Jump to content
Annons

Värt att investera i billiga monitorer?


johangustav

Recommended Posts

Tja!

Är medveten om att detta har diskuteras på forumet förut, men känner inte riktigt att ngn tråd har passat mina förutsättningar, hur som helst...

Vill skaffa monitorer för första gången. Har kollat runt på diverse forum och fått en samlad uppfattning av att det för det mesta inte är värt att satsa på billiga monitorer då b.la ljudkvalitén inte är den bästa. Vad tycker ni? Får man verkligen bara skit? Borde inte ett par monitorer för drygt 800 duga för mig som spelar in musik som en hobby? Det borde väll ändå vara relativt mycket bättre än mina datorhögtalare för 300? Jag har inget ljudbehandlat rum, rummet är relativt stort, lite större än ett standard sovrum skulle jag säga. Visst, jag skulle kunna gå för hörlurar, men vill kunna spela upp det högt dels för den anledningen om fler vill lyssna på en inspelning samtidigt. Känns mer effektivt.

Jag har kollat lite på följande monitorer:

M-audio Studiopro 3

Samson Media one 3a

Alesis M1 Active 320 USB (Pair)

Om ni har förslag på andra monitorer så hit me, max. 1000 kr dock, även om ni tycker att det är värt att vänta och satsa på ett par bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 140
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Oavsett vilka monitorer du har så är det bra att referenslyssna i olika högtalarsystem. Det viktigaste är dessutom att du lär känna dina monitorer och ditt mixrum. Om man tar Genelec som exempel så förfinar de ljuden lite grann och det är inte alltid så bra när man mixar. Jag kör själv med genelec eftersom de finns i många olika studios och då är det lättare att känna igen soundet som monitorerna återger men jag har dessutom Yamaha NS-10 som komplement.

Link to comment
Dela på andra sajter

kul att ni är positiva 😄 Men om vi säger att inspelningen blir lite mer seriös inom en snar framtid (halvår-år), kommer någon av monitorerna hålla måttet då? Jag spelar nämligen i ett band och vi hade tänkt att spela in lite demos och sånt så snart som möjligt. Om det nu blir lite mer seriöst än det är i dagsläget är det fortfarande inte proffs-nivå, men heller inte hobby-nivån (att man spelar in något riff för skojs skull och sen tar bort det), ett mellanting kanske...hoppas ni förstår vad jag menar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Kolla in under "outlet" på Musikbörsens hemsida, ibland dyker det upp riktiga kap. Köpte själv där som ett exempel ett par sprillans nya Samson Rubicon R5A för 900:-.

Skulle nog försöka skrapa ihop lite mer pengar och leta beggat. Men är budgeten tight, kör på! 😄

Ha de gott.

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Kolla in under "outlet" på Musikbörsens hemsida, ibland dyker det upp riktiga kap. Köpte själv där som ett exempel ett par sprillans nya Samson Rubicon R5A för 900:-.

Skulle nog försöka skrapa ihop lite mer pengar och leta beggat. Men är budgeten tight, kör på! 😄

Ha de gott.

// Klas

Tittade lite, hittade lite i min prisklass 😄 tack för tipset, men tror du att det skulle fungera bra att mixa på en bra nivå av någon av de tre jag först listade?

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Om man tar Genelec som exempel så förfinar de ljuden lite grann och det är inte alltid så bra när man mixar.

Det där håller jag nog inte riktigt med om... håller med Gilbert om att du gärna får förklara hur du menade.

johangustav: Har du en så tight budget tycker jag inte du ska köpa monitorer. Lägg pengarna på ett par hörlurar istället. Förstod inte riktigt argumentet med att det bara är en hobby... du behöver väl ok lyssning ändå? Enligt mig får du inte ok lyssning i form av monitorer för 1000:- tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

johangustav: Har du en så tight budget tycker jag inte du ska köpa monitorer. Lägg pengarna på ett par hörlurar istället. Förstod inte riktigt argumentet med att det bara är en hobby... du behöver väl ok lyssning ändå? Enligt mig får du inte ok lyssning i form av monitorer för 1000:- tyvärr.

