Jump to content
Annons

Studiofestival 30 - SPÅNTRÅD


Carl Cadello

Recommended Posts

Oh, då ser man. Tack för påpekandet.

Nu får vi ser ifall det verkligen blir en chip-tune festival :-)

Gäsp..

Coverfestival..gäsp

Det som låtit intressant hittills är joggmusik, baklängesfestival (fattar inte riktigt men kan bli intressant), agentmusik/deckarseriermusik,

rytmer, remix till inspelad sång, theme song som sixties skrev, barbershop, ett-instrument, porrfilmsmusik (!), humortema.

Jag kommer inte på vad jag tidigare föreslagit på alla möjliga festivaler men brukar inte ha nåt medhåll så skippar ansträngningen denna gången 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 108
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Vill ni syssla med datormusiknörderi finns det bättre forum än detta. 🙂

Kolla här 99musik

1337musik skulle jag kunna tänka mig;)

Annars skulle jag kunna tänka mig tema HUMOR. Då kan ju alla som vill sjunga om Loa Falkman göra det, och resten hitta på nått annat.

Man kan ju till och med göra en bitpop me humor!😮

Redigerat av Stoneyoung
Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla debatt va inte så lat. 😉 Om du går till avdelningen "Studiofestival" (finns ju snabblänk längst upp här på sidan) och kollar ovanför Accapella-tråden så ligger "Rösta-i Accapella-festivalen-tråden" alldeles över. Låtarna ligger i den tråden. 😉 Jag kommer inte länka, lite motion behöver du. :rolleyes:

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla debatt va inte så lat. 😉 Om du går till avdelningen "Studiofestival" (finns ju snabblänk längst upp här på sidan) och kollar ovanför Accapella-tråden så ligger "Rösta-i Accapella-festivalen-tråden" alldeles över. Låtarna ligger i den tråden. 😛 Jag kommer inte länka, lite motion behöver du. :rolleyes:

Ok. Tyvärr rekommenderar jag nu ingen att använda den länken i den tråden till bredband.net/cpuser etc. - eftersom jag fick tre dödskallevarningar direkt. Högsta antivirusprioritet pga spionprogram. Kul. Synd. Jag tänker inte ändra nån inställning. Läste dock att någon med sångstämmor vann. Hade någon fräna fisrytmer? Vet ej.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bestämt mig. Det ska bli en REMIX/COVER-festival.

Jag kommer att välja ett sångspår från en befintlig låt. Detta spår kan Ni sedan göra vad ni vill med i tävlingen. Bara det finns med i den "nya" låten. Alla stilar kommer att vara tillåtna.

Nu vill jag ha hjälp. Jag behöver sångspår som är lagliga, i bra kvalitet, utan en massa effekter och i bra skick.

Skicka en mp3:a till mig så får jag lyssna och sedan välja. mjaco0 (at) gmail.com

Inskickningsdeadline för låtförslagen är den 22 November kl. 15.00

Redigerat av Carl Cadello
Link to comment
Dela på andra sajter

välj gärna flera sångspår om det finns möjlighet så man har några att välja på 3-4st kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

välj gärna flera sångspår om det finns möjlighet så man har några att välja på 3-4st kanske.

En regelfråga är också om sångspåret skall vara intakt eller om det är okej att hacka sönder, klippa, klistra, pitcha, robotize:a osv 😳

Kanske räcker det med att det skall kännas igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

En regelfråga är också om sångspåret skall vara intakt eller om det är okej att hacka sönder, klippa, klistra, pitcha, robotize:a osv 🙂

Kanske räcker det med att det skall kännas igen?

Men borde få göra vad man vill så länge man använder sig av spåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluggade producent i Växjö, där hade vi exakt den här uppgiften; vi fick välja på fyra sångspår från befintliga låtar (ganska okända, ingen hade hört en enda av låtarna, så ingen visste ju hur originalen lät) och sedan skulle vi skapa ett arrangemang av det. Det funkade fint, så jag tror det här kan bli bra! Dock fick vi stränga order om att vi inte fick editera sångfilen på något sätt, undantaget var att dela upp den i kortare delar för att underlätta arbetet i Reason (det var en Reason-uppgift, vi jobbade bara med det programmet och använde således samplers för att få in sångfilen).

Resultatet och skillnaderna mellan våra alster blev ju mer harmonik- och arrangemangsinriktat, här - utan regler - vet jag inte vad vi kan förvänta oss...mayhem!! 😱

Redigerat av Johnny Boi
Link to comment
Dela på andra sajter

Får man lägga på vilken melodi som helst på den befintliga texten?

Det kan bli problem om man känner igen texten och därmed känner igen hur melodi "ska" gå...

Det kommer vara ett färdigt sångspår, inte en text, melodin är alltså redan sjungen 😱

Känner mig riktigt peppad för denna festival, hoppas man får göra flera bidrag som vanligt för här kan det nog komma en hel massa olika ideer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man skippa den färdiga sångmelodin och sjunga in samma text själv, men med en annan sångmelodi?

Om man inte får det... sången har förvisso en melodi, men man kan väl spela andra melodier på instrumenten?

Dessutom så får man väl klippa och klistra i texten hursomhelst?

Jag tycker detta var ett konstigt tema.

Link to comment
Dela på andra sajter

när alla lyssnar på sången så får ju var och en egen ide om hur musiken (och dess melodier) låter och sedan skapar man den så att det låter bra ihop med sången.

sen kanske man vill klippa isär sången här och var för att den ska fungera ihop med musiken man gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man lägga på vilken melodi som helst på den befintliga texten?

Det kan bli problem om man känner igen texten och därmed känner igen hur melodi "ska" gå...

Jaha! Då blir det en cover. Men hur kul är det att göra när man kan göra en egen låt av det? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...