Jump to content
Annons

Bästa studiohörlurarna i 1000 kr klassen


johangustav

Recommended Posts

Glaskatten (oregistrerad)
Okej, men de kan alltså bli obekväma ändå? Men kvalitets mässigt då, har de inte bättre ljudkvalité osv än Sennheiser HD280 Pro eller HD238? Det känns viktigare med ljudet än bekvämligheten

ALLA lurar i den här prisklassen har bra ljudkvalitet men vilka som är bäst beror ju på dig och dina preferenser...AKG lurarna blir inte obekväma på ett bra tag de sitter i princip perfekt på de flesta skallar.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 97
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

ALLA lurar i den här prisklassen har bra ljudkvalitet men vilka som är bäst beror ju på dig och dina preferenser...AKG lurarna blir inte obekväma på ett bra tag de sitter i princip perfekt på de flesta skallar.

Okej, alltså jag vet inte riktigt hur mina preferenser ser ut. Jag har aldrig haft på mig hörlurar av den kaliber som jag vet inte om jag ens kommer märka någon större skillnad, förstår ni? Så om de bägge är riktigt bra lurar så är det egentligen kanske dött lopp. Dock ska jag säga att jag vill ha lurar med bra bas, dock ska det vara en god balans. Vad jag har förstått så är AKG-lurarna bättre på det planet, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Okej, alltså jag vet inte riktigt hur mina preferenser ser ut. Jag har aldrig haft på mig hörlurar av den kaliber som jag vet inte om jag ens kommer märka någon större skillnad, förstår ni? Så om de bägge är riktigt bra lurar så är det egentligen kanske dött lopp. Dock ska jag säga att jag vill ha lurar med bra bas, dock ska det vara en god balans. Vad jag har förstått så är AKG-lurarna bättre på det planet, eller?

Jag tycker det men som sagt gå och testa eller köp på öppet köp..

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Okej, alltså jag vet inte riktigt hur mina preferenser ser ut. Jag har aldrig haft på mig hörlurar av den kaliber som jag vet inte om jag ens kommer märka någon större skillnad, förstår ni? Så om de bägge är riktigt bra lurar så är det egentligen kanske dött lopp. Dock ska jag säga att jag vill ha lurar med bra bas, dock ska det vara en god balans. Vad jag har förstått så är AKG-lurarna bättre på det planet, eller?

jag har bara hört 240 och 271, inte dom Sennehiser-lurarna. Jag fastnade för Beyerdynamic DT770pro men dom är lite dyrare.

Det är svårt att beskriva en hörlurs karaktär i text. Därför tycker jag du ska lyssna före köp.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har bara hört 240 och 271, inte dom Sennehiser-lurarna. Jag fastnade för Beyerdynamic DT770pro men dom är lite dyrare.

Det är svårt att beskriva en hörlurs karaktär i text. Därför tycker jag du ska lyssna före köp.

Jag ska definitivt försöka lyssna på dem hörlurar det står mellan. Men om jag av någon anledningen inte kan göra det lutar det i dagsläget åt AKG-lurarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, inte för att vara slutna.

K240 är bara halvslutna. De dämpar därefter. Som ett mellanting mellan slutna och öppna. De har där med heller inte den nackdelen som slutna lurar har, att de känns lite "instängda" och kvävande att ha på sig längre stunder.

ALLA lurar i den här prisklassen har bra ljudkvalitet men vilka som är bäst beror ju på dig och dina preferenser...AKG lurarna blir inte obekväma på ett bra tag de sitter i princip perfekt på de flesta skallar.

AKG-lurarna trycker väldigt lite på huvudet jämfört med de flesta lurar, och fördelar trycket på en rätt stor yta så jag har svårt att tänka mig att de är obekväma på någon, så länge man inte har öron som sticker ut väldigt mycket från huvudet, eller ett jäkligt stort huvud. Men lider man av det är nog de flesta lurarna jobbiga att ha på sig..

