Jump to content
Annons

Exs24 hittar inte samplingar


woollie

Recommended Posts

När jag öppnar exs instrument med externa ljudfiler så hittar inte exs24 samplingarna. Jag har haft det här problemet tidigare men då gick det att lösa med Redmatica ExsManager Pro v2.9. P.g.a. en krasch har jag fått kopiera mina ljudfiler till en ny hårddisk men nu hittar som sagt inte exs24 filerna. När jag relinkar med ExsManager så ser det ut som att allting ska vara rätt. Den hittar ljudfilerna på den nya disken och skriver in sökvägen men när jag försöker öppna ett instrument så söker den bara exs24 efter filerna utan resultat.

Någon som har en idé på vad jag gör för fel. Det har ju fungerat tidigare när jag har gjort samma sak. Det jobbigaste är att det inte går att öppna projekt som har exs 24 instrument i sig för då kommer man inte längre än att den söker ljudfiler. Det brukar ju stå att man kan avbryta ljudladdningen genom att trycka command + punkt men det går bara när den har börjat ladda in ljud, inte när den letar efter ljud.

Jag kan tillägga att när jag öppnar ett tomt projekt så kan jag ladda in ljudfiler som kommer med när man installerar logic men inte andra exs instrument. Alltså instrument som jag har gjort själv eller köpt. Det borde inte vara någonting fel på ljudfilerna eftersom jag har dem på en backup disk. Det var därifrån jag la in dom förra gången och det är exakt samma filer som jag har kopierat till en ny disk nu.

Jag har:

Logic 8

ExsManager Pro 2.9

OSX 10.4

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
I Exs finns det en meny som heter Edit.

Klickar du där så kan du ställa in att EXS ska leta på Alla hårddiskar eller på en specifik hårddisk.

Ställ in rätt sökväg så borde det funka.

Jag får bara tre val

Local volumes

External volumes

All volumes

Det är om jag går in på preferences från edit menyn. Jag arbetar bara från hårddiskar som sitter i datorn så jag har det inställt på local volumes. Det vore ju fantastiskt om apple ville lägga till en funktion i exs så man kan välja vilken mapp den ska leta i direkt.

Jag upptäckte att ljudfilerna hittades till slut men jag han både sätta på kaffe och dricka upp det innan det var klart och eftersom jag sammanlagt har över 5000 olika exs instrument så kommer det ta en stund att hitta alla. Jag använder ju såklart långt ifrån alla men det kan vara kul och intressant att leta ljud på måfå ibland och även om det kanske är 30/40 ljud som jag oftast använder så blir det ju ett par timmar bara där.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hade samma problem med Logic 9 och efter mycket laborerande blev lösningen att :

Ställa EXS24 på All Volumes

Ta bort den externa HD från Spotlight.

Spotlight :

Gå in i system preferences , Spotlight.

I privacy fliken drar du in din externa HD så att spotlight INTE söker igenom den.

Klart.

Konstigt nog hade jag inte problemet med Logic 8 & Tiger , så tydligen är det spotlight i Snow Leopard/Leopard som spökar.

Link to comment
Dela på andra sajter

heter den nya disken likadant som den gamla..? alltså typ Macintosh HD? har du petat in ett alias på de o-logicska exs presetsen på rätt ställe? har du lagt samplings mappen på exakt samma ställe som på den gamla disken? . alltså sammasammasamma. har du gjort det ska det funka. har rensat mina hårddiskar 1000 gånger. funkar alltid klockrent.

Link to comment
Dela på andra sajter

heter den nya disken likadant som den gamla..? alltså typ Macintosh HD? har du petat in ett alias på de o-logicska exs presetsen på rätt ställe? har du lagt samplings mappen på exakt samma ställe som på den gamla disken? . alltså sammasammasamma. har du gjort det ska det funka. har rensat mina hårddiskar 1000 gånger. funkar alltid klockrent.

Hade ingen betydelse i åttan , den hittade oavsett.Och vad samplingarna ligger på för disk borde inte ha någon betydelse då logic " söker " igenom systemet när det startas , Men som sagt verkar inte riktigt funka 100 % i nian än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...