Jump to content
Annons

Värt att investera i billiga monitorer?


johangustav

Recommended Posts

Annons
  • Svar 140
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

maart (oregistrerad)
Det är väl du som jämför lite weird, jag tog ju det billigaste priset från Prisjakt för A7:orna och det lägsta pris jag själv hade sett AV40:orna sålda för. Iom att vi pratade om tusenkronors monitorer så hade jag för mig att de fortfarande låg däromkring, men de låg lite dyrare såg jag efter jag postat men det är iaf så stor skillnad att det är löjligt av dig att döma ut AV40 för att de inte är lika bra som A7:orna.

Antingen så missförstår du mig med flit eller så är det nått annat. Jag har inte dömt ut AV40 för att A7 låter bättre utan för att jag tycker dom låter för dåligt helt enkelt. Har du inte förstått det trots alla mina inlägg?

Hittills har du i den här tråden

-uttryckt att jag inte kan hantera ett par monitorer, trots att du inte har en aning om det

-kommit med felaktig fakta

-medvetet misstolkat mina inlägg

-gått utanför ämnet ganska många gånger

Att vi tycker olika har jag inga problem med men när det blir personlig smutskastning eller att avsiktligt sänka någon annan för att hävda att den har fel, då har man gått för långt. Har du nått mer du vill säga innan jag slutar skriva i den här tråden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man laser specifikationerna på Tascams sida så blir man genast lite misstänksam:

VL-A5:

•5.25" two-way monitors

•90W active bi-amped design

•Direct radiating bass reflex 5.25" woofers with front-mounted port

•LF control adjusts response at 150Hz or 800Hz for room correction

•HF control adjusts response at 3kHz or 8kHz for room correction

•Low cut filter for use with optional LF-S8 subwoofer

•1" dome tweeter

•Deep cabinet design and separated amplifier space for rich low frequency playback

•Magnetic Shielding for use near CRT computer monitors

•Frequency Response (1W @ 1m): 38Hz - 23KHz +/-3dB

•Dimension (W x H x D): 7.8" x 11.4" x 13.6" (98 x 290 x 300 mm)

•Weight: 16.3 lb (7.4kg)

http://www.tascam.com/products/vl-a_series;9,38,1057,16.html

Att denna högtalare med max 5,5 liter nettovolym och en 5,25” bas skulle spela nästan lika djupt som en Genelec 8050A * är helt enkelt inte trovärdigt om de inte stämt lådan alldeles för aggressivt (som låter skräp). Att de dessutom specar frekvensgången vid 1w/1m är också underhållande då vi inte får veta hur känsliga elementen är (d v s inte kan räkna ut vilket SPL detta innebär).

* http://www.genelec.se/documents/datasheets/DS8050a.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Att denna högtalare med max 5,5 liter nettovolym och en 5,25” bas skulle spela nästan lika djupt som en Genelec 8050A * är helt enkelt inte trovärdigt om de inte stämt lådan alldeles för aggressivt (som låter skräp). Att de dessutom specar frekvensgången vid 1w/1m är också underhållande då vi inte får veta hur känsliga elementen är

Nu gör du det igen ger dig in på saker du inte kan något om, för det första så är dessa högtalares nettovolym betydligt större än 5,5 liter vilket vilket "snille" som helst inser när man tittar på dom och vet vilken storlek det är på basen.......

För det andra så kan du inte påstå att en högtalare behöver låta skräp beroende på dess "aggressiva" avstämning, något denna högtalare ändå inte har.

Att speca frekvensgången vid 1W/1m är inget ovanligt men de borde ha haft med någon typ av Max spl. angivelse...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hittills har du i den här tråden

-uttryckt att jag inte kan hantera ett par monitorer, trots att du inte har en aning om det

Jo det har jag nog....

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man laser specifikationerna på Tascams sida så blir man genast lite misstänksam:

VL-A5:

•5.25" two-way monitors

•90W active bi-amped design

•Direct radiating bass reflex 5.25" woofers with front-mounted port

•LF control adjusts response at 150Hz or 800Hz for room correction

•HF control adjusts response at 3kHz or 8kHz for room correction

•Low cut filter for use with optional LF-S8 subwoofer

•1" dome tweeter

•Deep cabinet design and separated amplifier space for rich low frequency playback

•Magnetic Shielding for use near CRT computer monitors

•Frequency Response (1W @ 1m): 38Hz - 23KHz +/-3dB

•Dimension (W x H x D): 7.8" x 11.4" x 13.6" (98 x 290 x 300 mm)

•Weight: 16.3 lb (7.4kg)

http://www.tascam.com/products/vl-a_series;9,38,1057,16.html

Att denna högtalare med max 5,5 liter nettovolym och en 5,25” bas skulle spela nästan lika djupt som en Genelec 8050A * är helt enkelt inte trovärdigt om de inte stämt lådan alldeles för aggressivt (som låter skräp). Att de dessutom specar frekvensgången vid 1w/1m är också underhållande då vi inte får veta hur känsliga elementen är (d v s inte kan räkna ut vilket SPL detta innebär).

* http://www.genelec.se/documents/datasheets/DS8050a.pdf

Klart man ska vara misstänksam.

Klart att Genelec spelar bra. Dom är mycket bra. Bra för en med tjock plånbok. Och för namnet Genelec betalar man helt klart nåt för.

