Valle Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 Vilken Àr den hörbart, ljudmÀssiga skillnaden i följande situationer (enbands-EQ): En -12dB "low shelf" @ 1000Hz dÀr utsignalen ökas med 6db och En +12dB "hig shelf" @ 1000Hz dÀr utsignalen minskas med 6db Hmmm... jag hoppas att jag fick det dÀr rÀtt nu...
Limpan Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 Rent principiellt skulle jag hellre skĂ€ra med en eq Ă€n att lĂ€gga till i detta fall. Vet inte varför dock, kanske fĂ„tt för mig de lĂ„ter bĂ€ttre... alltsĂ„ för att uppnĂ„ samma effekt som exemplet ovan. Har inte tĂ€nkt sĂ„ mkt pĂ„ hur det ena eller andra lĂ„ter. FĂ€rgar en viss EQ mer nĂ€r man plussar frekvenser Ă€n nĂ€r man drar ifrĂ„n? Behöver man veta? Hmm.. jag kör pĂ„ lĂ„ter det bra, e det bra! đ
joachime Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 Vilken Àr den hörbart, ljudmÀssiga skillnaden i följande situationer (enbands-EQ)š Beror pÄ EQ'n. BÀsta sÀttet att avgöra Àr att lyssna och jÀmföra.
laxlaxlax Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 BÀsta sÀttet att avgöra Àr att lyssna och jÀmföra. Kan inte du som har resurserna slÀnga upp ett ljudexempel sÄ vi kan jÀmföra? SÄ kan vi beta av den frÄgan. Jag sÀtter en telekabel och en vegetarisk chorizo pÄ att det inte gÄr att höra skillnad.
Freddy Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 Kan inte du som har resurserna slĂ€nga upp ett ljudexempel sĂ„ vi kan jĂ€mföra? SĂ„ kan vi beta av den frĂ„gan. Jag sĂ€tter en telekabel och en vegetarisk chorizo pĂ„ att det inte gĂ„r att höra skillnad. ..och gĂ„r det att höra skillnaden sĂ„ Ă€r det nog försumbart i en mix đ
laxlaxlax Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 ..och gĂ„r det att höra skillnaden sĂ„ Ă€r det nog försumbart i en mix đ Ja, sĂ„ Ă€r det sĂ€kert. Men nu ska vi ta Valle pĂ„ allvar. Och nĂ„t mĂ„ste vi ju ha att prata om.
drloop (oregistrerad) Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 vegetarisk chorizo NÀsta gÄng du skall vara med pÄ en IRL laxen sÄ mÄste jag försöka ta mig till detta event. Sorry, blev lite off. Jag upplever (understryker upplever, pÄstÄr inte att det Àr sÄ) tex att min T-racks EQ och tex den inbyggda i min DAW skÀr olika pÄ liknande instÀllningar. SÄ jag Àr nog med pÄ JŽs resonemang, det beror pÄ EQn. Testa bör man annars...
Freddy Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 Ja, sĂ„ Ă€r det sĂ€kert. Men nu ska vi ta Valle pĂ„ allvar. Och nĂ„t mĂ„ste vi ju ha att prata om. đ
woollie Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 Man har ju hört att det Àr bÀttre att skÀra Àn att lÀgga till men en digital eq. Om det visar sig att det Àr bÀttre att göra sÄ, och man hör skillnad sÄ Àr det sÀkert som ni sÀger, försumbart i en mix men om man anvÀnder sig av den metoden för all eq i en mix sÄ blir det nog ett annat resultat. Jag brukar ta bort det som jag inte vill ha med i ett ljud hellre Àn att höja det jag vill höra. Ibland fÄr jag bÀst resultat nÀr jag bÄde tar bort det jag inte vill ha med och höjer det jag vill höra mest av.
desvaenger Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 (redigerat) Jag ritade en bild för att visa varför det lÄter annorlunda nÀr man har en high-shelf vs. low-shelf vid samma frakvens. EDIT: Eller vÀnta nu..... blev lite osÀker. Ska kolla upp. EDIT2: Allting under eller över given frekvens förstÀrks lika mycket. Med andra ord fÄr man en förskjutning som gör att det inte lÄter likadant. Redigerat 6 november 2009 av desvaenger
Hastalavista Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 Jag ritade en bild för att visa varför det lĂ„ter annorlunda nĂ€r man har en high-shelf vs. low-shelf vid samma frakvens. EDIT: Eller vĂ€nta nu..... blev lite osĂ€ker. Ska kolla upp. Ăh, dĂ€r utsignalen ökas..... Det Ă€r lite fel dag och tid att fundera djupt. Ă terkommer i morgon.
desvaenger Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 (redigerat) Detta stÀmmer nog lite bÀttre. EDIT 20500023: Att linjerna korsar varandra Àr kanske inte det vanligaste pÄ en EQ, ifall den inte har variabel Q. Redigerat 6 november 2009 av desvaenger
drloop (oregistrerad) Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 Har du nÄgon illustration med blommor?
desvaenger Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 Har du nÄgon illustration med blommor? Haha.
