Jump to content
Annons

Värt att investera i billiga monitorer?


johangustav

Recommended Posts

Annons
  • Svar 140
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag har en känsla av att det kan skilja sig en hel del bland högtalare även i 1000-kronorsklassen. Även om den modell Maart köpte kan ha varit extremt kassa, så finns det säkerligen andra modeller i samma prisklass som kan vara helt okej. Kolla efter vikten, ju tyngre de är desto mindre risk för att det är tomma plastlådor som resonerar där efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag har en känsla av att det kan skilja sig en hel del bland högtalare även i 1000-kronorsklassen. Även om den modell Maart köpte kan ha varit extremt kassa,

Enligt ganska många tester som sagt så framstår de tvärtom som väldigt bra sett till pris och storlek. Fick bättre betyg än Creatives T40 som jag har hört och T40 låter riktigt bra, betydligt bättre än vanliga datorhögtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en känsla av att det kan skilja sig en hel del bland högtalare även i 1000-kronorsklassen. Även om den modell Maart köpte kan ha varit extremt kassa, så finns det säkerligen andra modeller i samma prisklass som kan vara helt okej. Kolla efter vikten, ju tyngre de är desto mindre risk för att det är tomma plastlådor som resonerar där efter.

Tack för tipset 🙂, har dock svårt att hitta hur mycket Samson monitorerna väger

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog fan kommer tusenkronorshögtalare vara bättre än trehundrakronorshögtalare. Risken är mest att de du fastnar för är vingligare i frekvensgången än de du redan har, men låter trevligare. Då kommer dina mixar förmodligen bli sämre och inte tåla att du byter uppspelningsutrustning.

Det folk mest försöker varna för är att du om ett tag kommer vilja ha riktiga monitorer. Eftersom du inte har så mycket pengar, så tänker du att tvåtusen spänn, DET borde ju ge bättre grejer. Du upptäcker att de heller inte är så mycket bättre så du köper i tretusenkronorsklassen istället. Nu har du lagt ut 6000 och har först nu hittat till den nivå de flesta tycker är rimligt för att få kallas studiomonitorer. Sen är det ju jävligt mycket roligare att köpa grejer NU istället för att spara ihop till nåt som man inte är övertygad om blir bättre.

Det är därför jag nu ger rådet att gå till närmaste musikbörs och ge deras högtalare en provlyssning. Hur stor skillnad upplever du SJÄLV mellan olika monitorer? Be att få prova över hela sortimentet också, från tusenkronorslådorna till 10000-kronorsprylarna. När börjar du inte längre höra nån avgörande skillnad trots du går upp i pris? När blir det tycke och smak och du inte längre kan avgöra om nåt dyrare är "bättre", bara "annorlunda"?

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Det verkar ju inte bättre eftersom de M-Audio monitorerna som du hade faktiskt fick bra betyg när de testades av Macworld USA och i ett flertal andra tester på nätet och i tidningar, nu säger ju inte det allt men jag har verkligen svårt att tro att de är så usla som du beskrivit dom, om det inte varit något fel på antingen dom eller på dina inställningar.

"Based solely on construction, features, and accessories, the AV 40 is an impressive package. Thankfully, the audio it produces is also quite good: the AV 40 is the best-sounding of the 2.0 speaker systems we’ve recently tested. Compared to Creative’s excellent GigaWorks T40 Series II, the AV 40 provides a slightly warmer, richer tone that sounds a bit more natural and accurate. Drums, upright bass, and vocals, for example, all sound more realistic on the AV 40.

The AV 40 also provides more bass extension and kick than the T40 without sounding thumpy or boomy at normal listening levels."

Även Cnet har ett test av dom där även ägare och andra som har testat av AV40 fått kommentera

Läs själv och man kan verkligen undra om det är samma högtalare som dom skriver om som dom du sågat.

http://reviews.cnet.com/separate-speakers/...l?tag=mncol;lst

1. Vem har skrivit recensionerna du länkar till? Kan det vara folk som inte vet så mycket? Eller folk som tycker sig vara nöjda eftersom de lagt ut massa pengar på grejor? Användarrecensioner går det tyvärr ofta inflation i. Kolla bara på Prisjakt eller Pricerunner eller liknande.

