Jump to content
Annons

Bästa studiohörlurarna i 1000 kr klassen


johangustav

Recommended Posts

Var först inne på ett par monitorer i den prisklassen, men har nu förstått att det mestadels är skräp. Därför har jag ändrat linje och är inne på studiohörlurar.

Som titel säger undrar jag vilka de bästa lurarna i 1000 kr-klassen är. De ska användas i främsta syfte för att mixa i (redigera) men också till att lyssna i som vanligt...

De största kraven jag har är att de ska vara bra isolerade (slutna eller vad det heter), rätt ljudåtergivning så att man inte mixar basen fel osv. Och självklart bra ljud!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 97
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Här hittade jag ett par Audio Technica med ett ruggigt frekvensomfong på papperet i alla fall, 5 hz till 28 khz! Och bara drygt 800 kr. Det kanske är en fin lur?

http://www.thomann.de/se/audio_technica_athm40fs.htm

Den specade frekvensgången säger ingenting om hur en hörlur låter.

Dessa borde då också låta bra...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=131238

12 - 22000 Hz för 43 kr, rena rama klippet!

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Den specade frekvensgången säger ingenting om hur en hörlur låter.

Jag skrev ju som Brasklapp att det var på papperet. Men står det 5 hz kanske de orkar med 30 hz ganska bra? Vore kul att provlyssna i alla fall. Jag ska skicka efter en billig micscreen från thomann, kanske testar jag en sån där lur. DEt dumma är ju att det inte står nåt om dämpningen i db. På det viset är man ju bortskämd med hd 289 pro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här hittade jag ett par Audio Technica med ett ruggigt frekvensomfong på papperet i alla fall, 5 hz till 28 khz! Och bara drygt 800 kr. Det kanske är en fin lur?

http://www.thomann.de/se/audio_technica_athm40fs.htm

Vad irriterande Audio Technicas hemsida är, man får bara upp en j-a världskarta sen blir det inget mer!

Här hittade jag en resension där de jämför den med Beyer DT250, som antagligen kostar mycket mer. Hela denna resenssion kan vara värd att läsa

Indeed, the sound is very similar to that produced by my Beyer DT250s, which surprised me with their clarity and accuracy when I first tried them.

In listening tests, the difference between monitoring via the ATH-M40s and a pair of high-quality, medium-sized loudspeakers was astonishingly small, though the stereo imaging perceived using headphones is always different to the same material auditioned over speakers....

http://www.soundonsound.com/sos/1996_artic...6/atathm40.html

Edit: Ser att resensionen gäller en tidigare lur. Den uppgraderade kanske är bättre ändå?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte riktigt varför folk lägger ned så mycket tid på att läsa om vad det står skrivet om hörlurar (eller högtalare för den delen). Det ända sättet att ta reda på vad man tycker låter bra är att prova själv.

Det är ju hopplöst att komma åt att testa alla grejer på riktigt. Och nog säger väl specarna åtminstone en del. Bor man inte i en storstad, hur gör man då? I Söderhamn finns det inte en enda musikaffär. Kan luren vara tunn i basen när de skriver 5 hz? Och en resension säger väl lite mer ändå. SOS brukar ju inte dra sig för att peka på brister...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag förstår inte riktigt varför folk lägger ned så mycket tid på att läsa om vad det står skrivet om hörlurar (eller högtalare för den delen). Det ända sättet att ta reda på vad man tycker låter bra är att prova själv

Enda sättet menar du väl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Frekvensomfånget i många lurar är ofta grovt överdrivet i specen.

“Frequency-response specifications in full-size loudspeakers are generally pretty useless in predicting sound quality, but headphone frequency-response numbers are even worse. Manufacturers have routinely exaggerated frequency-response figures to the point that they're irrelevant. Even the flimsiest, cheap headphones routinely boast extremely low bass-response performance--15Hz or 20Hz--but almost always sound lightweight and bright. Generally, bass buffs will be happier sticking with larger 'phones.”

http://reviews.cnet.com/4520-7612_7-6322607-4.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu står det mellan främst två hörlurar för min del, de första är:

Sennheiser HD 238 Precision

Hittade dessa på apples hemsida för 1090 kr. Har tittat lite recensioner och de för bra betyg överallt. Några av fördelarna är enligt recensionerna; Detaljerad ljudåtergivning (detta även på basen), Rikt ljud, lätta och portabla, bra ljudkvalité.

Enda nackdelen den fick i stort var att ljudet läcker. Detta kan ju bli problematiskt vid inspelning.

