Thome Postat 17 november 2009 Anmäl Dela Postat 17 november 2009 tja! ska skicka en platta till mastering snart och har lite problem med frekvenserna. studion vi mixar i är inte så bra akustikbehandlad, så när det låter skitbra här så låter det lite burkigt i andra medier. hur pass hopplösa fall kan ett masteringsproffs ta sig an? tacksam för svar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 17 november 2009 Anmäl Dela Postat 17 november 2009 Ju bättre mix han eller hon får, destom bättre blir slutresultatet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 17 november 2009 Anmäl Dela Postat 17 november 2009 svårt att säga utan att veta hur det låter men rent generellt: ett dåligt grundarbete i plåten kan aldrig fås bort med hur mycket vax å polering du än använder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 17 november 2009 Anmäl Dela Postat 17 november 2009 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 17 november 2009 Anmäl Dela Postat 17 november 2009 (redigerat) De kan inte göra något åt akustikproblemen vid mix, eftersom ni ju mixar själva i en lokal som inte funkar så bra till det. Det är kanske i så fall idé att lämna bort både mix och mastering. Är akustiken kass i liverummet, så är det ännu svårare att göra något bra av det hela och det skulle kanske i så fall vara idé att hyra in sig i en studio för att göra inspelningsjobbet i också... Redigerat 17 november 2009 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 17 november 2009 Anmäl Dela Postat 17 november 2009 Kommer inte i håg vem som sa det men nån på detta forum var det i alla fall.. Och frågan handlade om mastering.. Citerar fritt.. "Man kan inte polera en bajskorv" 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 17 november 2009 Anmäl Dela Postat 17 november 2009 Kommer inte i håg vem som sa det men nån på detta forum var det i alla fall.. Och frågan handlade om mastering.. Citerar fritt.. "Man kan inte polera en bajskorv" 🙂 Man kan visst polera en bajskorv, väldigt blank och fin kan den bli...men det är fortfarande bara en bajskorv. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 17 november 2009 Anmäl Dela Postat 17 november 2009 när det låter skitbra här så låter det lite burkigt i andra medier Då ser jag tre alternativ. 1) Strunta i att få det skitbra i ert mixrum. Mixa istället så det låter bra på alla andra uppspelningsplatser 2) Mixa på annan plats 3) Lämna bort både mix och master "Man kan inte polera en bajskorv" 🙂 Jo, det går men... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 17 november 2009 Anmäl Dela Postat 17 november 2009 Problemet många gör att man har processat för mycket och framförallt på master bussen. Lägg effekterna på kanalerna istället för på mastern. En 24-bitmix bör ligga på sin högsta peak någonstans mellan –12 och –3 dBFS. Kör med mute automatiseringar för att undvika brus. Kan vara bra när det gäller analoga inspelningar. Se till att sången håller en jämn nivå med kompressor. Blir det fel där är det svårt att mastra det rätt. Lågbas frekvenser under 40 hz är ett problem för det slutgiltiga ljudet. Kör med högbasfilter för frekvenser som inte har någon nytta i ljudbilden. Gör olika versioner av mixen med 0,5 till 2 db över vad som är tänkt. Mottagarna, tex skivbolag kräver oftast flera versioner av samma låt. Använd inte noise shaping eller färgad dither som tex UV22 i Cubase. Det kan ge missljud vid höga frekvenser. Lämna alltid över en 24 bitars fil. Master snubbarna får ändå ner den till 16 bitar. Tänk också på att mastering inte löser alla problem. Det handlar mycket om arret, produktionen och mixen. Behöver du en ISRC-kod så kan det göras genom www.ifpi.se för en slant. Lycka till! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 17 november 2009 Anmäl Dela Postat 17 november 2009 Problemet många gör att man har processat för mycketoch framförallt på master bussen. Lägg effekterna på kanalerna istället för på mastern. En 24-bitmix bör ligga på sin högsta peak någonstans mellan –12 och –3 dBFS. Kör med mute automatiseringar för att undvika brus. Kan vara bra när det gäller analoga inspelningar.Lycka till! Var peakarna ligger spelar ingen roll (om 32 bit, om 24bit så inte under ca -12 till -20dB) så länge det inte klipper. Det är RMS-nivån som inte får vara för hög (i relation till peak; Crestfaktorn…), d v s att materialet redan är komprimerat och eller limiterat. https://www.studio.se/index.php?showtopic=70273 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hwasser Postat 17 november 2009 Anmäl Dela Postat 17 november 2009 Se till att mixen inte har för mycket bas innan ni skickar till mastering. Försök ha en relativt rak frekvenskurva innan ni skickar iväg den. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 17 november 2009 Anmäl Dela Postat 17 november 2009 Var peakarna ligger spelar ingen roll (om 32 bit, om 24bit så inte under ca -12 till -20dB) så länge det inte klipper. Det är RMS-nivån som inte får vara för hög (i relation till peak; Crestfaktorn…), d v s att materialet redan är komprimerat och eller limiterat. https://www.studio.se/index.php?showtopic=70273 Ja, men då pratar vi mer om headroom. Dvs hur mycket det "digitala systemet" pallar. Kör du 24 bitar så kan det klara upp 48 db och ändå klara cd kvalitet på 16 bitar. Det är ju det som master snubbarna ska fixa så varför bry sig om man lämnar över det jobbet till dom. