Jump to content
Annons

Med ca 20.000kr.. vad hade ni köpt för att förbättra soundet?


Bazz

Recommended Posts

Tjenare!

Undrar lite.. är ute efter att försöka öka möjligheterna till att få ut bättre sound ur mina enkla produktioner. Har runt 20.000kr att spendera som det ser ut nu så jag ska försöka hålla mig där omkring som max.

Det jag har just nu:

Skysst pc med tillräckligt med kraft.

Cubase 5

Saffire LE ljudkort

Adam A7 monitorer

Shure SRH840 hörlurar

Underbar Fender Highwayone gitarr

Gammal Korg M1 keyboard

Behringher UB1002 mixerbord som inte direkt används.

ADK A51 mikrofon

Amplitube till gitarren

Superior Drummer för mina trumljud

Sampletank för lite annat skoj.. inte mycket som låter kanon men en del fungerar.

Trilian för basljuden

Pluggar till mixandet:

T-racks 3 Deluxe som jag använder mest

Oxford dynamics, EQ och Inflator

----------------------------------------------------

Det jag funderar på är att köpa:

UAD-2 DUO kort och några pluggar till detta. Hör så jäkla mycket fint om dessa att man får känslan av att man kan lyfta det totala soundet med dessa. Förutsatt att jag lär mig använda dom =)

Eller kanske slå till på

APHEX Systems 230 Master Voice Channel Processor? Bättre sångljud?, kan använda den till gitarren.

Har jäkligt dåligt med koll men vill mycket 😏

Vad hade ni gjort om ni hade runt 20 papp och samma utrustning som mig.

Den typ av musik jag pysslar mest med är liknande denna låt: https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=7971

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

-Det första som slår mig när jag läser din lista är kanske en ny mikrofon?

-Har du T-Rackspluggarna som singleversioner (plus Sonnox dessutom) så hade jag inte skaffat ett Uadkort.

-Akustikbehandling kan man ju inte få nog av:)

-En sub till dina Adam?

-Metal Foundry-upgraderingen till S2.0 är ett måste om du inte redan har den.

i övrigt lägger jag min röst på kreativa prylar.. tror inte att någon ljudpryl lyfter kvaliten direkt, kanske någon skön tränings-dvd för ljudteknik eller något kul instrument?

iom att du redan har T-Racks hade jag absolut skaffat denna video http://www.groove3.com/str/mastering-with-tracks.html

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

håller med sonnox och tracks är tillräckligt om du nu har en burk som klarar mycket så behöver du inte dps kortet för uad faktiskt. Vad i soundet är det du vill förbättra? upmickade ljud eller interna "mjukvaru synt ljud? Jag hade nog skaffat mig ett par AKG C480 med medföljande kula membran o spelat in dom A-B stereo på allt du ska micka upp. Gärna då i ett snyggt akustiskt rum så där kommer akustikbehandlingen in som investering om det skulle behövas.

Några av mina tips i alla fall 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Haha jo, kul och höra hur andra tänker. Nu tror jag inte för ett ögonblick att man kan köpa sig till hits. Inte det jag är ute efter heller.. så klart, så att hyra en producent som ger mig material känns onödigt i sammanhanget..

Men jag är sugen på att bygga på lite och öka möjligheterna till riktigt skysst ljud.

Akustikbehandling får jag vänta med.. kanske blir det hus snart och då blir det lättare att planera inspelningsmiljö.

Akustisk gitarr har jag en hyffsad.. däremot spelar jag sällan in med guran. Skysst mick till den kanske? Hur låter mickarna man har i ljudhålet? Blir det elgitarr av det hela eller låter dom skysst numera?

En ny mick är en dröm.. men jag undrar om jag inte skulle få ut mer av en APHEX 230? Väl en hyffsad preamp i den?

