Jump to content
Annons

Mastering Vinyl


BozoB

Recommended Posts

Hej

Har alltså en skiva här som är mixad, mastrad och klar. Nu är det dock bestämt att den ska släppas på CD och digitalt men även på vinyl. Funderar över vad som skiljer en CD-master och en vinyl-master.

Har hört att man klipper basen högre upp och att det inte finns lika många minuter att tillgå(?). Blir för dyrt för bandet att göra en helt ny master så egentligen är enda alternativet att utgå från den master som finns eller blir det helt värdelöst?

Vad bör man tänka på innan man skickar materialet till tillverkning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det absolut viktigaste gällande vinyl är att basen är i fas (d v s mono) under ca 100 Hz (kommer inte ihåg exakt men ju högre desto bättre) då nålen riskerar att hoppa annars. Ju mindre energi ju lägre ned i registret desto smalare kan man gravera spåren = mer plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svar AF & Gilbert.

Det enda jag har är mixen utan mastering(jag har mixatt) och färdig master för CD.

Hade hoppats att jag kunde utgå från den master som är gjord och bara ändra lite detaljer(har förstått jag måste fadea lite annorlunda så alla låtar får plats, det hänger på håret) men det blir ju inte riktigt bra då om man t ex inte ska köra ner det till 16 bitar. Utfades och mono på basen(vilket jag tror att det är redan) skulle man ju kunna fixa.

Vet att bandet inte har lust att göra en helt ny master för vinyl av kostnadsskäl(Cutting room har gjort den för CD och det var tydligen inte billigt). Tror de ser vinylsläppet mer som en kul grej och ego boost =) ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Pressa inte in för många låtar på skivan, ca 40 minuter (20 min per sida) på vinylutgåva eller överväg en dubbel-LP.

I början av 90-talet, när LP och CD levde sida vid sida, blev albumen längre. CD-utgåvan närmade sig 60 min och det funkar inte på vinyl. Det blir för tätt mellan spåren så diskanten mattas av/distas för mycket. Vinylerna blev iställda uppdelade ytterligare, som dubbel-LP. 4 x 20 min ger 80 minuter.

Därför hade vinylen/dubbel-LP:n ofta fler låtar/bonusspår/ev.remix för att fylla upp.

Samtidigt såldes CD:n med fördelar som 60 min musik i kristallklart ljud och en skiva som aldrig behövde vändas.

Vad gäller diskant så blir det också krispigare diskant i ytterkanterna på vinylskivan och lite luddigare på de innersta spåren.

Detta eftersom spårlängden på ett varv (omkretsen) är mindre i mitten av skivan än längst ut.

Bas under 100Hz i mono som Gilbert redan sagt.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej hej ser att du tänkt släppa dina låtar på vinyl ? Jag är också sugen på att släppa en låt på vinyl men har varit runt på nätet och kollat hur man gör för att få sin musik på vinyl, men har i te lyckats hitta något , hur eller var får du din musik på vinyl? Tack på förhand matte

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar nästan uteslutande bara vinyl och som du säger Linus så är det bättre att dela upp på 2 plattor...Metallicas "Detah Magnetic" är så och även AC/DC "Black ice"! Bredare spår bättre register. Så om ni tänker tillbaka ni som har fastnat för den lilla hårda plastbiten så minns ju att även singeln lät bättre än LP´n och Maxi´n bättre än singeln!

En sida som jag jobbar med:

www.blytung.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Vet flera vinylpressare som helst tar emot material på audio-CD. Det innebär alltså en ljudkvalitet motsvarande den som är på CD. Innan glasmastern då.

Det är ju inte vidare optimalt att pressa vinyl med 16-bitars upplösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

är signal/brusförhållandet för dåligt?

hur stor dynamik rymmer en vinyl?

hur stor dynamik rymmer 16bit?

hur mycket fattar örat?

Ja, det är frågor man ställer sig... 😏

“The dynamic range of vinyl, when evaluated as a the ratio of a peak sinusoudal amplitude to the peak noise density at that sine wave frequency, is somewhere around 80db. Under theoretically ideal conditions, this could perhaps improve to 120db. The dynamic range of CDs, when evaluated on a frequency-dependent basis and performed with proper dithering and oversampling, is somewhere around 150db. Under no legitimate circumstances will the dynamic range vinyl ever exceed the dynamic range of CD, under any frequency, given the wide performance gap and the physical limitations of vinyl playback. More discussion at Hydrogenaudio.”

http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Vinyl_Myths

M a o så skulle 14 bitar räcka för överföring till vinyl…

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...