Självklart behöver jag okej lyssning även fast det kan vara en hobby (och även mer seriöst än så om det behövs), grejen är att i dagsläget använder jag vanliga datorhögtalare för ca. 300 kr, detta för mig är okej lyssning. Monitorer för närmare tusenlappen måste väll ändå vara en eller två klasser bättre, eller? Isf, är det för mig en bra nivå. Men du menar alltså att man inte ens får okej lyssning för tusenlappen, i vilket prisklass tycker du man får okej lyssning? Vad tycker ni andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittade lite, hittade lite i min prisklass 😄 tack för tipset, men tror du att det skulle fungera bra att mixa på en bra nivå av någon av de tre jag först listade?

Du måste nog upp lite i prisklass innan högtalarna blir "roliga" att mixa i. Finns nog risk att du annars snart börjar kika efter att uppgradera dig. Men är budgeten tight så...

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur pass klart kan man märka skillnad då?

Om man köper något lite dyrare märker man främst skillnad i diskanten, basen blir mer fast, ljudet är mindre "lådigt" och bättre ljudtryck när man behöver dra på lite volym vid mixning.

Men som sagt, kan man sina högtalare så funkar det nog bra. Testa i någon affär och lyssna.

// Klas

Redigerat av Magnetic
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Självklart behöver jag okej lyssning även fast det kan vara en hobby (och även mer seriöst än så om det behövs), grejen är att i dagsläget använder jag vanliga datorhögtalare för ca. 300 kr, detta för mig är okej lyssning. Monitorer för närmare tusenlappen måste väll ändå vara en eller två klasser bättre, eller? Isf, är det för mig en bra nivå. Men du menar alltså att man inte ens får okej lyssning för tusenlappen, i vilket prisklass tycker du man får okej lyssning? Vad tycker ni andra?

Det brukar sägas att 3000:- är en vettig "nedre gräns" (nypris alltså). Som Magnetic skrev kommer du förmodligen höra ett tydligare mellan- och diskantregister i dyrare monitorer, vilket gör att man hör detaljer tydligare. Om du går upp lite i storlek får du även ett tydligare basregister.

Risken är stor att om du köper ett par för 800-1000:- så kör du på dom ett tag men tröttnar för att dom inte är tillräckligt bra och börjar se dig om efter nya ganska snart. Då har du "slängt bort" dom pengarna.

Som jag skrev tycker jag ett par hörlurar är ett alternativ för dig. Där börjar man kunna få vettiga grejor för ungefär din budget, och anser man sig ha råd med lite till kan man få riktigt bra lurar för 1500:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellre ett par bra lurar för ca 3-4000:-, än monitorer upp till samma prisläge och en bit till.

Kan man inte lägga mer än så, så kan man lika gärna köra med datorhögtalarna, eftersom man har ungefär lika bra koll på ljudet där.

Ok - lite överdrivet, men inte jättelångt från sanningen ändå, enligt min mening.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tar Genelec som exempel så förfinar de ljuden lite grann och det är inte alltid så bra när man mixar.
Detta uttalande får du nog utveckla/modifiera lite annars så kommer det garanterat att missuppfattas av eventuella nybörjare på forumet.

Det behöver inte vara en bra mix bara för att det låter bra i genelecarna. Om det låter dåligt i dem så är det med största sannolikhet inte en bra mix. I studion har vi mätt upp ljudet i alla högtalare så att de ska ge en så rak återgivning som möjligt så det ligger inte någon bas boost och spökar.

Vi har ungefär samma uppsättning som Charles Dye nämner i instruktionsfilmen "Mix it like a record". Där säger han att de högtalare som han spenderar mest tid med i mixen är ett par low fi högtalare och han placerar båda på vänstra sidan av mixerbordet. Det ger honom en bra lyssning för att få en tydlig low mid i mixen och de är bra till att ställa in volymer med. Han använder genelecen för att kunna mixa en tydlig botten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet är att det går bra att mixa i "gamla hifi-högtalare" om man vet hur de låter. Hellre det

än billiga "monitorer".

