Jump to content
Annons

Värt att investera i billiga monitorer?


johangustav

Recommended Posts

Stick ner till en musikaffär och lyssna på några monitorer i din prisklass och sen på några dyrare. Då vet du med säkerhet vilka du gillar och vilka du inte gillar och om det är värt de extra kronorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 140
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Glaskatten (oregistrerad)
Verkade intressant, ska definitivt titta mer på dem, hittade denna tråd här på forumet https://www.studio.se/index.php?showtopic=46368

Där fick den lite blandad kritik, mesta dels dålig då många säger som här att det inte är värt att köpa billiga monitorer

De fleta som dissade dom verkade dock som vanligt här inte ha hört dom! Såg du sista inlägget?

"värst vad alla ska klaga & nedvärdera så fort nåt är billigt.. har själv dessa monitorer (Edirol MA-7A) och tycker de funkar galant. De är förvissa kopplade till en sub på golvet som ger extra bas (en sådan tycker jag är rätt obligatorisk för just dessa monitorer), men jag kan definitivt reckommendera dem till en person som inte har så stora krav.

Själv har jag dessa så länge i väntan på att jag kan köpa något eventuellt bättre, å dessa är absolut bättre än de data-högtalare jag hade precis innan!"

Själv rekommenderar jag nog mer de som du listade tidigare på grund av att de är två-vägs och hade lite mer effekt än dessa , men Edirol:erna kan ju vara värda att prova iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon mer som har en uppfattning om det jag sa tidigare:

"Jag känner också lite så, det känns som att jag kan höra större skillnad mellan ett par monitorer för 800-1000 kr än ett par datorhögtalare för 300 än vad jag kan höra mellan ett par billiga monitorer och ett par för 3 000. Jag kan ha fel (har som sagt ingen erfarenhet). Jag vet inte om jag har nytta för ett par monitorer för 3 000 än på ett tag, men jag kan ju ha helt fel också..."

Link to comment
Dela på andra sajter

De fleta som dissade dom verkade dock som vanligt här inte ha hört dom! Såg du sista inlägget?

"värst vad alla ska klaga & nedvärdera så fort nåt är billigt.. har själv dessa monitorer (Edirol MA-7A) och tycker de funkar galant. De är förvissa kopplade till en sub på golvet som ger extra bas (en sådan tycker jag är rätt obligatorisk för just dessa monitorer), men jag kan definitivt reckommendera dem till en person som inte har så stora krav.

Själv har jag dessa så länge i väntan på att jag kan köpa något eventuellt bättre, å dessa är absolut bättre än de data-högtalare jag hade precis innan!"

Själv rekommenderar jag nog mer de som du listade tidigare på grund av att de är två-vägs och hade lite mer effekt än dessa , men Edirol:erna kan ju vara värda att prova iaf.

Tack, såg faktiskt inte det 😆 Så de där Samson är troligtvis bättre alltså? Om jag minns rätt hade även de uttag för sub vilket är toppen 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Jag känner också lite så, det känns som att jag kan höra större skillnad mellan ett par monitorer för 800-1000 kr än ett par datorhögtalare för 300 än vad jag kan höra mellan ett par billiga monitorer och ett par för 3 000. Jag kan ha fel (har som sagt ingen erfarenhet). Jag vet inte om jag har nytta för ett par monitorer för 3 000 än på ett tag, men jag kan ju ha helt fel också...

Vad får dig att känna så? Är det den vanliga lusten att köpa nya prylar? Eller nått annat? Känns lite som du bestämt dig för att köpa och bara vill att vi ska tycka att det är okej innan du handlar.

Du vet att jag avråder, samtidigt är det inte mitt problem om du slänger bort dina pengar på dåliga grejor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad får dig att känna så? Är det den vanliga lusten att köpa nya prylar? Eller nått annat? Känns lite som du bestämt dig för att köpa och bara vill att vi ska tycka att det är okej innan du handlar.

Du vet att jag avråder, samtidigt är det inte mitt problem om du slänger bort dina pengar på dåliga grejor.