De andra lurarna är:

Shure SRH440

hittade dessa i musikbörsens jul-katalog. Hittade en mycket bra recension på följande länk; http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2350946,00.asp

Här är de på musikbörsens hemsida

http://musikborsen.se/itempg.aspx?id=13908&artno=233200

Några av fördelarna var; Designade för hemstudiobruk vilket är bra eftersom det är det jag ska använda hörlurarna för, sluten princip (bra isolering) enligt musikbörsens hemsida, lätta att förvara, korrekt ljud över ett brett frekvensområde, enligt recensionen var inte basen överväldigande utan perfekt

Nackelarna; Blir enligt en recension (Den i länken tror jag) obekväma efter 1-2 timmar, enligt den recensionen läcker ljudet vilket inte gjorde de idealiskt för inspelning, enligt recesnionen hade de sämre bas än Sennheiser HD 238 Precision.

Om man överlägger verkar det nästan som dött lopp, dock har shure-lurarna fler nackdelar. Detta kan dock bero på att jag hittade en mycket bättre och mer konstruktiv recension om dem.

Ett tredje alternativ är AKG K-121 STUDIO, men har inte hittat en bra recension på dessa.

Så vad tycker ni? Vilka verkar bäst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ungefär i samma val/kval. Har hört mycket gött om Audio Technica M-50, de ska gå att få för ca. 1000 lappen från ebay.

Ska nog vara någon klass över de du har tittat på.

De verkar dock vara helt slutna, vilket jag har hört inte skall funka till mixning(?).

Redigerat av Lejnoss
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Just nu står det mellan främst två hörlurar för min del, de första är:

Sennheiser HD 238 Precision

Hittade dessa på apples hemsida för 1090 kr. Har tittat lite recensioner och de för bra betyg överallt. Några av fördelarna är enligt recensionerna; Detaljerad ljudåtergivning (detta även på basen), Rikt ljud, lätta och portabla, bra ljudkvalité.

Enda nackdelen den fick i stort var att ljudet läcker. Detta kan ju bli problematiskt vid inspelning.

De andra lurarna är:

Shure SRH440

hittade dessa i musikbörsens jul-katalog. Hittade en mycket bra recension på följande länk; http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2350946,00.asp

Här är de på musikbörsens hemsida

http://musikborsen.se/itempg.aspx?id=13908&artno=233200

Några av fördelarna var; Designade för hemstudiobruk vilket är bra eftersom det är det jag ska använda hörlurarna för, sluten princip (bra isolering) enligt musikbörsens hemsida, lätta att förvara, korrekt ljud över ett brett frekvensområde, enligt recensionen var inte basen överväldigande utan perfekt

Nackelarna; Blir enligt en recension (Den i länken tror jag) obekväma efter 1-2 timmar, enligt den recensionen läcker ljudet vilket inte gjorde de idealiskt för inspelning, enligt recesnionen hade de sämre bas än Sennheiser HD 238 Precision.

Om man överlägger verkar det nästan som dött lopp, dock har shure-lurarna fler nackdelar. Detta kan dock bero på att jag hittade en mycket bättre och mer konstruktiv recension om dem.

Ett tredje alternativ är AKG K-121 STUDIO, men har inte hittat en bra recension på dessa.

Så vad tycker ni? Vilka verkar bäst?

Jag skulle satsa på AKG K240 men det kanske inte är ett alternativ? Varför inte isf? Dom är en klassiker som många använder.

Förstår inte riktigt varför du funderar på att köpa lurar på Applestore. Är det inte bättre att handla av musikaffärerna? Applestore är ju inte direkt kända för att vara billiga heller...

Lita inte för mycket på användarrecensioner. Det går ofta 'inflation' i dom, många är jättenöjda med det dom har utan att reflektera över det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle satsa på AKG K240 men det kanske inte är ett alternativ? Varför inte isf? Dom är en klassiker som många använder.

Förstår inte riktigt varför du funderar på att köpa lurar på Applestore. Är det inte bättre att handla av musikaffärerna? Applestore är ju inte direkt kända för att vara billiga heller...

Lita inte för mycket på användarrecensioner. Det går ofta 'inflation' i dom, många är jättenöjda med det dom har utan att reflektera över det.