Det tror jag med är en lämplig lösning tills vidare. (Ifall han har något sådant över, dvs.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag med är en lämplig lösning tills vidare. (Ifall han har något sådant över, dvs.)

Förstår vad du menar att det är bättre att köra på hörlurar, men jag har inga om det var det du menade. Anledningen till att jag är tveksamt till att köpa hörlurar är för att jag är rädd att det kan bli osmidigt. Jag tror jag nämnde i första inlägget att det är ganska viktigt att jag kan spela upp det vi spelat in högt samtidigt så alla i bandet kan höra osv. Här blir ju hörlurarna lite "osmidiga", men det är väll egentligen ett ganska litet problem.

Och jag förstår argumentet att jag kan tröttna på de efter ett tag, dock är jag lite kluven här. som jag nämnde tycker jag att det gått fin fint att mixa i mina datorhögtalare (säkert eftersom jag inte haft erfarenhet av bättre produkter). När jag blev sugen på att köpa monitorer var det dels för att få lite mer kraft, precision samt professionell touch på det jag gör. Men också var det för att jag vill ta steget bort från hobby-nivån till nästa nivå vilket för mig ligger under professionell nivå men också som sagt över hobby-nivån. Alltså ett mellanting. Eftersom jag anser vanliga datorhögtalare som "hobby-nivå" (vilket kan diskuteras) så trodde jag att köpa t.ex. Samson Media One 3a skulle innebära steget till just den där nästa nivån. Då är frågan när det är dags att nå nästa nivå (då troligtvis inte ett par monitorer för 800-900 räcker till). Jag kan säga redan nu att det kommer säkert dröja minst två år. För nästa nivå efter den över hobby-nivån innebär för mig:

Nytt ljudkort

Stor och bra mixer

Ännu kraftfullare mac

Olika mickar för att micka upp förstärkare

Listan kan göras lång, men det jag menar är att nästa nivå ligger ganska mycket högre vilket kommer innebära att om jag ens ska nå den nivån kommer jätte mycket gear att behövas (listan ovan). Detta kommer dröja minst 2 år för mig då jag endast går på gymnasiet och min enda inkomst är studiebidraget. Detta innebär att egentligen borde t.ex. Samson Media One 3a räcka minst två år för mig innan det ens finns anledning till att byta ut dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Och jag förstår argumentet att jag kan tröttna på de efter ett tag, dock är jag lite kluven här. som jag nämnde tycker jag att det gått fin fint att mixa i mina datorhögtalare (säkert eftersom jag inte haft erfarenhet av bättre produkter). När jag blev sugen på att köpa monitorer var det dels för att få lite mer kraft, precision samt professionell touch på det jag gör. Men också var det för att jag vill ta steget bort från hobby-nivån till nästa nivå vilket för mig ligger under professionell nivå men också som sagt över hobby-nivån. Alltså ett mellanting. Eftersom jag anser vanliga datorhögtalare som "hobby-nivå" (vilket kan diskuteras) så trodde jag att köpa t.ex. Samson Media One 3a skulle innebära steget till just den där nästa nivån. Då är frågan när det är dags att nå nästa nivå (då troligtvis inte ett par monitorer för 800-900 räcker till). Jag kan säga redan nu att det kommer säkert dröja minst två år. För nästa nivå efter den över hobby-nivån innebär för mig:

Jag tror varken du uppnår professionell touch eller tar steget upp från hobbynivå genom att köpa ett par monitorer för 800:-. Det handlar om att kunna använda utrustningen du har. Som Claes skrev så är skillnaden relativt liten i den prisklassen. Själv skulle jag nog inte lägga pengar på något under Adam A5/Genelec 8020-klassen eftersom jag inte anser det värt att lägga ut pengar på det.