Självklart har jag en stor lust att köpa ett par, det kan jag inte förneka. Men jag har svårt att tänka mig att det jag får för 900 i monitor-väg kan vara så dåligt så det bara är skit. Självklart är det sämre än andra monitorer i en högre prisklass, men jag har svårt att tänka mig att de är skit och knappt bättre än datorhögtalare. Jag säger inte att du har fel, du har säkert rätt då du säkert har mer erfarenhet. Men jag är som sagt ingen mästare på att höra vad som är bra högtalare etc. därför tror jag att jag rimligtvis borde bli positivt överraskad av t.ex. Samson Media One 3a. Sedan om jag jämför de med ett par för 4000 och de är bredvid varandra såklart att jag kommer höra en skillnad. Men om jag ska tänka så kommer det kunna bli hur dyrt som helst då det alltid finns bättre saker. T.ex. om en nybörjargitarrist lirar på en taskig strat-kopia kommer han/hon tycka att det är bra, men om man sätter en lirare med en Gibson Les Paul bredvid så kommer strat-kopian troligtvis låta skit. Samma scenario är det med monitorerna om jag fattat det rätt. Men vad är anledningen för mig att skaffa ett par monitorer för 3000-4000 när jag fortfarande är på nybörjarnivå? Skulle man köpa en Gibson Les Paul som första gitarr?

Sammanfattningsvis: Är det värt för mig som nybörjare att vänta lite och köpa ett par dyra? Kommer jag verkligen bli så mycket bättre på att mixa rätt? kommer mina mixar bli så mycket bättre? Jag är bara orolig för att jag köper någonting dyrt som jag egentligen inte behärskar (eller hur man ska formulera sig), eller att de pengarna jag lägger extra egentligen inte fyller någon funktion då jag inte är proffs på att uppfatta/mixa ljud. Helt enkelt att jag lägger ut mer pengar för funktioner som är "way out of my league"

Jäkligt svårt att beskriva hur jag tänker men hoppas ni förstår...

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Självklart har jag en stor lust att köpa ett par, det kan jag inte förneka. Men jag har svårt att tänka mig att det jag får för 900 i monitor-väg kan vara så dåligt så det bara är skit. Självklart är det sämre än andra monitorer i en högre prisklass, men jag har svårt att tänka mig att de är skit och knappt bättre än datorhögtalare. Jag säger inte att du har fel, du har säkert rätt då du säkert har mer erfarenhet. Men jag är som sagt ingen mästare på att höra vad som är bra högtalare etc. därför tror jag att jag rimligtvis borde bli positivt överraskad av t.ex. Samson Media One 3a. Sedan om jag jämför de med ett par för 4000 och de är bredvid varandra såklart att jag kommer höra en skillnad. Men om jag ska tänka så kommer det kunna bli hur dyrt som helst då det alltid finns bättre saker. T.ex. om en nybörjargitarrist lirar på en taskig strat-kopia kommer han/hon tycka att det är bra, men om man sätter en lirare med en Gibson Les Paul bredvid så kommer strat-kopian troligtvis låta skit. Samma scenario är det med monitorerna om jag fattat det rätt. Men vad är anledningen för mig att skaffa ett par monitorer för 3000-4000 när jag fortfarande är på nybörjarnivå? Skulle man köpa en Gibson Les Paul som första gitarr?

Det är väl iofs inte riktigt schysst att jämföra ett par monitorer för 3000-4000:- med en Gibson Les Paul? Visa mig en Gibson LP för 3000-4000:- så är jag med dig. Hade varit en annan sak om jag hade argumenterat för att du skulle börja med monitorer i klass med Adam S2X typ. Däremot tycker jag att du som nybörjare ska undvika de allra billigaste gitarrerna (dom du köper för 129:- på ICA). Med en sån blir det aldrig kul att spela. Är du med på vad jag menar?

