Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vilken Àr den hörbart, ljudmÀssiga skillnaden i följande situationer (enbands-EQ):

En -12dB "low shelf" @ 1000Hz dÀr utsignalen ökas med 6db

och

En +12dB "hig shelf" @ 1000Hz dÀr utsignalen minskas med 6db

Hmmm... jag hoppas att jag fick det dÀr rÀtt nu...

Annons
  • Svar 87
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postade bilder

Postat

Rent principiellt skulle jag hellre skĂ€ra med en eq Ă€n att lĂ€gga till i detta fall. Vet inte varför dock, kanske fĂ„tt för mig de lĂ„ter bĂ€ttre... alltsĂ„ för att uppnĂ„ samma effekt som exemplet ovan. Har inte tĂ€nkt sĂ„ mkt pĂ„ hur det ena eller andra lĂ„ter. FĂ€rgar en viss EQ mer nĂ€r man plussar frekvenser Ă€n nĂ€r man drar ifrĂ„n? Behöver man veta? Hmm.. jag kör pĂ„ lĂ„ter det bra, e det bra! 😄

Postat
Vilken Àr den hörbart, ljudmÀssiga skillnaden i följande situationer (enbands-EQ)š

Beror pÄ EQ'n.

BÀsta sÀttet att avgöra Àr att lyssna och jÀmföra.

Postat

Kan inte du som har resurserna slÀnga upp ett ljudexempel sÄ vi kan jÀmföra? SÄ kan vi beta av den frÄgan.

Jag sÀtter en telekabel och en vegetarisk chorizo pÄ att det inte gÄr att höra skillnad.

Postat
Kan inte du som har resurserna slÀnga upp ett ljudexempel sÄ vi kan jÀmföra? SÄ kan vi beta av den frÄgan.

Jag sÀtter en telekabel och en vegetarisk chorizo pÄ att det inte gÄr att höra skillnad.

..och gĂ„r det att höra skillnaden sĂ„ Ă€r det nog försumbart i en mix 😄

Postat
..och gĂ„r det att höra skillnaden sĂ„ Ă€r det nog försumbart i en mix 😄

Ja, sÄ Àr det sÀkert. Men nu ska vi ta Valle pÄ allvar. Och nÄt mÄste vi ju ha att prata om.

drloop (oregistrerad)
Postat
vegetarisk chorizo

NÀsta gÄng du skall vara med pÄ en IRL laxen sÄ mÄste jag försöka ta mig till detta event.

Sorry, blev lite off.

Jag upplever (understryker upplever, pÄstÄr inte att det Àr sÄ) tex att min T-racks EQ och tex den inbyggda i min DAW skÀr olika pÄ liknande instÀllningar.

SÄ jag Àr nog med pÄ JŽs resonemang, det beror pÄ EQn.

Testa bör man annars...

Postat
Ja, sÄ Àr det sÀkert. Men nu ska vi ta Valle pÄ allvar. Och nÄt mÄste vi ju ha att prata om.

😄

Postat

Man har ju hört att det Àr bÀttre att skÀra Àn att lÀgga till men en digital eq. Om det visar sig att det Àr bÀttre att göra sÄ, och man hör skillnad sÄ Àr det sÀkert som ni sÀger, försumbart i en mix men om man anvÀnder sig av den metoden för all eq i en mix sÄ blir det nog ett annat resultat. Jag brukar ta bort det som jag inte vill ha med i ett ljud hellre Àn att höja det jag vill höra. Ibland fÄr jag bÀst resultat nÀr jag bÄde tar bort det jag inte vill ha med och höjer det jag vill höra mest av.

Postat (redigerat)

Jag ritade en bild för att visa varför det lÄter annorlunda nÀr man har en high-shelf vs. low-shelf vid samma frakvens.

shelfs.png

EDIT: Eller vÀnta nu..... blev lite osÀker. Ska kolla upp.

EDIT2: Allting under eller över given frekvens förstÀrks lika mycket. Med andra ord fÄr man en förskjutning som gör att det inte lÄter likadant.