Tyvärr är AKG K240 lite för dyra. Absolut absolut max 1100 inkl. frakt. Applestore var faktiskt riktigt billiga vad gäller sennheiser lurarna. 1090 kr och gratis frakt. De flesta recensionerna jag läst av de inte användarrecensioner. De verkar riktigt bra, dock vet jag inte om de är de bästa av de tre jag räknande upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är AKG K240 lite för dyra. Absolut absolut max 1100 inkl. frakt. Applestore var faktiskt riktigt billiga vad gäller sennheiser lurarna. 1090 kr och gratis frakt. De flesta recensionerna jag läst av de inte användarrecensioner. De verkar riktigt bra, dock vet jag inte om de är de bästa av de tre jag räknande upp.

Det är värt det. Det finns att få tag på om man letar, för under 1100 kr inkl. frakt. Kolla pricerunner och prisjakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är värt det. Det finns att få tag på om man letar, för under 1100 kr inkl. frakt. Kolla pricerunner och prisjakt.

Du hade rätt! 😆 Tack så mycket för tipset 😄

http://www.jam.se/produkt/Hoerlurar--tillb...r-igen!.jam

Då blir det nog dem:D

EDIT: Dock vet jag inte hur pass aktuell länken var, när jag söker nu på jam på produkten finns den inte...

Redigerat av johangustav
Link to comment
Dela på andra sajter

Du hade rätt! 😆 Tack så mycket för tipset 😱

http://www.jam.se/produkt/Hoerlurar--tillb...r-igen!.jam

Då blir det nog dem:D

EDIT: Dock vet jag inte hur pass aktuell länken var, när jag söker nu på jam på produkten finns den inte...

Trevligt. Skriv sen i tråden vad du tyckte om dom, om det blir dom. Tänk på att det tar ett bra tag innan de är helt inspelade. De kan låta lite burkiga i början, men det lossnar med tiden och sedan låter det mjukt och fint 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Du hade rätt! 😆 Tack så mycket för tipset 😱

http://www.jam.se/produkt/Hoerlurar--tillb...r-igen!.jam

Då blir det nog dem:D

EDIT: Dock vet jag inte hur pass aktuell länken var, när jag söker nu på jam på produkten finns den inte...

På den bilden är det den äldre versionen (nu säljs mkII). Om det är någon mer skillnad än färgen vet jag inte, men första versionen var helt klart bra. Och det kanske är därför den inte finns i deras ordinarie sortiment. Kolla med din närmaste butik...

Link to comment
Dela på andra sajter

På den bilden är det den äldre versionen (nu säljs mkII). Om det är någon mer skillnad än färgen vet jag inte, men första versionen var helt klart bra. Och det kanske är därför den inte finns i deras ordinarie sortiment. Kolla med din närmaste butik...

Skillnaderna ska vara relativt små vad jag läst, har dock inte hört dom själv. Det är inget fel på "MK I". MK II kostar dock en jäkla massa mer.

Det sjuka är att jag finner mig själv använda K240:na, trotts att jag har ett par DT880 som alternativ. K240:na har ett riktigt musikaliskt avslappnat spelsätt som jag är smått kär i. Ljudbilden, speciellt i mellanregistret, är väldigt djup och organisk. DT880:na fullständigt KROSSAR dom i detaljrikedom men spelglädjen når inte riktigt upp till AKG:s nivå, då dom är betydligt kallare. Men givetvis, när man ska göra kirurgiska ingrepp i en mix är det DT880 som åker fram direkt.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Kila in på www.dustinhome.se och köp ett par Sennheiser HD280 för 995:- så är saken klar

Låter bra, vad är skillnaden mellan dem och Sennheiser HD 238 Precision? Vilka är de bättre?

Angående de där AKG så står det på jam.se att det är en utgående modell och det finns ett fåtal kvar, sedan står det också att de finns på lager igen. Man kanske ska slå till direkt eller?

http://www.jam.se/artiklar/Hoerlurar--tillbehoer.jam

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Låter bra, vad är skillnaden mellan dem och Sennheiser HD 238 Precision? Vilka är de bättre?

Det kan jag tyvärr inte uttala mig om. Jag är själv ute efter nya hörlurar så jag har kollat in HD280 och läst mycket bra om dem, däremot vet jag inget om HD238.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan jag tyvärr inte uttala mig om. Jag är själv ute efter nya hörlurar så jag har kollat in HD280 och läst mycket bra om dem, däremot vet jag inget om HD238.

Tycker personligen att M50 är betydligt trevligare än HD280 (men visst, kostar lite mer men absolut värt det enl. mig), men som alltid när det gäller ljud; alla tycker olika så jag betonar återigen vikten att prova själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...