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 17 november 2009 Anmäl Dela Postat 17 november 2009 Se till att mixen inte har för mycket bas innan ni skickar till mastering. Försök ha en relativt rak frekvenskurva innan ni skickar iväg den. Och anledningen till det är vadå? Förutom det självklara att en mix man skickar till mastring ska låta så bra som möjligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 17 november 2009 Anmäl Dela Postat 17 november 2009 Ja, men då pratar vi mer om headroom. Dvs hur mycket det "digitala systemet" pallar. Kör du 24 bitarså kan det klara upp 48 db och ändå klara cd kvalitet på 16 bitar. Det är ju det som master snubbarna ska fixa så varför bry sig om man lämnar över det jobbet till dom. Dumt att lägga peaknivån vid -48dBFS (om 24bit) då masteringsteknikern troligtvis kommer att komprimera och limitera materialet och då kommer kvantiseringsbruset att hamna över -96dBFS (16bit CD). Bäst är att rendera i 32bit om man är osäker för då behöver man inte bry sig om någonting förutom att inte lägga onödiga prylar på masterbussen (eftersom masteringshuset troligtvis kan göra detta betydligt bättre än de flesta). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 17 november 2009 Anmäl Dela Postat 17 november 2009 studion vi mixar i är inte så bra akustikbehandlad, så när det låter skitbra här så låter det lite burkigt i andra medier.hur pass hopplösa fall kan ett masteringsproffs ta sig an? Hej! Vad ni kan göra är att be mastringsteknikern lyssna på en mix i ett tidigt skede och komma med feedback på mixen. Responsen kan vara ett bra mått på hur ni ligger till. Handlar det om att ni bör sänka basen eller höja sången kanske ni inte ligger så illa till ändå. ÄR det många kommentarer om olika delar av frekvensspektrat pekar det mot att ni behöver göra något åt dom akustiska förhållandena. I all välmening. Det behöver inte enbart vara akustiken som gör att mixarna inte översätter bra till andra system. Även om man har en tydlig vision om vad man vill me dsin musik och hyffsade resurser för att spela in dessa behöver det inte innebära att man har kapaciteten att mixa det själv. Det kanske kan vara värt att låta någon utomstående ta hand om mixandet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 17 november 2009 Anmäl Dela Postat 17 november 2009 Håller helt med Joachime. Ska man göra en seriös demo så är det klart bäst att ta in någon/några utanför replokalen för att spela in från början till slut. Många gånger så behövs det utomstående som kan objektivt utföra "soundet" som man i en grupp inte kan ta på. Tillsist undvik normalize på mastern. Det höjer oftast signalen och begränsar headroom. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JonasW Postat 17 november 2009 Anmäl Dela Postat 17 november 2009 Tillsist undvik normalize på mastern. Det höjer oftast signalen och begränsarheadroom. Ja det är ju precis det normalize gör 😮 Normalize ökar nivån på materialet så att dess högsta peak hamnar precis under 0dBFS, sen kan många program normalisera till olika nivåer, ofta anges det då i procent där 100% ger högsta peak vid 0dBFS. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 17 november 2009 Anmäl Dela Postat 17 november 2009 Det är mastersnubbarnas skräck. Problemet är att det kan trunka och bli avrundningsfel när materialet ska mastras... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 17 november 2009 Anmäl Dela Postat 17 november 2009 Tillsist undvik normalize på mastern. Det höjer oftast signalen och begränsarheadroom. ? Så länge funktionen (normalize) är rätt programmerad så spelar det ingen roll. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 17 november 2009 Anmäl Dela Postat 17 november 2009 (redigerat) ? Så länge funktionen (normalize) är rätt programmerad så spelar det ingen roll. Normalize: Här pratar jag om en nedmixad fil. Redigerat 17 november 2009 av spaceman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 17 november 2009 Anmäl Dela Postat 17 november 2009 Normalize: Här pratar jag om en nedmixad fil. und? som tysken säger Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 17 november 2009 Anmäl Dela Postat 17 november 2009 Det verkar som om ämnet ”normalize” gett upphov till en hel del förvirring. "Normalization applies the same amount of gain across the selected region of the recording so that the relative dynamics (and signal to noise ratio) are preserved." * * http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_normalization Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 17 november 2009 Anmäl Dela Postat 17 november 2009 (redigerat) Det viktiga är väl; normalisera inte/justera inte nivåer efter du slängt på dithern. Redigerat 17 november 2009 av Linus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rocke Postat 17 november 2009 Anmäl Dela Postat 17 november 2009 hur pass hopplösa fall kan ett masteringsproffs ta sig an? Nu beror det ju på du menar med "masteringsproffs", men de flesta vägrar jobba med dåliga mixar generellt. Men många erbjuder ju en gratis test-mastering(du får en bit av låten mastrad) för att höra vad de kan åstadkomma, kan ju vara värt att prova? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 17 november 2009 Anmäl Dela Postat 17 november 2009 Det viktiga är väl; normalisera inte/justera inte nivåer efter du slängt på dithern. ...och lämna INTE iväg en mix med Dither, utan det gör man vid masteringen och inte vid mixen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 17 november 2009 Anmäl Dela Postat 17 november 2009 ...och lämna INTE iväg en mix med Dither, utan det gör man vid masteringen och inte vid mixen. Japp! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ZeroX Postat 23 november 2009 Anmäl Dela Postat 23 november 2009 Ingen här som jobbar med mastering så kan vi ju sluta att spekulera om en del !!?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 23 november 2009 Anmäl Dela Postat 23 november 2009 Bara för att få ett hum om vad mastering kan göra så kan du gå in på http://www.xarcmastering.com och lyssna på före/efter-filer. Vissa mixar mer problematiska än andra. Sedan kan jag lätt rekommendera xarcmastering också. Väldigt goda erfarenheter med Lorenz. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
base10 Postat 23 november 2009 Anmäl Dela Postat 23 november 2009 AHHAHAHAAHHAHAHAHAHAH Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.