Jump to content
Annons

Hur förbättrar vi säljavdelningen?


Björn Olsberg

Recommended Posts

Hej, jag har vid flera tillfällen noterat att säljannonserna på forumet spårar ur till ifrågasättanden om pris eller produktens lämplighet för det ena eller det andra.

Jag är rädd för (och har dessutom hört) att detta får flera att avstå från att sälja sina prylar här på forumet. Om folk drar sig för att annonsera, av rädsla för att bli ifrågasatta eller ännu värre påhoppade - så har själva poängen med forumsäljet försvunnit. Då kan vi lika gärna ta bort delen helt och hållet.

Jag är inne på att istället ta bort kommentarsfunktionen på säljannonser, för att låta säljannonser få vara just säljannonser. Tyvärr kommer man inte kunna ställa följdfrågor i det öppna forumet, men det kommer förstås gå utmärkt att skicka PM till säljaren.

Det blir alltså upp till säljaren att vara tydlig i sin annons redan från början.

Eftersom jag har påtalat risken med att låta säljtrådar gå överstyr både i de aktuella trådarna och under forumets nyhetsdel - utan att se någon förbättring - så lutar jag åt att genomföra denna förändring ganska snart.

Någon som har andra tankar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Eftersom jag har påtalat risken med att låta säljtrådar gå överstyr både i de aktuella trådarna och under forumets nyhetsdel - utan att se någon förbättring - så lutar jag åt att genomföra denna förändring ganska snart.

Håller med. Eftersom det inte kan skötas och trådarna spårar ur så är det väll bättre att låsa trådarna vid start. Tråkigt, men är nog tyvärr nödvändigt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju som en bra lösning... Men om man ska tro på att "all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet" så borde det ju vara bra för säljaren att folk tjafsar - annonsen syns då mer och oftare på framsidan. Det är väl enda nackdelen med att genomföra en sån här sak, att säljavdelningen inte kommer vara lika synlig eftersom bumpmöjligheten försvinner.

Går det inte att göra det valfritt för trådskaparen? Eller är risken att det känns "suspekt" om man inte vill ha några kommentarer isåfall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter vettigt att låta annonserna vara just annonser, även om det är lite synd att möjligheten försvinner, att få ytterligare info genom frågor om detaljer som annonsören kanske inte tänkte på från början.

De flesta som läser en annons är nog tillräckligt smarta att kolla upp nypriser och andra annonser - och annonsören är nog också i de flesta fall smart nog att inse att det är för högt pris om det inte blir några svar, så med tanke på priser spelar det ingen roll att kommentarsfunktionen försvinner, men för annan info är det ju lite synd.

Skulle det finnas möjlighet att låta trådstartaren i annonsdelen moderera sin egen annons-tråd, så kunde han själv rensa bort ovidkommande inlägg - men det går kanske inte att lösa på ett smidigt sätt...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att man ska ta bort möjligheten att kommentera säljtrådar.

Hellre då att man lyfter ut köp- och säljavdelningen från forumet. Låter det bli en egen tjänst med egen anpassad sökfunktion och möjlighet att sortera annonser efter kategori, inläggningsdatum, pris etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge annonsen är någotsånär begriplig så borde det väl räcka att man kan skicka ett PM till säljaren/köparen med eventuella frågor. Nackdelen är att det kan bli många PM med samma fråga, men då kanske säljaren kan ha möjligehten att gå in och uppdatera med den önskvärda informationen. Det blir väl lite mer jobb för den som skall sälja, men det kan det väl vara värt om man får sålt prylen.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Att detta är ett forum gör ju att man bör kunna kommentera även en annons som är orimlig på något sätt. Kan man inte svara i annonstråden så dyker det säkert upp en massa andra trådar om produkterna i annonsen ändå. Eller så gör man som jag och postar i om forumet.

Det enklaste vore ju om ni hade en helt avskild annonseringsplats som samarbetar med själva forumet. En snabblänk någonstans utanför forumet altså. Då blir ju forumet befriat från ansvaret litegran. Sköts det inte så säger ni bara tack och hej till den länken.

Alternativt så kanske man kan ha ett topic där man länkar till sin annons på tex blocket.

Vist vore det kul om furumet kunde ha köp och sälj forumet kvar, men då den lätt skapar en sämre stämning här på forumet så kan den vara av ondo med. Om det skulle gå så långt att det leder till att en konflikt inte kan lösas mellan en köpare och säljare, utan hjälp av andra medlemmar eller myndigheter, så är det ju tråkigt om forumet indirekt har varit med att skapa denna konflikt.

Men att det blir trådar där man försöker komma fram till en lösning kan ju i slutänden vara nyttigt. Folk verkar inte ha riktigt koll på vad som gäller då man sätter in en annons, så man kanske skulle kunna ha en "jag godkänner" funktion på just köp och sälj. Eller att varje gång man postar en säljtråd så dyker ett PM upp där man uppmanas att kolla så det som står i annonsen verkligen stämmer och får reda på vad som är lagbindande vid annonsering.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Tråkigt att det var ett så lågt intresse för denna tråd. Vet ju att många där ute har mycket bra idéer att komma med. Så SLUTA SNÅLA och kom med dem nu. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Jag tycker det är bra att kunna diskutera. Ofta ser man begagnade saker som säljs dyrare än nypriset på t.ex. Thomann eller DV247 och det är ganska fult att lura folk så. Att kunna kommentera annonserna minskar ju risken att någon blåser folk. Det kan ju även vara så att säljaren inte är medveten om alla priser på marknaden utan i vissa fall omedvetet sätter ett högre pris än nypris.

