Jump to content
Annons

Genelec, Krk till soptunnan.


Gäst

Recommended Posts

Glaskatten (oregistrerad)
Du visar med detta uttalande att du inte förstår siffrorna som visas. Grafen visar hur starkt högtalaren kan spela utan att gå över 1% distorsion för olika frekvenser. Inget annat. Högtalaren är troligtvis "linjär" upp till ca 120dB men distorsionen kommer givetvis att vara högre än 1% vid vissa frekvenser helt enl. diagremet som K&H redovisar.

Snälla Gilbert du har verkligen ingen koll på hur högtalare fungerar i verkligheten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 202
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Analogfreak (oregistrerad)
Du visar med detta uttalande att du inte förstår siffrorna som visas. Grafen visar hur starkt högtalaren kan spela utan att gå över 1% distorsion för olika frekvenser. Inget annat. Högtalaren är troligtvis "linjär" upp till ca 120dB men distorsionen kommer givetvis att vara högre än 1% vid vissa frekvenser helt enl. diagremet som K&H redovisar.

Jag tolkade grafen som max SPL vid olika frekvenser. Nu efter ditt inlägg Gilbert när jag tittar på grafen igen så ser jag att man anger SPL nivåerna för respektive frekvens vid max 1% THD.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det vi då diskuterade var inte huruvida det fanns högtalare som är linjära vid specifika THD-siffror utan linjära i allmänhet och om du påstår att detta inte är en linjär högtalare:

Linjär i allmänhet betyder ju att den bör vara linjär vid alla nivåer högtalaren klarar av att leverera men som sagt finns (av ett flertal fysikaliska anledningar) INGA högtalare som är det trots att du påstod det att det fanns det...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tolkade grafen som max SPL vid olika frekvenser. Nu efter ditt inlägg Gilbert när jag tittar på grafen igen så ser jag att man anger SPL nivåerna för respektive frekvens vid max 1% THD.

Ja, det kanske inte är helt enkelt att tolka graferna (en person har redan snubblat... 😛 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ja, det kanske inte är helt enkelt att tolka graferna (en person har redan snubblat... 😛 ).

Du ja för linjäritet innefattar ju även distortion...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Bara du som "vill" tro detta. 😛

Vad får dig att tro att frequency response-kurvan skulle se annorlunda ut vid t ex 100dB?

Fysikens lagar....

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Fysikens lagar....

Fysikens lagar gäller samtliga monitorer så det gör inte K&H sämre. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej korkat av dig för 15 par likadana högtalare mäter likadant men de kan låta helt olika beroende på hur man ställer upp dem och beroende på rummets akustik....

nu pratar du om hur rum+högtalare låter beroende på var i rummet å vilket rum man ställer dom i

varför gör du det?

det är ju helt ointressant att blanda in olika rum å placeringar om man ska jämföra själva högtalaren

visa nu femton uppmätta kurvor som är likadana

det var ju lätt fixat sa du ju

eller sket du på dig nu igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Fysikens lagar gäller samtliga monitorer så det gör inte K&H sämre. 😛

Jag har aldrig påstått at K&H är dåliga snarare tvärtom, jag försöker bara lära Gilbert lite, han trodde ju att det fanns superlinjära monitorer som hade extremt rak frekvensgång vid alla nivåer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
eller sket du på dig nu igen?

Inte alls. Jag skrev att 15 högtalare med samma kurvor kunde låta väldigt olika och det stämmer ju....I olika rum...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig påstått at K&H är dåliga snarare tvärtom, jag försöker bara lära Gilbert lite, han trodde ju att det fanns superlinjära monitorer som hade extremt rak frekvensgång vid alla nivåer...

visa nu istället vad dessa högtalare har för frekvensgång vid olika nivåer

om frekvenskurvan ser annorlunda ut vid 120 resp 60 jämfört med 90 så posta kurvorna

i övrigt är du jävligt pinsam med din svada

det är ju fantastiskt att du får fortsätta härja här när du redan blivit varnad för att du påstår saker utan belägg

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls. Jag skrev att 15 högtalare med samma kurvor kunde låta väldigt olika och det stämmer ju....I olika rum...

😛

ja å två identiska högtalare av samma märke å modell kan låta helt olika om jag sätter mig på den ena

gå å tvätta brallorna nu för det luktar riktigt illa nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
En frequency response-kurva avslöjar inte distorsion, det trodde jag du visste…

Fortfarande så pratar vi om superlinjära högtalare och då bör ju även distortionen vara någorlunda linjär, fast du lyssnar tydligen bara med ögonen...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

En basreflexlåda uppför sig allt anat än linjärt när man belastar lådan med olika nivåer. Det har att göra med att flödet genom portarna får olika motstånd beroende på hur mycket luft konen försöker flytta som i sin tur hämmar konens slaglängd.

