Jump to content
Annons

Genelec, Krk till soptunnan.


Gäst

Recommended Posts

Gick på stan (oslo) idag och fan massa roliga musik butiker och äntligen fick jag en ordentlig chans att A/B lyssna mellan genelc, adam, krk mfl....

Jag har lite svårt för Genelec (hela 8000 serien) efter detta alltså, Adam sprängde (a7) allt som var 🙂😄. Och då har jag inte fått lyssna på de lite större. Okey lite botten saknar jag men allt annat var perfekt med dem, BAND DISKANTEN!!! whaoo:) Fast ännu så gillar jag B&W 805 bättre 🙂

Krk, vad hände. Som att de stod i ett annat rum med en filt över sig och det fattades något av allt. (Krk vxt6-8)

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 202
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Glaskatten (oregistrerad)
Gick på stan (oslo) idag och fan massa roliga musik butiker och äntligen fick jag en ordentlig chans att A/B lyssna mellan genelc, adam, krk mfl....

Jag har lite svårt för Genelec (hela 8000 serien) efter detta alltså, Adam sprängde (a7) allt som var 🙂😄. Och då har jag inte fått lyssna på de lite större. Okey lite botten saknar jag men allt annat var perfekt med dem, BAND DISKANTEN!!! whaoo:) Fast ännu så gillar jag B&W 805 bättre 🙂

Krk, vad hände. Som att de stod i ett annat rum med en filt över sig och det fattades något av allt. (Krk vxt6-8)

2

KRK & Genelec lät kanske ärligare än ADAM? Monitorhögtalare ska ju inte låta bra med allt material. Hur var lyssningsrummet?

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
2

KRK & Genelec lät kanske ärligare än ADAM? Monitorhögtalare ska ju inte låta bra med allt material. Hur var lyssningsrummet?

Där håller jag med dig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
201709250x284yr1.jpg

Börja med det här innan du påstår att saker hör hemma i soptunnan!

Jag tror killen inte vet vad det är han ska lyssna efter. 😄

Han blev väl impad över hur den harmoniska distortionen i banddiskanten fick saker att tränga fram mer än vad signalen egentligen borde tillåta.

Link to comment
Dela på andra sajter

2

KRK & Genelec lät kanske ärligare än ADAM? Monitorhögtalare ska ju inte låta bra med allt material. Hur var lyssningsrummet?

Var på två olika butiker. Första var det A7 vs Genelec samt krk. Var ett akustikbehandlat studio rum som var helt okey. Storlek mellan 12-17kv/m.

Sedan var det en musik butik so sålde Lp skivor mm. Var en vanlig "lokal". Så inge bra det alls. Då var det A7 samt krk. Fast rummet var ganska stort, kanske en 25kv/m. Å andra sidan var monitorerna i samma rum under samma förhållanden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror killen inte vet vad det är han ska lyssna efter. 😄

Han blev väl impad över hur den harmoniska distortionen i banddiskanten fick saker att tränga fram mer än vad signalen egentligen borde tillåta.

Allt är ju en smak sak. Jag gillade klart Adam mera. Du kan ju inte påstå att de ljuger för dig i alla fall. Mer än det borde, smak sak, sedan om det var så att de var SÅ missvisande så skulle väl ingen använda dem? Konstigt att de finns på många ställen.

Din hjärna kanske tränger lite för mycket på dina öron 🙂

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Var på två olika butiker. Första var det A7 vs Genelec samt krk. Var ett akustikbehandlat studio rum som var helt okey. Storlek mellan 12-17kv/m.

Sedan var det en musik butik so sålde Lp skivor mm. Var en vanlig "lokal". Så inge bra det alls. Då var det A7 samt krk. Fast rummet var ganska stort, kanske en 25kv/m. Å andra sidan var monitorerna i samma rum under samma förhållanden.

Låter som om det inte var helt optimala lyssningsförhållanden för att göra jämförelser eftersom det var olika miljöer och det akustikbehandlade rummet kanske gynnade ADAM högtalarna mer än de andra sen så kan ju högtalarna ha varit helt olika inställda vad gäller justeringsmöjligheter och ingångarna drivits olika hårt (felmatchats)

Intressant vore om du kunde låna hem alla tre modeller och jämföra en lite längre stund, och optimera dom för din miljö så gott det går, antagligen skulle du få andra resultat då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att påpeka. Jag vet inte hur några är att arbeta i. Det var bara för lysning. Kanske helt skulle gilla Genelec bättre om jag fick mixa i båda och se. Men det vet jag ju inte. Så för lysning gillade jag Adam starkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar numera vara väldigt skeptisk mot musikaffärers "lyssningshörnor". I en av de större kedjornas butik va Genelecarna (1031) dippade i basen och diskanten vilket inga av de andra jag provlyssnade mot var. Om det var ett misstag eller ett knep för att sälja fler KRK låter jag vara osagt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jäklar, smaken är aspelut som baken. Jag lyssnade på Adam och Genelec på Börsen, jag tyckte det distade lite mysko om Adams diskant. Genelec lät bättre tyckte jag, men tyckte även de färgade lite grann. Jag skulle aldrig byta mina Event mot varken Adam eller Genelec, då lägger jag hellre de kulorna på dyrare mickar, enär jag är grav micknarkoman.

Det var nån som skrev att Event är så dova? Inte mina ASP6 i alla fall. Har snöat in lite på Dire Straits nu på sistone, lyssnar genom monitorerna, f-a vad fint det låter, så j-a krispigt snygga cymballjud, utan att vara vasst. JBL-stereohögtalarna har en jobbigare lite vass diskant.

Event RULES!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore kul att få hem ett par Adam, genelc samt B&W och mixa och roa sig under ett par dagar. Se vad man verkligen tycker fullt ut.

Ska se fall jag får hem ett par Adam och Genelc under veckan. Ska jag göra ett litet test 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore kul att få hem ett par Adam, genelc samt B&W och mixa och roa sig under ett par dagar. Se vad man verkligen tycker fullt ut.

Ska se fall jag får hem ett par Adam och Genelc under veckan. Ska jag göra ett litet test 😄

Skaffa då även ett 4550 JBL Bashorn. Ett bryggkopplat steg på 2 ggr 1000 watt räcker när det är bara till mixning.

Hehe, jag skriver bara skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa då även ett 4550 JBL Bashorn. Ett bryggkopplat steg på 2 ggr 1000 watt räcker när det är bara till mixning.

Hehe, jag skriver bara skit.

HAHA lugn nu 😄

Inge mera öl nu ikväll.

Har faktiskt haft fyra st 2220 element från jbl i två lådor 🙂 I ett rum på 10kv/m. Sedan ett par toppar med 2st 10or med en 1tum driver i varje. Det kanske förstörde min hörsel lite 😄

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Något sådant?

eller varför inte ADAM.. alternativet till Revaxör? 😄

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa då även ett 4550 JBL Bashorn. Ett bryggkopplat steg på 2 ggr 1000 watt räcker när det är bara till mixning.

Hehe, jag skriver bara skit.

Hehehe!

På tal om JBL så har dom en del riktigt bra monitorer.

Jag har dom här, Horizon L166

jbll1661.jpg

Från 76. Skumkanten på 12tummarna torkade ut. Men efter att septon limmade på nya så lät dom som nya.

Använder dom idag till min vanliga stereo. Och ibland så tar jag hjälp av dom vid mastering!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

jbl0772.jpg

Nån som vet om det finns nån motsvarighet till JBL 077 Ring Radiator driver som sitter i L-65:orna?

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...