Jump to content
Annons

Hur mycket kan en proffs göra i masteringen?


Thome

Recommended Posts

tja!

ska skicka en platta till mastering snart och har lite problem med frekvenserna.

studion vi mixar i är inte så bra akustikbehandlad, så när det låter skitbra här så låter det lite burkigt i andra medier.

hur pass hopplösa fall kan ett masteringsproffs ta sig an?

tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De kan inte göra något åt akustikproblemen vid mix, eftersom ni ju mixar själva i en lokal som inte funkar så bra till det. Det är kanske i så fall idé att lämna bort både mix och mastering. Är akustiken kass i liverummet, så är det ännu svårare att göra något bra av det hela och det skulle kanske i så fall vara idé att hyra in sig i en studio för att göra inspelningsjobbet i också...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte i håg vem som sa det men nån på detta forum var det i alla fall.. Och frågan handlade om mastering.. Citerar fritt.. "Man kan inte polera en bajskorv" 🙂

Man kan visst polera en bajskorv, väldigt blank och fin kan den bli...men det är fortfarande bara en bajskorv. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

när det låter skitbra här så låter det lite burkigt i andra medier

Då ser jag tre alternativ.

1) Strunta i att få det skitbra i ert mixrum. Mixa istället så det låter bra på alla andra uppspelningsplatser

2) Mixa på annan plats

3) Lämna bort både mix och master

"Man kan inte polera en bajskorv" 🙂

Jo, det går men...

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet många gör att man har processat för mycket

och framförallt på master bussen. Lägg effekterna på

kanalerna istället för på mastern.

En 24-bitmix bör ligga på sin högsta peak någonstans

mellan –12 och –3 dBFS. Kör med mute automatiseringar

för att undvika brus. Kan vara bra när det gäller analoga

inspelningar.

Se till att sången håller en jämn nivå med kompressor. Blir det

fel där är det svårt att mastra det rätt.

Lågbas frekvenser under 40 hz är ett problem för det slutgiltiga

ljudet. Kör med högbasfilter för frekvenser som inte har någon

nytta i ljudbilden.

Gör olika versioner av mixen med 0,5 till 2 db över vad som är

tänkt. Mottagarna, tex skivbolag kräver oftast flera versioner

av samma låt. Använd inte noise shaping eller färgad dither som tex UV22

i Cubase. Det kan ge missljud vid höga frekvenser. Lämna

alltid över en 24 bitars fil. Master snubbarna får ändå ner den

till 16 bitar. Tänk också på att mastering inte löser alla problem.

Det handlar mycket om arret, produktionen och mixen.

Behöver du en ISRC-kod så kan det göras genom www.ifpi.se för en slant.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet många gör att man har processat för mycket

och framförallt på master bussen. Lägg effekterna på

kanalerna istället för på mastern.

En 24-bitmix bör ligga på sin högsta peak någonstans

mellan –12 och –3 dBFS. Kör med mute automatiseringar

för att undvika brus. Kan vara bra när det gäller analoga

inspelningar.Lycka till!

Var peakarna ligger spelar ingen roll (om 32 bit, om 24bit så inte under ca -12 till -20dB) så länge det inte klipper. Det är RMS-nivån som inte får vara för hög (i relation till peak; Crestfaktorn…), d v s att materialet redan är komprimerat och eller limiterat.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=70273

Link to comment
Dela på andra sajter

Var peakarna ligger spelar ingen roll (om 32 bit, om 24bit så inte under ca -12 till -20dB) så länge det inte klipper. Det är RMS-nivån som inte får vara för hög (i relation till peak; Crestfaktorn…), d v s att materialet redan är komprimerat och eller limiterat.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=70273

Ja, men då pratar vi mer om headroom. Dvs hur mycket det "digitala systemet" pallar. Kör du 24 bitar

så kan det klara upp 48 db och ändå klara cd kvalitet på 16 bitar. Det är ju det som master snubbarna

ska fixa så varför bry sig om man lämnar över det jobbet till dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att mixen inte har för mycket bas innan ni skickar till mastering. Försök ha en relativt rak frekvenskurva innan ni skickar iväg den.

Och anledningen till det är vadå? Förutom det självklara att en mix man skickar till mastring ska låta så bra som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men då pratar vi mer om headroom. Dvs hur mycket det "digitala systemet" pallar. Kör du 24 bitar

så kan det klara upp 48 db och ändå klara cd kvalitet på 16 bitar. Det är ju det som master snubbarna

ska fixa så varför bry sig om man lämnar över det jobbet till dom.

Dumt att lägga peaknivån vid -48dBFS (om 24bit) då masteringsteknikern troligtvis kommer att komprimera och limitera materialet och då kommer kvantiseringsbruset att hamna över -96dBFS (16bit CD). Bäst är att rendera i 32bit om man är osäker för då behöver man inte bry sig om någonting förutom att inte lägga onödiga prylar på masterbussen (eftersom masteringshuset troligtvis kan göra detta betydligt bättre än de flesta).

Link to comment
Dela på andra sajter

studion vi mixar i är inte så bra akustikbehandlad, så när det låter skitbra här så låter det lite burkigt i andra medier.

hur pass hopplösa fall kan ett masteringsproffs ta sig an?

Hej!

Vad ni kan göra är att be mastringsteknikern lyssna på en mix i ett tidigt skede och komma med feedback på mixen.

Responsen kan vara ett bra mått på hur ni ligger till. Handlar det om att ni bör sänka basen eller höja sången kanske ni inte ligger så illa till ändå. ÄR det många kommentarer om olika delar av frekvensspektrat pekar det mot att ni behöver göra något åt dom akustiska förhållandena.

I all välmening. Det behöver inte enbart vara akustiken som gör att mixarna inte översätter bra till andra system. Även om man har en tydlig vision om vad man vill me dsin musik och hyffsade resurser för att spela in dessa behöver det inte innebära att man har kapaciteten att mixa det själv.

Det kanske kan vara värt att låta någon utomstående ta hand om mixandet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med Joachime.

Ska man göra en seriös demo så är det klart bäst att ta in någon/några

utanför replokalen för att spela in från början till slut. Många gånger så

behövs det utomstående som kan objektivt utföra "soundet" som man i

en grupp inte kan ta på.

Tillsist undvik normalize på mastern. Det höjer oftast signalen och begränsar

headroom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillsist undvik normalize på mastern. Det höjer oftast signalen och begränsar

headroom.

Ja det är ju precis det normalize gör 😮

Normalize ökar nivån på materialet så att dess högsta peak hamnar precis under 0dBFS, sen kan många program normalisera till olika nivåer, ofta anges det då i procent där 100% ger högsta peak vid 0dBFS.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur pass hopplösa fall kan ett masteringsproffs ta sig an?

Nu beror det ju på du menar med "masteringsproffs", men de flesta vägrar jobba med dåliga mixar generellt.

Men många erbjuder ju en gratis test-mastering(du får en bit av låten mastrad) för att höra vad de kan åstadkomma, kan ju vara värt att prova?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktiga är väl; normalisera inte/justera inte nivåer efter du slängt på dithern.

...och lämna INTE iväg en mix med Dither, utan det gör man vid masteringen och inte vid mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...