Valle Postat 6 november 2009 TrÄdstartare Postat 6 november 2009 Detta stÀmmer nog lite bÀttre. OK, sÄ vad Àr det som skiljer?
drloop (oregistrerad) Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 Om jag hinner skall jag köra lite brus och testa Valle... nej just det ja. Min musikdator brann upp igÄr. à terkommer nÀsta vecka med ett brustest, sÄ fÄr vi se hur det lÄter sÄ att sÀga.
Freddy Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 SĂ„ Valle, vad har vi lĂ€rt oss av det hĂ€r nu? đ
slejnard Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 Hade för mig att en EQ skulle vara glad som en hĂ€ngmatta typ, eller som denna gubbe----> đ
desvaenger Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 (redigerat) OK, sÄ vad Àr det som skiljer? Att dÀr Àr en förskjutning, eftersom shelfens grÀnsfrekvens inte rÀknas ifrÄn +- 3dB som pÄ första bilden, utan man sÀger att allt under/över grÀnsfrekvens förstÀrks lika mycket. SÄ rent teoretisk bör det hÀr alternativet: En -12dB "low shelf" @ 1000Hz dÀr utsignalen ökas med 6db ... innebÀra att frekvenser lÀngre upp i registret dÀmpas jÀmfört med det hÀr alternativet: En +12dB "hig shelf" @ 1000Hz dÀr utsignalen minskas med 6db EDIT: Nu nÀr jag kollar i olika pluggar ser jag att resultatet varierar beroende pÄ plugg.. Men med ett icke resonant Q-vÀrde fÄr man precis samma resultat. Redigerat 6 november 2009 av desvaenger
Valle Postat 6 november 2009 TrĂ„dstartare Postat 6 november 2009 MĂ„nga bud hĂ€r! đ OK, Claes... Vad sĂ€ger du? đ
KillwithSkill Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 (redigerat) Ni som postat bild! Kan ni "se" hur det lÄter? Eller "rÀttare sagt, "höra" hur det ser ut? Redigerat 6 november 2009 av KillwithSkill
Claes Holmerup Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 MĂ„nga bud hĂ€r! đ OK, Claes... Vad sĂ€ger du? đ Ărligt talat sĂ„ skruvar jag bara tills det lĂ„ter som jag vill - och bryr mig inte sĂ„ jĂ€ttemycket om hur eller varför det blev sĂ„... đ Det borde gĂ„ att fĂ„ samma resultat, men det beror som sagt pĂ„ hur den som har skapat den aktuella pluggen, har tĂ€nkt. Sedan var det nĂ„gon som tog upp detta med att det Ă€r bĂ€ttre att sĂ€nka Ă€n att höja. Jag gör helst sĂ„ eftersom jag Ă€r van vid det, men det Ă€r nog egentligen en kvarleva frĂ„n analogtiden, nĂ€r det började brusa sĂ„ in i h-e nĂ€r man höjde. Numera, nĂ€r man mixar ITB sĂ„ har det inte lika stor betydelse - Ă„tminstone om man har spelat in med bra ljudkvalitet frĂ„n början... đ
Valle Postat 7 november 2009 TrĂ„dstartare Postat 7 november 2009 Först ett supertack till sign. desvaenger som verkligen engagerar sig! đ Beror pĂ„ EQ'n. BĂ€sta sĂ€ttet att avgöra Ă€r att lyssna och jĂ€mföra. Jag hade faktiskt vĂ€ntat mig nĂ„got mer detaljerat svar frĂ„n en hot shot om du đ± ... Hursomhelst, hur menar du att det skulle bero pĂ„ EQ:n? Skulle den lĂ„ta annorlunda beroende pĂ„ vilket av ovan nĂ€mnda alternativ som anvĂ€nds? Jag Ă€r ingen expert, och det Ă€r lite dĂ€rför som jag undrar. Men det sĂ€gs ju numera att EQ-pluggarna idag Ă€r noga frambearbetade, och att fasförskjutningens effekt inte blir större/mindre om man vĂ€ljer att höja respektive dra ifrĂ„n. Och dĂ„ borde ju mina alternativ ovan faktiskt lĂ„ta identiska. Eller?
hegobald Postat 7 november 2009 Postat 7 november 2009 Fast jag skulle aldrig ens bry mig i en sÄn hÀr fundering (dödar ju bara kreativiteten).. Jag gör som Claes och anvÀnder öronen.. Rattar tills det lÄter bra helt enkelt.. Kanske jag testar en annan plugg om inte den första ger mig resultatet jag vill ha..