Professionell nivå är ett otroligt vitt begrepp. Du kan klassa monitorer för 2000:- eller 200.000:- som professionella. Monitorer i den prisklassen du tänker känns för mig varken som arbetsredskap eller leksaker.

Vill du köpa så gör det, men jag hade aldrig gjort det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om vi leker med tanken att hörlurar inte är ett alternativ, tycker ni hellre att jag ska köra på mina datorhögtalare istället för att köpa ett par monitorer för tusenlappen?

Ja, jag tycker inte att det är någon mening alls med så billiga "monitorer" om man redan har högtalare som man klarar sig hyggligt med - utan då är det bättre att köra vidare som du gör, tills du har kunnat spara ihop till bättre lyssning. Annars har du ju de pengarna mindre att lägga på bättre prylar - för det är i princip inget andrahandsvärde på så billiga prylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om vi leker med tanken att hörlurar inte är ett alternativ, tycker ni hellre att jag ska köra på mina datorhögtalare istället för att köpa ett par monitorer för tusenlappen?

Ja, tills du har råd med bättre (eller rättare sagt: ja, tills du har råd med monitorer.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Men om vi leker med tanken att hörlurar inte är ett alternativ, tycker ni hellre att jag ska köra på mina datorhögtalare istället för att köpa ett par monitorer för tusenlappen?

Tycker helt klart att du ska investera i ett par bra monitorer för runt tusenlappen framför dina billiga datorhögtalare, kvalitetskillnaden är helt klart markant. Sen kan du ta nästa steg från 1000 - 3000 kronorsklassen där skillnaden också är markant men inte lika stor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker helt klart att du ska investera i ett par bra monitorer för runt tusenlappen framför dina billiga datorhögtalare, kvalitetskillnaden är helt klart markant. Sen kan du ta nästa steg från 1000 - 3000 kronorsklassen där skillnaden också är markant men inte lika stor...

Jag känner också lite så, det känns som att jag kan höra större skillnad mellan ett par monitorer för 800-1000 kr än ett par datorhögtalare för 300 än vad jag kan höra mellan ett par billiga monitorer och ett par för 3 000. Jag kan ha fel (har som sagt ingen erfarenhet). Jag vet inte om jag har nytta för ett par monitorer för 3 000 än på ett tag, men jag kan ju ha helt fel också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag känner också lite så, det känns som att jag kan höra större skillnad mellan ett par monitorer för 800-1000 kr än ett par datorhögtalare för 300 än vad jag kan höra mellan ett par billiga monitorer och ett par för 3 000. Jag kan ha fel (har som sagt ingen erfarenhet). Jag vet inte om jag har nytta för ett par monitorer för 3 000 än på ett tag, men jag kan ju ha helt fel också...

Nej du har rätt, det finns få datorhögtalare som låter riktigt bra överhuvudtaget, Klipsch har några som då kostar lite mer än 300 kronor. Monitorer för 1000 kronor låter självklart inte heller perfekt men betydligt bättre och närmare ett par "riktiga" monitorer

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner också lite så, det känns som att jag kan höra större skillnad mellan ett par monitorer för 800-1000 kr än ett par datorhögtalare för 300 än vad jag kan höra mellan ett par billiga monitorer och ett par för 3 000. Jag kan ha fel (har som sagt ingen erfarenhet). Jag vet inte om jag har nytta för ett par monitorer för 3 000 än på ett tag, men jag kan ju ha helt fel också...

Tjena

Edirol MA7A

Kan kanske va nått?

Har för mig att jag hört att Edirols små minimonitorer fått ok omdömen för sitt pris...

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Edirol MA7A

Kan kanske va nått?

Har för mig att jag hört att Edirols små minimonitorer fått ok omdömen för sitt pris...

// Klas

Verkade intressant, ska definitivt titta mer på dem, hittade denna tråd här på forumet https://www.studio.se/index.php?showtopic=46368

Där fick den lite blandad kritik, mesta dels dålig då många säger som här att det inte är värt att köpa billiga monitorer

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...