Sammanfattningsvis: Är det värt för mig som nybörjare att vänta lite och köpa ett par dyra? Kommer jag verkligen bli så mycket bättre på att mixa rätt? kommer mina mixar bli så mycket bättre? Jag är bara orolig för att jag köper någonting dyrt som jag egentligen inte behärskar (eller hur man ska formulera sig), eller att de pengarna jag lägger extra egentligen inte fyller någon funktion då jag inte är proffs på att uppfatta/mixa ljud. Helt enkelt att jag lägger ut mer pengar för funktioner som är "way out of my league"

Jäkligt svårt att beskriva hur jag tänker men hoppas ni förstår...

Jag tror jag förstår vad du menar. Gissa vad jag tycker...

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl iofs inte riktigt schysst att jämföra ett par monitorer för 3000-4000:- med en Gibson Les Paul? Visa mig en Gibson LP för 3000-4000:- så är jag med dig. Hade varit en annan sak om jag hade argumenterat för att du skulle börja med monitorer i klass med Adam S2X typ. Däremot tycker jag att du som nybörjare ska undvika de allra billigaste gitarrerna (dom du köper för 129:- på ICA). Med en sån blir det aldrig kul att spela. Är du med på vad jag menar?

Jag tror jag förstår vad du menar. Gissa vad jag tycker...

Förstår vad du menar att det inte är kul att mixa om man inte har bra material. Men en parantes i sammanhanget är att jag redan tycker att det är kul att mixa i datorhögtalare som ändå måste framstå som dåliga. 😉

Jag tror jag vet vad du tycker också, vänta och sedan köpa ett par för minst 3000, right? Jag tror du också menar att det är först vid den prisklassen jag kommer att utvecklas och jag kommer märka skillnad, right? Något som jag inte kommer göra vid köp av Samson Media One 3a...Så har jag tolkat det

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Jag säger go for it! Med andra ord gå och lyssna och köp de bästa av de billigaste du hittar. Håll dom i bra skick så kan du säkert sälja dom för en femhundring om du vill byta upp dig om något år eller två.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Förstår vad du menar att det inte är kul att mixa om man inte har bra material. Men en parantes i sammanhanget är att jag redan tycker att det är kul att mixa i datorhögtalare som ändå måste framstå som dåliga. :rolleyes:

Fast det var inte riktigt det jag menade 😄😛

Det är bra att du tycker det är kul att mixa i det du har nu, annars hade det ju inte varit någon idé att fortsätta och uppgradera studion, right (😛)? Men det är oftast roligare att jobba desto bättre grejer man har, right? Köper du billiga skitmonitorer kommer du tröttna på dom tror jag. Det är inte kul, right? Och ca 3000:- är ingen astronomisk summa, right? Det är ingen som tvingar dig att köpa monitorer just nu, right? Därför tycker jag du ska vänta tills du har råd med riktiga grejor.

Jag tror jag vet vad du tycker också, vänta och sedan köpa ett par för minst 3000, right? Jag tror du också menar att det är först vid den prisklassen jag kommer att utvecklas och jag kommer märka skillnad, right? Något som jag inte kommer göra vid köp av Samson Media One 3a...Så har jag tolkat det

Jag tror visst du kommer märka skillnad, men det skillnaden på studiomonitor och datorhögtalare är väldigt liten i den prisklassen. En monitor är (enligt mig) i första hand till för att återge ljudet så neutralt och detaljerat som möjligt medan en högtalare ska spela upp ljudet så snyggt som möjligt. Om du går upp ett par snäpp i pris kommer du kunna jobba på ett helt annat sätt än med dina budget-förslag.

Som Glaskatten säger tycker jag du ska gå och lyssna på olika monitorer. Det är lätt att ha förutfattade meningar när man gör det, speciellt om man har spanat in nån/några modeller extra mycket innan. Försök att lyssna objektivt.

Sen är det ju du som ska ha dom. Köper du ett par som nån rekommenderar dig men som du egentligen inte gillar själv kommer du antagligen gå och störa dig på alla fel och brister de har. Köper du däremot ett par som du gillar själv kommer du istället vara glad för allt som är bra med dom, även om de kanske har fler och allvarligare brister än de du blev rekommenderade. RIGHT??

