Jump to content
Annons

Preamp test: Crane Song Spider, Digi 002, Octopre LE


crillemannen

Recommended Posts

Hello,

Har precis fått min nya preamp en Crane Song Spider, och tänkte därför göra en serie av testes. Först ut , high gain gitarrer.

Preamparna som används är:

Crane Song Spider 8ch. 65000:- 8000:-/ per kanal

Digidesign Digi 002 4ch. 10000:- 2000:-/per kanal

FocusRite Octopre LE 8ch. 4500:- 500:-/per kanal

Testet är utfört med en Peavey Triple XXX + Engl 4x12 med vintage 30. Inspelad med en sm 57.

I ljudklippet är det först Spider, Digi 002 , Octopre LE, sist ut är ett klipp med en Harley benton 4x12 bara för att visa skillnaden mellan den och Engl.

http://www.studiohaga.net/preamp_test.wav

rack.jpg

engl.jpg

Jag tycker personligen att Spider vinner (det borde den haha) Octopre'n LE låter ju jättre bra och är ett bra köp. Sämst

är ju absolut Digi 002. Dåliga mids, dov diskant.. usch...

Mvh Christian

Redigerat av crillemannen
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Annons
  • 2 månader senare...
Elof (oregistrerad)

Jag lyssnade utan att läsa ordningen, då gillade jag octopren bäst.

Cranesongen är jämn och öppen, men lite tunn. Digin är slafsig och dovare, men ändå intressant. Octopren är snabb och öppen och verkar gå djupt.

Det är iof inga bastunga saker som spelas in här, men ändå. Jag är ingen API-fan heller, jag tycker de saknar i bottnen och känns "stängda" i bottnen.

Ibland är det kul att vara nörd, men att välja vilka preamps man ska köpa baserat på några ljudfiler kan man inte göra, tycker att man måste se vad som levererar varje gång man jobbar och vad man stäcker sig efter gång på gång.

För mig är det ofta nåt som man inte ens behöver tänka på att det har ett sound, något som bara funkar till allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade varit roligt att höra testet på andra saker en distad gitarr.

Utan att ha läst ordningen innan blev mitt resultat detta:

Spider: Bra

Digi 002 OK

Octopre LE: Bäst

Harley benton 4x12: Sämst

Gillade det diskantlyft som fanns på Octopren, annars lät Spider fet även den.

Digi 002 lät dov, och den sista lät dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Stora skillnader.

Hur har du gjort testet? Reampat?

Det är första gången jag hör så stora och tydliga skillnader i en test. Det var i och för sig trevligt men får mig som sagt att fundera på orskakerna.

Digin lät som en annan mickposition nästan. Eftersom det borde vara starkt ljud in i preamparna kan det vara så att digin distar och därför få det lustiga ljudet?

Well, well, min favvis är focusrien eller stycke tre om man skall vara tydlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag måste bara fråga: Harley benton:en, är det den med v30 element i eller den vanliga?

Ifall det är v30 versionen så måste jag ju säga att jag inte trodde att kabinettet skulle ha en sån stor påverkan när man närmickar på det där sättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste bara fråga: Harley benton:en, är det den med v30 element i eller den vanliga?

Ifall det är v30 versionen så måste jag ju säga att jag inte trodde att kabinettet skulle ha en sån stor påverkan när man närmickar på det där sättet.

yES det är vintage 30 i harley bentonen. Kabinetten gör enorm skillnad faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett seriöst fel på din Spider! Den tillför stereobreddning om man jämför med dom andra klippen.

Det är väl inget nytt att stereobilden förändras beroende på frekvensinnehåll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä nä nä nu får du allt berätta!

Haha vafan driver du med oss?? 😛

Det är ju dubbat, alltså reampat x2 men som sagt ska se om jag kan göra något mer test i någon nära framtid.

Skall låna en del mickar till att testa överhäng, ska se om jag kan posta det här sedan. Har tänkt att låna:

Peluso r14, Peluso cemc6, Shure 141, Shure ksm32

Ha d' fint

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha vafan driver du med oss?? 😛

Lite!

Satt med hörlurar då jag lyssnade och det var helt klart mer bredd i ljudet i första klippet och de andra kändes som mono i jämförelse.

Så det betyder att man spelar mer otajt med Spidern! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite!

Satt med hörlurar då jag lyssnade och det var helt klart mer bredd i ljudet i första klippet och de andra kändes som mono i jämförelse.

Så det betyder att man spelar mer otajt med Spidern! ☺️

Fast alla klipp är exakt samma tagningar, reampade. Så nej. Tighthet har inte med saken att göra. Du kanske visste det redan, men jag är ett humorlöst arsle idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...