Okej, alltså jag vet inte riktigt hur mina preferenser ser ut. Jag har aldrig haft på mig hörlurar av den kaliber som jag vet inte om jag ens kommer märka någon större skillnad, förstår ni? Så om de bägge är riktigt bra lurar så är det egentligen kanske dött lopp. Dock ska jag säga att jag vill ha lurar med bra bas, dock ska det vara en god balans. Vad jag har förstått så är AKG-lurarna bättre på det planet, eller?

Jodå, du skulle märka tydlig skillnad. Det är rätt stora skillnader i känsla/ljud när man har de på sig. Senheissers billigare lurar låter mer "modernt" skulle jag vilka säga, än AKG. AKG:na kan sammanfattas både ljud-, konstruktions- och bekvämlighetsmässigt med att de inte sticker ut, gör det de ska, skön kvalitet. Otroligt bekväma. En solid produkt helt enkelt.

AKG:na har ju rätt tjock botten så du hade säkert gillat dom från bas-perspektivet, dock med bra balans i ljudet för det. Jag personligen tycker inte sennheisers billigare lurar är så roliga. Har dock bara testat DESSA, som jag har mixat ett antal timmar i (med halvbra resultat). Dock är de ju steget under i kvalitet och ljud jämfört med deras lurar runt tusenlappen, det säger sig själv.

EDIT: Om jag är partisk? Definitivt! 😛

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

K240 är bara halvslutna. De dämpar därefter. Som ett mellanting mellan slutna och öppna. De har där med heller inte den nackdelen som slutna lurar har, att de känns lite "instängda" och kvävande att ha på sig längre stunder.

AKG-lurarna trycker väldigt lite på huvudet jämfört med de flesta lurar, och fördelar trycket på en rätt stor yta så jag har svårt att tänka mig att de är obekväma på någon, så länge man inte har öron som sticker ut väldigt mycket från huvudet, eller ett jäkligt stort huvud. Men lider man av det är nog de flesta lurarna jobbiga att ha på sig..

Jodå, du skulle märka tydlig skillnad. Det är rätt stora skillnader i känsla/ljud när man har de på sig. Senheissers billigare lurar låter mer "modernt" skulle jag vilka säga, än AKG. AKG:na kan sammanfattas både ljud-, konstruktions- och bekvämlighetsmässigt med att de inte sticker ut, gör det de ska, skön kvalitet. Otroligt bekväma. En solid produkt helt enkelt.

AKG:na har ju rätt tjock botten så du hade säkert gillat dom från bas-perspektivet, dock med bra balans i ljudet för det. Jag personligen tycker inte sennheisers billigare lurar är så roliga. Har dock bara testat DESSA, som jag har mixat ett antal timmar i (med halvbra resultat). Dock är de ju steget under i kvalitet och ljud jämfört med deras lurar runt tusenlappen, det säger sig själv.

EDIT: Om jag är partisk? Definitivt! 😛

Tack för det bra svaret. Tycker ni att sennheisers "moderna" läte är något positivt eller negativt? Varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag personligen tycker inte sennheisers billigare lurar är så roliga. Har dock bara testat DESSA, som jag har mixat ett antal timmar i (med halvbra resultat). Dock är de ju steget under i kvalitet och ljud jämfört med deras lurar runt tusenlappen, det säger sig själv.

HD212?

Har också använt dem och vill påstå att de funkar för vanligt hemmabruk. Koppla till datorn eller mp3-spelaren. Inte att mixa i.

De är en bra bit under HD280, både i byggkvalitet och ljudkvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

HD212?

Har också använt dem och vill påstå att de funkar för vanligt hemmabruk. Koppla till datorn eller mp3-spelaren. Inte att mixa i.

De är en bra bit under HD280, både i byggkvalitet och ljudkvalitet.

Japp, 212. De hade sådana på skolan, det blev att försöka sig på att mixa i dom ett par gånger. Funkar gör det väl, men jag tror inte jag hade kunnat njuta av ljudet i dom ens för hemmalyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
HD212?

Har också använt dem och vill påstå att de funkar för vanligt hemmabruk. Koppla till datorn eller mp3-spelaren. Inte att mixa i.

