Jump to content
Annons

Bästa musikstudioprogrammet?


mowgli

Recommended Posts

Hejsan!

Jag köper en imac 21,5 nästa vecka, och funderar på vilket studioprogram som passar bäst. Jag har tittat lite på logic och p-heads record-reason, men har för lite kunskap för att avgöra vilket som är bäst. Protool är ett annat som verkar spännande....

Vore schysst med lite info/tyckande om för-och-nackdelar med olika lösningar. Huvudsakliga genren kommer att bli rock/pop i hemmastudiomiljö.

Mvh, mowgli

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Specifiera tydligare vad det är du vill ha ut av programmet.

Generellt skulle jag säga att Logic är mer komplett som program , medans PT och Reason är otroligt bra/bättre på vissa saker.

Jag vill ha så autentiska ljud som möjligt, och vet att p-head är jäkligt bra på att sampla orginalinstrument (tex Abbey Road). Jag vill också ha den mest intuitiva(användarvänliga) designen, eftersom jag är komplett nybörjare. Jag ska ha programmet till att skriva, och spela in rock/pop/sing-song-writer-låtar främst, och göra så hemma i lägenheten. Funderar på att bygga om en klädkammare till sång-/gitarrbås, om det behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ha så autentiska ljud som möjligt, och vet att p-head är jäkligt bra på att sampla orginalinstrument (tex Abbey Road). Jag vill också ha den mest intuitiva(användarvänliga) designen, eftersom jag är komplett nybörjare. Jag ska ha programmet till att skriva, och spela in rock/pop/sing-song-writer-låtar främst, och göra så hemma i lägenheten. Funderar på att bygga om en klädkammare till sång-/gitarrbås, om det behövs.

Kanske record då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ha så autentiska ljud som möjligt, och vet att p-head är jäkligt bra på att sampla orginalinstrument (tex Abbey Road). Jag vill också ha den mest intuitiva(användarvänliga) designen, eftersom jag är komplett nybörjare. Jag ska ha programmet till att skriva, och spela in rock/pop/sing-song-writer-låtar främst, och göra så hemma i lägenheten. Funderar på att bygga om en klädkammare till sång-/gitarrbås, om det behövs.

det mest autentiska ljudet beror på mickar, ackustik mm och inte programmet du använder

eller menar du samplingar?

de mest kompletta programmen är nog fullversion av logic eller cubase men samtidigt har de så många funktioner att det blir komplicerat för en nybörjare

du kan även testa ardour som är gratis

annars rekommenderar jag skarpt logic express

edit: för en fullversion av ardour krävs visst idag en donation fast 1dollar räcker tror jag

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen så gillar jag Cakewalk SONAR grymt mycket. Man får verkligen mycket för pengarna i detta program. En mängd mjukvara och massa sköna prylar "in the box" så att säga. Men som sagts tidigare, Record kan ju vara ett alternativ med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha något enkelt med relativt mycket medföljande mjukvaruinstrument så kanske du ska börja med Garageband? Följer med gratis till din nya Mac, skulle du växa ur det är det bara att skaffa Logic eftersom programmen är helt kompatibla med varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha något enkelt med relativt mycket medföljande mjukvaruinstrument så kanske du ska börja med Garageband? Följer med gratis till din nya Mac, skulle du växa ur det är det bara att skaffa Logic eftersom programmen är helt kompatibla med varandra.

Tack, samtliga! Jo, jag tror att jag börjar med garageband som ju följer med i datorn. Sedan blir det nog logic i någon variant. Har lyssnat på dess olika gitarr-amps och är imponerad. Tycker ju iofs att record verkar trevligare att jobba med....men man kan ju alltid byta framöver...eller alternera.

På återseende,

mowgli 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag fått välja musikprogram på nytt hade jag absolut valt Ableton Live.

Att det är samma tillverkare (Apple) som tillverkar både din dator och Logic har för- och nackdelar. En av nackdelarna är att de på senaste tiden inte verkar prioritera Logic så mycket.. Uppdateringarna tar för lång tid trots ALLVARLIGA BUGGAR samt att Logic inte är utvecklat för att utnyttja nya funktioner i OSX eller på de nya datorerna..

Så kolla in Ableton Live, speciellt om du är ute efter en snabbjobbad program med användarvänlig design.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Jag vill ha så autentiska ljud som möjligt, och vet att p-head är jäkligt bra på att sampla orginalinstrument (tex Abbey Road). Jag vill också ha den mest intuitiva(användarvänliga) designen, eftersom jag är komplett nybörjare. Jag ska ha programmet till att skriva, och spela in rock/pop/sing-song-writer-låtar främst, och göra så hemma i lägenheten. Funderar på att bygga om en klädkammare till sång-/gitarrbås, om det behövs.