Gör som du vill. Min värld går inte under om du köper dåliga monitorer. Och det klart, studiomonitorer är ju ett fint ord att skriva i sin "skrytlista"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Fast det var inte riktigt det jag menade 😛 :P

Det är bra att du tycker det är kul att mixa i det du har nu, annars hade det ju inte varit någon idé att fortsätta och uppgradera studion, right (😛)? Men det är oftast roligare att jobba desto bättre grejer man har, right? Köper du billiga skitmonitorer kommer du tröttna på dom tror jag. Det är inte kul, right? Och ca 3000:- är ingen astronomisk summa, right? Det är ingen som tvingar dig att köpa monitorer just nu, right? Därför tycker jag du ska vänta tills du har råd med riktiga grejor.

Jag tror visst du kommer märka skillnad, men det skillnaden på studiomonitor och datorhögtalare är väldigt liten i den prisklassen.

Den är faktiskt betydligt större än mellan ett par monitorer för 1000 och 3000 kronor. Visst monitorer för 3000 spelar högre och går djupare i basen, men mellan och diskantskillnaden är inte avgrundsdjup. För de flesta 300 kronors datorhögtalare brusar för det första rätt ordentligt och de är inte i närheten av att kunna ge en neutral återgivning på grund av sin klena effekt på oftast bara några watt, enkla element och plastiga resonerande låda. Som sagt ett par tusenkronorsmonitorer är självklart inga underverk heller men ändå betydligt närmare the real thing...

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Den är faktiskt betydligt större än mellan ett par monitorer för 1000 och 3000 kronor. Visst monitorer för 3000 spelar högre och går djupare i basen, men mellan och diskantskillnaden är inte avgrundsdjup. För de flesta 300 kronors datorhögtalare brusar för det första rätt ordentligt och de är inte i närheten av att kunna ge en neutral återgivning på grund av sin klena effekt på oftast bara några watt, enkla element och plastiga resonerande låda. Som sagt ett par tusenkronorsmonitorer är självklart inga underverk heller men ändå betydligt närmare the real thing...

nja, jag är skeptisk. Hade ett par M-Audio AV40 Studiophile (http://www.thomann.de/se/maudio_av40_studiophile.htm) förut som komplement till mina A7:or. Jag fick 2 par i princip gratis och tyckte det var kul att prova. Det slutade med att jag gav bort båda paren... (A7 ligger ju iofs inte i 3000kr-klassen men jag har hört och jämfört en del även där).

mina AV40:

-brusade

-hade plastiga resonerande lådor

-var mer eller mindre bas-fria. Den basen som fanns brummade (det fanns även en switch för extra bas om man ville att de skulle brumma ännu mer)

-lät trånga och instängda på nått sätt

-säkert massa mer som jag inte kommer ihåg nu...

Det som var ganska ok i dom var diskanten och hi-mid, men enligt mig inte tillräckligt för studiobruk. När man switchade mellan AV40 och A7 hörde man dessutom att AV40 lät väldigt mycket som en högtalare som spelade medan A7 låter mycket öppnare och renare + massa mer detaljer och (känslan av) en rakare frekvensgång. Jämför man AV40 med t.ex. Yamaha HS50 är det väldigt stor skillnad i tydlighet och neutralitet (även om jag inte är så förtjust i HS-serien). KRK ska tydligen ha ett par riktigt bra modeller också, men de har jag inte hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
nja, jag är skeptisk. Hade ett par M-Audio AV40 Studiophile (http://www.thomann.de/se/maudio_av40_studiophile.htm) förut som komplement till mina A7:or. Jag fick 2 par i princip gratis och tyckte det var kul att prova. Det slutade med att jag gav bort båda paren... (A7 ligger ju iofs inte i 3000kr-klassen men jag har hört och jämfört en del även där).

mina AV40:

-brusade

-hade plastiga resonerande lådor

-var mer eller mindre bas-fria. Den basen som fanns brummade (det fanns även en switch för extra bas om man ville att de skulle brumma ännu mer)

Låter som om de var trasiga? Kanske därför du fick dom så billigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste tråden i början. Har inte läst resten. Självklart ska han köpa ett par högtalere för 1000 kr om han upplever en förbättring.

