Jump to content
Annons

Studiofestival 30 - SPÅNTRÅD


Carl Cadello

Recommended Posts

Annons
  • Svar 108
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

September???

Tidsskillnaden ner hit till Skåne vet du väl?

Annars:

Kyrkomusik, julmusik, skidmusik (tänk skidvideo a la Free Radicals), joggmusik (tidigare definierat i förra festivaltråden), tvåackordsmusik, bara mollackord, all musik på elbasmusik eller nått ....

Link to comment
Dela på andra sajter

Fönstret stängs den 22 September kl. 15.30

Dags att skruva upp klockan, Carl. :rolleyes:

Mitt gamla återkommande förslag:

Coverfestival - gör en cover på någon annan forummedlems låt från demoforumet i din egen stil. Förutom massa roliga låtar får vi mer fokus på låtdelen av forumet, nåt som många klagat över. Och så kommer många bli nyfikna på festivalen, när fler personer indirekt deltar. Alla vinner! Och så får vi en genremässigt obegränsad festival. Alla kan delta!

* antar att PM får skickas om tillåtelse att spela in cover, innan nån kommer med invändningar.

Som inspiration:

Dingbats - Du ser ut som Loa falkman - originalet

Crumble Zone ( Fidden ) - Du ser ut som Loa Falkman - Covern

Ja, i annat fall får jag väl köra samma kampanj nästa festival igen. Tjo på er!

Lax

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Jul/nyårs-tema ligger väl rätt i tiden?

Jo förvisso, men ack så klyschigt...

Jag hade nån idé för några dagar sedan men den försvann tyvärr... Men den var bra! :rolleyes:

Några lite sämre förslag:

Baklängesfestival:

Med tanke på vissa rapporterade biverkningar från svininfluensavaccinet! Någonting i låten (ett eller flera instrument eller sången) skall spelas baklänges under låten! Detta kan leda till många väldigt udda effekter och kul ljud.

Mjukvarufestival:

Musik gjort med endast mjukvarupluggar (sång inräknad).

Dåliga förslag kanske, men kan bli kul ^^

Redigerat av The_CyBorg
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar Lax3:s idé... Men jag skulle gärna vilja tänja lite på gränserna. För en annan halvkul grej kunde ju vara följande (detta kan dock ha föreslagits någon gång under StudioFestivalens 29-gångiga historia):

Man skriver och producerar en låt som är så nära ett plagiat som möjligt, men utan att det uppenbarligen bryter mot lag, moral och heder.

Man röstar inte i poäng utan i procent 0 - 100% om 10-intervall; ju lägre medeltal (summa % delat med antal lämnade röster) desto självständigare blir låten och därför en loser-låt. Ju högre medeltal desto större chans att koras som vinnare. Medeltalet får dock aldrig överstiga 90%, då den nivån ska anse motsvara medveten och hänsynslös låtstöld vilket för deltagaren ska medföra diskvalificering samt därefter omedelbar polisanmälan.

Well, diskvalificering är väl kanske lite att ta i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skriver och producerar en låt som är så nära ett plagiat som möjligt, men utan att det uppenbarligen bryter mot lag, moral och heder.

Det spricker lite på att alla inte har samma musikaliska referenser och kanske inte känner igen vilken låt det skulle vara ett plagiat på.

Nån nämnde i förra festivaltråden tema shoegaze, det tycker jag vore trevligt. Dronegitarrer och stora reverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar idéen. Men på något sätt känns det som att vi redan har hittat temats mästare. Det här är genialt!

"Vid en hållplats står en låg man. Ska fly iväg och börja om någonstans. Han ville bli en stor man, men han ser ut som Loa Falkman" 😄

Om ingen nappar på den här idén föreslår jag en variant: Remixa i blindo

En medlem bidrar med en a capella av en färdig låt (i fast tempo) utan att avslöja saker som tonart etc. Sedan tävlar vi i att göra remixar av låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spricker lite på att alla inte har samma musikaliska referenser och kanske inte känner igen vilken låt det skulle vara ett plagiat på.

Visst, men man behöver ju inte vara så himla hemlig med sitt bidrag — man kan ju lägga till i reglerna att "inspirationskällan" ska anges...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är genialt!