Jag skulle säga att logic är det absolut mest användarvänliga. Eftersom mycket i programmet är automatiserat.

Dessutom får du väldigt mycket när du köpter Logic. Många pluggar och instrument medföljer. Jag har använt Pro Tools, Logic och Cubase, och jag tycker att Logic är överlägset smidigast/trevligast.

Men det är ju givetvis en vane- och smaksak. Det får man inte glömma bort!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ska inte avslöja det program jag använder även om jag är lite partisk till föregående talare. Lägg ner tråden!

Finns inget bästa program. Använd det du gillar och att lära sig ny program är inte svårt. Använd det du tycker om!

😠 I hur många trådar har du yttrat orden lägg ner tråden. Och vad är det för hemligt med vad du har för DAW? Nej finns ingen bästa program. Enda jag håller med dig om.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Cubase 5 - lirar smooth på mac. kör det på pc hemma och på mac i studion där jag jobbar

Jämfört med många andra DAW idag får man med ganska lite. Hade jag börjat idag hade jag nog inte valt Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack samtliga!

Jo, jag ska kolla det aktuella numret av Studio, men jag är nu ganska säker på att jag köper Logic Express, och det av skäl som tas upp ovan. En annan fråga. Vad tycker ni om spectrasonics STYLUS MRX med "Time designer"? Verkar vara ett mycket bra trum-program?

Mvh, mowgli =)

Redigerat av mowgli
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag gillar Logic bäst. Men om du ska köpa ett externt ljudkort och inte har använt något speciellt program tidigare tycker jag du ska köpa något av digidesigns kort och då får du ProTools LE på köpet.

Och det är då därför att Digidesign har bra prylar även om man har en tight budget och ProTools är det dominerande programmet. Även om andra program börjar komma ikapp.

Köpa hårdvara av Digidesign är oxå den enda sättet att få tag på ProTools LE. ProTools LE är hårdvaru låst och kommer bara fungera med Digidesigns externa(hårda) produkter.

Där emot så kommer den (i det här fallet) externa ljudkortet fungera med vilket annat program som helst. Och är det så att du vill köpa ett nytt ljudkort senare så kan du byta in det gamla ljudkortet hos

Digidesign (eller vissa återförsäljare t. ex JAM i STHLM) och få ett andrahandsvärde på ca 70-80%, förutsett då att du köper något nytt hos Digidesign vid samma tillfälle.

Anledningen till detta är att Digidesign inte vill ha någon andrahandsmarknad. Dom köper tillbaka sina produkter "dyrt" och sen bränner dom det.

Annars är andrahandsvärdet på hårdvara betydligt lägre. Något du köpte för 4k förra året får du 1k för idag typ.

Sen så kan du ju PT utan och innan när det är dags för ProTools HD 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Huvudsakliga genren kommer att bli rock/pop i hemmastudiomiljö.

Då är det faktiskt skitsamma vilken DAW/programvara du väljer.

Om att tillhöra en viss liga (märke) är underordnad din kreativitet och ditt resultat så finns det idag ingen anledning att inte testa Reaper först.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Anledningen till detta är att Digidesign inte vill ha någon andrahandsmarknad. Dom köper tillbaka sina produkter "dyrt" och sen bränner dom det.

Och vi vet alla varför de inte vill ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack samtliga, för era synpunkter!

Jag har för ett tag sedan köpt Logic Express 9, och är mycket nöjd så här långt. Två frågor. Har tidigare laddat ner bla "Addictive drums" demoversion med G-band som host. Hur kommer jag åt det med Logic, måste jag importera ett helt G-bandprojekt, och i så fall, hur gör jag det? Hittar ej anvisningar i manualerna så här långt. Tacksam för info.

Mvh, mowgli 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack samtliga, för era synpunkter!

Jag har för ett tag sedan köpt Logic Express 9, och är mycket nöjd så här långt. Två frågor. Har tidigare laddat ner bla "Addictive drums" demoversion med G-band som host. Hur kommer jag åt det med Logic, måste jag importera ett helt G-bandprojekt, och i så fall, hur gör jag det? Hittar ej anvisningar i manualerna så här långt. Tacksam för info.

Mvh, mowgli 🙂

Sweet. Logic rox 🙂

Om du laggt addictive drums .AU (måste va .au på mac) rätt på datorn så kan du söka i Library som du har på samma ställe som i Garageband (om du tidigare hade använt det)

annars så har du på kanalstrippen, brevid Arrangefönstret, under I/O en tom ruta, klicka i menyn har du alla instrument som är default och några .au menyer.

Kanske lite krångligt förklarat. precis vaknat :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...