Kanske är det också att vi inte skulle vara så stödiga hela tiden och faktiskt försöka mixa i ett par datorhögtalare. Jag vet inte hur du lyssnar men det finns en hel värld som lyssnar i mycket billigare högtalare än så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste tråden i början. Har inte läst resten. Självklart ska han köpa ett par högtalere för 1000 kr om han upplever en förbättring.

Kanske är det också att vi inte skulle vara så stödiga hela tiden och faktiskt försöka mixa i ett par datorhögtalare. Jag vet inte hur du lyssnar men det finns en hel värld som lyssnar i mycket billigare högtalare än så.

Jag kan inte hålla med mer. Majoriteten av verk jag har postat här på forumet har fått enormt trevlig respons, mixmässigt.

Endast ett enda verk har jag mixat i monitorer, och då med Behringer Truth.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Låter som om de var trasiga? Kanske därför du fick dom så billigt?

Det var DV247.com som hade en schysst bundle med dom förut när jag ändå skulle beställa. Fick som sagt 2 par och båda lät lika, vilket gör att jag tror att dom faktiskt skulle låta så. Kan det helt enkelt inte vara så att man får vad man betalar för..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det var DV247.com som hade en schysst bundle med dom förut när jag ändå skulle beställa. Fick som sagt 2 par och båda lät lika, vilket gör att jag tror att dom faktiskt skulle låta så. Kan det helt enkelt inte vara så att man får vad man betalar för..?

Jo fast enligt din beskrivning så lät det ju faktiskt som om de var defekta, möjligtvis så överstyde du ingången, ett fel som många gör på studioutrustning överhuvudtaget...

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Jo fast enligt din beskrivning så lät det ju faktiskt som om de var defekta, möjligtvis så överstyde du ingången, ett fel som många gör på studioutrustning överhuvudtaget...

nej, det har jag koll på. Provade dessutom med olika källor (ljudkort, cd-spelare, ipod, mixerbord, o.s.v.) men hade samma problem med alla. Dessutom skickade jag samma signal till A7orna och där lät det bra.

Man kan ju aldrig helt utesluta fel på monitorerna oavsett hur många man provar, men som sagt, efter att ha provat två par (nya i kartong) känns det misstänkt. Jag tror det är så enkelt att man får ungefär vad man betalar för. Sen har alla olika ljudideal men det är en annan sak.

Men som sagt, det är inte mitt problem om trådskaparen köper kassa monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
nej, det har jag koll på. Provade dessutom med olika källor (ljudkort, cd-spelare, ipod, mixerbord, o.s.v.) men hade samma problem med alla. Dessutom skickade jag samma signal till A7orna och där lät det bra.

A7:orna har med stor sannolikhet högre överstyrningsmarginal på ingångarna...Sen kanske det är lite orättvist att jämföra med högtalare som kostar betydligt mycket mer än det dubbla...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nu är ni där och tjafsar igen.

Svara på trådens fråga!

Det har vi ju redan gjort, du klafsar alltså in utan att ha läst tråden.......

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
A7:orna har med stor sannolikhet högre överstyrningsmarginal på ingångarna...

Det är mycket möjligt. Oavsett vilket ska det som sagt inte låta så, jag testade som jag skrev ganska många olika varianter och med gott om marginal när det gällde signalnivån. Kan du inte bara acceptera att billiga monitorer inte låter så bra?

Om du nu tror att det är mitt fel kan jag be att få låna ett av paren igen, så kan du få min adress och komma hit och bevisa att jag har fel.

Trådskaparen frågade om det var värt att investera i billiga monitorer. Mitt svar är NEJ och jag har inga planer på att ändra det.