2. Tycker du jag ska utgå från vad andra tycker när jag skapar mig en ståndpunkt i frågor som denna? Är det inte min åsikt ni vill höra? Om inte, varför hänger vi på ett diskussionsforum? Jag ändrar inte min åsikt i det här fallet bara för att någon annan, varken du eller de som skrivit recensionerna, tycker annorlunda. Tänker du ändra dig för att Claes och Gilbert inte höll med dig?

maart, jag skiter verkligen inte i vad du säger, jag måste väll få ge min synpunkt också eller?

Självklart. Men tycker det blir löjligt när du först frågar eftersom du säger att du inte har nån erfarenhet och sen plussar alla inlägg som håller med om det du vill och sågar dom som går emot i debatten som blev. Då är det i mitt tycke ingen idé att ställa frågan i första läget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog fan kommer tusenkronorshögtalare vara bättre än trehundrakronorshögtalare. Risken är mest att de du fastnar för är vingligare i frekvensgången än de du redan har, men låter trevligare. Då kommer dina mixar förmodligen bli sämre och inte tåla att du byter uppspelningsutrustning.

Det folk mest försöker varna för är att du om ett tag kommer vilja ha riktiga monitorer. Eftersom du inte har så mycket pengar, så tänker du att tvåtusen spänn, DET borde ju ge bättre grejer. Du upptäcker att de heller inte är så mycket bättre så du köper i tretusenkronorsklassen istället. Nu har du lagt ut 6000 och har först nu hittat till den nivå de flesta tycker är rimligt för att få kallas studiomonitorer. Sen är det ju jävligt mycket roligare att köpa grejer NU istället för att spara ihop till nåt som man inte är övertygad om blir bättre.

Det är därför jag nu ger rådet att gå till närmaste musikbörs och ge deras högtalare en provlyssning. Hur stor skillnad upplever du SJÄLV mellan olika monitorer? Be att få prova över hela sortimentet också, från tusenkronorslådorna till 10000-kronorsprylarna. När börjar du inte längre höra nån avgörande skillnad trots du går upp i pris? När blir det tycke och smak och du inte längre kan avgöra om nåt dyrare är "bättre", bara "annorlunda"?

Jag tycker allt du säger är mycket vettigt och jag förstår definitivt nackdelarna, men också de fördelar som finns. Att gå till musikbörsen och lyssna på monitorer låter som en kanon idé vilket jag har tänkt att göra också i veckan. Det som suger lite dock är att de inte har ljust de monitorerna jag är sugen på vilket är synd då jag gärna vill höra dem. Men samtidigt får man ju en hum om hur mycket det generellt sätt skiljer sig kvalitetsmässigt mellan ett par för 1000 och ett par 3000 eller t.o.m. 4000

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

alltså, om du väl vandrar ner monitorträsket så kommer du förmodligen;

1) aldrig ångra att du köpte ett par monitorer, de är i mitt tycke överlägsna hemmastereo-skräpet, även i relativt billiga prisklasser (Jam's nEAR produkter osv)

2) när du väl traskar upp en prisklass eller två efter några år kommer du undra varför du inte gjorde det från början och inte kunna leva utan dina monitorer...

Själv sitter jag med Yamaha HS-80 och de är fantastiska. Har även mycket varmt att säga om Genlec och KRK. Men dra till affären och lyssna är mitt tips. ta med dig lite musik som du gillar och vet hur den låter i din hemstereo och ett par bra hörlurar... Sen är det bara att slå till på det som plånboken tillåter.

Tja!

Är medveten om att detta har diskuteras på forumet förut, men känner inte riktigt att ngn tråd har passat mina förutsättningar, hur som helst...

Vill skaffa monitorer för första gången. Har kollat runt på diverse forum och fått en samlad uppfattning av att det för det mesta inte är värt att satsa på billiga monitorer då b.la ljudkvalitén inte är den bästa. Vad tycker ni? Får man verkligen bara skit? Borde inte ett par monitorer för drygt 800 duga för mig som spelar in musik som en hobby? Det borde väll ändå vara relativt mycket bättre än mina datorhögtalare för 300? Jag har inget ljudbehandlat rum, rummet är relativt stort, lite större än ett standard sovrum skulle jag säga. Visst, jag skulle kunna gå för hörlurar, men vill kunna spela upp det högt dels för den anledningen om fler vill lyssna på en inspelning samtidigt. Känns mer effektivt.

