Jump to content
Annons

Börja spela trummor - hur gör man?


schteffe

Recommended Posts

Hej Forumet!

Jag har länge fantiserat om att på något sätt lära mig spela trummor. Mest för att

det är så rackarns kul att "lufttrumma" med i olika låtar. Jag har verkligen ingen koll

på hur det går till när man lär sig spela trummor, och tänkte därför höra med forumet

för att kunna bedöma om det verkar kul eller ej. Tänker absolut på ett digitalt set

eftersom jag är inneboende och inte vill störa. Finns det något som gör att man kan

spela till musik och lära sig, typ lite a la tv-spel-rock-band? Är ju trist om man

får trumma i sin ensamhet utan musik till. Tacksam för alla tips! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att det är tråkigt att spela ensam är ju den stora nackdelen med trummor, och det är knepigt att sitta med lurar/stora jävla högtalare till akustiska trummor osv. Men på digitala moduler brukar det finnas en aux-ingång, dit du kan koppla mp3-spelare, dator osv och spela till dina låtar. Vill du kunna ställa volymerna mellan de två källorna(trummorna och musik) kan du ju köra ett billigt mixerbord emellan.

Spela trummor är dock skitkul, så kör bah! Finns mycket instruktionsvideor på Youtube och andra ställen, för att komma igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Doit! Ett digitaltrumset är jättebra att ha hemma och så, och klart, man kan spela med i musik i hörlurar osv, men ja skulle rekommendera dig att, (kanske när du kommit igång lite... ?), leta upp ett band ! eller andra musiker, eller det är kul att spela med andra vad man än spelar, men i synnerhet trummor tror jag (trumsolon är coola men de är ett rätt renodlat "Kompinstrument"). om du typ köper digitrummor, och sen känner att "naäh de här va inget för mig", lägg inte av förrän du lirat i grupp ! 😄 Sen är det som ovanstående sagt, helt ok att lära sig via internet, finns hur mycket som helst. Dock så kan det vara bra med en trumlärare som inspererar öga mot öga tror jag, och kan ha synpunkter på din teknik i början osv.

kram erik 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Kram tillbaks Erik och till er alla andra som ivrigt gett mig feedback! 😉

Det låter ju bra! Jag har till en början iaf tänkt trumma lite på mitt lilla rum sena kvällar

när det blir lite tid över. Låter bra att kunna koppla in musik till det digitala trumsetet så man

kan få allt i lurarna. Då finns ju trummor i musiken, så jag antar man får försöka efterhärma dom då?

Hur är det med noter vad gäller trummor, hur funkar det med det? Kan man ladda hem sånt

till en del kända låtar kanske?

Och vad föreslås för nybörjardigitaltrumset för mig som inte är för dyrt...jag vet ju trots allt

inte än om detta är min grej (även om jag tror det!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Varsego 😆 ! vet inte hur det är med trumnoter på nätet , noter i allmänhet brukar va lite knöligt o hitta tycker jag.. Men det kanske går. annars så är det relativt lätt att härma efter när man lirar trummor, som du gör när du lufttrummar ? fast ah... men du, dra till en musik affär o be o få prova nåt trumset, både digitalt och akustiskt, akustiska trummor är något som dom flesta trummisar föredrar, digitala håller många som substitut när dom är i liknande situationer som dig, och inte kan banka på hur som helst p.ga grannar o vänner:) då får du lite smak för hur det är att lira trummor !

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske kan börja här: http://www.trumskolan.se/page10/page10.html

Där finns i stort sätt grunderna och du får en förståelse för hur det hela är uppbyggt.

Efter att du lärt dig en del rätt bra så tycker jag du vid sidan om kan börja med att börja "ta ut" kända låtar, alltså lära dig spela dem. Spela till och öva.

Stanna vid fill-in och nya taktarter du inte spelat innan. Öva tills du kan hela låten.

På detta sätt så lär du dig hålla en jämn och stadig rytm, du lär dig lätt nya saker och du tränar minnet att komma ihåg flera saker som skall komma efter varandra.

Och du bör såklart börja med enkla låtar, tex AC/DC och andra band som har ganska lätta trumtakter och fill-in. Efter några veckor/månader så kan du sedan försöka dig på tex Metallica osv.

Nu kanske du inte gillar rock men du förstår nog vad jag menar. Lycka till!

Edit tillägg:

Angående hur du ska spela till musiken så beror det på ifall du använder akustiskt eller elektroniskt trumset. Vid akustiska så måste du ju såklart skydda hörseln.

Det finns hörselkåpor med inbygga hörlurar men har man vanliga hörsekåpor så kan man också lösa det genom att ha snäckor innanför.

Har du ett elektroniskt så får man ju koppla in någon ljudkälla på det sätt som lämpar sig bäst-beroende på vad för grejor man har - och man få musiken direkt i hörlurarna tillsammans med trumljudet.

Mvh Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Sikta inte in dig på ett för billigt set, tror du blir ledsen om du efter ett tag inser att detta var kul och så är trumsetet utan anslagskänslighet som liknar nåt! (digitalt)

Sedan som nämnts redan.

Se till att lira efter musik med stadig puls först, som enkel rock (Inte Iron Maiden, som drar iväg i vartenda fill)

Disco om du gillar det, är utmärkt.

Framförallt lira till det du gillar!

Ha så kul, och byt till riktiga trummor snarast möjligt sedan när du börjar ROCKA!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lirat en hel del på just den modellen. Den funkar helt ok! Har testat många sämre. 😄 Det är hyfsat bra ljud, rätt sköna pads och inställningsmöjligheterna är tillräckliga.

Vill man ha bättre grejor så får man gå upp rejält i pris. Om man vill ha pads med nät-skinn för att få en naturlig rekylåtergivning när man spelar så kostar det.