-En sub till dina Adam. Mumma, men har redan problem med basfrekvenserna i min lilla vrå jag har till förfogande nu. Undrar om det skulle göra mer skada än nytta i dagsläget. Hörnbord i sovrum är min inspelningsmiljö just nu haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skysst mick till den kanske? Hur låter mickarna man har i ljudhålet? Blir det elgitarr av det hela eller låter dom skysst numera?

En ny mick är en dröm.. men jag undrar om jag inte skulle få ut mer av en APHEX 230? Väl en hyffsad preamp i den?

hyr studiotid och prov dessa saker där som finns redan.

Redigerat av synthjx
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle köpa impulsresponser av högtalarkabinett för 150 spänn och öl och wienerbröd för resten 😮

/Johan

Bra tipset tycker jag.

Öl och wienerbröd (eller andra njutningsmedel) ska vi _aldrig_ glömma borta. 😮 För att göra musik ibland har kanelbullar o.s.v. saker bättre effekt än nya prylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tipset tycker jag.

Öl och wienerbröd (eller andra njutningsmedel) ska vi _aldrig_ glömma borta. 🙂 För att göra musik ibland har kanelbullar o.s.v. saker bättre effekt än nya prylar.

När jag var "seriös" inom musik så var hennings kaffelängd frukost och middag, samt snacks på förfesterna.

10-12 år sen men jag har mén fortfarande. 😮

Föresten, får intrycket av att du inte är någon storkund på musikbörsen va? 😮

Redigerat av Bazz
Link to comment
Dela på andra sajter

-En sub till dina Adam. Mumma, men har redan problem med basfrekvenserna i min lilla vrå jag har till förfogande nu. Undrar om det skulle göra mer skada än nytta i dagsläget. Hörnbord i sovrum är min inspelningsmiljö just nu haha.

Tycker det svarar lite grand på din egen fråga, akustikbehandling för att ordna upp de där basfrekvenserna. Kanske kan bli knepigt i ett sovrum dock, om det delas med någon annan då först och främst. Annars är ju en elbas något att fundera på kanske, lite roligare än samplade ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det svarar lite grand på din egen fråga, akustikbehandling för att ordna upp de där basfrekvenserna. Kanske kan bli knepigt i ett sovrum dock, om det delas med någon annan då först och främst. Annars är ju en elbas något att fundera på kanske, lite roligare än samplade ljud.

Jo akustikbehandlingen är nåt jag måste ta tag i men det kommer inte hända i detta rum eller nu. Håller på säljer lägenheten och planerar eventuellt hus och så jäklar!

Vad gör du för musik?

Jag har en länk till en låt högst upp, men pop/rock då och då lite hårdare rock.

MVH

Anders

Jag skulle köpt en EL7 FATSOjr eller ett stereopar SSL eq typ Mynx, det kommer garanterat förändra/förbättre ditt sound.

Här kommer bland annat UAD-2 kortet in, är bra sugen på FATSOjr pluggen.

Elbas finns i mina tankar.. det kommer kanske efter jul.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig hade det varit lätt, hyrt in mig i en stor studio! Får klämma och känna på sakerna, testa mickarna man drömmer om.

Det skulle iaf ge mig en STOR vägledning. Spelar ingen roll om du har en mick eller pre amp för 20k om du inte vet hur och när du ska använda den. Alla tjatar om akustiken i rummet där du spelar in men det är faktiskt, tråkigt nog, en av de viktigaste sakerna. Du vet själv när du pratar med folk i telefonen, hu hör ju direkt om de är i ett trapphus eller i en bil?

En sångmick är 1000ggr känsligare.

Gör vad du tycker är bäst, hårda saker är alltid roligt att köpa men kanske inte det som är bäst för ens egen utveckling.

Själv brände jag precis 30k på en sak jag klarar mig utan men som är rolig att ha!!