Jag har kollat lite på följande monitorer:

M-audio Studiopro 3

Samson Media one 3a

Alesis M1 Active 320 USB (Pair)

Om ni har förslag på andra monitorer så hit me, max. 1000 kr dock, även om ni tycker att det är värt att vänta och satsa på ett par bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

alltså, om du väl vandrar ner monitorträsket så kommer du förmodligen;

1) aldrig ångra att du köpte ett par monitorer, de är i mitt tycke överlägsna hemmastereo-skräpet, även i relativt billiga prisklasser (Jam's nEAR produkter osv)

2) när du väl traskar upp en prisklass eller två efter några år kommer du undra varför du inte gjorde det från början och inte kunna leva utan dina monitorer...

Själv sitter jag med Yamaha HS-80 och de är fantastiska. Har även mycket varmt att säga om Genlec och KRK. Men dra till affären och lyssna är mitt tips. ta med dig lite musik som du gillar och vet hur den låter i din hemstereo och ett par bra hörlurar... Sen är det bara att slå till på det som plånboken tillåter.

Hmm, intressant inlägg. Så du tror inte jag kommer ångra ett köp av ett bar billigare till en början, först när man skaffar sig ett par dyrare vet man "vad man gått misste om". Så tror jag också, frågan är bara om det är värt för mig att ta steget från datorhögtalare till din första punkt, för att sedan nåt år efter ta nästa steg till din punkt två...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att ta diskussionen i en ny riktning. Om man går upp från ett par för 800 till ett par för 1400, vad får man för skillnad då?

Om man t.ex. jämför dessa http://musikborsen.se/itempg.aspx?id=763106&artno=156470 gentemot t.ex. Samson Media One 3a. Vilka skillnader skulle kunna finnas? Finns det några skillnader? Är Behringer MS40 prisvärda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
1. Vem har skrivit recensionerna du länkar till? Kan det vara folk som inte vet så mycket? Eller folk som tycker sig vara nöjda eftersom de lagt ut massa pengar på grejor? Användarrecensioner går det tyvärr ofta inflation i. Kolla bara på Prisjakt eller Pricerunner eller liknande.

2. Tycker du jag ska utgå från vad andra tycker när jag skapar mig en ståndpunkt i frågor som denna? Är det inte min åsikt ni vill höra? Om inte, varför hänger vi på ett diskussionsforum? Jag ändrar inte min åsikt i det här fallet bara för att någon annan, varken du eller de som skrivit recensionerna, tycker annorlunda.

Jag säger inte att du ska ändra dig men skillnaden mellan din upplevelse av AV40 och de som har recenserat dom på nätet är lite för stor för att den ska vara trovärdig om inte dina var defekta eller felinställda. Du påstod u också att de brusade mycket och brummade vilket tyder på att något antingen är felinställt eller defekt.

AV40 har testats av alla verkar det som på nätet recensionen jag citerade var från MAcworld som är en respektabel publikation och länken gick till Cnet som också är respekterade, sen fanns det typ mängder av recensioner till och de flesta var positiva till AV40, ingen påstår väl iofs att de klår ett par Genelec men ingen sågar dom heller vad jag såg..

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte själv aktiva "monitorer" på jam i linköping för 1500 spänn. De är inget vidare. Mina gamla hifi technics med mirchs-

element var mycket bättre.

Jag håller med sadam.

Har du ingen gammal hi-fi anläggning stående ?

Data högtalare går helt bort för mig !

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Bara för att ta diskussionen i en ny riktning. Om man går upp från ett par för 800 till ett par för 1400, vad får man för skillnad då?

Om man t.ex. jämför dessa http://musikborsen.se/itempg.aspx?id=763106&artno=156470 gentemot t.ex. Samson Media One 3a. Vilka skillnader skulle kunna finnas? Finns det några skillnader? Är Behringer MS40 prisvärda?