Slutna konstruktioner är dom absolut bästa men de blir skrymmande för att kunna återge den lägsta basen. Det som är intressant när man konstruerar en monitor

är att man vill ha QTC på 0,7 (lådans totala Q-värde) vilket ger bäst transientrespons och rakast frekvensgång. Många konstruktörer vill få avrullningen längre ner i frekvens och med mycket brantare dykning och då räknar med QTC på 1. Man upplever då basen djupare men okontrollerad.

Jag kan starta en ny tråd om mitt projekt. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
En basreflexlåda uppför sig allt anat än linjärt när man belastar lådan med olika nivåer. Det har att göra med att flödet genom portarna får olika motstånd beroende på hur mycket luft konen försöker flytta som i sin tur hämmar konens slaglängd.

Slutna konstruktioner är dom absolut bästa men de blir skrymmande för att kunna återge den lägsta basen.

En öppen stor baffelkonstruktion är ännu bättre men tar ännu mer plats

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortfarande så pratar vi om superlinjära högtalare och då bör ju även distortionen vara någorlunda linjär, fast du lyssnar tydligen bara med ögonen...

Nu pratar vi om amplitud och inte om distorsion. En högtalare kan ha väldigt linjär frekvensrespons och samtidigt ha väldigt hög distorsion. Det är bland annat detta som skiljer bra högtalare från sämre.

Du vet förståss redan om detta men som vanligt vill du över allt annat att det ska verka som om jag har fel även om det innebär att du måste låssas att inte förstå något annat... löjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Eftersom den elektriska effekttåligheten hos de flesta element är mycket högre än den mekaniska så ställs högra krav på konstruktören så att lådans impedans

blir tillräckligt hög för att elementen inte ska bottna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nu pratar vi om amplitud och inte om distorsion. En högtalare kan ha väldigt linjär frekvensrespons och samtidigt ha väldigt hög distorsion. Det är bland annat detta som skiljer bra högtalare från sämre.

Vi pratar om linjära högtalare överhuvudtaget, men även om vi bara pratar om amplitud och frekvens så har du som sagt fel. K&H högtalarna är INTE superlinjära vid 120dB t.ex. Det finns gränser för hur mycket lågbas man t.ex. kan få från en 80-liters låda...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi pratar om linjära högtalare överhuvudtaget, men även om vi bara pratar om amplitud och frekvens så har du som sagt fel. K&H högtalarna är INTE superlinjära vid 120dB t.ex. Det finns gränser för hur mycket lågbas man t.ex. kan få från en 80-liters låda...

Då kan du väl visa en frekvenskurva för 120dB för denna högtalare... Innan du har det så kan varken du eller jag säga någonting om detta så du kan väl försöka vara lite återhållsam i dina uttalanden.

Du måste även läsa mina inlägg lite noggrannare innan du uttalar dig om vad jag sagt och inte:

Högtalaren är troligtvis "linjär" upp till ca 120dB men distorsionen kommer givetvis att vara högre än 1% vid vissa frekvenser helt enl. diagremet som K&H redovisar.

Observera ordet "troligtvis"... (och du behöver inte påpeka mitt stavfel...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Man kan m a o med ganska liten osäkerhet saga att dessa högtalare är lika ”linjära” även vid 101dB och troligtvis även vid högre volymer

Vid 101dB är de säkert rätt linjära men vid säg 112 dB så är kurvan säkert inte så linjär om man inte kompenserar men även då lär du inte få ut så djup bas ur den lilla lådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid 101dB är de säkert rätt linjära men vid säg 112 dB så är kurvan säkert inte så linjär om man inte kompenserar men även då lär du inte få ut så djup bas ur den lilla lådan.

Som sagt, vi kan gissa vilt om vad som händer över en viss SPL men jag tror fortfarande att bara för att ett element ger t ex 2% distorsion så betyder det inte automatiskt att elementet nått X-max.

Innan någon fiskar fram en kurva för 120dB så vet ingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Vad har du Gilbert för åsikter angående mina tidigare inlägg om slutna konstruktioner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Som sagt, vi kan gissa vilt om vad som händer

Gissa? Fysikens lagar kan man inte upphäva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du Gilbert för åsikter angående mina tidigare inlägg om slutna konstruktioner?

Jag måste ha missat dina inlägg men generellt så skulle jag bygga slutet då det är enklare och om man vill förlänga responsen nedåt så kan man alltid använda ett linkwitz transform-filter (i kombination med ett brant hi-pass) så länge man håller koll på X-max för elementet(n).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...