Redigerat av desvaenger
Postat
Jag ritade en bild för att visa varför det lÄter annorlunda nÀr man har en high-shelf vs. low-shelf vid samma frakvens.

shelfs.png

EDIT: Eller vÀnta nu..... blev lite osÀker. Ska kolla upp.

Öh, dĂ€r utsignalen ökas.....

Det Àr lite fel dag och tid att fundera djupt.

Återkommer i morgon.

Postat (redigerat)

Detta stÀmmer nog lite bÀttre.

shelfs.png

EDIT 20500023: Att linjerna korsar varandra Àr kanske inte det vanligaste pÄ en EQ, ifall den inte har variabel Q.

Redigerat av desvaenger
drloop (oregistrerad)
Postat

Har du nÄgon illustration med blommor?

drloop (oregistrerad)
Postat

Om jag hinner skall jag köra lite brus och testa Valle... nej just det ja. Min musikdator brann upp igÄr.

Återkommer nĂ€sta vecka med ett brustest, sĂ„ fĂ„r vi se hur det lĂ„ter sĂ„ att sĂ€ga.

Postat (redigerat)
OK, sÄ vad Àr det som skiljer?

Att dÀr Àr en förskjutning, eftersom shelfens grÀnsfrekvens inte rÀknas ifrÄn +- 3dB som pÄ första bilden, utan man sÀger att allt under/över grÀnsfrekvens förstÀrks lika mycket.

SÄ rent teoretisk bör det hÀr alternativet: En -12dB "low shelf" @ 1000Hz dÀr utsignalen ökas med 6db ... innebÀra att frekvenser lÀngre upp i registret dÀmpas jÀmfört med det hÀr alternativet: En +12dB "hig shelf" @ 1000Hz dÀr utsignalen minskas med 6db

EDIT: Nu nÀr jag kollar i olika pluggar ser jag att resultatet varierar beroende pÄ plugg.. Men med ett icke resonant Q-vÀrde fÄr man precis samma resultat.

Redigerat av desvaenger
Postat
MĂ„nga bud hĂ€r! 😆

OK, Claes... Vad sĂ€ger du? 😉

Ärligt talat sĂ„ skruvar jag bara tills det lĂ„ter som jag vill - och bryr mig inte sĂ„ jĂ€ttemycket om hur eller varför det blev sĂ„... 😛

Det borde gÄ att fÄ samma resultat, men det beror som sagt pÄ hur den som har skapat den aktuella pluggen, har tÀnkt.

Sedan var det nĂ„gon som tog upp detta med att det Ă€r bĂ€ttre att sĂ€nka Ă€n att höja. Jag gör helst sĂ„ eftersom jag Ă€r van vid det, men det Ă€r nog egentligen en kvarleva frĂ„n analogtiden, nĂ€r det började brusa sĂ„ in i h-e nĂ€r man höjde. Numera, nĂ€r man mixar ITB sĂ„ har det inte lika stor betydelse - Ă„tminstone om man har spelat in med bra ljudkvalitet frĂ„n början... 🙂

Postat

Först ett supertack till sign. desvaenger som verkligen engagerar sig! 😛

Beror pÄ EQ'n.

Jag hade faktiskt vĂ€ntat mig nĂ„got mer detaljerat svar frĂ„n en hot shot om du đŸ˜± ... Hursomhelst, hur menar du att det skulle bero pĂ„ EQ:n? Skulle den lĂ„ta annorlunda beroende pĂ„ vilket av ovan nĂ€mnda alternativ som anvĂ€nds?

Jag Àr ingen expert, och det Àr lite dÀrför som jag undrar. Men det sÀgs ju numera att EQ-pluggarna idag Àr noga frambearbetade, och att fasförskjutningens effekt inte blir större/mindre om man vÀljer att höja respektive dra ifrÄn. Och dÄ borde ju mina alternativ ovan faktiskt lÄta identiska.

Eller?

Postat

Fast jag skulle aldrig ens bry mig i en sÄn hÀr fundering (dödar ju bara kreativiteten).. Jag gör som Claes och anvÀnder öronen.. Rattar tills det lÄter bra helt enkelt.. Kanske jag testar en annan plugg om inte den första ger mig resultatet jag vill ha..