Jag har inte testat dom så jag kan inte uttala mig säkert. Dock tror jag, som Johan Erik Hellqvist tipsade om tidigare, ESI nEar är prisvärda. Hörde nån modell när jag skulle köpa och kommer ihåg att jag tyckte dom var prisvärda även om dom inte var lika bra som A7orna (som ligger i en annan prisklass). Kommer tyvärr inte ihåg vilken modell det var men titta här:

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?s...Near&oa=pra

Dom ligger i en lite högre prisklass men finns en del ganska nära 1400 kr...

Jag säger inte att du ska ändra dig men skillnaden mellan din upplevelse av AV40 och de som har recenserat dom på nätet är lite för stor för att den ska vara trovärdig om inte dina var defekta eller felinställda. Du påstod u också att de brusade mycket och brummade vilket tyder på att något antingen är felinställt eller defekt.

AV40 har testats av alla verkar det som på nätet recensionen jag citerade var från MAcworld som är en respektabel publikation och länken gick till Cnet som också är respekterade, sen fanns det typ mängder av recensioner till och de flesta var positiva till AV40, ingen påstår väl iofs att de klår ett par Genelec men ingen sågar dom heller vad jag såg..

Ditt resonemang håller ändå inte. Jag provade som sagt två par och båda lät lika. Hur stor är chansen då att ingen annan har haft samma fel? Jag har inte läst recensionerna, men som du beskriver det verkar det som alla är nöjda. Du verkar ha hängt upp dig på att felet är mitt, att jag inte vet hur man hanterar monitorer. Kan det inte lika gärna vara så att jag faktiskt vet det och därför tycker att AV40 inte räcker till? Det är iofs enklare att sänka folk med andra åsikter än att diskutera...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ditt resonemang håller ändå inte. Jag provade som sagt två par och båda lät lika. Hur stor är chansen då att ingen annan har haft samma fel? Jag har inte läst recensionerna, men som du beskriver det verkar det som alla är nöjda. Du verkar ha hängt upp dig på att felet är mitt, att jag inte vet hur man hanterar monitorer.

Klart mitt resonemang håller du påstod ju bl.a. att de brusade mycket och att basen brummade det tyder faktiskt på att du hade felmatchat dom med ingångssignalen, inte konstigt om du då tycker att de låter dåligt, för som sagt jag tycker det verkar väldigt konstigt att du totalsågar AV40 medan nästan alla andra som har testat dom ger dom tummen upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Klart mitt resonemang håller du påstod ju bl.a. att de brusade mycket och att basen brummade det tyder faktiskt på att du hade felmatchat dom med ingångssignalen, inte konstigt om du då tycker att de låter dåligt, för som sagt jag tycker det verkar väldigt konstigt att du totalsågar AV40 medan nästan alla andra som har testat dom ger dom tummen upp.

Du verkar besatt av tanken att det är mitt fel. Jag har svårt att tro det då jag som sagt provade MÅNGA olika varianter, svag ingångssignal, stark ingångssignal o.s.v. Jag provade både med att skruva upp lite och mycket på monitorerna. Om det är så svårt att få till rätt ingångsnivå borde väl fler haft liknande problem? Du är för övrigt fortfarande välkommen hit och visa hur man gör. Men säg till innan för jag behöver som sagt låna hit dom isf.

Om det var fel på båda mina par kan det inte vara så ovanligt med fel. Alltså borde fler haft liknande problem. Eller hur? Alltså kan det lika gärna vara som jag skrev i mitt förra inlägg, att jag faktiskt vet hur man hanterar monitorer och därför inte tycker de räcker till. Men det är som sagt jobbigare för dig att diskutera det än att påstå att jag är dålig.

Du har fortfarande INGA belägg för det du skriver, därför anser jag att din argumentation INTE håller.

Kan ESI NEAR04 vara prisvärda/bra?

Det tror jag, betydligt bättre och mer prisvärda än de du nämnt tidigare iaf. De kostar lite mer men å andra sidan kommer du förmodligen kunna ha dom betydligt längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag, betydligt bättre och mer prisvärda än de du nämnt tidigare iaf. De kostar lite mer men å andra sidan kommer du förmodligen kunna ha dom betydligt längre.

Kanske lägger till lite extra och satsar på dem då, någon annan som har en åsikt om ESI NEAR04, prisvärda? bra? vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Du verkar besatt av tanken att det är mitt fel.

