Jump to content
Annons

Volymen i mixen, för att få så bra volym som möjligt vid mastring ?


Neandertalaren

Recommended Posts

Hej ! Jag har gått lite studiokurser en gång i tiden, lärde mig detta men har glömt, jag håller på att mixa nu, och har ställt mina volymer i mixen, men undrar hurpass mycket man vågar maxa volymen före nerbouncing och mastring. Vart är maxsträcket för mastern helt enkelt, eller finns det ett sådant ? Är det alldeles innan regeln går på rött ? Blir jätteglad om någon vill svara. Tack så mycket.

Mvh Erik 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oshit, de e ju jättelågt ? men det kanske inte spelar nån roll, man har väl full makt i mastringen ändå kanske ? ja vill småminnas... -3.00 ? eller är det alldeles för högt... ja e feting nybörjare egentligen som du kanske märker 😳 Sen undrar jag över alltså, när man höjer Frekvenserna på det inspelade, alltså drar i audiofilerna så att de vita frekvenserna blir högre, jag upplever bara att det blir högre ljud, men är det något man skall akta sig för om man drar dem upp och ner ? främst upp... Tack.

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska materialet ut till analog utrustning kan det vara praktiskt att sträva efter en genomsnittlig RMS på ungefär -18 dBFS. Det motsvarar 0 dBu.

I praktiken brukar det innebära toppar på mellan -8 dBFS och -3 dBFS. Men som sagt, den genomsnittliga ljudnivån är mer intressant i det här fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen undrar jag över alltså, när man höjer Frekvenserna på det inspelade, alltså drar i audiofilerna så att de vita frekvenserna blir högre, jag upplever bara att det blir högre ljud, men är det något man skall akta sig för om man drar dem upp och ner ? främst upp...

Vad syftar du på nu? "De vita frekvenserna"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Herregud.. http://radiohistoria.jvnf.org/ordlistan.htm är en bra vän... men ja tror ja är med någorlunda... dBFS är enheten bakom mastervolymen ? eller all volym i programmet kanske... så om ja har en topp på över -3.00 så distar det ? Eller är det skönt att ha lite marginal sen när det ska mastras? Det skall inte ut till någon analog utrusting vad jag vet. Tack för svaret !

Och dom "vita" grejerna, är typ... alltså vet inte vad dom heter, men man ser frekvenserna på det inspelade materialet, "den visuella biten av musiken som spelas", typ berg och dalbana, Fan svårt o förklara, men du vet absolut vad jag menar. Bilden av de inspelade ljudvågorna som finns på varje spår. Man kan liksom höja och sänka dom om man drar med musen på dom upp eller ner, och det känns inte bra av någon anledning.

Link to comment
Dela på andra sajter

så om ja har en topp på över -3.00 så distar det ? Eller är det skönt att ha lite marginal sen när det ska mastras?

Nejdå, det kommer inte att dista om du nu skulle lägga den på -2 dBFS.

Det du bör se till är att inte lägga någoting på master bussen för volyms skull.

Men att lägga nivån på -3 dBFS brukar vara ganska standard.

Redigerat av Rocke
Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen som helst roll var högsta peak ligger så länge den inte går över 0 dBFS förutsatt at vi talar om digitalt format. Om man dessutom renderar till 32bit så spelar det nästan ingen roll hur lågt materialet ligger heller då man har 1520dB dynamikomfång (eller var det 1420dB…).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nejdå, det kommer inte att dista om du nu skulle lägga den på -2 dBFS, men det är lättare att mastra om det finns lite "headroom".

Varför skulle det bli lättare? Headroom? Finns inget headroom i den digitala världen men förutsatt att det är en modern DAW så kan man sänka nivåerna utan någon som helst degradering då dynamikomfånget är larvigt stort i 32 bit float (som det brukar vara).

Link to comment
Dela på andra sajter

Och dom "vita" grejerna, är typ... alltså vet inte vad dom heter, men man ser frekvenserna på det inspelade materialet, "den visuella biten av musiken som spelas", typ berg och dalbana, Fan svårt o förklara, men du vet absolut vad jag menar. Bilden av de inspelade ljudvågorna som finns på varje spår. Man kan liksom höja och sänka dom om man drar med musen på dom upp eller ner, och det känns inte bra av någon anledning.

Det är bara hur ljudet representeras visuellt i programmet. Det har ingenting med ljudet i sig att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle det bli lättare? Headroom? Finns inget headroom i den digitala världen men förutsatt att det är en modern DAW så kan man sänka nivåerna utan någon som helst degradering då dynamikomfånget är larvigt stort i 32 bit float (som det brukar vara).

