Jump to content
Annons

Edirol MA-7A


Soxic

Recommended Posts

Funderar på att köpa denna studiomonitor: http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=420162

Min plånbok är väl inte den fetaste och jag känner inget behov av några riktigt feta monitorer så jag tänkte att denna modell för 990:- kan vara något för mig. De har fått ganska bra recensioner på Amazon, så det känns ju bra, men vill höra med er, proffsen lite. Någon som har någon erfarenhet av dessa? Är det värt en tusing för någon som inte har överdrivet stora krav?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Funderar på att köpa denna studiomonitor: http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=420162

Min plånbok är väl inte den fetaste och jag känner inget behov av några riktigt feta monitorer så jag tänkte att denna modell för 990:- kan vara något för mig. De har fått ganska bra recensioner på Amazon, så det känns ju bra, men vill höra med er, proffsen lite. Någon som har någon erfarenhet av dessa? Är det värt en tusing för någon som inte har överdrivet stora krav?

Vanliga datorhögtalare är lika bra om inte bättre än dessa.

Lägg istället på en tusing och köp Esi near05 i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på att köpa denna studiomonitor: http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=420162

Min plånbok är väl inte den fetaste och jag känner inget behov av några riktigt feta monitorer så jag tänkte att denna modell för 990:- kan vara något för mig. De har fått ganska bra recensioner på Amazon, så det känns ju bra, men vill höra med er, proffsen lite. Någon som har någon erfarenhet av dessa? Är det värt en tusing för någon som inte har överdrivet stora krav?

Vanliga datorhögtalare är lika bra om inte bättre än dessa.

Lägg istället på en tusing och köp Esi near05 i så fall.

Okej, men vad sägs om att bara lägga till en 500-ing istället och köpa ESI near04? Duger inte dessa eller bör man köra med 05?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är ditt användningsområde, ska du spela in, mixa/mastra eller bara avnjuta musik?

Precis! Vad vill du åstadkomma?

För 1500 kr får du ett par lagom bra öppna hörlurar på Thomann som du kan mixa ganska hjälpligt i.

De kommer faktiskt, som Magpie säger, vara bättre än budgethögtalare.

ESI Near 05 tycker jag är "minimum" som närfältsmonitorer.

(OBS, min åsikt. Vet att många som lärt känna sina olika ljudsystem, billiga hörlurar/datorhögtalare kan orda utmärkta mixar).

Men något-bättre-än-billigaste-budget-monitorer är lättare att använda för den som är novis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har redan hörlurar så jag behöver inte ett par till. Men jag vill ha hyfsade högtalare som jag kan spela upp min mix i för det skiljer sig trots allt i hur man uppfattar ljudet mellan hörlurar och högtalare. Något säger mig att ESI Near 04 kommer duga gott och väl åt mig då jag inte har några superkrav alls. Om 05:an är så bra, så borde 04:an vara ganska okej trots allt, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på att köpa denna studiomonitor: http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=420162

Min plånbok är väl inte den fetaste och jag känner inget behov av några riktigt feta monitorer så jag tänkte att denna modell för 990:- kan vara något för mig. De har fått ganska bra recensioner på Amazon, så det känns ju bra, men vill höra med er, proffsen lite. Någon som har någon erfarenhet av dessa? Är det värt en tusing för någon som inte har överdrivet stora krav?

Svårt att få bra högtalare för det priset, skulle kunna tippa på att får bättre ljud ur stereon. Du får mer för pengarna och bättre ljud för studio bruk om du köper ett par hörlurar (studio lurar) i den prisklassen istället. Sennhesiser hd-280 pro och akg 271 är bra lurar i tusen kronors klassen.

edit; well, du hade redan lurar så sorry. missade det. Så Yamaha hs50 för 3000/par är trevliga referenslyssna i :rolleyes:

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har redan hörlurar så jag behöver inte ett par till. Men jag vill ha hyfsade högtalare som jag kan spela upp min mix i för det skiljer sig trots allt i hur man uppfattar ljudet mellan hörlurar och högtalare. Något säger mig att ESI Near 04 kommer duga gott och väl åt mig då jag inte har några superkrav alls. Om 05:an är så bra, så borde 04:an vara ganska okej trots allt, eller?

Hej!