Inte alls men det verkar ju väldigt konstigt att just du tycker att de är usla medan de flesta andra tycker att de är bra en del till och med mycket bra....Men självklart så är de i jämförelse med dina A7 klart sämre, ADAM A7 kostar dock runt 10 gånger så mycket.....Tror dock inte ADAM låter 10 gånger så bra på normalvolym....

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Inte alls men det verkar ju väldigt konstigt att just du tycker att de är usla medan de flesta andra tycker att de är bra en del till och med mycket bra....Men självklart så är de i jämförelse med dina A7 klart sämre, ADAM A7 kostar dock runt 10 gånger så mycket.....Tror dock inte ADAM låter 10 gånger så bra på normalvolym....

Tycker du det är konstigt att folk har olika åsikter? Tror inte jag är ensam i hela världen om att inte digga Av40.

Nu snackar du skit igen. A7 kostar 4107.15kr styck, alltså 8214.30kr för ett par (från Thomann). Av40 kostar 1369.05kr för ett par. Det skiljer alltså exakt en faktor 6. Även om det hade skiljt en faktor 10 hade jag nog tyckt att A7 gav bättre ljud per krona. Men det är en smaksak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Tycker du det är konstigt att folk har olika åsikter? Tror inte jag är ensam i hela världen om att inte digga Av40.

Nu snackar du skit igen. A7 kostar 4107.15kr styck, alltså 8214.30kr för ett par (från Thomann). Av40 kostar 1369.05kr för ett par.

Jag skrev runt 10 gånger mer och Adam A7 kostar som billigast nästan 10.000 paret i Sverige. AV 40 har jag sett för 1000:- paret men det kanske var ett tillfälligt pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Jag skrev runt 10 gånger mer och Adam A7 kostar som billigast nästan 10.000 paret i Sverige. AV 40 har jag sett för 1000:- paret men det kanske var ett tillfälligt pris.

Vore det inte mer relevant att göra en prisjämförelse från en och samma butik? Om jag letar upp det absolut billigaste av något nånstans och det dyraste nån annanstans blir ju jämförelsen skev.

Om jag fattar dig rätt skulle man med ditt sätt att se det kunna säga att, om jag hade haft kvar mina AV40 och hade satt ut en annons med dom för 15000:- och mina A7 för 5000:- att AV40 kostar 3 gånger så mycket. Det gör dom ju i det fallet, men hur verklighetsförankrat är det? Och vänta nu... just det, vi lever i en verklighetsförankrad värld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Vore det inte mer relevant att göra en prisjämförelse från en och samma butik? Om jag letar upp det absolut billigaste av något nånstans och det dyraste nån annanstans blir ju jämförelsen skev.

Det är väl du som jämför lite weird, jag tog ju det billigaste priset från Prisjakt för A7:orna och det lägsta pris jag själv hade sett AV40:orna sålda för. Iom att vi pratade om tusenkronors monitorer så hade jag för mig att de fortfarande låg däromkring, men de låg lite dyrare såg jag efter jag postat men det är iaf så stor skillnad att det är löjligt av dig att döma ut AV40 för att de inte är lika bra som A7:orna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte "TASCAM VL-A5". Dom låter superb.

Jämförde med mina "Infinity Reference 60" och hörlurar "AKG K-240". Mycket neutrala, med bra mellanregister och bra punch.

Och med subwoofer "TASCAM LF-S8" behövs inget annat. Ljud så det räcker.

Priset har sjunkit på TASCAM på Thomann efter mina köp. Inget roligt. Men bra för nya köp...

//Pax

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte "TASCAM VL-A5". Dom låter superb.

Jämförde med mina "Infinity Reference 60" och hörlurar "AKG K-240". Mycket neutrala, med bra mellanregister och bra punch.

Och med subwoofer "TASCAM LF-S8" behövs inget annat. Ljud så det räcker.

Priset har sjunkit på TASCAM på Thomann efter mina köp. Inget roligt. Men bra för nya köp...

//Pax

De såg grymma ut! Fan vad sugen man blir 😛 Funderar på att vänta lite och köpa ett par sånna, eller vad tror ni andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...