Jump to content
Annons

Genelec, Krk till soptunnan.


Gäst

Recommended Posts

Annons
  • Svar 202
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Glaskatten (oregistrerad)
Exempel tack.
...

"Högtalaren är troligtvis "linjär" upp till ca 120dB " Vilket inte stämmer...

Link to comment
Dela på andra sajter

...

"Högtalaren är troligtvis "linjär" upp till ca 120dB " Vilket inte stämmer...

Ja herre gud...

För det första så vet varken du eller jag hur det ligger till och för det andra så brukar jag (till skillnad från dig) använda ord som "troligtvis" i meningar vilket innebär att läsaren förstår att det är ett antagande från min sida och inte en sanning eller fakta.

...och detta har jag redan påpekat för dig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Och hur kan du veta det utan att ha sett några data? Jag påstår inte att du har fel i ditt antagande men att hävda att man vet något är inte samma sak som att tro.

Jag vet eftersom fysikens lagar står på min sida...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet eftersom fysikens lagar står på min sida...

Vad är det för fysikaliska lag som säger att ett element inte kan producera högre ljudtryck över 1% THD?

EDIT:

Jag tror att du väljer att missuppfatta mig (som vanligt):

Jag säger att det är fullt möjligt att O500 kan spela linjärt (ned till cut off-frekvensen givetvis…) ända upp till 120 dB men att THD givetvis kommer att vara betydligt högre än vid 90 eller 100 dB. Jag tycker i o f att jag upprepat detta ett antal gånger men men…

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Vad är det för fysikaliska lag som säger att ett element inte kan producera högre ljudtryck över 1% THD?

Det är klart att de kan spela högre med högre distortion än 1% men frekvenskurvan påverkas ju negativt så byebye linjäritet....snart kanske du fattar varför hifi och monitortillverkare oftast visar testresultat på sina högtalare vid rätt låg akustisk uteffekt...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att de kan men frekvenskurvan påverkas ju negativt så byebye linjäritet....snart kanske du fattar varför hifi och monitortillverkare oftast visar testresultat på sina högtalare vid rätt låg akustisk uteffekt...

Jag är ganska medveten om fördelarna med att mäta vid normal användningsvolym. THD är nog den största förklaringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag är ganska medveten om fördelarna med att mäta vid normal användningsvolym. THD är nog den största förklaringen.

Det görs nog mest för att det är lättare att få till en linjär frekvensgång vid dessa nivåer alltid lurar det någon, t.e.x. dom som tror att linjär frekvensgång är det viktigaste för att en högtalare ska låta bra...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls. Jag skrev att 15 högtalare med samma kurvor kunde låta väldigt olika och det stämmer ju....I olika rum...

Hahahaha! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som är så roligt?

Just tillägget "...i olika rum..."! Lite som när en treåring mumlar "du är visst dum" när han stänger dörren till

sitt rum och är tjurig efter en utskällning 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Just tillägget "...i olika rum..."! Lite som när en treåring mumlar "du är visst dum" när han stänger dörren till

sitt rum och är tjurig efter en utskällning 😄

Ja det är väl på den nivån ungefär... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ja det är väl på den nivån ungefär... 😄

Fast treåringen i det här fallet är den tjuriga demo producenten...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

😄

Det blir lite sandlåde nivå ibland...

-Trots att alla säger motsatsen mot mig så e det som jag säger..

-E det inte alls

-JO!

-NEJ

-JOOO!

-NEJ

-JOJOJOJOJO

-NEEEEJ!!!!

-JO hundra gånger mer än du kan säga...

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behöver det ju inte vara men nu handlade detta om att Gilbert trodde dessa och några andra högtalare var superlinjära från djupaste basen till den högsta diskanten.

*gäsp*

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

zzzzzzzzzz

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
alt är att totalt huvudlösa påståenden får stå oemotsagda

är det att föredra menar du?

skilj på skit å bacon

Om den ena aldrig tröttnar så tar det aldrig slut hur mycket rätt man än lägger fram. Det känns som att en viss person jagar konflikter hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
hur går det med din högtalarkonstruktion?

det får kanske bli en egen tråd?

skulle det bli en ehmmapryl eller en studiolyssning?

Målet är referenslyssning... sen om det blir skit återstår att se. Men jag tror på det jag kommit fram till i samråd med en konstruktör.

Han tycker dock att min lösning blir för linjär och "tråkig" men det är det jag vill ha. Jag vill inte ha massa rymd och hokus pokus. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...