Jump to content
Annons

DI-box för inspelning av gitarr och bas


Lejnoss

Recommended Posts

Hej

SKulle behöva hjälp med att hitta någon schysst DI-box för att spela in elgitarr och bas med. Någon som passar båda och låter bra.

Tänkt köra den via en Line audio preamp in i ljudkortet. Gitarren har jag tänkt leka med i Guitar rig.

Vilken DI-box skulle passa bra till detta?

Har kikat på endel på en TritonAudio Bigamp, och den verkar helt okej, men har inte hört något om andra som använt den. Någon som prövat?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej

SKulle behöva hjälp med att hitta någon schysst DI-box för att spela in elgitarr och bas med. Någon som passar båda och låter bra.

Tänkt köra den via en Line audio preamp in i ljudkortet. Gitarren har jag tänkt leka med i Guitar rig.

Vilken DI-box skulle passa bra till detta?

Har kikat på endel på en TritonAudio Bigamp, och den verkar helt okej, men har inte hört något om andra som använt den. Någon som prövat?

Tack!

Hade kanske varit bättre att ha en preamp med hi-z ingång från början...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

SKulle behöva hjälp med att hitta någon schysst DI-box för att spela in elgitarr och bas med. Någon som passar båda och låter bra.

Tänkt köra den via en Line audio preamp in i ljudkortet. Gitarren har jag tänkt leka med i Guitar rig.

Vilken DI-box skulle passa bra till detta?

Har kikat på endel på en TritonAudio Bigamp, och den verkar helt okej, men har inte hört något om andra som använt den. Någon som prövat?

Tack!

BigAmp är riktigt bra faktiskt - och funkar perfekt med både bas och gitarr. 1Mohm inimpedans, precis som man behöver ha. En riktigt bra sak är också att den kopplas direkt i gitarren, så att man får en balanserad kabel ända från gitarren - och alltså slipper ha en obalanserad fram till DI-boxen först. Den har dock inte funnits på marknade särskilt länge, så den har nog inte hunnit recenseras av någon tidning ännu. De som har köpt sådana från mig har i alla fall blivit mycket nöjda. 🙂

Den enda nackdelen med den, är förstås att man inte kan koppla den till både line och till en stärkare samtidigt - men i en hemstudio är det nog ändå vanligast att man line:ar för att behålla grannsämjan på en acceptabel nivå... 😉

Behöver man koppla både och stärkare, så behöver man en mer traditionell DI-box, som t ex LineAudios ADIB.

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

Aktiva DI-box som jag tycker är bra, BSS Audio AR-133 och/eller DI box Multiple Z (Little Labs)

De låter bra, men en DI box låter ju väldigt, vad ska man kalla det, sterilt!

Om det går och om det finns, så är DI box plus inspelningen av förstärkaren att föredra! Eller ännu bättre så har vissa förstärkare dessutom en DI utgång....då får du 3 bra signaler!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, coolt med massor bra svar! 😆

Visst vore det smidigt med hi-z ingång direkt i preampen, valde mellan tex octapre LE som ju har detta och en begagnad line audio OMP. Det blev dock den sistnämnda, och jag tror det var till det bästa egentligen.

Radial har jag hört om tidigare, de verkar spännande, kanske är lite "out of reach" för stunden, men skulle inte tveka att testa en sådan om jag fick chansen.

Kul att BigAmp skall vara bra, kanske blir en sådan då den verkar passa mina behov ganska fint..

Just nu är behovet som Claes har gissat främst för att hålla grannarna lugna, stilla min inspelningsabstinens och göra lite enklare inspelningar. På mer ordentliga inspelningar skulle jag nog aldrig lina gitarren, men för stunden få man hushålla med det lilla utrymme som man får i hörnet av lägenheten. 😛 Bas tycker jag däremot brukar ganska schysst linat, men kanske är för att jag inte är lika bevandrad där..

Redigerat av Lejnoss
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det går och om det finns, så är DI box plus inspelningen av förstärkaren att föredra! Eller ännu bättre så har vissa förstärkare dessutom en DI utgång....då får du 3 bra signaler!!!

Ja! Detta har jag börjat laborera med. Tänkte upp med ett ljudklipp snart. Köpte denna från Thomann:

http://www.thomann.de/se/millenium_die_dibox_passiv.htm

De dyrare ger ju såklart ett bättre ljud 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.thomann.de/se/samson_sdirect_aktive_dibox.htm

Förvånansvärt bra och billig. En kräsen testpanel gillade den bättre än Radials mkt dyrare produkter.

Mvh Omni

Gött, alltid trevligt med billigare grejor. 😏 låter dock tveksamt att den faktiskt skulle låta bättre än radials boxar..

Spela in flera signaler har ju en viss charm, släng gärna upp ett ljudklipp slejnard!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad anser ni vara bäst, passiv eller aktiv? Min erfarenhet av att skicka gitarrsignal genom nån elektronik är dålig, hur dyra och bra bra grejer det än är så är det ännu bättre om signalen inte går in i nån elektronik alls.

Jag föredrar aktiva DI-boxar.

Läs Bo Hanséns intressanta utläggning om olika varianter i denna tråden: https://www.studio.se/index.php?showtopic...amp;#entry88450 ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en skitgammal passiv DI-box, tror den heter DOD. Kopplar man i den till bas tex för att få basljudet splittat till basrigg och mixerbord så brukar det alltid surra och låta fan i basriggen. Usch! Är de bättre idag?

Det ska vara mikrofon och inget joll att ändra basljudet efteråt!!! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött, alltid trevligt med billigare grejor. ☺️ låter dock tveksamt att den faktiskt skulle låta bättre än radials boxar..

Spela in flera signaler har ju en viss charm, släng gärna upp ett ljudklipp slejnard!

Tja! Här har du en del av en ny låt! Det är dock bara två kanaler/instrument. Har spelat in både bas och gitarr i samma klipp och bla använt den där billiga DI-boxen! Inga effekter utan bara pure depression! Jag tycker att det låter fett som fan! xD:

http://www.speedyshare.com/files/20379289/...estguraobas.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har koll på vem som säljer AVALON i sverige?

Det finns ingen officiell distributör, verkar det som - men både Audiodog och GoldenAge tar in dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja! Här har du en del av en ny låt! Det är dock bara två kanaler/instrument. Har spelat in både bas och gitarr i samma klipp och bla använt den där billiga DI-boxen! Inga effekter utan bara pure depression! Jag tycker att det låter fett som fan! xD:

http://www.speedyshare.com/files/20379289/...estguraobas.wav

Ah, men det låter fan gött!

Fan att tullen skulle ta en halv di-box i betalt för att släppa in mina lurar. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...