Men bäst är att provspela på någon musikaffär där det finns utbud och kunnig personal.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Höger - Båda - Höger - Båda, du gör spelar de på hihat och virvel sen när du fått det att sitta lägger du till baskaggen.

Nä, så går inte "Good times, bad times" med Led Zeppelin!? 😄😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd. Klart att du ska börja trumma. Finns det ingen rockskola i närheten? Att spela med andra är så otroligt häftigt, och det är precis lika roligt när man är nybörjare och inte kan nästan nånting. Börjar man spela enbart för sig själv är det lite risk att man lessnar och lägger av. Kommer du igång en bit på vägen med andra i ett litet nybörjargäng så tycker du nog sen när du blir gammal och skäggig att detta med att börja spela var det bästa beslutet du tagit i hela ditt liv. Så är det för mig, jag spelar varenda dag och älskar det så att jag bara skriker av lycka. Har hållit på så sen jag var tolv, är 54 nu.

Det gör verkligen att man kan behålla barnasinnet oxå. Lycka till på färden! 🙂

PS. Jag är gitarrist o sångare, men även jag lufttrummar till alla låtar jag hör! DS.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
  • 1 månad senare...

Börja spela trummor:

Lyssna på låtar, massor av musik och försök härma. Kolla på trumvideos, skaffa ett eget trumset (eller låna av ngn kompis). Och sedan är det bara att banka loss! I slutändan handlar det om hur det låter och inte hur man gör:) Så det är bara att gå loss och försöka att få det att låta så som du vill.

Hah, dagens flummigaste inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej!

Trummor är kul också får man ut lite aggressioner och tränar upp sin simultankapacitet på kuppen. Skall du sitta vid ditt trumset, så kanske det är lite besvärligt att kolla in en video samtidigt, så jag rekommenderar en övningsbok som du kan ha på ett ställ och titta i medan du spelar. En alldeles utmärkt och bra upplagd bok är Rockskolan Trummor. Den är skriven av Hans Rolin, f.d. medlem i bland annat Ratata och Life. Bra tydliga övningar och exempel på olika stilar i trumnotform (trumnoter är faktiskt lättare att lära sig än man tror). Till den följer det med övningsexempel och låtmaterial för lyssning, dels full instrumentering och dels s.k. Minus-One d.v.s. utan trummor. Noterna finns självklart med i boken, så det är bara och pinna på. Jag är självlärd ifrån början och fick den här boken av en skolad trummis. Inte för jag var dålig, men han menade på att det var nyttigt att köra lite sånt här också. Han hade faktiskt rätt. Jag fick bland annat en ännu bättre timing och annat. Denna bok ingick i en serie för en hel grupp så samma låtövningar fanns för alla instrument med deras typ av noter. Från början kunde den köpas genom Studiefrämjandets cirkelverksamhet.

Nu kanske du undrar var den finns att få tag på? Den trycktes på Utbildningsförlaget Brevskolan och har ISBN-numret 91-574-1837-3. Förlagets telefon: 08-709 04 00

Hoppas det fixar sig. Och tänk på att ha en bekväm, ergonomisk sittställning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...

lyssna och härma ringo starr! beatles diskografi är nog världens bästa trumskola.

edit: beatles diskografi är nog världens bästa musikskola.

Njae...som trummis så finns det en hel del annat att värdera också...så värst svängiga är ju inte The Beatles men du har snygga fills och udda komp som i "Come together" tillex.

Men ta gärna in lite av 70-tals funk som The Meters och en dos Bonham om du vill komplementera för att bli Pop/Rocktrummis.

(lyssna gärna på vad Gene Krupa, Egel Johanssen, Buddy Rich mfl också gjorde bra)

Mitt hetaste tips är att spela stadigt till din favoritmusik (såvida den inte är av "fladdrig" karaktär).

Link to comment
Dela på andra sajter

Lektion nr 1: 4/4 (fyrfyra)

(jag förutsätter att du är högerhänt...)

Räkna högt: ett, två, tre, fyr, ett, två, tre, fyr (o.s.v)

Med din högra hand slår du samtidigt som du räknar till exempel med din handflata mot ditt knä...(på alla fyra siffrorna)

Med din högra fot stampar du i golvet på ETT.(samtidigt med din högra hand)

Med din vänstra hand slår du på TRE.(fortfarande samtidigt med din högra hand)

..... 1 2 3 4

HH x x x x

Fot x .....

VH ..... x

Inte så svårt som man tror...

Lektion 2:

För att ovanstående ska gå lättare bör man öva på t.ex en "paradiddel".

H V H H V H V V

H= höger hand

V= vänster hand

Denna ska man variera med: hand-hand, hand-fot, fot-hand, fot-fot.

Lycka till...

Redigerat av jonnymellis
Link to comment
Dela på andra sajter

Njae...som trummis så finns det en hel del annat att värdera också...så värst svängiga är ju inte The Beatles men du har snygga fills och udda komp som i "Come together" tillex.

Men ta gärna in lite av 70-tals funk som The Meters och en dos Bonham om du vill komplementera för att bli Pop/Rocktrummis.

(lyssna gärna på vad Gene Krupa, Egel Johanssen, Buddy Rich mfl också gjorde bra)

Mitt hetaste tips är att spela stadigt till din favoritmusik (såvida den inte är av "fladdrig" karaktär).

beatles är ju kanon, enkla raka komp - något jag saknar hos dagens trummisar , james brown vrider sig i graven! att börja spela gene krupa och bonham är ju som att sätta en nybörjar gitarrist med kyrktonarerna och förvänta sig resultat... tycker du har helt rätt, men man kan ju börja på en human nivå? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...