Sen kanske det är lite orättvist att jämföra med högtalare som kostar betydligt mycket mer än det dubbla...

Läs det här igen:

[...](A7 ligger ju iofs inte i 3000kr-klassen men jag har hört och jämfört en del även där).

[...]

Jämför man AV40 med t.ex. Yamaha HS50 är det väldigt stor skillnad i tydlighet och neutralitet (även om jag inte är så förtjust i HS-serien). KRK ska tydligen ha ett par riktigt bra modeller också, men de har jag inte hört.

Edit: förresten hör nog till och med jag skillnad på överstyrd signal och dåligt ljud. jag vet inte... det var bara en tanke.

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det är mycket möjligt. Oavsett vilket ska det som sagt inte låta så, jag testade som jag skrev ganska många olika varianter och med gott om marginal när det gällde signalnivån. Kan du inte bara acceptera att billiga monitorer inte låter så bra?

Läs det här igen:

Edit: förresten hör nog till och med jag skillnad på överstyrd signal och dåligt ljud. jag vet inte... det var bara en tanke.

Skillnaden är ibland hårfin.

HS50 kostar ju nära 4 liksom de flesta KRK...Dessutom klart att billiga inte låter lika bra som bättre och dyrare men så illa som du påstår låter de ju oftast inte, kanske var det ändå något fabrikations eller transportfel på de du köpte, någon anledning måste det ju vara att de såldes så billigt som du sa. Att det brummade och brusade tyder på dålig nätdel..

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Skillnaden är ibland hårfin.

HS50 kostar ju nära 4 liksom de flesta KRK...Dessutom klart att billiga inte låter lika bra som bättre och dyrare men så illa som du påstår låter de ju oftast inte, kanske var det ändå något fabrikations eller transportfel på de du köpte, någon anledning måste det ju vara att de såldes så billigt som du sa. Att det brummade och brusade tyder på dålig nätdel..

Nu snackar du bara dynga. Du vet ju inte, så varför försöker du förklara?

Bundlen bestog av ett ljudkort, en mick, monitorer, en ilok och en del mjukvara. Det var ljudkortet jag var ute efter egentligen men eftersom DV24 är så billiga blev hela paketet ungefär 200:- dyrare än om jag hade köpt i Sverige (inkl. frakt). Varken lådorna de kom i eller nåt annat var skadade på något sätt och det var ordentligt packat. Jag kan inte på något sätt bevisa att mina högtalare var riktiga exemplar -lika lite som du kan bevisa motsatsen.

Det är ju dit jag har velat komma hela tiden. Billiga högtalare låter inte kul. Betalar man mer får man bättre grejor. Läs alla mina inlägg ska du se ☺️ HS50 får du för ungefär 3000:- vilket enligt mig inte är orimliga pengar om man har ett stort intresse för nått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det är ju dit jag har velat komma hela tiden. Billiga högtalare låter inte kul. Betalar man mer får man bättre grejor. Läs alla mina inlägg ska du se 😄 HS50 får du för ungefär 3000:- vilket enligt mig inte är orimliga pengar om man har ett stort intresse för nått.

Men om du hade läst vad trådskaparen gång på gång har skrivit så tänker han inte lägga mer än tusen kronor...

Detta med att billiga högtalare inte låter superkul är just det som jag påpekat gång på gång men för 50 11:e gången skillnaden mellan ett par halvdåliga datorhögtalalare och ett par hyfsade 1000 kronors monitorer är större än steget från ett par tusen kronors monitorer till ett par 3000 kronors eftersom de för tusen kronor återger mellan och diskantregistret bra och basen hyfsat, datorhögtalaren återger ingenting mer än dugligt och brusar mer.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Men om du hade läst vad trådskaparen gång på gång har skrivit så tänker han inte lägga mer än tusen kronor...