"Vid en hållplats står en låg man. Ska fly iväg och börja om någonstans. Han ville bli en stor man, men han ser ut som Loa Falkman" 😄

Visst är det! Båda låtarna är lätt överst på min topp 10 forumlåtar nånsin - sedan 2004.

Just av den anledningen vill jag ha en sån festival - för att få en chans att ge en eloge till gamla och nya favoritlåtar.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Om ingen nappar på den här idén föreslår jag en variant: Remixa i blindo

En medlem bidrar med en a capella av en färdig låt (i fast tempo) utan att avslöja saker som tonart etc. Sedan tävlar vi i att göra remixar av låten.

Isånafall kan jag bidra med några acapellor från elektroniska skivsläpp. För jag äger väl rättigheterna till det? Eller gör skivbolaget det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ingen nappar på den här idén föreslår jag en variant: Remixa i blindo

En medlem bidrar med en a capella av en färdig låt (i fast tempo) utan att avslöja saker som tonart etc. Sedan tävlar vi i att göra remixar av låten.

Ser inte riktigt poängen med att inte avslöja tonart och tempo. Det listar man ju själv ut på tio minuter max i vilket fall.

Visst, men man behöver ju inte vara så himla hemlig med sitt bidrag — man kan ju lägga till i reglerna att "inspirationskällan" ska anges...

Jo iofs. Men det blir ändå att man troligen röstar mer på låtar man känner igen än låtar man aldrig hört.

En annan idé jag har är rytmer. Får tolkas hur man vill. Fritt fram för omänsklig polyrytmik såväl som svängig bossa, men det ska bedömas utifrån hur bra det tolkar temat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser inte riktigt poängen med att inte avslöja tonart och tempo. Det listar man ju själv ut på tio minuter max i vilket fall.

Okej. Min tanke är inte att göra festivalen till en gissningslek utan att man ska känna sig fri att bygga remixen efter eget huvud.

Tempot är fast och kan anges (så slipper man en massa kreativitetsdödande redigeringsjobb) men materialet ska enbart presenteras i form av en leadvocal. Inga ackord som ger sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Min tanke är inte att göra festivalen till en gissningslek utan att man ska känna sig fri att bygga remixen efter eget huvud.

Tempot är fast och kan anges (så slipper man en massa kreativitetsdödande redigeringsjobb) men materialet ska enbart presenteras i form av en leadvocal. Inga ackord som ger sammanhang.

Jag gillar idéen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Min tanke är inte att göra festivalen till en gissningslek utan att man ska känna sig fri att bygga remixen efter eget huvud.

Tempot är fast och kan anges (så slipper man en massa kreativitetsdödande redigeringsjobb) men materialet ska enbart presenteras i form av en leadvocal. Inga ackord som ger sammanhang.

Då fattar jag bättre. Det låter som en okej idé.

Link to comment
Dela på andra sajter

först, gillar laxlaxlax ide´med forum cover.

fick en ide för etttag sedan som jag skrev ner och borde ha i datorn men hittar inte den nu.

förslaget var ungefär så här:

gör en theme sång till någon av fyra valfria filmtitlar/låt titlar:

teenage hearts - ungdoms film, highschool osv.

motorcycles from hell - mc gäng, action osv.

sen var det nån thriller/rysare

och nått mer jag glömt.

nån annan kanske har några ideer att utveckla detta med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är Jag-tema

Gör en låt som bara får bestå av kroppsegna ljud!

Knäppningar av leder, hjärtslag via stetoskop/extremkänslig mik, rapar, fisar, handklapp, klatsch på rumpan, spyaljud, gäspningar etc.

Lek sedan med baklängesekon, distorsion, tighta kompressor, autopanoreringar och allt vad du vill.

Text optional (rösten är ju också en del av en själv).

Kunde bli mycket intressant!!

🙂

bandbred//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

En medlem bidrar med en a capella av en färdig låt (i fast tempo) utan att avslöja saker som tonart etc. Sedan tävlar vi i att göra remixar av låten.

Det där var sannerligen en GENIAL ide! Jag älskar den! Kan vi inte göra det? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...