😲

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

En Aphex 230 har jag, den är kanon. Men med bara en ADK51 mick skulle jag bytt ut den först. Jag hade en sån och tyckte den lät bra, tills jag köpte en Röde NT2-A, då funderade jag hur i h-e jag kunnat stå och lägga ner så mycket jobb med ADKn, Jag tror du skulle uppleva samma sak med en NT2-A, en fruktansvärd skillnad till Rödens fördel. Det finns ju andra mickar å som är skitbra fast de ligger runt tre, fyra tusen. Med 20.000 kr att göra av med borde en bättre mick vara det du satsar först på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer bland annat UAD-2 kortet in, är bra sugen på FATSOjr pluggen.

Jag tänkte iof på hårdvaran. Har du bra adda så tycker jag att du ska köpa hårdvaran, annars kanske pluggen e ett bättre alternativ även om jag inte tycker den når ända fram, placeboeffekt kanske, vem vet =)

Hur som helst hårdvaruburken e otroligt bra, den skulle verkligen förbättra ditt sound tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var "seriös" inom musik så var hennings kaffelängd frukost och middag, samt snacks på förfesterna.

10-12 år sen men jag har mén fortfarande. 🙁

Föresten, får intrycket av att du inte är någon storkund på musikbörsen va? 😐

njaaa....😉

Redigerat av synthjx
Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat på din låt. Och det jag tänkte på först va att du behöver lite mer kunskaper kring mixning. Men iaf, när det gäller inköp så tycker jag inte UAD känns så självklart då du kan få väldigt bra ljud med de pluggar som följer med ditt DAW vid köpet. Lite mer kunskaper kring mixning så vet du sedan vilka pluggar du behöver.

Men mitt förslag för att kunna få "bättre" ljud skulle hamna på en elbas, en sm57:a och en sjyst gitarrförstärkare. Minst iaf kabinettimpulser till pluggen. Pluggarna låter bra idag och med impulser mycket bra. Men de är inte hemma 100% om man jämför med en riktig stärkare.

Min upplevelse av skillnaden är att en uppmickad stärkare ger ett mer djup i ljudet, behandlar dynamiken på ett bättre sätt och ger mer liv till musiken och är lättare att få att passa in i mixen (om man har rätt ljud för rätt låt såklart).

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

slösa inte pengar på dyra pluggar innan du först är riktigt riktigt nöjd med ditt grundljud tycker jag. Det är där man ska börja enligtmig istället för att hålla på o "ratta" till det i efterhand

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Har lyssnat på din låt. Och det jag tänkte på först va att du behöver lite mer kunskaper kring mixning. Men iaf, när det gäller inköp så tycker jag inte UAD känns så självklart då du kan få väldigt bra ljud med de pluggar som följer med ditt DAW vid köpet. Lite mer kunskaper kring mixning så vet du sedan vilka pluggar du behöver.

Men mitt förslag för att kunna få "bättre" ljud skulle hamna på en elbas, en sm57:a och en sjyst gitarrförstärkare. Minst iaf kabinettimpulser till pluggen. Pluggarna låter bra idag och med impulser mycket bra. Men de är inte hemma 100% om man jämför med en riktig stärkare.

Min upplevelse av skillnaden är att en uppmickad stärkare ger ett mer djup i ljudet, behandlar dynamiken på ett bättre sätt och ger mer liv till musiken och är lättare att få att passa in i mixen (om man har rätt ljud för rätt låt såklart).

MVH

Anders

Ja en riktig bas skulle jag också satsa på om jag var du. Mer pluggar verkar ganska onödigt eftersom du har en del bra ändå nu. I annat fall sälj dem om du köper ett UADkort. Onödigt ha båda delarna. Och UADpluggarna är ju billiga så här juletid också så om du verkligen ska satsa på det så gör det nu. Och absolut skaffa recabinets(http://recabi.net/site) impulser till amplitube då de inbyggda är plastiga och inte så roliga. Recabinets impulser kostar bara en hundring idag så det är det värt. Självklart har Anders rätt i att riktig stärkare låter klart bättre än gitarrplugg men om man inte har någonstans att kräma på så är pluggar ett bra substitut i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...