Ursäkta mig, mitt fel. Självklart är det som du säger.

Jag skyller på att jag är trött..

Redigerat av Rocke
Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst, lägg någon form av gainplugg om det inte finns kanalgain i ditt program (bl. a. Cubase har det), på ALLA spår, innan första inserten. Se till att signalen som åker in i insertpluggarna ligger runt -18dBFS RMS (som joachime var inne på). Mellan varje insertplugin, se till (antingen med föregående plugins utgångsgain, eller med gainplugin) att nivån fortsätter hålla -18dBFS RMS mellan varje steg. Vid dom volymerna kommer pluggarna jobba mycket bättre, i och med att många (tro det eller ej) pluggar också vill ha headroom för att låta som de ska, precis som analog-grejer. Sen finns det pluggar som kan och ska drivas hårt, och då står det ofta i manualen. Exempel är band- och rörpluggar.

På master-kanalen och alla bussar lyder samma princip. Gaina ner vid behov så att alla pluggar i kedjan får -18dBFS RMS.

Sen när det gäller den slutliga signalen efter insertarna på masterkanalen finns ingen direkt regel. Många tror att det underlättar för mastraren om man lämnar headroom, men det spelar ingen direkt roll. Det du ska hålla koll på är att inga peakar träffar nollan. Men det går ju att backa på volymen om det känns bra, då det finns gott om headroom vid 24 bitar att ta av innan kvantiseringsbrus blir ett problem. Lämna gärna -0,2dB innan eventuellt pålägg av dither vid nersampling bara eftersom dithering-bruset kan öka signalen en smula.

Förtydligande:

RMS, eller Root Mean Square, är enkelt förklarat ett genomsnitt av energiinnehållet i en signal. Därför är RMS-värdet alltid mer eller mindre lägre än peaknivån (beroende på hur dynamisk signalen är). Med ögat kan man lite snabbt måtta så att signalens normalnivå ligger och guppar runt -20 till -15 dBFS med peakar uppåt -6dBFS (ja, som exempel).

De flesta pluggarna har ingångsgain också, och då går det bra att använda den istället för eventuell gainplugg.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst, lägg någon form av gainplugg om det inte finns kanalgain i ditt program (bl. a. Cubase har det), på ALLA spår, innan första inserten. Se till att signalen som åker in i insertpluggarna ligger runt -18dBFS RMS (som joachime var inne på). Mellan varje insertplugin, se till (antingen med föregående plugins utgångsgain, eller med gainplugin) att nivån fortsätter hålla -18dBFS RMS mellan varje steg. Vid dom volymerna kommer pluggarna jobba mycket bättre, i och med att många (tro det eller ej) pluggar också vill ha headroom för att låta som de ska, precis som analog-grejer.

Har du någon länk som styrker denna information?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du någon länk som styrker denna information?

http://www.gearslutz.com/board/so-much-gea...alog-mixes.html

Där styrker bland annat Skip Burrows, Paul Frindle och u b k - skaparen av den här manicken, påståendet.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Denna text bevisar bara att han inte har koll på hur en DAW jobbar med signalhantering. Du har i det närmaste oändilgt dynamikomfång i 32bit float (vanligast i moderna DAWs), närmare bestämt 1520dB.

Jag tror att Detsvaenger och Gearslutz-tråden vill peka på att det kan finnas pluggar som arbetar olika vid olika signalnivåer. Precis som analog utrustning.

Men jag håller med dig (Gilbert) att man begår ett misstag om man utgår från att det är så digitala processer arbetar. Kolla nedanstående blid till exempel:

post-1786-1257498741_thumb.gif

Två kanaler med inspelat rosa brus (den ena med RMS på -18 dBFS och den andra med RMS på -3 dBFS) går genom varsin instans av UAD LA2. Efter kompression men innan summering dämpas den starkare med 15 dB och fasvänds. Om b¨da spåren arbetar på samma sätt kommer de att släcka ut varandra. Och det är just vad de gör.

Sammanfattning: Ingångssteget på den riktiga Teltronix LA2 är inte med Universal Audios digitala emulering. Det spelar ingen roll om materialet har ett normalt RMS-värde på -18 dBFS eller mycket starkare än så. Resultatet blir det samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna text bevisar bara att han inte har koll på hur en DAW jobbar med signalhantering. Du har i det närmaste oändilgt dynamikomfång i 32bit float (vanligast i moderna DAWs), närmare bestämt 1520dB.