Postat

Min frÄga, anvÀnds samma typ av filter i bÄde low shelf och high shelf? TvÄ olika filter ger olika resultat.

Om det gÀller analoga prylar, sÄ visst Àr det ocksÄ möjligt att fÀrgningar (visst Àr det ett hÀrligt ord?) kan variera beroende pÄ hur stark signal man matar in i EQ:n.

Men ska man vara strikt matematisk ser jag ingen skillnad i dina exempel. Skulle man plocka nÀrmaste "matematiska digitala Linear Phase EQ-plugg" vÄgar jag sÀtta nÄgot pÄ att det skulle lÄta identiskt.

Postat
Fast jag skulle aldrig ens bry mig i en sÄn hÀr fundering (dödar ju bara kreativiteten).. Jag gör som Claes och anvÀnder öronen.. Rattar tills det lÄter bra helt enkelt.. Kanske jag testar en annan plugg om inte den första ger mig resultatet jag vill ha..

Tro det eller ej — jag gör faktiskt ocksĂ„ precis som du och Claes! AnvĂ€nder öronen. Det Ă€r inte sĂ„ att jag sitter hĂ€r och vĂ„ndas i ett projekt huruvida jag ska anvĂ€nda en -12dB LS @ 1kHz med +6dB gain eller en +12dB HS @ 1kHz med -6dB gain... Jag var bara lite nyfiken över den teoretiska biten och ville starta en trĂ„d om saken. Och som du ser, sĂ„ Ă€r inlĂ€ggen inte riktigt överens. Det tycker jag verkar vara lite intressant.

Postat
Hursomhelst, hur menar du att det skulle bero pÄ EQ:n? Skulle den lÄta annorlunda beroende pÄ vilket av ovan nÀmnda alternativ som anvÀnds?

Jag Àr ingen expert, och det Àr lite dÀrför som jag undrar. Men det sÀgs ju numera att EQ-pluggarna idag Àr noga frambearbetade, och att fasförskjutningens effekt inte blir större/mindre om man vÀljer att höja respektive dra ifrÄn. Och dÄ borde ju mina alternativ ovan faktiskt lÄta identiska.

Det beror pÄ filtrets egenskaper. Om det finns sjÀlvresonans, fasförskjutningar eller annan typ av fÀrgning. Som Linus Àr inne pÄ sÄ kan shelving-kurvorna ha olika utseende ocksÄ.

Postat
Det beror pÄ filtrets egenskaper. Om det finns sjÀlvresonans, fasförskjutningar eller annan typ av fÀrgning. Som Linus Àr inne pÄ sÄ kan shelving-kurvorna ha olika utseende ocksÄ.

Jag har redan "eliminerat" fasförskjutningarna för det hĂ€r exemplet. Men jag sĂ€ger det igen (eftersom du tycks lĂ€sa mina inlĂ€gg lite selektivt) — fasförskjutningens effekt ska sĂ„ vitt jag förstĂ„tt inte bli större/mindre om man vĂ€ljer att höja/dra ifrĂ„n, och dĂ€rför ska det sakna betydelse för mitt "experiment". Och lĂ„t oss för en stund lĂ„tsas att Ă€ven jag förstod att shelving-kurvor kan ha olika utseende — och att kurvorna i mitt exempel Ă€r av samma typ. Studera följande bild:

shelvingfilter.jpg

Det dÀr skulle kunna vara en +12dB High Shelf med -6dB gain, men det kan ocksÄ vara en -12dB Low Shelf med +6dB gain.

Jag vill fÄ det till att det rent ljudmÀssigt (Àven pÄ teoretisk nivÄ) lÄter likadant oavsett vad man vÀljer.

Postat
Jag vill fÄ det till att det rent ljudmÀssigt (Àven pÄ teoretisk nivÄ) lÄter likadant oavsett vad man vÀljer.

Som du sÀger, sÄ lÀnge EQ:n Àr faslinjÀr ska det lÄta likadant, förutsatt att Qt gÄr att stÀlla lÄgt nog.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.