Dessutom diggar jag möjligheten att kunna ställa följdfrågor och uppdatera sin annons. Vill man inte ha den möjligheten kan man ju använda vend eller blocket eller nått.

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del så gör det inget om säljdelen försvinner och ersätts med en fristående annonsavdelning.

Och om man vill diskutera så kan man använda mejlen. Det har funkat förr och borde funka nu oxå.

Men personliga åsikt iallafall.

😛

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Möjligheten att "bumpa" tråden försvinner mycket riktigt, och det finns ingen funktion för att låta trådskaparen avgöra om det ska vara möjligt att kommentera eller inte.

Mycket dåligt förslag. Kunna bumpa, vilket jag själv gjort och fått sålt, ska finnas kvar och ha två olika valmöjligheter där man väljer sortens annons om det ska vara en utan möjlighet till kommentar eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Vore det inte bra att ha ett köp och sälj alternativ, där man kan kommentera annonser och få information som kan påverka ett köp både på gott och ont?

Om annonserna diskuteras så kan det ju kanske leda till att man faktiskt vågar köpa något som man är osäker på annars .Att man tex diskuterar hur vissa program går att överlåtas eller inte i annonstråden kanske kan vara en bra hjälp både för säljare och köpare.

Alternativet så kan man ju postar en annan tråd där man frågar samma saker som man annars kan ställa i annonstråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Vore det inte bra att ha ett köp och sälj alternativ, där man kan kommentera annonser och få information som kan påverka ett köp både på gott och ont?

Om annonserna diskuteras så kan det ju kanske leda till att man faktiskt vågar köpa något som man är osäker på annars .Att man tex diskuterar hur vissa program går att överlåtas eller inte i annonstråden kanske kan vara en bra hjälp både för säljare och köpare.

jag håller med!

Alternativet så kan man ju postar en annan tråd där man frågar samma saker som man annars kan ställa i annonstråden.

Känns som det lätt blir rörigt då. Dessutom många "jag har hittat en [...] för [...]kr, ska jag köpa?"-trådar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag har vid flera tillfällen noterat att säljannonserna på forumet spårar ur till ifrågasättanden om pris eller produktens lämplighet för det ena eller det andra.

Jag är rädd för (och har dessutom hört) att detta får flera att avstå från att sälja sina prylar här på forumet. Om folk drar sig för att annonsera, av rädsla för att bli ifrågasatta eller ännu värre påhoppade - så har själva poängen med forumsäljet försvunnit. Då kan vi lika gärna ta bort delen helt och hållet.

Jag tycker det skall vara som det är nu.

Att diskutera pris eller produktens lämplighet för det ena eller det andra tycker jag är ok

och har dessutom ett värde som k9 var inne på.

När har en säljannonserna spårat ur?

Trådar spårar ju ideligen ur så det har ju inte med säljavdelningens utformning att göra

utan är ju personrelaterat. Det är intressant att du tycker det är allvarligt att folk drar sig för att annonsera,

av rädsla för att bli ifrågasatta eller ännu värre, påhoppade.

Detta är ju inget nytt och förekommer hela tiden utanför säljavdelningen.

Exempel på en säljannons som spårade ur är ju denna:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=71147

och det hade slutat på samma sätt oavsett om det hade gällt "Adam monitorer säljes" eller

"vilka hörlurar är bäst"

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
jag håller med Joachime, antingen så har vi kvar som det är nu eller så tar vi bort det och gör en blocket liknande grej, man måste inte behålla forumsgrejen för sakens skull.

visst kan man det, men finns det inte "tillräckligt" många såna siter redan?

Link to comment
Dela på andra sajter

En tanke jag haft ett tag. Skulle det inte vara bra om man kunde betygsätta en medlem man handlat av. Så att nästa gång den säljer något så ser köparen att han/hon haft nöjda köpare innan och kan känna sig tryggare i sitt köp.

Bara en tanke

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
En tanke jag haft ett tag. Skulle det inte vara bra om man kunde betygsätta en medlem man handlat av. Så att nästa gång den säljer något så ser köparen att han/hon haft nöjda köpare innan och kan känna sig tryggare i sitt köp.

Bara en tanke

MVH

Anders

Tror inte det behövs eftersom om någon är oseriös är det bara för köparen att skapa en tråd om vem som varit det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte det behövs eftersom om någon är oseriös är det bara för köparen att skapa en tråd om vem som varit det.