Det finns andra mycket bra alternativ för oss med tunnare plånbok...

Men har jag vunnit på lotto, då har kanske jag köpt Genelec.

Testa dom, sen kan vi jämföra och mäta... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart man ska vara misstänksam.

Klart att Genelec spelar bra. Dom är mycket bra. Bra för en med tjock plånbok. Och för namnet Genelec betalar man helt klart nåt för.

Det finns andra mycket bra alternativ för oss med tunnare plånbok...

Men har jag vunnit på lotto, då har kanske jag köpt Genelec.

Testa dom, sen kan vi jämföra och mäta... 🙂

Jag förväntar mig inte att Tascam-lådorna ska komma ens i närheten av t ex 8050A och det är just därför jag är mycket skeptisk till dess specifikationer (Tascam).

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag förväntar mig inte att Tascam-lådorna ska komma ens i närheten av t ex 8050A och det är just därför jag är mycket skeptisk till dess specifikationer (Tascam).

När du inte ens kan räkna ut volymmått på Tascam:erna så ska man nog vara mycket skeptisk till dina jämförelser, men det är klart att Genelec:erna är bättre de kostar ju runt 10ggr. så mycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

När du inte ens kan räkna ut volymmått på Tascam:erna så ska man nog vara mycket skeptisk till dina jämförelser, men det är klart att Genelec:erna är bättre de kostar ju runt 10ggr. så mycket...

Yttervolymen må ligga på runt 8,5 l, men du får ju räkna bort volymen som tjockleken på lådmaterialet tar, plus övriga saker som tar plats i lådan - vilket jag tror att Gilbert har gjort här, även om det är på en höft sådär, så kan nog 5,5 vara närmre innermåtten än yttermåtten. Om jag har missat något, så upplys gärna om vad istället för att peka och skrika "FELFELFEL!!!!"(som du gör mot Gilbert nu vill säga) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Yttervolymen må ligga på runt 8,5 l, men du får ju räkna bort volymen som tjockleken på lådmaterialet tar, plus övriga saker som tar plats i lådan - vilket jag tror att Gilbert har gjort här, även om det är på en höft sådär, så kan nog 5,5 vara närmre innermåtten än yttermåtten. Om jag har missat något, så upplys gärna om vad istället för att peka och skrika "FELFELFEL!!!!"(som du gör mot Gilbert nu vill säga) 🙂

Du räknar också fel kolla tummåttet och använd hjärnan....

Link to comment
Dela på andra sajter

Du räknar också fel kolla tummåttet och använd hjärnan....

Nettomått om 10 eller 12mm baffel (tunnare är inte så troligt):

98-(2x10) = 78mm alt. 98-(2x12) = 74mm

290-(2x10) = 270mm alt. 290-(2x12) = 266mm

300-(2x10) = 280mm alt. 300-(2x12) = 276mm

d v s nettovolym (utan 2st förstärkare, delningsfilter och dylikt):

5,43 - 5,9 liter.

Om man antar att allt annat som ska få plats i lådan konsumerar ca 0,4 liter (vilket är ganska rimligt) så kommer man fram till max 5,5 liter.

Kommentar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Räknade väl kanske inte med att de skulle spec.a den så fel, stirrade mig blind på millimetermåtten. Men då blev det ju en tämligen vrålmarkant skillnad! Får väl hoppas att åtminstone ett av de angivna måtten stämmer.

198,12*289,56*345,44mm ≈ 19,8 l

98*290*300mm ≈ 8.5 l

Men Glaskatten, du får gärna peka ut det direkt nästa gång istället, det för diskussionen framåt lite fortare istället för att fylla en sida med pekande fingrar. ;>

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nej, men de angav fel mått i mm...

Anagligen webfelsnisse men i tum stämde ju storleksmåttet.

Har man något i skallen så fattar man nog iofs att en högtalaremonitor som beskrivs kunna återge mycket basför sin lilla storlek och beskrivs ha ett stort djup knappast kan vara 98 mm djup! Att 98mm inte heller kan vara bredd eller höjd är ganska lätt att räkna ut när ett 5" baselement är minst 125 mm i diameter....

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag skulle hur som haver aldrig köpa en högtalare som påstås spela linjärt (-3dB) med till 38Hz i den storleken med 5,25” bas i portad låda.

Varför inte? Sen är ju inte +-3dB linjärt det betyder att kurvan kan variera 6dB....

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hur låter dom?

Har bara lyssnat på dom som hastigast men dom låter helt klart bra, för det pris Thomann säljer dom för så finns det ingen konkurens när det gäller prisvärdhet iaf inte i Thomanns sortiment.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katten:

Nästa gång du märker att någon utgått ifrån siffror som tillverkaren felaktigt specificerat så kan du påpeka detta istället för att kalla folk för ärthjärna…

Du upphör aldrig att förvåna när det gäller otrevlig ton emot folk i detta forum och jag är faktiskt lite förvånad att du inte fått kicken än…

Känner du att du är en bra människa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Katten:

Nästa gång du märker att någon utgått ifrån siffror som tillverkaren felaktigt specificerat så kan du påpeka detta istället för att kalla folk för ärthjärna…

Varför det? En ärthjärna är en som påstår saker som uppenbart inte stämmer...Siffrorna från Tascam stämde ju i tum och hade du ansträngt dig lite innan du började kritisera på felaktiga grunder så hade du sluppit epitet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...