Kolla in denna test, om du inte har sett den redan vill säga. Verkar vara ganska OK monitorer trots sin litenhet. Lycka till.

http://alatest.dk/apps/reviews/1549878/-1/...rs/ESI+nEar+04/

Mvh/Pål

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla synpunkter hittills. Att lägga 3000:- på ett par studiomonitorer är tyvärr inget alternativ för mig. Jag tror inte jag är i så stort behov av det att det motiverar kostnaden. Jag har tidigare lyckats få fram en helt okej mix, tycker i alla fall jag, i mina sonyhörlurar för 350:- så särskilt kräsen är jag inte. Har nog inte kommit så långt rent tekniskt heller vad gäller mixerkunskaper att jag behöver så dyra grejer. Jag vill helt enkelt bara kunna spela upp min mix i ett par högtalare för att få en uppfattning om hur det kommer att låta på ett ungefär eftersom det ändå skiljer sig rätt mycket, har jag upptäckt, mellan lyssning i hörlurar och högtalare.

Hade jag kunnat, hade jag använt mina pc-högtalare som är rätt bra, men jag tror inte att det är möjligt rent tekniskt. Det skulle i sådana fall vara om det gick att välja mitt interna ljudkort i Cubase för uppspelning, vilket jag testat förr och fått typ 110 ms i delay av någon anledning. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag kunnat, hade jag använt mina pc-högtalare som är rätt bra, men jag tror inte att det är möjligt rent tekniskt. Det skulle i sådana fall vara om det gick att välja mitt interna ljudkort i Cubase för uppspelning, vilket jag testat förr och fått typ 110 ms i delay av någon anledning. 😄

Klart du kan koppla in datorhögtalaren rent tekniskt. Om det är rca till mini stereo kabel på datorhögtalarna så skaffa en rca till rca kabel + rca till tele adapter och koppla in istället, kostar inte många kronor, så kan du koppla in det på ditt ljudkort som jag antar har tele utgångar. Om det har rca så skippa adaptrarna.

Om sladden är fastmonterad i högtalaren så klipp av mini stereon och montera dit rca kontakter istället så kan du praktiskt taget sätta dit vilken adapter du vill efter önskemål...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Såg ett par passiva Tannoy Reveal begagnade för 1000 på Vendolin. Har du en gammal förstärkare du kan använda så är dessa nog ett bättre alternativ än Roland burkarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag kunnat, hade jag använt mina pc-högtalare som är rätt bra, men jag tror inte att det är möjligt rent tekniskt. Det skulle i sådana fall vara om det gick att välja mitt interna ljudkort i Cubase för uppspelning, vilket jag testat förr och fått typ 110 ms i delay av någon anledning. 😆

Klart du kan koppla in datorhögtalaren rent tekniskt. Om det är rca till mini stereo kabel på datorhögtalarna så skaffa en rca till rca kabel + rca till tele adapter och koppla in istället, kostar inte många kronor, så kan du koppla in det på ditt ljudkort som jag antar har tele utgångar. Om det har rca så skippa adaptrarna.

Om sladden är fastmonterad i högtalaren så klipp av mini stereon och montera dit rca kontakter istället så kan du praktiskt taget sätta dit vilken adapter du vill efter önskemål...

Okej, du verkar ha koll på läget. Jag undrar om det inte blir problem för att mitt pc-högtalarpaket är 2.1 med en subwoofer? Har fotat mina grejer så du får se hur de ser ut...

Så här ser baksidan ut på subwoofern till pc-högtalarna. Därifrån går allt kablage som här till PC-högtalarna som består av 1 subwoofer och två högtalare, samt uttag för strömförsörjning samt en ratt för volum.

lj1.jpg

Här är mixerborder som är kopplat med ett DSP 24 Value ljudkort varifrån 2 rca-kablar går in och 2 st går ut.

lj2.jpg

Jag vet inte om du kan hjälpa mig utifrån dessa bilder och information för jag har inte lyckats lösa det själv. Har testat de enklaste varianterna utan resultat och lite knasigare omdirigeringar av kablar utan framgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag kunnat, hade jag använt mina pc-högtalare som är rätt bra, men jag tror inte att det är möjligt rent tekniskt. Det skulle i sådana fall vara om det gick att välja mitt interna ljudkort i Cubase för uppspelning, vilket jag testat förr och fått typ 110 ms i delay av någon anledning. 😠

Klart du kan koppla in datorhögtalaren rent tekniskt. Om det är rca till mini stereo kabel på datorhögtalarna så skaffa en rca till rca kabel + rca till tele adapter och koppla in istället, kostar inte många kronor, så kan du koppla in det på ditt ljudkort som jag antar har tele utgångar. Om det har rca så skippa adaptrarna.

Om sladden är fastmonterad i högtalaren så klipp av mini stereon och montera dit rca kontakter istället så kan du praktiskt taget sätta dit vilken adapter du vill efter önskemål...

