖP IDIOT!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo Jo och Nej.

Det var konstruktivt. Gissar att argumenten började tryta... Nu lägger vi ner det här, och

håller oss till tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...