Jo det vet jag, den diskussionen finns att läsa i tråden. Det är möjligt att dom har fel också. Men u b k hade t. ex. själv experimenterat med att köra signaler heta i pluggar och analyserat i efterhand. Han påstår att det är både hörbar och mätbar skillnad. Bland annat bildas distorsion och intersample peaks som efter några steg av pluggar blir märkbart degraderande.

DAW:n har FP 32 bit ja! Och vissa pluggar har fungerande kompensation, och andra har inte verkar det som. Jag har inte hunnit testa teorin än på mer än en låt, men det känns rätt.

Men jag håller med dig (Gilbert) att man begår ett misstag om man utgår från att det är så digitala processer arbetar. Kolla nedanstående blid till exempel:

post-1786-1257498741_thumb.gif

Två kanaler med inspelat rosa brus (den ena med RMS på -18 dBFS och den andra med RMS på -3 dBFS) går genom varsin instans av UAD LA2. Efter kompression men innan summering dämpas den starkare med 15 dB och fasvänds. Om b¨da spåren arbetar på samma sätt kommer de att släcka ut varandra. Och det är just vad de gör.

Sammanfattning: Ingångssteget på den riktiga Teltronix LA2 är inte med Universal Audios digitala emulering. Det spelar ingen roll om materialet har ett normalt RMS-värde på -18 dBFS eller mycket starkare än så. Resultatet blir det samma.

Jag har alltid tänkt att signalstyrka inte spelar någon roll och har kört på så länge det inte är nån röd lampa på pluggar som tänds eller att det låter uppenbart konstigt. Ja, tills nu då alltså. Det är ju så den digitala världen fungerar, och borde fungera, tycker jag.

Ja det är ju ett bra test, joachime. Jag ska testa att laborera lite med olika pluggar jag också. Det viktiga är ju att vi kommer fram till sanningen. Det kanske är läge att starta en dedikerad tråd för den här diskussionen?

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Har testat lite nu. Jag lyckades fasvända och släcka ut på samma sätt som joachiem med de 5-10 pluggar jag testat. Jag måste med andra ord konstatera att det inte spelar nån jävla roll hur hög signal man har in i pluggarna.

Riktigt skumt att de där tjommarna hävdar det så hårt. Ursäkta mig för att jag spridit vidare felaktigheter.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag har svårt att släcka ut både UAD 1176LN och UAD Fairchild 670. Det bästa jag uppnått är -15 dB.

Tror att de, på något sätt, reagerar på ingående signalnivå.

Hej Joachim. Har du funderat eller testat mer kring ämnet?

En "stor-i-branschen-producent" som jag känner säger precis samma sak:

Det låter bättre om man använder en lägre signlastyrka genom vissa pluggar.

Han brukar inte tala dumheter så man blir lite fundersam.

Hälsningar Tomas Henriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej, ny här och osäker på om det ni beskriver är relevant till mitt problem. Jag har minimum koll på ljudteknik, och strävar inte att ge mig in i mix/mastring på något djupare sätt, MEN jag vill att mina låtar ska ha samma volym som en köpt låt, när de hamnar som mp3.

mao. När jag kört ut låten från Garageband till itunes och kör den, tex, efter en köpt låt måste jag höja volymen rejält på min egna låt. Måste jag bli ingenjör/tekniker för at kunna åtgärda detta? Har någon en enkel lösning?

Tacksam för hjälp - UDB

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, ny här och osäker på om det ni beskriver är relevant till mitt problem. Jag har minimum koll på ljudteknik, och strävar inte att ge mig in i mix/mastring på något djupare sätt, MEN jag vill att mina låtar ska ha samma volym som en köpt låt, när de hamnar som mp3.

mao. När jag kört ut låten från Garageband till itunes och kör den, tex, efter en köpt låt måste jag höja volymen rejält på min egna låt. Måste jag bli ingenjör/tekniker för at kunna åtgärda detta? Har någon en enkel lösning?

Tacksam för hjälp - UDB

Möjligen den vanligaste frågan på hela forumet. Kolla runt lite bland trådarna i den här avdelningen. Skillnaden är att låtarna du jämför med är mastrade, och att man där lagt på kompressor och limiter på hela mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, jag är med så långt. Har kört ut den via Mastring i GB, men som sagt med den låga volym som då blir resultatet. Finns det någon som kan GB & som kan ge tips på vad göra?

Vad menar du med "kört ut den via Mastring"? Hur har du processat ljudet då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...