De är en bra bit under HD280, både i byggkvalitet och ljudkvalitet.

inte mina favoriter heller. Tycker det finns betydligt bättre (i samma prisklass) även till "vanlig" lyssning/hemmabruk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice 😎 alltid kul när någon säger att en produkt man är intresserad av är bra 😲

Ok, alltså kolla här. Så länge du inte känner att du måste ha ett jättedistinkt kliniskt ljud med som jag brukar kalla det, modern diskant, kommer du bli helnöjd med AKG:na. De är tillbakalutade och bekväma att lyssna i. Lite åt vintage i ljudet kan man säga. Passar dock ändå alla musikstilar. De har offrat lite av det "rena" intrycket för spelglädjen helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, alltså kolla här. Så länge du inte känner att du måste ha ett jättedistinkt kliniskt ljud med som jag brukar kalla det, modern diskant, kommer du bli helnöjd med AKG:na. De är tillbakalutade och bekväma att lyssna i. Lite åt vintage i ljudet kan man säga. Passar dock ändå alla musikstilar. De har offrat lite av det "rena" intrycket för spelglädjen helt enkelt.

Vet inte vad modern diksant innebär ens 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

AKG K240:orna är bra såklart (både för mix och vid inspelning). Är det bara för inspelning så är ju AKG 271:orna bra (eftersom att jag tycker att de minimerar läcket väldans bra.

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Sennheiser HD 280 pro kör jag själv med, gillar dem! När man väl har lite ljud i dem så hör man i princip ingenting omkring en. Inte ens vad man själv säger, ärligt talat, haha! Superb dämpning helt enkelt! Detta leder dock till att de måste sitta åt ganska ordentligt, därmed blir det obekvämt att ha på sig dem för länge, men det är inget större problem. Aningen klen bas är det också, men i allmänhet ett väldigt klart och isolerat ljud! Klart något att ha bland alternativen I'd say 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker personligen att M50 är betydligt trevligare än HD280 (men visst, kostar lite mer men absolut värt det enl. mig), men som alltid när det gäller ljud; alla tycker olika så jag betonar återigen vikten att prova själv.

Enormt rätt! Var nyss på Media Markt eller vad det heter, där hade de massor av lurar med ljud i allihop. Jag hittade inte en enda som lät hälften så bra som mina HD 280 pro, många lät helt bedrövligt, även såna för dryga tusingen. Så det är nog väldigt personligt vad man gillar. Jag trivs bättre med HD 280 pro än med Beyerdynamic DT 150 som jag också har. Fast jag brukar kolla i bägge två, och mest lyssnar jag i monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du i huvidsak ska mixa och "redigera" är det kanske trots allt bättre med halvslutna... I så fall: AKG K240

Jag har testat det mesta i lurväg runt 1000-lappen och AKG 240 är helt klart bäst.

Dels har de ett väldigt "detaljerat" ljud (lite svaga i basen dock), men framförallt blir jag inte trött i öronen med de här lurarna.

Jag brukar få ont i huvudet efter ett tag me de flesta andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat det mesta i lurväg runt 1000-lappen och AKG 240 är helt klart bäst.

Dels har de ett väldigt "detaljerat" ljud (lite svaga i basen dock), men framförallt blir jag inte trött i öronen med de här lurarna.

Jag brukar få ont i huvudet efter ett tag me de flesta andra.

Hur mkt ljudläckage är det ur dessa lurar? Jag läser att de är "semi-open" men har inte direkt någon uppfattning om vad/hur mycket det innebär. Funkar de bra till att spela in t.ex. sång via en känslig konding?

Link to comment
Dela på andra sajter

I K240 eller HD280? 🥰

Nu blev jag förvirrad. 😄

Hur mkt ljudläckage är det ur dessa lurar? Jag läser att de är "semi-open" men har inte direkt någon uppfattning om vad/hur mycket det innebär. Funkar de bra till att spela in t.ex. sång via en känslig konding?

Det är inga problem att spela in med K240. Så länge man inte är typen som måste ha skithögt i lurarna under inspelning kommer det funka utmärkt. Det är många dyra inspelningar inspelade med dessa lurarna så det är inget som hindrar en från att göra musik direkt.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mkt ljudläckage är det ur dessa lurar? Jag läser att de är "semi-open" men har inte direkt någon uppfattning om vad/hur mycket det innebär. Funkar de bra till att spela in t.ex. sång via en känslig konding?