Okej, du verkar ha koll på läget. Jag undrar om det inte blir problem för att mitt pc-högtalarpaket är 2.1 med en subwoofer? Har fotat mina grejer så du får se hur de ser ut...

Så här ser baksidan ut på subwoofern till pc-högtalarna. Därifrån går allt kablage som här till PC-högtalarna som består av 1 subwoofer och två högtalare, samt uttag för strömförsörjning samt en ratt för volum.

lj1.jpg

Här är mixerborder som är kopplat med ett DSP 24 Value ljudkort varifrån 2 rca-kablar går in och 2 st går ut.

lj2.jpg

Jag vet inte om du kan hjälpa mig utifrån dessa bilder och information för jag har inte lyckats lösa det själv. Har testat de enklaste varianterna utan resultat och lite knasigare omdirigeringar av kablar utan framgång.

Då ska vi se sa blinda Sara 🙂

Vi börjar vid mixern och ljudkortet.

För att få ljud från ljudkortet att passera in i din phonic mixer.

-Ljudkortets RCA ut L/R ---> mixerns RCA 2T rtn L/R

Sen ska ljudet ut i dina monitorer/datorhögtalare. Eftersom din subbas har endast har ingång för ministereo kabel så måste du ha en ministereo till rca sladd och 2 rca till tele adaptrar (eller om du hittar en ministereo till tele direkt, ovanliga har jag för mig?) .

-Mixer Main out/ctr room Tele-L/R --->Subbas ministereo in.

för att få ljud in i datorn för inspelning

-rec out rca L/R --- > ljudkort rca in L/R

Thats about it I guess 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Apep, shit, vet inte vad jag ska säga. Tack! Det fungerar alldeles utmärkt and it makes me f***ing happy! 😕

*edit* istället för att använda

Mixer Main out/ctr room Tele-L/R --->Subbas ministereo in

Som kräver 2 rca till tele adaptrar om jag förstått det rätt, så använde jag 1 tele till ministereoadapter från mixerns phones-uttag till subbasens ministereoin (som connectas med 2 rca till 1 ministereoadapter). På så sätt fick jag stereoljud ändå i högtalarna. Hoppas det är okej att köra med mixerns phone-uttag. Jag tycker det låter som det ska.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Apep, shit, vet inte vad jag ska säga. Tack! Det fungerar alldeles utmärkt and it makes me f***ing happy! 😛

*edit* istället för att använda

Mixer Main out/ctr room Tele-L/R --->Subbas ministereo in

Som kräver 2 rca till tele adaptrar om jag förstått det rätt, så använde jag 1 tele till ministereoadapter från mixerns phones-uttag till subbasens ministereoin (som connectas med 2 rca till 1 ministereoadapter). På så sätt fick jag stereoljud ändå i högtalarna. Hoppas det är okej att köra med mixerns phone-uttag. Jag tycker det låter som det ska.

Om det låter rätt och bra så kör på det. Du slipper ju köpa några extra tillbehör 😛 annars är ju den kontakten avsedd för hörlurar och main och ctrl romm out är line signaler avsedda för diverse saker som ska ha line signaler in typ som slutsteg i högtalare osv 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Apep, shit, vet inte vad jag ska säga. Tack! Det fungerar alldeles utmärkt and it makes me f***ing happy! 🙂

*edit* istället för att använda

Mixer Main out/ctr room Tele-L/R --->Subbas ministereo in

Som kräver 2 rca till tele adaptrar om jag förstått det rätt, så använde jag 1 tele till ministereoadapter från mixerns phones-uttag till subbasens ministereoin (som connectas med 2 rca till 1 ministereoadapter). På så sätt fick jag stereoljud ändå i högtalarna. Hoppas det är okej att köra med mixerns phone-uttag. Jag tycker det låter som det ska.

Om det låter rätt och bra så kör på det. Du slipper ju köpa några extra tillbehör 😛 annars är ju den kontakten avsedd för hörlurar och main och ctrl romm out är line signaler avsedda för diverse saker som ska ha line signaler in typ som slutsteg i högtalare osv 😉

Köp en kabel och koppla rätt.

Lyssnar du aldrig med hörlurar?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
xylitol (oregistrerad)

värst vad alla ska klaga & nedvärdera så fort nåt är billigt.. har själv dessa monitorer (Edirol MA-7A) och tycker de funkar galant. De är förvissa kopplade till en sub på golvet som ger extra bas (en sådan tycker jag är rätt obligatorisk för just dessa monitorer), men jag kan definitivt reckommendera dem till en person som inte har så stora krav.

Själv har jag dessa så länge i väntan på att jag kan köpa något eventuellt bättre, å dessa är absolut bättre än de data-högtalare jag hade precis innan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...