Linus Postat 7 november 2009 Postat 7 november 2009 Min frÄga, anvÀnds samma typ av filter i bÄde low shelf och high shelf? TvÄ olika filter ger olika resultat. Om det gÀller analoga prylar, sÄ visst Àr det ocksÄ möjligt att fÀrgningar (visst Àr det ett hÀrligt ord?) kan variera beroende pÄ hur stark signal man matar in i EQ:n. Men ska man vara strikt matematisk ser jag ingen skillnad i dina exempel. Skulle man plocka nÀrmaste "matematiska digitala Linear Phase EQ-plugg" vÄgar jag sÀtta nÄgot pÄ att det skulle lÄta identiskt.
Valle Postat 7 november 2009 TrĂ„dstartare Postat 7 november 2009 Fast jag skulle aldrig ens bry mig i en sĂ„n hĂ€r fundering (dödar ju bara kreativiteten).. Jag gör som Claes och anvĂ€nder öronen.. Rattar tills det lĂ„ter bra helt enkelt.. Kanske jag testar en annan plugg om inte den första ger mig resultatet jag vill ha.. Tro det eller ej â jag gör faktiskt ocksĂ„ precis som du och Claes! AnvĂ€nder öronen. Det Ă€r inte sĂ„ att jag sitter hĂ€r och vĂ„ndas i ett projekt huruvida jag ska anvĂ€nda en -12dB LS @ 1kHz med +6dB gain eller en +12dB HS @ 1kHz med -6dB gain... Jag var bara lite nyfiken över den teoretiska biten och ville starta en trĂ„d om saken. Och som du ser, sĂ„ Ă€r inlĂ€ggen inte riktigt överens. Det tycker jag verkar vara lite intressant.
joachime Postat 7 november 2009 Postat 7 november 2009 Hursomhelst, hur menar du att det skulle bero pÄ EQ:n? Skulle den lÄta annorlunda beroende pÄ vilket av ovan nÀmnda alternativ som anvÀnds? Jag Àr ingen expert, och det Àr lite dÀrför som jag undrar. Men det sÀgs ju numera att EQ-pluggarna idag Àr noga frambearbetade, och att fasförskjutningens effekt inte blir större/mindre om man vÀljer att höja respektive dra ifrÄn. Och dÄ borde ju mina alternativ ovan faktiskt lÄta identiska. Det beror pÄ filtrets egenskaper. Om det finns sjÀlvresonans, fasförskjutningar eller annan typ av fÀrgning. Som Linus Àr inne pÄ sÄ kan shelving-kurvorna ha olika utseende ocksÄ.
Valle Postat 8 november 2009 TrĂ„dstartare Postat 8 november 2009 Det beror pĂ„ filtrets egenskaper. Om det finns sjĂ€lvresonans, fasförskjutningar eller annan typ av fĂ€rgning. Som Linus Ă€r inne pĂ„ sĂ„ kan shelving-kurvorna ha olika utseende ocksĂ„. Jag har redan "eliminerat" fasförskjutningarna för det hĂ€r exemplet. Men jag sĂ€ger det igen (eftersom du tycks lĂ€sa mina inlĂ€gg lite selektivt) â fasförskjutningens effekt ska sĂ„ vitt jag förstĂ„tt inte bli större/mindre om man vĂ€ljer att höja/dra ifrĂ„n, och dĂ€rför ska det sakna betydelse för mitt "experiment". Och lĂ„t oss för en stund lĂ„tsas att Ă€ven jag förstod att shelving-kurvor kan ha olika utseende â och att kurvorna i mitt exempel Ă€r av samma typ. Studera följande bild: Det dĂ€r skulle kunna vara en +12dB High Shelf med -6dB gain, men det kan ocksĂ„ vara en -12dB Low Shelf med +6dB gain. Jag vill fĂ„ det till att det rent ljudmĂ€ssigt (Ă€ven pĂ„ teoretisk nivĂ„) lĂ„ter likadant oavsett vad man vĂ€ljer.
desvaenger Postat 8 november 2009 Postat 8 november 2009 Jag vill fÄ det till att det rent ljudmÀssigt (Àven pÄ teoretisk nivÄ) lÄter likadant oavsett vad man vÀljer. Som du sÀger, sÄ lÀnge EQ:n Àr faslinjÀr ska det lÄta likadant, förutsatt att Qt gÄr att stÀlla lÄgt nog.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.