Hej

Spelar du in en sångare som vill ha hög volym så kan det läcka in i micken.

Själv använder jag ett par helt slutna för inspelning och AKG lurarna själv.

Oftast måste man ju ända ha två (om man spelar in någon annan dvs)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Spelar du in en sångare som vill ha hög volym så kan det läcka in i micken.

Själv använder jag ett par helt slutna för inspelning och AKG lurarna själv.

Oftast måste man ju ända ha två (om man spelar in någon annan dvs)

Jo, det är sant. Men om jag känner ett behov så kan jag ju alltid köpa ett par till, skadar inte att börja med ett par k240s iaf?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, de verkar nice, skulle AKG K-121 STUDIO fungera lika bra?

Jag har ett par av dem också. I en back i klädkammaren. 🙂

AKG K121 och K240 funkar fint för medhörning i inspelningsrummet, men i kontrollrummet tycker jag inte alls om dem. 😉

Mina favvisar under flera år är de utgångna Sony MDR-CD380, även om de är tänkta som HiFi-lurar i hemmet än studiolurar.

De sitter bra, låter riktigt bra och man kan ha dem i flera timmar utan att tröttna. 😑

Tyvärr har mitt sista par pajat och jag har bara ett par MDR-CD280 kvar. Låter "bra" men har inte samma krisp.

Skulle gärna köpa ett nytt par CD380 om jag hittade någon som hade kvar...

Annars har jag lust att skaffa mig ett par Sony MDR-7506

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par av dem också. I en back i klädkammaren. 😛

AKG K121 och K240 funkar fint för medhörning i inspelningsrummet, men i kontrollrummet tycker jag inte alls om dem. 🙂

Mina favvisar under flera år är de utgångna Sony MDR-CD380, även om de är tänkta som HiFi-lurar i hemmet än studiolurar.

De sitter bra, låter riktigt bra och man kan ha dem i flera timmar utan att tröttna. 🙂

Tyvärr har mitt sista par pajat och jag har bara ett par MDR-CD280 kvar. Låter "bra" men har inte samma krisp.

Skulle gärna köpa ett nytt par CD380 om jag hittade någon som hade kvar...

Annars har jag lust att skaffa mig ett par Sony MDR-7506

😄

Jobbigt med så många bud, skulle ha varit enkelt om det fanns något som funkade fint till både sång och mix - i en vettig prisklass. 😉 Det som jag också tycker är så svårt med lurar är att jag inte riktigt vet vad jag ska lyssna efter när man står där i affären och försöker prova... Men du lägger dina kort på några olika Sony modeller?

När ni menar att lurarna "inte funkar bra till mixning" menar ni då egentligen bara att slutresultatet inte blev som ni hade tänkt er? Om man vet hur man vill att låten ska låta ur ens "vanliga lurar" varför kan man egentligen inte mixa direkt ifrån dem då? Man menar att det kanske blir överdriven bas eller liknande, men är det inte på samma sätt när man mixar med väldigt raka (i frekvenskurvan) lurar; kan det då inte istället bli väldigt basfattigt för att man blir lurad åt andra hållet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vitsen med så ofärgat ljud som möjligt vid mix är att resultatet då har bäst chans att klara en mängd avvikelser åt olika håll. Om man producerar för fler än sig själv och sin egen lyssning alltså.

Någon som har åsikter om vinnare i följande match?

- AKG K 271 MKII

- Audio-Technica ATH-M50

Redigerat av Janos
Link to comment
Dela på andra sajter

Vitsen med så ofärgat ljud som möjligt vid mix är att resultatet då har bäst chans att klara en mängd avvikelser åt olika håll. Om man producerar för fler än sig själv och sin egen lyssning alltså.

Någon som har åsikter om vinnare i följande match?

- AKG K 271 MKII

- Audio-Technica ATH-M50

Har inte testat K271, men baserat på andra erfarenheter från olika AKG-lurar, så skulle jag satsa på ATH-M50.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...