Detta med att billiga högtalare inte låter superkul är just det som jag påpekat gång på gång men för 50 11:e gången skillnaden mellan ett par halvdåliga datorhögtalalare och ett par hyfsade 1000 kronors monitorer är större än steget från ett par tusen kronors monitorer till ett par 3000 kronors eftersom de för tusen kronor återger mellan och diskantregistret bra och basen hyfsat, datorhögtalaren återget ingenting mert än dugligt.

Känns som om Glasskatten har en poäng här. Och det säger jag inte bara, men jag tycker att mina datorhögtalare i dagsläget är okej, de låter kanske inte super kul, men åtminstone "kul". Har svårt att tänka mig att det kan bli nästan sämre med monitorer. Okej, överdrift, självklart blir det inte sämre men asså det måste ju ändå bli en ganska stor skillnad mellan mina datorhögtalarna och monitorerna vilket uppfattas som kalas hos mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Men om du hade läst vad trådskaparen gång på gång har skrivit så tänker han inte lägga mer än tusen kronor...

Hmm... I så fall är väl titelfrågan ganska irrelevant?

Detta med att billiga högtalare inte låter superkul är just det som jag påpekat gång på gång men för 50 11:e gången skillnaden mellan ett par halvdåliga datorhögtalalare och ett par hyfsade 1000 kronors monitorer är större än steget från ett par tusen kronors monitorer till ett par 3000 kronors eftersom de för tusen kronor återger mellan och diskantregistret bra och basen hyfsat, datorhögtalaren återger ingenting mer än dugligt och brusar mer.

Jag ger upp. Det är ingen idé att diskutera med folk som skiter fullständigt i vad man säger. Och när man lägger fram konkreta belägg för sina åsikter får man höra både att man inte kan hantera sin utrustning och att det är fel på den. Vad är det för idé att ens försöka då?

Känns som om Glasskatten har en poäng här. Och det säger jag inte bara, men jag tycker att mina datorhögtalare i dagsläget är okej, de låter kanske inte super kul, men åtminstone "kul". Har svårt att tänka mig att det kan bli nästan sämre med monitorer. Okej, överdrift, självklart blir det inte sämre men asså det måste ju ändå bli en ganska stor skillnad mellan mina datorhögtalarna och monitorerna vilket uppfattas som kalas hos mig.

jag har sagt det förut och jag säger det igen: köp vad du vill, det är inte mitt problem om du köper dåliga grejor. Det känns som du redan har bestämt dig, och då är det ju ingen idé att jag säger vad jag tycker, du ger mig ändå inga 'poäng'. Varför ställde du frågan över huvud taget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hmm... I så fall är väl titelfrågan ganska irrelevant?

Jag ger upp. Det är ingen idé att diskutera med folk som skiter fullständigt i vad man säger. Och när man lägger fram konkreta belägg för sina åsikter får man höra både att man inte kan hantera sin utrustning och att det är fel på den.

Det verkar ju inte bättre eftersom de M-Audio monitorerna som du hade faktiskt fick bra betyg när de testades av Macworld USA och i ett flertal andra tester på nätet och i tidningar, nu säger ju inte det allt men jag har verkligen svårt att tro att de är så usla som du beskrivit dom, om det inte varit något fel på antingen dom eller på dina inställningar.

"Based solely on construction, features, and accessories, the AV 40 is an impressive package. Thankfully, the audio it produces is also quite good: the AV 40 is the best-sounding of the 2.0 speaker systems we’ve recently tested. Compared to Creative’s excellent GigaWorks T40 Series II, the AV 40 provides a slightly warmer, richer tone that sounds a bit more natural and accurate. Drums, upright bass, and vocals, for example, all sound more realistic on the AV 40.

The AV 40 also provides more bass extension and kick than the T40 without sounding thumpy or boomy at normal listening levels."

Även Cnet har ett test av dom där även ägare och andra som har testat av AV40 fått kommentera

Läs själv och man kan verkligen undra om det är samma högtalare som dom skriver om som dom du sågat.

http://reviews.cnet.com/separate-speakers/...l?tag=mncol;lst

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...