Sant, men den tråden kanske köparen missar ett halvår senare. Även om säljaren och köparen fixar det tillslut så hade jag varit lite misstänksam att handla av den personen då jag skulle få tanken, tänk om samma sak händer mig. Sedan kanske inte det betyget ska vara för alltid heller då man kan förändra sig 😳

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket dåligt förslag. Kunna bumpa, vilket jag själv gjort och fått sålt, ska finnas kvar och ha två olika valmöjligheter där man väljer sortens annons om det ska vara en utan möjlighet till kommentar eller inte.

Håller med. Men däremot kan man ändra själva sättet man bumpar på. Jag tycker att ändring av priset ska bumpa annonsen, och då självklart endast när det gäller sänkning. Ungefär liknande blockets funktion, gamla priset överstruket och det nya syns.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Bra fråga.

Så du förespråkar att vi behåller köp- och säljavdelningen som den är?

nja, jag ser ingen bra anledning att man inte skulle få diskutera i den. Som det är nu får man väl egentligen inte t.ex. länka till nån butik om dom skulle vara billigare än det som säljs i annonsen(?). Det tycker jag är lite dåligt. Och om urspårningsrisken skulle vara en avgörande faktor i sammanhanget är ju frågan vad som ska tillåtas i alla andra trådar..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Idéer:

* Bumpning av annons görs enbart om du ändrar ditt säljpris till ett lägre. Gamla priset blir överstruket och nya syns. Typ Blockets funktion

* Kommentar funktionen tas bort, men det finns bud kommentar istället som dyker upp i annonsen. En öppen/synlig budgivning blir mer ärlig(självklart är det upp till säljaren om han vill godta buden). Samtidigt blir alla 'kommentarer' som görs relevanta för sälj tråden.

Anledningen till att jag inte vill ha kommentar funktionen kvar är att det är för många som förstört syftet med sina "finns billigare på dv247" "det finns liknande annons på vendolin för 500:- mindre" bla bla bla.

Kan tyckas att det är klantigt av säljaren att inte kolla nypriser men det är lätt att missa, skicka ett PM isf.

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Anledningen till att jag inte vill ha kommentar funktionen kvar är att det är för många som förstört syftet med sina "finns billigare på dv247" "det finns liknande annons på vendolin för 500:- mindre" bla bla bla.

Kan tyckas att det är klantigt av säljaren att inte kolla nypriser men det är lätt att missa, skicka ett PM isf.

Och om det kommer någon som faktiskt aldrig hört talas om typ Thomann eller dv247 och tänkt köpa? Det kan ju vara bra för den att det faktiskt är ett överpris någon försöker ta ut för en beggad produkt som du får billigare ny någon annanstans. Skulle inte du velat veta om att det faktiskt finns billigare nya någon annanstans och sparat slantarna till det istället? Det skulle jag varit glad över att få veta i såna fall. Det är knappast klantighet att många säljare inte kollar upp nypriser. Det här är inte enbart typiskt för musik. Det gäller allt beggat. Många inbillar sig att de ska få produkten såld för nästan samma pris som de har köpt den för. Bara genom att du köpt den har den gått ned i värde. Du tror väl inte att dess typer inbillar sig att de själva skulle köpa en beggad pryl dyrt? Snålisar finns överallt. Det är vad dem är. Därför de försöker med sitt skitsnack, med få undantag givetvis, endast andvänd några timmar, aldrig använd bla bla.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Idéer:

* Bumpning av annons görs enbart om du ändrar ditt säljpris till ett lägre. Gamla priset blir överstruket och nya syns. Typ Blockets funktion

* Kommentar funktionen tas bort, men det finns bud kommentar istället som dyker upp i annonsen. En öppen/synlig budgivning blir mer ärlig(självklart är det upp till säljaren om han vill godta buden). Samtidigt blir alla 'kommentarer' som görs relevanta för sälj tråden.

Anledningen till att jag inte vill ha kommentar funktionen kvar är att det är för många som förstört syftet med sina "finns billigare på dv247" "det finns liknande annons på vendolin för 500:- mindre" bla bla bla.

Kan tyckas att det är klantigt av säljaren att inte kolla nypriser men det är lätt att missa, skicka ett PM isf.

Ja, under förutsättning att det är ett misstag från säljarens sida så håller jag med dig. Men allt som oftast är det medvetet för att lura köparen att betala för mycket. Ibland när jag ser såna annonser på t.ex. vend eller blocket skickar jag ett mail till säljaren för att upplysa om att det finns billigare ny men får allt som oftast svar som ungefär "ja, jag vet men jag rättar mig efter svenska nypriset och det ligger jag 15% under. Det är inte mitt problem om köparen får betala för mycket". Visst bör man kolla runt innan man handlar så man vet var priserna ligger, men som du nog märkt här är det många, framförallt nybörjare, som inte har så stor koll, inte känner till dom stora utländska handlarna eller kanske inte vågar lita på att de är seriösa. Har man inte ett ansvar som säljare också, eller är det okej att lura folk på pengar?

Var hittar du den infon?
I köp- och säljannonser ska det endast förekomma frågor till säljaren om produkten. Inga sidoskott om prisvärdhet, liknande produkter och var man kan köpa de billigare någon annanstans osv. Det är resten av forumet till för. Detta är en säljannons och inget annat. Låt det vara en säljannons.

Finns lite överallt. Jag gillar det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...